1
Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ján Podmanický, Martin Glváč a Ľubomír Petrák predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Základným cieľom návrhu zákona je
Podpora pracovnej mobility uchádzačov o zamestnanie (UoZ) zatraktívnením podmienok pre vznik nároku na príspevok na dochádzku za prácou a príspevok na podporu mobility za prácou. Navrhuje sa zvýšenie maximálnej mesačnej výšky oboch príspevkov, umožnenie poskytovať príspevok na dochádzku za prácou bez ohľadu na vymedzenie spôsobu dopravy do zamestnania, vypustenie obmedzenia jeho poskytovania v rámci jednej obce a predĺžiť obdobie jeho poskytovania pre znevýhodnených UoZ. Súčasne sa navrhuje rozšírenie možnosti podpory mobility za prácou zavedením kombinácie poskytovania oboch príspevkov tak, že sa umožní poskytovať príspevok na podporu mobility za prácou aj zamestnancovi, ktorý sa presťahuje do miesta výkonu svojho zamestnania v období počas poberania príspevku na dochádzku za prácou alebo bezprostredne po skončení jeho poberania.
Navrhuje sa zavedenie príspevku na presťahovanie za prácou, ktorý bude určený na úhradu nákladov súvisiacich s presťahovaním občana do nového miesta trvalého pobytu.
Rozšírenie povinností zamestnávateľa, ku ktorému na výkon práce vysielaní štátni príslušníci tretích krajín, o povinnosť zabezpečenia primeraného ubytovania pre vysielaných zamestnancov, ako aj o povinnosť doloženia príslušných dokladov preukazujúcich ich vyslanie.
Zjednodušenie podmienok zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín vo vybraných profesiách, kde je preukázaný nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou ako 5 %.
Zavedenie podmienky pre vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a pre udelenie povolenia na zamestnanie je, že zamestnávateľ, ktorý záujem prijať do zamestnania štátneho príslušníka tretej krajiny, neporušil zákaz nelegálneho zamestnávania v období dvoch rokov pred podaním žiadosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.
Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana sú uvedené v doložke vybraných vplyvov.
2
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1 [§ 12 písm. ai)]
Miera evidovanej nezamestnanosti (MEN) v SR k 30. 9. 2017 dosiahla 6,42 % a je najnižšia od roku 1991. V 51 okresoch bola zaznamenaná MEN nižšia ako celoslovenský priemer, z toho v 33 okresoch nižšia ako 5 %. Ide najmä o okresy TN, BA, TT a NR kraja, kde pôsobia najväčší zamestnávatelia, ktorí dlhodobo avizujú nedostatok pracovnej sily a problémy spojené s jej zabezpečením aj z radov nezamestnaných. Táto situácia spôsobila, že za uplynulý rok sa zdvojnásobil počet štátnych príslušníkov tretích krajín pracujúcich na území SR, v dôsledku čoho dochádza aj k zvyšovaniu administratívnej záťaže a predlžovaniu obdobia pri udeľovaní jednotných povolení (prechodný pobyt a povolenie na zamestnanie) štátnym príslušníkom tretích krajín. V súvislosti s riešením nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily v niektorých profesiách na slovenskom trhu práce sa preto navrhuje, podobne ako v ostatných krajinách V4, zjednodušenie podmienok pre zamestnávanie štátnych príslušníkov tretích krajín, a to pre
-zamestnania, kde pretrváva nedostatok pracovnej sily zoznam týchto zamestnaní by stanovila komisia na tripartitnej úrovni a bol by zverejnený a ročne aktualizovaný na webovej stránke ústredia PSVR,
-okresy s mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou ako 5 %.
V tejto súvislosti sa preto navrhuje doplniť novú kompetenciu ústrediu PSVR identifikovať zamestnania s nedostatkom pracovnej sily v okresoch, kde priemerná miera evidovanej nezamestnanosti za uplynulý kalendárny rok je nižšia ako 5 % a zverejňovať tento zoznam na svojom webovom sídle do 31. januára nasledujúceho roka. Na identifikované zamestnania bude pri udeľovaní jednotných povolení štátnym príslušníkom tretích krajín platiť zjednodušený proces (napr. nebude na tento účel potrebné nahlasovať voľné pracovné miesta).
K bodu 2 [§ 21 ods. 4]
S cieľom zrýchlenia procesu pri vydávaní jednotných povolení vo všeobecnosti sa navrhuje skrátenie obdobia pre nahlasovanie voľných pracovných miest za účelom posúdenia situácie na trhu práce z 30 na 20 kalendárnych dní.
