DÔVODOVÁ SPRÁVA
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) poslanci NR SR Karol Galek, Jana Kiššová, Anna Zemanová a Renáta Kaščáková.
Hlavným cieľom návrhu zákona je vypustenie tých ustanovení zákonov, ktoré upravujú oprávnenie ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) uložiť vo všeobecnom hospodárskom záujme povinnosti, akými povinnosť zabezpečiť využitie domáceho uhlia pri výrobe elektriny, ďalej prednostný prístup, pripojenie, prenos, distribúciu a dodávku elektriny vyrobenej z domáceho uhlia, poskytovanie podporných služieb potrebných na zabezpečenie prevádzkovej spoľahlivosti sústavy a na poskytovanie systémových služieb v zariadeniach na výrobu elektriny z domáceho uhlia, ako aj vypustenie tých ustanovení zákonov, ktoré upravujú podmienky cenovej regulácie výroby elektriny z domáceho uhlia a cenovej regulácie taríf súvisiacich s úhradou pomernej časti nákladov na plnenie povinností vo všeobecnom hospodárskom záujme.
Návrh zákona reaguje na rozhodnutie Európskej komisie vytvoriť platformu pre uhoľné regióny v procese premeny (ďalej iba „platforma“), ktorej plánované aktivity sa budú týkať aj regiónu hornej Nitry. V prípade zachovania ustanovení zákonov, podľa ktorých je dnes vo všeobecnom hospodárskom záujme uložená povinnosť zabezpečiť využitie domáceho uhlie na vyššie uvedené činnosti, ciele platformy by na Slovensku neboli v plnom rozsahu dosiahnuteľné.
Návrhom zákona sa zrušujú ustanovenia zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktoré oprávňujú štát (v zastúpení ministerstvom) rozhodnutiami vo všeobecnom hospodárskom záujme uložiť príslušné povinnosti účastníkom trhu s elektrinou s cieľom podporiť výrobu, prenos, distribúciu a dodávku elektriny z domáceho uhlia. Návrhom zákona sa ďalej zrušujú ustanovenia zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov ustanovujúce podmienky cenovej regulácie výroby elektriny z domáceho uhlia a cenovej regulácie taríf súvisiacich s úhradou pomernej časti nákladov na plnenie povinností vo všeobecnom hospodárskom záujme. Súčasne sa navrhuje, aby existujúce rozhodnutia ministerstva vo všeobecnom hospodárskom záujme pri podpore elektriny z domáceho uhlia stratili platnosť najneskôr dňa 31. decembra 2023 a aby cenová regulácia v tejto oblasti skončila najneskôr 31. decembra 2023.
Návrh zákona je v súlade s právom Európskej únie, keďže podpora výroby elektriny z domáceho uhlia je v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2009/72/ES o spoločných pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou, ktorou sa zrušuje smernica 2003/54/ES formulovaná ako fakultatívna možnosť členského štátu (článok 15 ods. 4).
Aplikácia predpisu do praxe neprinesie žiadnu komplikáciu v činnostiach regulovaných subjektov ani koncových spotrebiteľov energií. Naopak, bude viesť k poklesu koncovej ceny elektriny pre všetky kategórie koncových odberateľov elektriny, keďže
v súčasnosti náklady podpory elektriny z domáceho uhlia zohľadňované v koncovej cene elektriny prostredníctvom tarify za prevádzkovanie systému (v sume ročne cca 100 mil. eur).
Predložený návrh zákona vplyv na rozpočet verejnej správy. Z dôvodu ukončenia masívnej podpory výroby elektriny z domáceho uhlia bude mať pozitívny vplyv aj na životné prostredie. Nezakladá však vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona pozitívne sociálne vplyvy (hospodárenie obyvateľstva) a pozitívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1 až 7
Navrhuje sa vypustenie a úprava tých ustanovení zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ktoré oprávňujú ministerstvo vydať rozhodnutia vo všeobecnom hospodárskom záujme a uložiť účastníkom trhu s elektrinou povinnosti, akými povinnosť zabezpečiť využitie domáceho uhlia pri výrobe elektriny, prednostný prístup, pripojenie, prenos, distribúciu a dodávku elektriny vyrobenej z domáceho uhlia a poskytovanie podporných služieb potrebných na zabezpečenie prevádzkovej spoľahlivosti sústavy a na poskytovanie systémových služieb v zariadeniach na výrobu elektriny z domáceho uhlia.
K bodu 8
V prechodných ustanoveniach sa rieši trvanie rozhodnutí ministerstva vo všeobecnom hospodárskom záujme pri podpore elektriny z domáceho uhlia, pričom sa (v súlade s rozhodnutím Európskej komisie) navrhuje ukončiť ich trvanie najneskôr 31. decembra 2023.
K Čl. II
K bodu 1 až 7
Vzhľadom na navrhované zmeny v čl. I sa navrhuje zrušenie alebo úprava tých ustanovení zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov, ktoré upravujú podmienky cenovej regulácie výroby elektriny z domáceho uhlia a cenovej regulácie taríf súvisiacich s úhradou pomernej časti nákladov na plnenie povinností vo všeobecnom hospodárskom záujme. Body 3 7 obsahujú zmeny legislatívno-technického charakteru.
K bodu 8
Prechodné ustanovenia obsahujú úpravu pre cenovú reguláciu do dňa zrušenia vydaných rozhodnutí vo všeobecnom hospodárskom záujme.
K Čl. III
Účinnosť predkladaného zákona sa navrhuje na 1. apríla 2018.