Výška príspevku pre všetky oprávnené osoby je určená ako jednorazový príspevok v sume 1 000 eur.
Vzhľadom na to, že je potrebné presne určiť procesné pravidlá na prideľovanie príspevku, v novovytvorenom § 11bc sa ustanovujú pravidlá konania o priznaní príspevku, kde o príspevku rozhoduje a následne príspevok vypláca ministerstvo na podklade písomnej žiadosti. Z dôvodu zachovania právnej istoty a nárokov dedičov sa navrhuje, aby včas uplatnený nárok na príspevok, ak o ňom nebolo rozhodnuté alebo ak príspevok nebol vyplatený, prechádzal v prípade úmrtia oprávnenej osoby na jej dedičov v priamom rade.
Keďže na konanie o tomto príspevku sa vzťahuje Správny poriadok len subsidiárne, stanovujú sa samostatné lehoty, podľa ktorých ministerstvo rozhoduje. Opravným prostriedkom proti odmietnutiu priznania príspevku je rozklad, o ktorom rozhodne minister. Tým nie je dotknuté právo oprávnenej osoby obrátiť sa na súd so svojím neuspokojeným nárokom.
Keďže ide o veľmi špecifickú skupinu osôb, ktoré trpeli politickým režimom až do 17. novembra 1989, navrhuje sa toto konanie oslobodiť aj od akýchkoľvek poplatkov.
K Čl. II
V zákone č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov sa navrhuje definovať nový druh daňovníka, a to na účely dodatočného zdaňovania výsluhových dôchodkov, pričom za takéhoto daňovníka sa považuje fyzická osoba, ktorá bola príslušníkom nasledujúcich bezpečnostných zložiek:
-bezpečnostnej zložky Štátnej bezpečnosti, Hlavnej správy vojenskej kontrarozviedky Zboru národnej bezpečnosti (III. správa), spravodajskej správy Hlavnej správy Pohraničnej stráže a ochrany štátnych hraníc, odboru vnútornej ochrany Zboru nápravnej výchovy, Spravodajskej služby Generálneho štábu Československej armády alebo predchodcov týchto zložiek v období od 18. apríla 1939 do 31. decembra 1989,
-Štátnej bezpečnosti súčasti bývalej Štátnej bezpečnosti, ako zložky Zboru národnej bezpečnosti, Hlavnej správy rozviedky Zboru národnej bezpečnosti (I. správa), Hlavnej správy kontrarozviedky Zboru národnej bezpečnosti (II. správa), Správy sledovania Zboru národnej bezpečnosti (IV. správa), Správy spravodajskej techniky Zboru národnej bezpečnosti (VI. správa), Správy pasov a víz Zboru národnej bezpečnosti, územných útvarov vykonávajúcich činnosti týchto súčastí alebo predchodcov týchto súčastí a útvarov. Rovnako sa za takéhoto daňovníka v zmysle prílohy č. 1 k zákonu č. 215/2004 Z. z. o ochrane utajovaných skutočností a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ochrane utajovaných skutočností“) považuje fyzická osoba, ktorá bola pracovne zaradená v štruktúrach bývalej Štátnej bezpečnosti a vykonávala svoju činnosť v útvaroch Hlavnej správy ŠtB (1966 - 1971), Federálnej správy spravodajských služieb (1969 - 1971), Sekretariáte námestníka ministra vnútra ČSSR pre riadenie federálnej spravodajskej služby (1970 - 1971), Bezpečnostnom odbore MV SSR (1969 - 1971), Organizačno-bezpečnostnom úseku MV ČSR (1969 - 1971), Hlavnej správe ŠtB MV SSR (1969 - 1974), Prezídiu pre bezpečnosť MV (1948 - 1950), Odbore BA Skupiny I - Bezpečnosť MV (1948 - 1950), Veliteľstve ŠtB (1950 - 1952), Hlavnej správe vojenskej kontrarozviedky (1952 - 1953), Správe štátno-bezpečnostného vyšetrovania (1953), Krajskom veliteľstve ŠtB (1950 - 1952) a útvaroch im podriadeným, Krajských správach ŠtB (1953 - 1953) a útvaroch im podriadeným, II. správe MV (1953 - 1963), II. správe MV (neskôr FMV, 1964 - 1974), III. správe MV (1953 - 1963),