K bodom 3, 6, 8, 10, 12, 15 19, 21, 22, 32, 35 21 ods. 5, § 21b ods. 2 písm. e), § 21b ods. 4 písm. c), § 21b ods. 9, § 22 ods. 4 písm. c) a d) a ods. 13, § 23 ods. 2 písm. a) a b) a ods. 5, § 23a ods. 1 písm. c), § 23b ods. 7 a ods. 11 písm. b), § 65b, § 70 ods. 8]
Legislatívno-technické úpravy.
K bodu 4 [§ 21 ods. 9]
V súvislosti s návrhom na zjednodušenie podmienok pri udeľovaní jednotných povolení štátnym príslušníkom tretích krajín na výkon zamestnania v identifikovaných profesiách s nedostatkom pracovnej sily sa navrhuje kvantitatívne obmedziť počet takýchto zamestnancov na najviac 30 % z celkového počtu zamestnancov zamestnávateľa. Uvedené sa navrhuje z dôvodu, aby sa tento nástroj nevyužíval na zabezpečovanie pracovnej sily z tretích
3
krajín, čo by mohlo mať za následok znižovanie mzdových a pracovnoprávnych podmienok v SR. Zjednodušenie podmienok a zrýchlenie procesu len napomôcť zamestnávateľom riešiť prechodný nedostatok pracovnej sily aj prostredníctvom štátnych príslušníkov tretích krajín.
K bodom 5, 7 a 11 [§ 21a ods. 3, § 21b ods. 3, § 22 ods. 2]
Navrhuje sa ustanoviť, že podmienkou pre vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu 21a ods. 3), potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta 21b ods. 3) a pre udelenie povolenia na zamestnanie 22 ods. 2) je, že zamestnávateľ, ktorý záujem prijať do zamestnania štátneho príslušníka tretej krajiny, neporušil zákaz nelegálneho zamestnávania v období dvoch rokov pred podaním žiadosti.
K bodu 9 [§ 21b ods. 6]
V súvislosti s riešením nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily v niektorých profesiách na slovenskom trhu práce sa navrhuje zrušenie podmienky nahlasovania voľných pracovných miest, ak ide o zamestnania s identifikovaným nedostatkom pracovnej sily v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou ako 5 % podľa návrhu v § 12 písm. ai).
K bodom 13, 20 a 23 [§ 22 ods. 4 písm. e), § 23b ods. 6 a ods. 12]
S cieľom zabezpečiť pre štátnych príslušníkov tretích krajín vysielaných na územie Slovenskej republiky tak z iných členských štátov 23a ods. 1 písm. w)), ako aj z tretích krajín 22 ods. 10), okrem porovnateľných pracovných podmienok, aj adekvátne podmienky ubytovania, sa navrhuje v § 22 ods. 4 písm. e) ustanoviť právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ku ktorej budú vyslaní štátni príslušníci tretích krajín na výkon práce, doložiť doklad o zabezpečení primeraného ubytovania, ktoré spĺňa minimálne požiadavky podľa osobitných predpisov. Táto povinnosť sa v súčasnosti vyžaduje pri udeľovaní prechodného pobytu, resp. akéhokoľvek pobytu, ktorý sa udeľuje podľa zákona o pobyte cudzincov. Vzhľadom na to, že v prípade vysielaných zamestnancov sa v zmysle zákona o pobyte cudzincov do 90 dní podmienka prechodného pobytu nevyžaduje, a teda sa žiadnym spôsobom nekontrolujú vhodné ubytovacie podmienky, navrhuje sa ustanoviť túto povinnosť pre zamestnávateľa v uvedených prípadoch aj v zákone o službách zamestnanosti.
S cieľom predchádzať nelegálnemu zamestnávaniu, ako aj zabrániť podvodným praktikám zahraničných agentúr, ktoré na územie SR vysielajú štátnych príslušníkov tretích krajín, sa v § 23b ods. 6 navrhuje, okrem doloženia dokladu o zabezpečení primeraného ubytovania, ustanoviť právnickej alebo fyzickej osobe, ku ktorej vysielaní zamestnanci zahraničného zamestnávateľa, povinnosť pri predkladaní informačných kariet v zmysle § 23b ods. 6 doložiť aj kópiu formulára A1, ktorým sa dokladuje sociálne poistenie štátneho príslušníka tretej krajiny v členskom štáte, z ktorého je vyslaný na výkon práce na územie SR, ako aj kópiu dokladu o jeho pobyte v tomto štáte. Táto povinnosť by sa vzťahovala na prípady, ak je štátny príslušník tretej krajiny vyslaný zahraničným zamestnávateľom so sídlom v inom členskom štáte v rámci poskytovania služieb zabezpečovaných týmto zamestnávateľom (§ 23a ods. 1 písm. w)).
