1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Začiatok PPK: 7.9.2017
Ukončenie PPK: 13.9.2017
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
20.9.2017
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
31.12.2017
2.Definovanie problému
Boj proti chudobe a sociálnemu vylúčeniu je prioritnou výzvou nielen pre Slovenskú republiku, ale aj pre ostatné členské štáty EÚ. Sociálne dôsledky ekonomickej transformácie, globalizácie a hospodárskej recesie znamenajú rast počtu osôb, ktoré z dôvodov rozličných znevýhodnení podstupujú zvýšené riziko sociálneho vylúčenia. Sociálne podnikanie ako moderný nástroj sociálnej ekonomiky je inovatívnou oblasťou podnikania, ktoré uprednostňuje sociálnu misiu pred dosahovaním zisku a tak prispieva k riešeniu sociálnych problémov spoločnosti, ale aj k ekonomickému rastu. Veľkým problémom a bariérou rozvoja sociálnej ekonomiky na Slovensku je nekompletná a roztrieštená legislatíva a štatistika tretieho sektora, dobrovoľníctva a sociálneho podnikania, čo spôsobuje, že nie je v našej spoločnosti dostatočne docenená a zvýraznená. Okrem toho absentuje systém finančnej pomoci na podporu aktivít sociálnej ekonomiky. Informovanosť o sociálnej ekonomike a jej nástrojoch, podpora výskumu a výmeny dobrej praxe nie sú na postačujúcej úrovni.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom návrhu zákona je vytvoriť na Slovensku priaznivé prostredie pre sociálne podnikanie; komplexne upraviť problematiku sociálnej ekonomiky, jednoznačne zadefinovať pojmy a pravidlá týkajúce sa sociálneho podnikania; odstrániť prekážky, ktoré rozvoju sociálnej ekonomiky bránia; vytvoriť systém podpory pre sociálne podniky; obsiahnuť pravidlá na zamedzenie zneužívania štatútu sociálneho podniku.
4.Dotknuté subjekty
5.Alternatívne riešenia
Alternatívnym riešením bolo vytvorenie návrhu zákona výlučne o sociálnych podnikoch a ich spravovaní, nie vytvorenie legislatívneho rámca pre celý sektor sociálnej ekonomiky a sociálneho podnikania. Alternatíva vytvorenia zákona výlučne o sociálnych podnikoch bola vylúčená z dôvodu, že sa na tom zhodli všetci členovia pracovnej skupiny, nakoľko sme chceli vytvoriť legislatívny rámec pre sektor sociálnej ekonomiky ako takej a vytvoriť tak priestor pre rozvoj sociálneho podnikania na Slovensku.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
NIE
2
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
Návrh zákona bude mať pozitívne i negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pozitívne vplyvy na
podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy.
Predloženým návrhom zákona sa vytvára priestor pre sociálne orientovanú ekonomiku ako integrálnu súčasť verejnej ekonomiky, a to ustanovením podmienok vzniku subjektov sociálnej ekonomiky a ich podpory. Hlavným cieľom subjektov sociálnej ekonomiky nebude dosahovanie/maximalizovanie zisku, ale napĺňanie preferovaných spoločenských cieľov dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu. Subjekty sociálnej ekonomiky tak nemožno chápať ako bežný podnikateľský subjekt. Segment aktivít sociálnej ekonomiky je z dôvodu orientovania sa na sociálne ciele a dosahovania nízkych ziskov väčšinou neatraktívny pre bežné súkromné podnikateľské subjekty, preto s prijatím návrhu nebudú spojené žiadne negatívne vplyvy na konkurencieschopnosť a správanie sa bežných súkromných podnikov na trhu. Subjektom sociálnej ekonomiky môže byť nadácia, nezisková organizácia, neinvestičný fond, obchodná spoločnosť, družstvo alebo fyzická osoba, ktorá je podnikateľom, ak splní zákonom ustanovené podmienky. Medzi ustanovené podmienky patrí, že subjekt sociálnej ekonomiky vykonáva hospodársku činnosť v rámci aktivít sociálnej ekonomiky, to znamená, že jeho aktivity smerujú k dosahovaniu pozitívneho sociálneho vplyvu, pričom ak podnikajú alebo vykonávajú inú zárobkovú činnosť podľa osobitných predpisov, nevykonávajú ich výhradne na účely dosiahnutia zisku a zisk z nich musia použiť spôsobom ustanoveným navrhovaným zákonom. Podpora, ktorú ustanovuje tento návrh zákona sa týka najmä sociálnych podnikov, pričom zákon ustanovuje podmienky na priznanie postavenia registrovaného sociálneho podniku priznaním štatútu registrovaného sociálneho podniku. Tieto podmienky sa tak vzťahujú iba na tých žiadateľov, ktorí budú mať záujem zaregistrovať sa ako sociálny podnik.
