I. Úvod: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky dňa 6.septembra 2017 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: „Návrh zákona o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch“ spolu so žiadosťou o skrátenie lehoty PPK. Komisia tejto žiadosti vyhovela. Materiál predpokladá pozitívno-negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré sú čiastočne rozpočtovo zabezpečené, pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy na životné prostredie.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Predložený materiál má pozitívne vplyvy na podnikateľské subjekty, ktoré už v súčasnosti podnikajú, alebo sa v budúcnosti rozhodnú podnikať v sektore sociálnej ekonomiky. I keď je podľa § 5, ods. (1) písm. a) hlavným cieľom subjektu sociálnej ekonomiky dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu, podnikateľský subjekt je oprávnený použiť menej ako 50% zisku zo svojej činnosti aj na iné účely než dosiahnutie hlavného cieľa podľa písm. a) (§ 5, ods. (1) písm. c)). Návrh zákona taktiež vytvára jasný inštitucionálny rámec pre poskytovanie podpory podnikov v širšom priestore sociálnej ekonomiky, čím zatraktívňuje tento typ podnikania. Z vyššie uvedených dôvodov Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie pozitívneho vplyvu materiálu v Doložke vybraných vplyvov a taktiež o doplnenie materiálu o Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie, v ktorej predkladateľ bližšie popíše vplyvy návrhu zákona na podnikateľské subjekty v sektore sociálnej ekonomiky.
Komisia odporúča predkladateľovi na zváženie doplniť do Doložky vybraných vplyvov do časti „10. Poznámky“ informácie, koľko sociálnych podnikov je na Slovensku a predpokladaný odhad, koľko sociálnych podnikov sa prijatím tohto zákona plánuje vytvoriť.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované. K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy je kvantifikovaný rozpočtovo nekrytý vplyv v roku 2018 v sume 2,7 mil. eur, v roku 2019 v sume 10,6 mil. eur a v roku 2020 v sume 15,1 mil. eur, a to v súvislosti so zvýšením počtu zamestnancov aparátu MPSVR SR a s poskytovaním príspevku na kompenzačnú pomoc a príspevku integračnému podniku. V zmysle § 33 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov Komisia žiada uviesť návrhy na úhradu zvýšených výdavkov a úbytku príjmov v príslušných rokoch. Ministerstvo financií SR upozorňuje, že s materiálom bude sekcia rozpočtovej politiky MF SR súhlasiť len za predpokladu, že jeho realizácia nebude zakladať požiadavku na dodatočné zvýšenie limitu rozpočtových prostriedkov MPSVR SR v jednotlivých rokoch.
Z materiálu vyplýva zvýšenie počtu zamestnancov aparátu MPSVR SR v rokoch 2018 až 2020 o 5 osôb, pričom osobné výdavky sa navrhujú v roku 2018 (od 1. apríla) v sume 91 091 eur, v roku 2019 v sume 121 455 eur a v roku 2020 v sume 121 455 eur. Podľa predkladateľa ide o novú agendu v aparáte ústredného orgánu týkajúcu sa odvolacieho konania, registra sociálnych podnikov, kontrolnej činnosti, poradenstva a pod. V nadväznosti na predloženú požiadavku a vyjadrenie predkladateľa, že táto požiadavka nie je v rozpočte kapitoly MPSVR SR od roku 2018 zabezpečená Komisia žiada, aby zvýšenie počtu zamestnancov aj ich osobné výdavky boli zabezpečené v rámci súčasných ukazovateľov zamestnanosti zapracovaných v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2018 až 2020, bez ich ďalšieho zvyšovania.
K vyjadreniu predkladateľa k dočasnému zvýšeniu počtu zamestnancov kapitoly o 41 osôb (z dočasne neobsadených miest kapitoly, resp. v prípade vysokého plnenia počtu zamestnancov kapitoly len dočasným zvýšením v príslušnom roku) a ku krytiu ich osobných výdavkov z finančných prostriedkov príslušného národného projektu Komisia uvádza, že vyjadrenie predkladateľa Komisia berie na vedomie a nemá voči nemu námietky.
Stanovisko predkladateľa: Neakceptované. Materiál predpokladá zvýšené výdavky na navrhované opatrenia, a preto je potrebné dodatočné zvýšenie limitu rozpočtových prostriedkov MPSVR SR v jednotlivých rokoch. Materiál tiež predpokladá realizáciu novej agendy, ktorá si vyžiada navýšenie počtu zamestnancov a osobných výdavkov v rámci MPSVR SR. Komisia žiada odôvodniť alebo upraviť predpoklad použitý vo výpočte vplyvu na rozpočet verejnej správy, že registrované sociálne podniky začnú reálne vznikať od júla 2018. Dá sa predpokladať, že sociálne podniky začnú vznikať od začiatku účinnosti zákona, teda od 1. apríla 2018.
Stanovisko predkladateľa: Neakceptované. Registrované sociálne podniky, na ktoré je mierená väčšina opatrení, môžu začať vznikať až po zaregistrovaní sa, a rozbehnutie procesu registrácie predpokladáme približne až od polovice roka 2018. Komisia žiada v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy upraviť predpoklad pomeru znevýhodnených zamestnancov bez zdravotného postihnutia a znevýhodnených zamestnancov so zdravotným postihnutím. Vplyv na rozpočet verejnej správy predpokladá, že pomer týchto 2 skupín je 1:1. Predpoklad nevychádza