4
Povinnosť zabezpečiť priemerné ubytovanie 23b ods. 12) sa navrhuje ustanoviť právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ku ktorej budú vysielaní štátni príslušníci tretích krajín v zmysle § 22 ods. 10 alebo § 23a ods. 1 písm. w).
K bodu 14 [§ 22 ods. 5 písm. a)]
S cieľom zosúladenia jednotlivých ustanovení zákona sa aj v prípade udeľovania povolení na zamestnanie na účel sezónneho zamestnania navrhuje doplniť, že zabezpečené ubytovanie pre sezónneho pracovníka taktiež spĺňa minimálne požiadavky podľa osobitných predpisov.
K bodom 24 a 34 [§ 53 ods. 2 a 3 a § 69 písm. i)]
V záujme zosúladenia podpory pracovnej mobility pre skupinu znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie sa navrhuje predĺžiť obdobie poskytovania príspevku na dochádzku za prácou pre znevýhodnených uchádzačov o zamestnanie o ďalších 6 mesiacov na 12 mesiacov tak, ako pri poskytovaní príspevku na podporu mobility za prácou podľa § 53a.
Príspevok sa navrhuje poskytovať bez ohľadu na spôsob dopravy do zamestnania v závislosti od vzdialenosti miesta výkonu zamestnania a od počtu odpracovaných dní zamestnancom v mesiaci, a to na základe preukazovania trvania zamestnania a dochádzky do zamestnania. Týmto sa umožní poberanie príspevku aj tým zamestnancom, ktorí dochádzajú za prácou a nemajú spojenie hromadnými dopravnými prostriedkami, prípadne hromadné dopravné prostriedky nepremávajú v danej lokalite podľa potreby výkonu zamestnania. Navrhuje sa súčasne vypustiť zákaz poskytovania príspevku pri dochádzaní za prácou v rámci jednej obce a tým umožniť poskytovať príspevok aj zamestnancom, ktorí dochádzajú do zamestnania v rámci väčších obcí a miest, v ktorých je doprava do zamestnania nevyhnutnosťou. Zároveň sa nadväzne na poznatky aplikačnej praxe so zámerom zmierniť výdavky občana na cestovné navrhuje zvýšenie maximálnej mesačnej výšky príspevku z aktuálnej sumy 135 eur na sumu 200 eur.
Nadväzne na navrhované úpravy sa v § 69 písm. i) navrhuje spresnenie splnomocňovacieho ustanovenia.
K bodu 25 [§ 53 ods. 6]
Navrhovaným novým ustanovením pri poskytovaní príspevku na dochádzku za prácou sa rozširujú možnosti podpory pracovnej mobility tak, aby v prípade, ak zamestnanec počas poberania príspevku na dochádzku za prácou alebo bezprostredne po skončení jeho poberania zmení miesto trvalého pobytu alebo nahlási prechodný pobyt v súvislosti s výkonom zamestnania a jeho zamestnanie naďalej trvá, mohol požiadať o príspevok na podporu mobility za prácou podľa § 53a alebo o príspevok na presťahovanie za prácou podľa § 53c, pričom poskytovanie príspevku na dochádzku za prácou sa zastaví.
K bodom 26 až 29 [§ 53a ods. 1, 2 a ods. 4 písm. a) a písm. b)]
Navrhuje sa rozšíriť cieľová skupina na účel príspevku na podporu mobility za prácou o zamestnancov, ktorí počas poberania príspevku na dochádzku za prácou alebo bezprostredne po skončení jeho poberania zmení miesto trvalého pobytu alebo nahlási
5
prechodný pobyt v súvislosti s výkonom zamestnania a jeho zamestnanie naďalej trvá (ods. 1). Nadväzne na poznatky aplikačnej praxe so zámerom zmierniť výdavky občana na bývanie súvisiace so zmenou pobytu v súvislosti so získaním zamestnania sa navrhuje skrátiť vzdialenosť pre vznik nároku na príspevok zo 70 km na 50 km 53a ods. 1 a 2) a zvýšiť maximálnu mesačnú výšku príspevku na 400 eur (600 eur pre manželov) počas prvých 6 mesiacov, resp. 200 eur (300 eur pre manželov) počas ďalších 6 mesiacov 53a ods. 4 písm. a) a písm. b)].