Informácia o začatí konzultácií s podnikateľským prostredím bola zverejnená dňa 18. 5. 2017 do 24. mája 2017. O konzultácie neprejavil záujem žiadny subjekt.
11.Kontakt na spracovateľa
Ing. Ingrid Ujváriová; Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR; kancelária ŠT I., konzultantka; ingrid.ujvariova@employment.gov.sk
12.Zdroje
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
3
I. Úvod: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky dňa 6.septembra 2017 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál: Návrh zákona o sociálnej ekonomike a sociálnych podnikoch spolu so žiadosťou o skrátenie lehoty PPK. Komisia tejto žiadosti vyhovela. Materiál predpokladá pozitívno-negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré čiastočne rozpočtovo zabezpečené, pozitívne sociálne vplyvy a pozitívne vplyvy na životné prostredie.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov
Predložený materiál pozitívne vplyvy na podnikateľské subjekty, ktoré v súčasnosti podnikajú, alebo sa v budúcnosti rozhodnú podnikať v sektore sociálnej ekonomiky. I keď je podľa § 5, ods. (1) písm. a) hlavným cieľom subjektu sociálnej ekonomiky dosahovanie merateľného pozitívneho sociálneho vplyvu, podnikateľský subjekt je oprávnený použiť menej ako 50% zisku zo svojej činnosti aj na iné účely než dosiahnutie hlavného cieľa podľa písm. a) 5, ods. (1) písm. c)). Návrh zákona taktiež vytvára jasný inštitucionálny rámec pre poskytovanie podpory podnikov v širšom priestore sociálnej ekonomiky, čím zatraktívňuje tento typ podnikania. Z vyššie uvedených dôvodov Komisia žiada predkladateľa o vyznačenie pozitívneho vplyvu materiálu v Doložke vybraných vplyvov a taktiež o doplnenie materiálu o Analýzu vplyvov na podnikateľské prostredie, v ktorej predkladateľ bližšie popíše vplyvy návrhu zákona na podnikateľské subjekty v sektore sociálnej ekonomiky.
Komisia odporúča predkladateľovi na zváženie doplniť do Doložky vybraných vplyvov do časti „10. Poznámky“ informácie, koľko sociálnych podnikov je na Slovensku a predpokladaný odhad, koľko sociálnych podnikov sa prijatím tohto zákona plánuje vytvoriť.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované.
K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy je kvantifikovaný rozpočtovo nekrytý vplyv v roku 2018 v sume 2,7 mil. eur, v roku 2019 v sume 10,6 mil. eur a v roku 2020 v sume 15,1 mil. eur, a to v súvislosti so zvýšením počtu zamestnancov aparátu MPSVR SR a s poskytovaním príspevku na kompenzačnú pomoc a príspevku integračnému podniku. V zmysle § 33 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov Komisia žiada uviesť návrhy na úhradu zvýšených výdavkov a úbytku príjmov v príslušných rokoch. Ministerstvo financií SR upozorňuje, že s materiálom bude sekcia rozpočtovej politiky MF SR súhlasiť len za predpokladu, že jeho realizácia nebude zakladať požiadavku na dodatočné zvýšenie limitu rozpočtových prostriedkov MPSVR SR v jednotlivých rokoch.
Z materiálu vyplýva zvýšenie počtu zamestnancov aparátu MPSVR SR v rokoch 2018 2020 o 5 osôb, pričom osobné výdavky sa navrhujú v roku 2018 (od 1. apríla) v sume 91 091 eur, v roku 2019 v sume 121 455 eur a v roku 2020 v sume 121 455 eur. Podľa predkladateľa ide o novú agendu v aparáte ústredného orgánu týkajúcu sa odvolacieho konania, registra sociálnych podnikov, kontrolnej činnosti, poradenstva a pod. V nadväznosti na predloženú požiadavku a vyjadrenie predkladateľa, že táto požiadavka nie je v rozpočte kapitoly MPSVR SR od roku 2018 zabezpečená Komisia žiada, aby zvýšenie počtu zamestnancov aj ich osobné výdavky boli zabezpečené v rámci súčasných ukazovateľov zamestnanosti zapracovaných v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2018 až 2020, bez ich ďalšieho zvyšovania.
K vyjadreniu predkladateľa k dočasnému zvýšeniu počtu zamestnancov kapitoly o 41 osôb (z dočasne neobsadených miest kapitoly, resp. v prípade vysokého plnenia počtu zamestnancov kapitoly len dočasným zvýšením v príslušnom roku) a ku krytiu ich osobných výdavkov z finančných prostriedkov príslušného národného projektu Komisia uvádza, že vyjadrenie predkladateľa Komisia berie na vedomie a nemá voči nemu námietky.
