Príloha č. 3
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Návrh zákona bude mať dopad na znalcov, tlmočníkov a prekladateľov, ktorých činnosť nie je podnikaním, ide o inú samostatne zárobkovú činnosť, ak nie je vykonávaná ako závislá činnosť. V zozname je zapísaných 2869 znalcov - fyzických osôb, 100 znaleckých organizácií, 257 tlmočníkov a 931 prekladateľov.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Vo fáze predchádzajúcej zverejneniu predbežnej informácie, t. j. pred 1. februárom 2017, sa na pôde Ministerstva spravodlivosti SR 23. januára 2017 uskutočnilo pracovné stretnutie zamerané na prezentáciu pripravovaných legislatívnych zmien, na ktoré boli pozvaní predstavitelia znaleckých ústavov a tlmočníckych ústavov, teda predstavitelia subjektov plniacich funkciu rezortného a metodického centra v príslušnej oblasti 19 ods. 1 a § 25 zákona č. 382/2004 Z. z.). Konkrétne išlo o nasledovné subjekty:
1.Ekonomická univerzita v Bratislave (znalecký ústav)
2.Inštitút forenzných medicínskych expertíz, s.r.o. (znalecký ústav)
3.Kriminalistický a expertízny ústav Policajného zboru (znalecký ústav)
4.Národné lesnícke centrum (znalecký ústav)
5.Slovenská poľnohospodárska univerzita v Nitre (znalecký ústav)
6.Slovenská technická univerzita v Bratislave (znalecký ústav)
7.Technická univerzita v Košiciach (znalecký ústav)
8.Ústav pre znaleckú činnosť v Psychológii a Psychiatrii, spol. s r.o. (znalecký ústav)
9.Ústav súdneho inžinierstva Žilinskej univerzity v Žiline (znalecký ústav),
10.Univerzita Komenského v Bratislave (tlmočnícky ústav)
11.Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre (tlmočnícky ústav)
12.Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach (tlmočnícky ústav)
13.Prešovská univerzita v Prešove (tlmočnícky ústav)
14.Asociácia tlmočníkov posunkovej reči nepočujúcich (tlmočnícky ústav)
Znalecké ústavy a tlmočnícke ústavy boli vyzvané, aby sa vyjadrili k prezentovaným návrhom, elektronickou poštou bolo ministerstvu doručených viacero odpovedí, po zverejnení predbežnej informácie bolo doručené taktiež vyjadrenie Slovenskej Komory Odhadcov Hodnoty Majetku a Znalcov. Vo všeobecnosti platí, že pripomienky týchto subjektov mali podobné znenie ako pripomienky k návrhu novely zákona, ktorým sa mal meniť a doplniť zákon č. 382/2004 Z. z. ešte v roku 2013, čo je pochopiteľné z toho dôvodu, že v minulosti navrhnuté zmeny a doplnenia zákona boli v značnej miere prevzaté aj do tohto návrhu, pričom bez výraznejšej zmeny ostali aj návrhy idúce nad rámec zámerov vyjadrených v predbežnej informácii.
Viaceré návrhy dotknutých subjektov boli zohľadnené vo výslednej podobe predloženého legislatívneho textu, predovšetkým možno spomenúť upustenie od návrhu stanoviť hornú hranicu veku znalca, tlmočníka alebo prekladateľa zapísaného v zozname a upustenie od zásadných zmien v oblasti zápisu do zoznamu.