K bodu 30 [§ 53a ods. 6]
V súvislosti s navrhovaným novým ustanovením § 53 ods. 6 sa navrhuje doplnenie možnosti požiadať o príspevok na podporu mobility za prácou aj zamestnancovi, ktorý zmení miesto trvalého pobytu alebo nahlási prechodný pobyt v súvislosti s miestom výkonu zamestnania v období počas poberania príspevku na dochádzku za prácou alebo bezprostredne po skončení jeho poberania. V takomto prípade sa navrhuje príspevok na podporu mobility za prácou poskytovať vo výške podľa § 53a ods. 4 písm. b), a to počas zostávajúceho oprávneného obdobia na poskytovanie príspevku na dochádzku za prácou podľa § 53 ods. 2 alebo najviac 3 mesiace, ak o príspevok požiada zamestnanec po skončení poberania príspevku na dochádzku za prácou.
K bodu 31 [§ 53c]
S cieľom podpory zvýšenia motivácie prijať zamestnanie aj vo väčšej vzdialenosti od miesta trvalého pobytu sa novým § 53c navrhuje zavedenie nového príspevku na presťahovanie za prácou a to pre zamestnancov, ktorí v súvislosti so získaním zamestnania zmenia miesto svojho trvalého pobytu, ktoré bude od pôvodného miesta trvalého pobytu vzdialené najmenej 70 km. Obdobne ako pri príspevku podľa § 53a sa navrhuje, aby o príspevok mohol požiadať aj zamestnanec, ktorý zmení miesto trvalého pobytu v súvislosti s miestom výkonu zamestnania v období počas poberania príspevku na dochádzku za prácou alebo bezprostredne po skončení jeho poberania (odsek 1).
V odseku 2 sa navrhujú ustanoviť príslušné prílohy k žiadosti o príspevok. Príspevok sa navrhuje neposkytovať v prípade, ak je zamestnancovi poskytovaný príspevok podľa § 53 alebo podľa § 53a. V odseku 3 sa stanovuje minimálna vzdialenosť zmeny miesta trvalého pobytu ako podmienka pre vznik nároku na príspevok.
Účel príspevku sa navrhuje ustanoviť na úhradu nákladov súvisiacich s presťahovaním zamestnanca do miesta nového trvalého pobytu (napr. náklady na sťahovaciu službu, náklady na poplatky potrebné pre vybavenie úradných dokumentov), ako aj na úhradu nájomného alebo iných plnení súvisiacich s užívaním bytu (odsek 4).
Suma príspevku sa navrhuje najviac do výšky 4 000 Eur v úhrne, alebo v prípade manželov, ktorí spĺňajú podmienky, do výšky 6 000 Eur v úhrne. Príspevok sa navrhuje vyplácať do 30 dní na základe predloženia dokladov preukazujúcich vynaložené náklady. Termín na predloženie dokladov sa navrhuje ponechať na dohode medzi úradom a zamestnancom, t.z., že príspevok sa môže vyplácať mesačne alebo štvrťročne, avšak najdlhšie po dobu dvoch rokov (odseky 5 až 7).
V odseku 8 sa ustanovujú náležitosti dohody uzatváranej medzi úradom a zamestnancom.
6
K bodu 33 [§ 68 ods. 4 písm. a)]
Na účel kontroly splnenia minimálnych požiadaviek zabezpečeného ubytovania v zmysle novelizačných bodov 5 7 sa navrhuje rozšíriť pôsobnosť kontrolných orgánov tak, aby boli oprávnené vstupovať do ubytovacích zariadení na výkon kontroly.
K bodu 36 [§ 72ad]
V novom § 72ad sa navrhujú prechodné ustanovenia k navrhovaným úpravám.
V súvislosti s identifikáciou zamestnaní s nedostatkom pracovnej sily sa navrhuje, aby ústredie prvý krát zverejnilo na svojom webovom sídle zoznam týchto zamestnaní najneskôr do 30. júna 2018.
V súvislosti s navrhovaným zmenami pri vydávaní potvrdení o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, potvrdení o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a pri udeľovaní povolenia na zamestnanie sa navrhuje, aby sa predmetné žiadosti podané pred 1. májom 2018 posudzovali podľa predpisov účinných do 30. apríla 2018.
V súvislosti s navrhovanými zmenami pri poskytovaní príspevkov podľa § 53 a § 53a sa navrhuje, aby sa pri ich poskytovaní, začatom pred 1. májom 20187, postupovalo podľa predpisov účinných do 30. apríla 2018. Zároveň sa navrhuje, aby žiadosti podané pred 1. májom 2018 boli vybavené podľa predpisov účinných do 30. apríla 2018.
