ÚSTAVNOPRÁVNY VÝBOR
NÁRODNEJ RADY SLOVENSKEJ REPUBLIKY
59. schôdza (pokračovanie)
Číslo: CRD-1828/2017
306
U z n e s e n i e
Ústavnoprávneho výboru Národnej rady Slovenskej republiky
z 12. decembra 2017
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana ZELNÍKA a Tibora BASTRNÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov (tlač 712)
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky
A. s ú h l a s í
s návrhom poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana ZELNÍKA a Tibora BASTRNÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov (tlač 712);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana ZELNÍKA a Tibora BASTRNÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov (tlač 712) schváliť so zmenami a doplnkami uvedenými v prílohe tohto uznesenia;
C.p o v e r u j e
predsedu výboru
predložiť stanovisko výboru k uvedenému návrhu zákona predsedovi gestorského Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre zdravotníctvo.
Róbert Madej
predseda výboru
overovatelia výboru:
Ondrej Dostál
Peter Kresák
P r í l o h a
k uzneseniu Ústavnoprávneho
výboru Národnej rady SR č. 306
z 12. decembra 2017
____________________________
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Štefana ZELNÍKA a Tibora BASTRNÁKA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch, stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 213/1997 Z. z. o neziskových organizáciách poskytujúcich všeobecne prospešné služby v znení neskorších predpisov (tlač 712)
________________________________________________________________________
1.K čl. I
V čl. I sa vypúšťa bod 1.
V nadväznosti na vypustenie bodu 1, ktorý dopĺňal nové odseky (4 10 v § 100b) sa upraví úvodná veta a vnútorné odkazy a označenie odsekov v 2. bode.
Súčasne sa zrušuje číslovanie bodov.
Navrhuje sa vypustiť možnosť zmeny (prevodu) zakladateľa v neziskovej organizácii, nakoľko by sa tým zaviedol nesystémový prvok do fungovania neziskových organizácii vo všeobecnosti. Zakladateľ neziskovej organizácie je osoba, ktorá bola pri jej vzniku neopakovateľnom okamihu. Možnosť prevodu práv zakladateľa by bola v rozpore s koncepciou právnej úpravy neziskových organizácií a neprípustne by zavádzala prvky z právnej úpravy obchodných spoločností podobné prevodom obchodných podielov .
2.K čl. I doterajšiemu bodu 2
V čl. I doterajšom bode 2 v § 100b ods. 15 druhej vete sa slovo „len“ nahrádza slovom „najmenej“.
Vzhľadom na navrhovanú úpravu, aby pri vyhodnocovaní ponúk na verejnom otváraní obálok bolo kritériom pre úspešnosť záujemcu najvyššia cena (čl. I doterajší bod 2 v § 100b sa za odsek 19 vkladá nový odsek 20), navrhuje sa, aby v nájomnej zmluve bolo možné dohodnúť najmenej také nájomné, za aké sa v tom čase a na tom mieste
obvykle prenechávajú do nájmu na dohodnutý účel také alebo porovnateľné nehnuteľnosti.
3.K čl. I doterajšiemu bodu 2
V čl. I doterajšom bode 2 v § 100b ods. 15 sa na konci pripájajú tieto slová: „a na webovom sídle ministerstva zdravotníctva“.
Za účelom zvýšenia transparentnosti sa navrhuje, aby ponuky na využitie dočasne prebytočného majetku boli zverejnené aj na webovom sídle ministerstva.
4.K čl. I doterajšiemu bodu 2
V čl. I doterajšom bode 2 v § 100b ods. 16 sa v piatej vete pred slovo „záväzku“ vkladá slovo „písomného“ a v šiestej vete slová „štátu ako zakladateľa neziskovej organizácie založenej štátom“ nahrádzajú slovami „neziskovej organizácie založenej štátom“.
Ide o spresnenie, ktoré uvádza, že nemožno uzatvoriť dojednanie o zmluvnej pokute v neprospech celej neziskovej organizácie a nie len v neprospech jedného zakladateľa, čo by spôsobovalo interpretačné problémy.
5.K čl. I doterajšiemu bodu 2
V čl. I doterajšom bode 2 v § 100b ods. 17 sa na konci pripája táto veta: „Nezisková organizácia založená štátom zverejňuje ponuku na predaj prebytočného prioritného hnuteľného majetku na svojom webovom sídle a na webovom sídle ministerstva zdravotníctva.“.
Za účelom zvýšenia transparentnosti sa navrhuje, aby ponuky na predaj prebytočného prioritného hnuteľného majetku boli zverejnené na webovom sídle neziskovej organizácie založenej štátom, ako aj na webovom sídle ministerstva.