Stanovisko predkladateľa: Neakceptované. Materiál predpokladá zvýšené výdavky na navrhované opatrenia,
a preto je potrebné dodatočné zvýšenie limitu rozpočtových prostriedkov MPSVR SR v jednotlivých rokoch. Materiál tiež predpokladá realizáciu novej agendy, ktorá si vyžiada navýšenie počtu zamestnancov a osobných výdavkov v rámci MPSVR SR.
Komisia žiada odôvodniť alebo upraviť predpoklad použitý vo výpočte vplyvu na rozpočet verejnej správy, že registrované sociálne podniky začnú reálne vznikať od júla 2018. sa predpokladať, že sociálne podniky začnú vznikať od začiatku účinnosti zákona, teda od 1. apríla 2018.
Stanovisko predkladateľa: Neakceptované. Registrované sociálne podniky, na ktoré je mierená väčšina
opatrení, môžu začať vznikať po zaregistrovaní sa, a rozbehnutie procesu registrácie predpokladáme približne až od polovice roka 2018.
Komisia žiada v analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy upraviť predpoklad pomeru znevýhodnených zamestnancov bez zdravotného postihnutia a znevýhodnených zamestnancov so zdravotným postihnutím. Vplyv na rozpočet verejnej správy predpokladá, že pomer týchto 2 skupín je 1:1. Predpoklad nevychádza
4
z reálnych podielov týchto typov zamestnancov na trhu práce.
Stanovisko predkladateľa: Neakceptované. Sociálne podniky budú orientované väčšinou na zamestnávanie
znevýhodnených skupín na trhu práce, medzi ktoré patria aj ľudia so zdravotným postihnutím. Samotný podiel znevýhodnených zamestnancov vrátane ľudí so zdravotným postihnutím v sociálnych podnikoch nebude preto rovnaký ako podiel týchto zamestnancov na celkovom trhu práce ale nevyhnutne vyšší. Samotný podiel ľudí so zdravotným postihnutím v sociálnych podnikoch je ťažké presne odhadnúť. Bude závisieť od typu a zamerania novovzniknutých sociálnych podnikov. Kvôli možnosti vyššej kompenzačnej podpory oproti iným znevýhodneným skupinám, čo môže zvýšiť motiváciu pre zamestnávanie práve tejto znevýhodnenej skupiny, uvažujeme v predpokladoch s pomerom 1:1. Nižšie zastúpenie ako uvažované bude znamenať mierne nižšie čerpanie finančných prostriedkov, čo nepredstavuje riziko pre rozpočet verejnej správy.
Pri výpočte priemernej mzdy znevýhodnených osôb zamestnaných v sociálnych podnikoch Komisia žiada zobrať do úvahy 100 % úrovne priemernej mzdy. Vplyv na rozpočet verejnej správy predpokladá, že znevýhodnené osoby zamestnané v nich budú mať mzdu vo výške 0,55 násobku priemernej mzdy. Tento predpoklad Komisia považuje za podhodnotený.
Stanovisko predkladateľa: Neakceptované. Predpokladáme, že registrované sociálne podniky sa budú
orientovať na menej ziskové oblasti podnikania a zároveň veľká časť ich znevýhodnených zamestnancov môže mať málo pracovných skúseností a/alebo nízku kvalifikáciu a/alebo zažívalo obdobie dlhodobej nezamestnanosti. Tieto predpoklady musia viesť k uvažovaniu o nižšej mzde ako 100 % priemernej mzdy.
Komisia žiada do analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy doplniť zdôvodnenie predpokladu, že do roku 2020 vznikne 150 sociálnych podnikov s priemerným počtom zamestnancov 20, a to z dôvodu, že podhodnotenie budúceho počtu sociálnych podnikov predstavuje negatívne riziko pre rozpočet verejnej správy.
Stanovisko predkladateľa: Akceptované. Do analýzy bolo doplnené zdôvodnenie. Počet registrovaných
sociálnych podnikov odhadujeme do 150 z dôvodu doterajších skúseností s podporou sociálnych podnikov v rámci aktívnych opatrení trhu práce. Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny realizuje Národný projekt „Cesta na trh práce“ a v rámci aktivity „Podpora vytvárania pracovných miest pre znevýhodnených UoZ v sociálnych podnikoch pracovnej integrácie“ od marca 2017 zatiaľ vznikli 4 podniky pracovnej integrácie.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
Ing. Rastislav Chovanec, PhD.
predseda Komisie