K čl. II
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje od 1. mája 2018.
7
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona s právom Európskej únie
1.Navrhovateľ zákona: Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2.Názov návrhu zákona: Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
3.Predmet návrhu zákona
a) je upravený v primárnom práve Európskej únie
v tretej časti hlave IX (Zamestnanosť) čl. 145 a 146 a hlave X (Sociálna politika) čl. 153 a 156 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
v čl. 29 a 34 Charty základných práv Európskej únie,
b) nie je upravený v sekundárnom práve Európskej únie,
c) nie je upravený v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)lehota na prebranie príslušného právneho aktu Európskej únie, príp. aj osobitná lehota účinnosti jeho ustanovení:
Návrhom zákona sa nepreberá nový právny akt Európskej únie.
b)informácia o začatí konania v rámci „EÚ Pilot“ alebo o začatí postupu Európskej komisie, alebo o konaní Súdneho dvora Európskej únie proti Slovenskej republike podľa čl. 258 a 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie v jej platnom znení, spolu s uvedením konkrétnych vytýkaných nedostatkov a požiadaviek na zabezpečenie nápravy:
V danej oblasti nebolo začaté konanie proti Slovenskej republike o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)informácia o právnych predpisoch, v ktorých uvádzané právne akty Európskej únie prebrané, spolu s uvedením rozsahu ich prebrania, príp. potreby prijatia ďalších úprav:
Návrhom zákona sa nepreberá nový právny akt Európskej únie.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
8
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Základným cieľom návrhu zákona je podpora pracovnej mobility uchádzačov o zamestnanie (UoZ) zatraktívnením podmienok poskytovania príspevku na dochádzku za prácou a príspevku na podporu mobility za prácou, ako aj rozšírením možností podpory pracovnej mobility. V tejto súvislosti sa návrhom zákona navrhuje zvýšenie maximálnej mesačnej výšky oboch príspevkov, umožniť poskytovanie príspevku na dochádzku za prácou bez ohľadu na vymedzenie spôsobu dopravy do zamestnania, a to vypustením obmedzenia dochádzania za prácou len hromadnými dopravnými prostriedkami, vypustiť aj obmedzenie poskytovania príspevku na dochádzku za prácou v rámci jednej obce a predĺžiť obdobie poskytovania príspevku pre znevýhodnených UoZ obdobne ako pri poskytovaní príspevku na podporu mobility za prácou. Súčasne sa navrhuje rozšírenie možnosti podpory mobility za prácou zavedením kombinácie poskytovania oboch príspevkov tak, že sa umožní poskytovať príspevok na podporu mobility za prácou aj zamestnancovi, ktorý sa presťahuje do miesta výkonu svojho zamestnania v období počas poberania príspevku na dochádzku za prácou alebo bezprostredne po skončení jeho poberania. Zároveň sa navrhuje zavedenie príspevku na presťahovanie za prácou, ktorý bude určený na úhradu nákladov súvisiacich s presťahovaním občana do nového miesta trvalého pobytu.
Návrh zákona zároveň rieši zabezpečenie pracovnej sily z tretích krajín. v tejto súvislosti sa navrhuje zjednodušenie podmienok zamestnávania štátnych príslušníkov tretích krajín vo vybraných profesiách, kde je preukázaný nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily a v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou ako 5 %. Navrhuje rozšírenie povinností zamestnávateľa, ku ktorému na výkon práce vysielaní štátni príslušníci tretích krajín, o povinnosť zabezpečenia primeraného ubytovania pre vysielaných zamestnancov, ako aj o povinnosť doloženia príslušných dokladov preukazujúcich ich vyslanie. Navrhuje sa zavedenie podmienky pre vydanie potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ktoré zodpovedá vysokokvalifikovanému zamestnaniu, potvrdenia o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta a pre udelenie povolenia na zamestnanie je, že zamestnávateľ, ktorý záujem prijať do zamestnania štátneho príslušníka tretej krajiny, neporušil zákaz nelegálneho zamestnávania v období dvoch rokov pred
9
podaním žiadosti.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
- Podpora zvýšenia mobility za prácou vo forme dochádzania alebo presťahovania sa za prácou
- Vyššia motivácia UoZ prijať a udržať si zamestnanie mimo svojho bydliska
- Zníženie administratívnej záťaže pri poskytovaní príspevkov
- Zjednodušenie preukazovania dokladov
- Zjednodušenie podmienok a zrýchlenie procesu pri zamestnávaní štátnych príslušníkov tretích krajín
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Subjekty dotknuté navrhovanou úpravou - žiadatelia o príspevok podľa zákona o službách zamestnanosti, zamestnávatelia, úrady práce, sociálnych vecí a rodiny.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
Vyhláška Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky č. 106/2013 Z. z.,
ktorou sa vykonáva zákon č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Úprava súm príspevku na dochádzku za prácou v závislosti od vzdialenosti miesta výkonu zamestnania od miesta trvalého pobytu alebo prechodného pobytu a zoznam dokladov, ktoré súčasťou žiadosti o poskytnutie príspevku na dochádzku za prácou.