6.K čl. I doterajšiemu bodu 2
V čl. I doterajšom bode 2 v § 100b ods. 18 sa na konci prvej vety pripájajú tieto slová: „po predchádzajúcom súhlase najmenej dvojtretinovej väčšiny hlasov všetkých členov správnej rady neziskovej organizácie založenej štátom“.
Navrhuje sa, aby rozhodnutiu riaditeľa o prebytočnosti majetku predchádzal súhlas dvojtretinovej väčšiny väčšinou hlasov všetkých členov správnej rady neziskovej organizácie založenej štátom.
7.K čl. I doterajšiemu bodu 2
V čl. I doterajšom bode 2 v § 100b sa za odsek 19 vkladá nový odsek 20, ktorý znie:
„(20) Oznámenie o výbere záujemcu o uzavretie nájomnej zmluvy a zmluvy o výpožičke podľa odseku 15 a oznámenie o výbere záujemcu o uzavretie kúpnej zmluvy podľa odseku 17 uverejní ministerstvo zdravotníctva na svojom webovom sídle na základe písomnej žiadosti neziskovej organizácie založenej štátom; oznámenie musí obsahovať identifikačné údaje neziskovej organizácie založenej štátom, identifikáciu a zoznam majetku, spôsob zamýšľaného nakladania s majetkom, lehotu na predloženie ponúk záujemcov, ktorá nemôže byť kratšia ako 30 dní od zverejnenia oznámenia na webovom sídle ministerstva zdravotníctva a termín verejného otvárania obálok s ponukami. Ponuky vyhodnocuje správna rada neziskovej organizácie založenej štátom na verejnom otvorení obálok s ponukami, pričom jediným kritériom pre úspešnosť záujemcu o uzavretie nájomnej zmluvy podľa odseku 15 alebo o uzavretie kúpnej zmluvy podľa odseku 17 je najvyššia cena.“.
Nasledujúce odseky sa primerane prečíslujú a upraví sa úvodná veta novelizačného bodu.
Navrhuje sa zaviesť povinné náležitosti pre oznámenie o prebytočnom majetku, rovnako ako aj lehota na predkladanie ponúk. Za účelom vyššej transparentnosti budú oznámenia zverejňované na webovom sídle ministerstva zdravotníctva.
8.K čl. I doterajšiemu bodu 2
V čl. I doterajšom bode 2 v § 100b ods. 20 druhej vete sa za slovami „Na uzavretie“ vkladajú slová „nájomnej zmluvy a zmluvy o výpožičke podľa odseku 15 a“.
Navrhuje sa doplniť podmienka predchádzajúceho súhlasu všetkých zakladateľov a spoluzakladateľov neziskovej organizácie založenej štátom na uzavretie nájomnej zmluvy a zmluvy o výpožičke podľa odseku 15.
9. V čl. II sa dopĺňa bod 4, ktorý znie:
„4. V § 15 ods. 4 sa slová „môže určiť“ nahrádzajú slovom „určí“.“
Navrhuje sa upraviť postup rozhodovania súdu v konaní o zrušení neziskovej organizácie z menej vážnych dôvodov 15 ods. 3), keď súd neziskovú organizáciu zrušiť môže, ale nemusí. Podľa súčasnej úpravy môže súd určiť neziskovej organizácii lehotu na odstránenie dôvodu, pre ktorý je jej zrušenie navrhnuté. Vzhľadom na to, že nie je vo verejnom záujme rušiť neziskové organizácie z menej vážnych dôvodov, ktoré môžu mať len formálny charakter, navrhuje sa, aby mal súd vždy
povinnosť neziskovej organizácii určiť lehotu na odstránenie dôvodu na zrušenie.
10.Čl. II sa dopĺňa bodmi 4 a 5, ktoré znejú:
„4. § 19 sa dopĺňa odsekmi 4 až 7, ktoré znejú:
„(4) Správna rada zodpovedá za hospodárenie s majetkom neziskovej organizácie.
(5) Členovia správnej rady povinní vykonávať svoju pôsobnosť s náležitou starostlivosťou, ktorá zahŕňa povinnosť vykonávať ju s odbornou starostlivosťou a v súlade so záujmami neziskovej organizácie a všetkých jej zakladateľov. Najmä povinní zaobstarať si a pri rozhodovaní zohľadniť všetky dostupné informácie týkajúce sa predmetu rozhodnutia, zachovávať mlčanlivosť o dôverných informáciách a skutočnostiach, ktorých prezradenie tretím osobám by mohlo neziskovej organizácii spôsobiť škodu alebo ohroziť jej záujmy alebo záujmy jej zakladateľov, a pri výkone svojej pôsobnosti nesmú uprednostňovať svoje záujmy, záujmy len niektorých zakladateľov alebo záujmy tretích osôb pred záujmami neziskovej organizácie.