Príloha č. 3
2
V predbežnej informácii bol obsiahnutý pomerne podrobný popis legislatívneho zámeru ministerstva, no okrem spomenutého vyjadrenia Slovenskej Komory Odhadcov Hodnoty Majetku a Znalcov nebolo na webe Slov-Lex pridané žiadne vyjadrenie, čo možno odôvodniť najmä tým, že vopred došlo ku konzultáciám s rezortnými a metodickými centrami, ktoré sa vyjadrili jednak na pracovnom stretnutí, ale tiež po jeho uskutočnení formou listov a e-mailov. Ministerstvo v tejto veci doposiaľ nebolo kontaktované zo strany žiadnej ďalšej inštitúcie.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nie.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
K nepriamym finančným nákladom môže dôjsť pri zápise osôb, ktoré vykonávajú činnosť obdobnú znaleckej činnosti v niektorom z členských štátoch Európskej únie a žiadajú o zápis do zoznamu, keďže by mali podľa § 7 ods. 1 písm. b) absolvovať odborné minimum. Odborné minimum vykonávajú ústavy podľa § 9 ods. 4 vyhlášky č. 490/2004 Z. z., poplatok za jeho absolvovanie nie je upravený všeobecne záväzným právnym predpisom, pohybuje sa približne vo výške 180 250 eur. Keďže nie je možné odhadnúť, koľko osôb v rámci Európskej únie bude mať záujem o zápis do zoznamu, nie je možné dopad celkovo vyčísliť. Spomedzi osôb, ktoré v súčasnosti zapísané v zozname bolo podľa § 7 zapísané len približne 1 %, vychádzajúc z čoho vyslovujeme predpoklad, že predmetné ustanovenie sa dotkne len veľmi malej časti žiadateľov o zápis. K prvotnému zvýšeniu finančných nákladov môže dôjsť aj využitím novej možnosti podávať znalecké posudky a preklady v elektronickej podobe. K zníženiu nákladov prispeje § 33b, keďže sa nevyžaduje autorizácia a zaručená konverzia.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Dopĺňa sa informačná povinnosť o inom spôsobe vykonávania praxe podľa § 4 ods. 6 písm. a) bodu 4. Vykonávanie praxe v odbore je predpokladom na zápis vzťahujúcim sa na všetky fyzické osoby žiadajúce zápis podľa všeobecných ustanovení. Ak je teda prax vykonávaná na inom základe ako je pracovná zmluva, ministerstvo disponuje touto informáciou, administratívne náklady vzniknú v prípade zmeny uskutočnenej po zapísaní do zoznamu. Ak začne fyzická osoba zapísaná v zozname živnostensky podnikať alebo ak sa stane konateľom obchodnej spoločnosti, potvrdenie o takomto výkone praxe môže vydať aj v mene tohto subjektu, t. j. nemusí vynaložiť žiadne náklady na vydanie výpisu z príslušného registra. Zároveň platí, že pre tlmočníkov a prekladateľov zapísaných v zozname sa navrhuje zrušenie povinnosti vykonávať prax v odbore počas trvania zápisu, čo pre tieto osoby zníži administratívne náklady, keďže nebudú musieť oznamovať a písomne preukazovať doposiaľ zapisované informácie týkajúce sa ich zamestnávateľa.
Ostatné nové zapisované údaje budú ministerstvu známe z jeho úradnej činnosti, takže pre osoby zapísané v zozname nebude ich zmena spôsobovať vznik žiadnych nákladov.
Keďže do zoznamu pribudnú informácie o dočasnom pozastavení výkonu činnosti, vzťahuje sa informačná povinnosť podľa § 4 ods. 8 aj na oznamovanie tejto skutočnosti ministerstvu, z povahy dôvodov dočasného pozastavenia výkonu činnosti je však zrejmé, že drvivej väčšiny zapísaných osôb sa nebudú týkať nikdy počas trvania ich zápisu v zozname. Aj v prípade nastania takejto skutočnosti ide o náklady, ktoré sú zanedbateľné.
Príloha č. 3
3
Podľa § 7a ods. 7 a §7b ods. 10 vzniká oznamovacia povinnosť voči zadávateľom, spočívajúca v oznámení toho, že osoba zapísaná v zozname z dôvodu dočasného pozastavenia výkonu činnosti alebo prerušenia výkonu činnosti nemožno začať vypracovávať, resp. dokončiť zadanú úlohu. V prípade dočasného pozastavenia výkonu činnosti odkazujeme na vysvetlenie podľa predchádzajúceho odseku, pôjde o výnimočné situácie, ktoré sa dotknú len nepatrnej časti osôb zapísaných v zozname. Vo veci prerušenia výkonu činnosti platí, že k vydaniu rozhodnutia bude môcť dôjsť jedine na základe podania žiadosti zapísanej osoby, podobne ako v prípade požiadania o vyčiarknutie zo zoznamu je namieste vychádzať z predpokladu, že žiadatelia nebudú mať v čase podania žiadosti o prerušenie výkonu činnosti rozpracované znalecké úkony, resp. že pôjde len o ojedinelé prípady.
Ak osoba zapísaná v zozname nebude poistená počas doby uvedenej v § 9 ods. 2, bude mať povinnosť predložiť informácie o poistení po opätovnom výkone činnosti podľa § 9 ods. 4. Zníženie nákladov bude spôsobené tým, že osoby zapísané v zozname nebudú musieť byť poistené počas prerušenia výkonu činnosti. Ročné náklady na poistenie zodpovednosti za škodu nie sú fixne dané, spravidla ale ide o sumu 33 – 100 eur.