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
10
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
Štatistické údaje z informačného systému Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny.
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
Materiál nebol predmetom PPK.
11
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2018
2019
2020
2021
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
2 859 290
4 596 810
4 993 447
5 246 629
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
kapitola 22 – MPSVR SR (06G)
2 859 290
4 596 810
4 993 447
5 246 629
- vplyv na ŠR
2 859 290
4 596 810
4 993 447
5 246 629
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
2 430 397
3 907 289
4 244 430
4 459 635
Spolufinancovanie
428 893
689 521
749 017
786 994
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
2 859 290
4 596 810
4 993 447
5 246 629
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
kapitola 22 – MPSVR SR (06G)
2 859 290
4 596 810
4 993 447
5 246 629
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv/úspora (07C0101)
0
0
0
0
12
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie návrhu bude zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtovej kapitoly MPSVR SR.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši?
V rámci právnej úpravy služieb zamestnanosti sa upravuje výška príspevku na dochádzku za prácou (§ 53) a príspevku na podporu mobility za prácou 53a) a zavedenie nového príspevku na presťahovanie za prácou (§ 53c).
§ 53 zavedenie možnosti pokračovať v poskytovaní príspevku zamestnancovi ďalších 6 mesiacov v prípade, že poberateľ bol evidovaný ako znevýhodnený uchádzač o zamestnanie, zvýšenie výšky príspevku
§ 53a – zvýšenie maximálnej výšky príspevku pre jednotlivca aj manželov
§ 53c zavedenie nového príspevku na presťahovanie za prácou do výšky 4 000 Eur, resp. 6 000 Eur, a to na úhradu nákladov súvisiacich s presťahovaním občana do nového miesta trvalého pobytu, vrátane nákladov na nájomné a nákladov na plnenia súvisiace s užívaním bytu
Kto bude návrh implementovať?
Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny a úrady práce, sociálnych vecí a rodiny.
Kde sa budú služby poskytovať?
Príspevky sa budú poskytovať prostredníctvom 46 úradov práce, sociálnych vec a rodiny na celom území Slovenskej republiky.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
x kombinovaný návrh
iné
13
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované počty
Objem aktivít
2018
2019
2020
2021
Príspevok na dochádzku za prácou (§53)
5 367
5 635
5 917
6 213
Príspevok na podporu mobility za prácou (§53a)
913
1 052
1 184
1 227
Príspevok na presťahovanie za prácou (§ 53c)
75
87
92
104
Pozn.: Uvedené údaje v tabuľke predpokladané počty podporených UoZ prostredníctvom aktívnych opatrení na trhu práce, na základe ktorých sa odhadovali finančné nároky.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Pri odhadoch objemu finančných prostriedkov, ktoré budú mať vplyv na rozpočet verejnej správy, sa vychádzalo z:
priemernej výšky príspevku stanovenej zákonom,
vývoja reálneho čerpania finančných prostriedkov a vytvorených pracovných miest pre mladých ľudí prostredníctvom národných projektov v rokoch 2015 a 2016,
V jednotlivých rokoch predpokladáme nasledujúce nároky na rozpočet verejnej správy:
Predpokladané finančné nároky na realizáciu AOTP podľa § 53, 53a a 53c na rozpočet verejnej správy v roku 2018 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 2 859 290 eur, a to v rámci alokácie na Prioritných osiach 2 a 3 Operačného programu Ľudské zdroje (2 430 397 eur zo zdroja ESF a 428 893 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
Predpokladané finančné nároky na realizáciu AOTP podľa § 53, 53a a 53c na rozpočet verejnej správy v roku 2019 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 4 596 810 eur, a to v rámci alokácie na Prioritných osiach 2 a 3 Operačného programu Ľudské zdroje (3 907 289 eur zo zdroja ESF a 689 521 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
Predpokladané finančné nároky na realizáciu AOTP podľa § 53, 53a a 53c na rozpočet verejnej správy v roku 2020 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 4 993 447 eur, a to v rámci alokácie na Prioritných osiach 2 a 3 Operačného programu Ľudské zdroje (4 244 430 eur zo zdroja ESF a 749 017 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
Predpokladané finančné nároky na realizáciu AOTP podľa § 53, 53a a 53c na rozpočet verejnej správy v roku 2021 predstavujú objem finančných prostriedkov v sume 5 246 629 eur, a to v rámci alokácie na Prioritných osiach 2 a 3 Operačného programu Ľudské zdroje (4 459 635 eur zo zdroja ESF a 786 994 eur spolufinancovanie zo štátneho rozpočtu).