(6) Členovia správnej rady, ktorí porušili svoje povinnosti pri výkone svojej pôsobnosti, povinní spoločne a nerozdielne nahradiť škodu, ktorú tým neziskovej organizácii spôsobili.
(7) Člen správnej rady nezodpovedá za škodu, ak preukáže, že postupoval pri výkone svojej pôsobnosti s odbornou starostlivosťou a v dobrej viere, že koná v záujme neziskovej organizácie. Členov správnej rady nezbavuje zodpovednosti, ak ich konanie schválila dozorná rada (revízor).“.
5. § 23 sa dopĺňa odsekmi 5 až 10, ktoré znejú:
„(5) Riaditeľ zodpovedá za hospodárenie s majetkom neziskovej organizácie.
(6) Riaditeľ je povinný vykonávať svoju pôsobnosť s odbornou starostlivosťou a v súlade so záujmami neziskovej organizácie a všetkých jej zakladateľov. Najmä je povinný zaobstarať si a pri rozhodovaní zohľadniť všetky dostupné informácie týkajúce sa predmetu rozhodnutia, zachovávať mlčanlivosť o dôverných informáciách a skutočnostiach, ktorých prezradenie tretím osobám by mohlo neziskovej organizácii spôsobiť škodu alebo ohroziť jej záujmy alebo záujmy jej zakladateľov, a pri výkone svojej pôsobnosti nesmie uprednostňovať svoje záujmy, záujmy len niektorých zakladateľov alebo záujmy tretích osôb pred záujmami neziskovej organizácie.
(7) Riaditeľ je povinný nahradiť škodu, ktorú spôsobil neziskovej organizácii porušením svojich povinností pri výkone svojej pôsobnosti.
(8) Riaditeľ nezodpovedá za škodu, ak preukáže, že postupoval pri výkone svojej pôsobnosti s odbornou starostlivosťou a v dobrej viere, že koná v záujme neziskovej organizácie. Riaditeľ nezodpovedá za škodu spôsobenú neziskovej organizácii konaním, ktorým vykonával rozhodnutie správnej rady; to neplatí, ak je rozhodnutie správnej rady v rozpore s právnymi predpismi, zakladacou listinou alebo štatútom alebo ak ide
o povinnosť podať návrh na vyhlásenie konkurzu. Riaditeľa nezbavuje zodpovednosti, ak jeho konanie schválila dozorná rada (revízor).
(9) Dohody medzi neziskovou organizáciou a riaditeľom, ktoré vylučujú alebo obmedzujú zodpovednosť riaditeľa, zakázané; zakladacia listina ani štatút nemôžu obmedziť alebo vylúčiť zodpovednosť riaditeľa.
(10) Nároky neziskovej organizácie na náhradu škody voči riaditeľovi môže uplatniť vo svojom mene a na vlastný účet veriteľ neziskovej organizácie, ak nemôže uspokojiť svoju pohľadávku z majetku neziskovej organizácie. Ustanovenia odsekov 6 8 sa použijú primerane. Nároky veriteľov neziskovej organizácie voči riaditeľovi nezanikajú, ak sa nezisková organizácia vzdá nárokov na náhradu škody alebo s ním uzatvorí dohodu o urovnaní. Ak je na majetok neziskovej organizácie vyhlásený konkurz, uplatňuje nároky veriteľov neziskovej organizácie voči riaditeľovi správca konkurznej podstaty.“.“.
V novonavrhovaných bodoch 4 a 5 sa navrhuje jednoznačné určenie zodpovednosti správnej rady a riaditeľa neziskovej organizácie poskytujúcej všeobecne prospešné služby za hospodárenie s majetkom organizácie a to analogicky k ustanoveniam Obchodného zákonníka o zodpovednosti predstavenstva akciovej spoločnosti a konateľa spoločnosti s ručením obmedzeným. Dôvodom navrhnutej zmeny je zámer predkladateľa tohto pozmeňujúceho a doplňujúceho návrhu stanoviť pre oba uvedené štatutárne orgány jasný zodpovednostný rámec obdobný právnej úprave zodpovednosti štatutárnych orgánov obchodných spoločností podľa Obchodného zákonníka.