Podľa § 7a ods. 7 a §7b ods. 10 vzniká oznamovacia povinnosť voči zadávateľom, spočívajúca v oznámení toho, že osoba zapísaná v zozname z dôvodu dočasného pozastavenia výkonu činnosti alebo prerušenia výkonu činnosti nemožno začať vypracovávať, resp. dokončiť zadanú úlohu. V prípade dočasného pozastavenia výkonu činnosti odkazujeme na vysvetlenie podľa predchádzajúceho odseku, pôjde o výnimočné situácie, ktoré sa dotknú len nepatrnej časti osôb zapísaných v zozname. Vo veci prerušenia výkonu činnosti platí, že k vydaniu rozhodnutia bude môcť dôjsť jedine na základe podania žiadosti zapísanej osoby, podobne ako v prípade požiadania o vyčiarknutie zo zoznamu je namieste vychádzať z predpokladu, že žiadatelia nebudú mať v čase podania žiadosti o prerušenie výkonu činnosti rozpracované znalecké úkony, resp. že pôjde len o ojedinelé prípady.
Ak osoba zapísaná v zozname nebude poistená počas doby uvedenej v § 9 ods. 2, bude mať povinnosť predložiť informácie o poistení po opätovnom výkone činnosti podľa § 9 ods. 4. Zníženie nákladov bude spôsobené tým, že osoby zapísané v zozname nebudú musieť byť poistené počas prerušenia výkonu činnosti. Ročné náklady na poistenie zodpovednosti za škodu nie sú fixne dané, spravidla ale ide o sumu 33 – 100 eur.
Prerušenie výkonu činnosti má byť úplne novým inštitútom, je však vhodné dodať, že sa bude vzťahovať na osoby, ktoré v obdobných prípadoch ostali zapísané v zozname, ale nevenovali sa výkonu činnosti. Znamená to, že dopad na zapísané osoby bude pozitívny. Vzhľadom na skutočnosť, že ministerstvo nemá a ani nemohlo mať informácie o tom, koľko osôb malo de facto, ale nie de iure prerušený výkon činnosti, ekonomický dopad nie je možné kvantifikovať, a to ani orientačne.
Bez negatívnych dopadov bude výslovné upravenie stupňa získaného vzdelania a momentu umožňujúceho začať započítavanie praxe v odbore, naopak, tieto skutočnosti môžu mať pozitívny dopad v tom smere, že sa zníži počet neúspešných žiadateľov o zápis, ktorým tak nevzniknú s tým spojené výdavky, ako napríklad správny poplatok za zápis do zoznamu (165,50 eur, resp. 95,50 eur), poplatok za absolvovanie odborného minima (cca 180 – 250 eur), poplatok za absolvovanie odbornej skúšky (30 – 250 eur), prípadne poplatok za absolvovanie špecializovaného vzdelávania (cca 2 500 eur).
Informačné povinnosti vyplývajú aj pri odmietnutí výkonu činnosti podľa § 12 ods. 3, v prípade ustanovenia súdom alebo iným orgánom verejnej moci bolo aj doteraz potrebné komunikovať v písomnej podobe, pozitívny dopad môže mať zavedenie povinnosti vopred konzultovať možnosti vykonania úkonu podľa tohto zákona, keďže na základe spravidla telefonickej komunikácie sa môže predísť vzniku administratívnych nákladov na oboch stranách.
K zníženiu nákladov prispeje možnosť podľa § 17 ods. 6 uložiť rozsiahle podklady na prenosný nosič dát.
Z pohľadu znalcov, tlmočníkov a prekladateľov bude mať pozitívny dopad zmena týkajúca sa vyplatenia preddavku, keďže nemáme k dispozícii dáta mapujúce priemernú dobu, po ktorej dochádza k vyplateniu preddavku, nedokážeme presne určiť mieru pozitívneho dopadu tohto opatrenia. Ako vyplýva z povahy veci, predmetné opatrenie bude mať len minimálny negatívny dopad na štátny rozpočet, keďže preddavok spravidla nie je uhrádzaný z verejných zdrojov. Jednoducho povedané, cieľom tohto návrhu nie je zmena výšky preddavku, ale zabezpečenie toho, aby sa uhradená suma čo najskôr dostala do dispozičnej sféry znalca, tlmočníka alebo prekladateľa.
Ako je zrejmé z horeuvedených informácií, náklady regulácie na jedného znalca, tlmočníka alebo prekladateľa nie je možné presne vyčísliť, pretože väčšina popísaných situácií môže, ale nemusí nastať. K tomu treba doplniť, že náklady na vykonanie zrušených aj novozavedených administratívnych úkonov závisia najmä od zvolenej formy úradnej komunikácie, pričom ani v prípade výberu písomnej formy nejde o vysoké sumy, ktoré sa ušetria, resp. ktoré bude potrebné vynaložiť.