14
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Tuzemské právnické osoby alebo fyzické osoby, ktoré majú uzatvorenú zmluvu so zahraničným zamestnávateľom, na ktorej základe k nej vysielaní zamestnanci zahraničného zamestnávateľa vykonávať prácu na území SR.
Zamestnávatelia v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou ako 5 %, ktorí chcú zamestnávať štátnych príslušníkov tretej krajiny v profesiách, kde bol identifikovaný nedostatok pracovnej sily.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
1.Navrhuje sa navrhuje zrušenie povinnosti zamestnávateľa, ktorý záujem prijať do zamestnania štátneho príslušníka tretej krajiny, nahlasovať voľné pracovné miesta na účel vydávania potvrdení o možnosti obsadenia voľného pracovného miesta, ak ide o zamestnania s identifikovaným nedostatkom pracovnej sily v okresoch s priemernou mierou evidovanej nezamestnanosti nižšou ako 5 %.
15
2.Navrhuje sa ustanoviť povinnosť tuzemskej právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ktorá uzatvorenú zmluvu so zahraničným zamestnávateľom so sídlom mimo EÚ, na ktorej základe k nej vysielaní zamestnanci zahraničného zamestnávateľa vykonávať prácu na území SR, zabezpečiť priemerné ubytovanie pre štátnych príslušníkov tretej krajiny, ktorí k nej vysielaní a doložiť doklad potvrdzujúci zabezpečenie ubytovania, ktoré spĺňa minimálne požiadavky podľa osobitného predpisu, najmenej na predpokladané obdobie vyslania, k žiadosti o udelenie povolenia na zamestnanie.
3.Navrhuje sa ustanoviť povinnosť tuzemskej právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ktorá uzatvorenú zmluvu so zahraničným zamestnávateľom so sídlom v inom členskom štáte, na ktorej základe k nej vysielaní zamestnanci zahraničného zamestnávateľa vykonávať prácu na území SR, zabezpečiť priemerné ubytovanie pre štátnych príslušníkov tretej krajiny, ktorí sú k nej vysielaní a predložiť
a.doklad potvrdzujúci zabezpečenie ubytovania, ktoré spĺňa minimálne požiadavky podľa osobitného predpisu, najmenej na predpokladané obdobie vyslania,
b.kópia osvedčenia o uplatniteľných právnych predpisoch, ak bolo poskytnuté,
c.kópia dokladu o pobyte na území Slovenskej republiky alebo kópia dokladu o pobyte na území členského štátu, v ktorom štátny príslušník tretej krajiny bežne pracuje.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
1.Navrhuje sa ustanoviť povinnosť tuzemskej právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ktorá uzatvorenú zmluvu so zahraničným zamestnávateľom so sídlom mimo EÚ, na ktorej základe k nej vysielaní zamestnanci zahraničného zamestnávateľa vykonávať prácu na území SR, zabezpečiť priemerné ubytovanie pre štátnych príslušníkov tretej krajiny, ktorí sú k nej vysielaní.
2.Navrhuje sa ustanoviť povinnosť tuzemskej právnickej osobe alebo fyzickej osobe, ktorá uzatvorenú zmluvu so zahraničným zamestnávateľom so sídlom v inom členskom štáte, na ktorej základe k nej vysielaní zamestnanci zahraničného zamestnávateľa vykonávať prácu na území SR, zabezpečiť priemerné ubytovanie pre štátnych príslušníkov tretej krajiny, ktorí sú k nej vysielaní.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
16
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Popíšte pozitívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
Návrh bude mať pozitívny vplyv na hospodárenie domácností, resp. na ich príjmy, ak je členom domácnosti osoba zo skupín ovplyvnených návrhom zákona, ktoré sú vymenované nižšie.