Prerušenie výkonu činnosti byť úplne novým inštitútom, je však vhodné dodať, že sa bude vzťahovať na osoby, ktoré v obdobných prípadoch ostali zapísané v zozname, ale nevenovali sa výkonu činnosti. Znamená to, že dopad na zapísané osoby bude pozitívny. Vzhľadom na skutočnosť, že ministerstvo nemá a ani nemohlo mať informácie o tom, koľko osôb malo de facto, ale nie de iure prerušený výkon činnosti, ekonomický dopad nie je možné kvantifikovať, a to ani orientačne.
Bez negatívnych dopadov bude výslovné upravenie stupňa získaného vzdelania a momentu umožňujúceho začať započítavanie praxe v odbore, naopak, tieto skutočnosti môžu mať pozitívny dopad v tom smere, že sa zníži počet neúspešných žiadateľov o zápis, ktorým tak nevzniknú s tým spojené výdavky, ako napríklad správny poplatok za zápis do zoznamu (165,50 eur, resp. 95,50 eur), poplatok za absolvovanie odborného minima (cca 180 250 eur), poplatok za absolvovanie odbornej skúšky (30 250 eur), prípadne poplatok za absolvovanie špecializovaného vzdelávania (cca 2 500 eur).
Informačné povinnosti vyplývajú aj pri odmietnutí výkonu činnosti podľa § 12 ods. 3, v prípade ustanovenia súdom alebo iným orgánom verejnej moci bolo aj doteraz potrebné komunikovať v písomnej podobe, pozitívny dopad môže mať zavedenie povinnosti vopred konzultovať možnosti vykonania úkonu podľa tohto zákona, keďže na základe spravidla telefonickej komunikácie sa môže predísť vzniku administratívnych nákladov na oboch stranách.
K zníženiu nákladov prispeje možnosť podľa § 17 ods. 6 uložiť rozsiahle podklady na prenosný nosič dát.
Z pohľadu znalcov, tlmočníkov a prekladateľov bude mať pozitívny dopad zmena týkajúca sa vyplatenia preddavku, keďže nemáme k dispozícii dáta mapujúce priemernú dobu, po ktorej dochádza k vyplateniu preddavku, nedokážeme presne určiť mieru pozitívneho dopadu tohto opatrenia. Ako vyplýva z povahy veci, predmetné opatrenie bude mať len minimálny negatívny dopad na štátny rozpočet, keďže preddavok spravidla nie je uhrádzaný z verejných zdrojov. Jednoducho povedané, cieľom tohto návrhu nie je zmena výšky preddavku, ale zabezpečenie toho, aby sa uhradená suma čo najskôr dostala do dispozičnej sféry znalca, tlmočníka alebo prekladateľa.
Ako je zrejmé z horeuvedených informácií, náklady regulácie na jedného znalca, tlmočníka alebo prekladateľa nie je možné presne vyčísliť, pretože väčšina popísaných situácií môže, ale nemusí nastať. K tomu treba doplniť, že náklady na vykonanie zrušených aj novozavedených administratívnych úkonov závisia najmä od zvolenej formy úradnej komunikácie, pričom ani v prípade výberu písomnej formy nejde o vysoké sumy, ktoré sa ušetria, resp. ktoré bude potrebné vynaložiť.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
Príloha č. 3
4
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Návrh zákona nevytvára bariéry pre vstup na trh pre nových dodávateľov služieb. Regulácia rozlišuje výkon znaleckej, tlmočníckej a prekladateľskej činnosti pre súdy a iné orgány verejnej moci a pre súkromné potreby fyzických a právnických osôb, kde ponecháva väčší priestor pre dohodu zadávateľov a osôb, ktoré činnosť vykonávajú, či v možnosti dohody o časti úhrady v podobe odmeny, alebo dohody o celej výške znalečného alebo tlmočného vrátane hotových výdavkov, odmietnutí vykonať úkon a pod. Pri vykonávaní činnosti pre orgán verejnej správy bude ako doposiaľ možné postupovať len podľa tarifnej odmeny. Uvedené by nemalo ani jedným smerom ovplyvniť výšku znalečného alebo tlmočného, výsledkom nie je zmena nákladov zadávateľa alebo zmena príjmov znalca, tlmočníka alebo prekladateľa, ale umožnenie toho, aby vopred došlo k jasnému určeniu finančných podmienok.
Navrhované zmeny nebudú mať vplyv na prílev nových investícií, dostupnosť základných zdrojov alebo prístup k financiám.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Navrhovaná úprava nemá vplyv na inovácie.