Špecifikujte pozitívne ovplyvnené skupiny:
Zvýšenie príjmov sa predpokladá u domácností, v ktorých člen:
1. bude poberať príspevok na dochádzku za prácou v schválenom období a bol znevýhodneným uchádzačom o zamestnanie, a to predĺžením obdobia poskytovania príspevku a zvýšením výšky príspevku;
2. bude poberať príspevok na dochádzku za prácou v schválenom období, a to zvýšením výšky príspevku;
3. bude poberať príspevok na podporu mobility za prácou v schválenom období, a to zvýšením výšky príspevku;
4. bude poberať príspevok na podporu mobility za prácou v schválenom období a presťahuje sa spolu s manželom/kou, a to zvýšením výšky príspevku;
5. zmení miesto trvalého pobytu v súvislosti so získaním zamestnania, a to zavedením príspevku na presťahovanie za prácou určeným na úhradu nákladov súvisiacich s presťahovaním, vrátane nákladov na nájomné a nákladov na plnenia súvisiace s užívaním bytu.
Popíšte negatívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Návrh nepredpokladá negatívne vplyvy na príjmy UoZ.
Špecifikujte negatívne ovplyvnené skupiny:
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv:
Domácnosti s nezamestnaným členom (vyššie popísaný vplyv na uchádzačov o zamestnanie).
Kvantifikujte rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom.
V prípade vyššieho počtu ovplyvnených skupín doplňte do tabuľky ďalšie riadky.
V prípade, ak neuvádzate kvantifikáciu, uveďte dôvod.
Ovplyvnená skupina č. 1: poberatelia príspevku na dochádzku za prácou
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Predpokladá sa nárast príjmov priemere cca o 200 na jedného ovplyvneného poberateľa v roku.
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
17
Ovplyvnená skupina č. 2: poberatelia príspevku na podporu mobility
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Predpokladá sa nárast príjmov priemere cca o 650 na jedného ovplyvneného poberateľa v roku.
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky vyššie špecifikovaných domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. mieru rizika chudoby, podiel rastu/poklesu výdavkov na celkových výdavkoch/príjme):
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Špecifikujete ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Rozumie sa najmä na prístup k:
sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
doprave,
ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
informáciám
k iným právam (napr. politickým).
Uľahčenie prístupu na trh práce:
Návrh bude mať pozitívny vplyv na prístup k príspevkom, ktorých cieľom je zvýšenie mobility za prácou pre zamestnancov, ktorí ho poberajú. Predpokladá sa ich vyššie využívanie ako pri súčasnom právnom stave. Predlžuje sa obdobie poskytovania príspevku na dochádzku za prácou v prípade, ak zamestnanec bol znevýhodneným uchádzačom o zamestnanie. Pri tomto príspevku sa zároveň odstraňuje obmedzenie spôsobu dopravy do zamestnania. Zvyšuje sa maximálna výška príspevku na dochádzku za prácou a príspevku na podporu mobility za prácou. Zároveň sa navrhuje zavedenie nového príspevku na presťahovanie za prácou, a to na úhradu nákladov súvisiacich s presťahovaním za prácou, vrátane nákladov na nájomné a nákladov na plnenia súvisiace s užívaním bytu, ak žiadateľ preukáže zmenu trvalého pobytu.
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
deti (0 – 17),
18
mladí ľudia (18 – 25 rokov),
starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
ľudia so zdravotným postihnutím,
marginalizované rómske komunity
domácnosti s 3 a viac deťmi,
jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodovú rovnosť.
Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia veku a sexuálnej orientácie? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Podporuje návrh rovnosť príležitostí?
Bez vplyvu.
Môže mať návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Podporuje návrh rovnosť medzi ženami a mužmi alebo naopak bude viesť k zväčšovaniu rodových nerovností? Popíšte vplyvy.
Pri identifikovaní rodových vplyvov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi mužmi a ženami, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rodovej rovnosti spočíva v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti, ktoré súvisia s rodovými rolami či pohlavím. Hlavné oblasti podpory rodovej rovnosti:
podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
podpora rovnej participácie na rozhodovaní,
boj proti rodovo podmienenému násiliu a obchodovaniu s ľuďmi,
eliminácia rodových stereotypov.
Bez vplyvu.
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Bez vplyvu.
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Nepredpokladá sa zánik pracovných miest.
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Navrhovaná úprava uľahčuje zamestnancovi vďaka príspevku na podporu mobility za prácou, príspevku na presťahovanie za prácou
19
a príspevku na dochádzku za prácou prístup k zamestnaniu, ktoré sa nenachádza k nemu dostupnej vzdialenosti.
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Podporí sa mobilita za prácou.
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Nemá vplyv.
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?
Identifikujte, či návrh môže ovplyvniť rozhodnutia zamestnancov alebo zamestnávateľov a môže byť zdrojom neskoršieho vstupu na trh práce alebo predčasného odchodu z trhu práce jednotlivcov.“
20