Návrh
NARIADENIE VLÁDY
Slovenskej republiky
z ........ 2018,
ktorým sa ustanovujú podmienky na poskytnutie investičnej pomoci, maximálna intenzita investičnej pomoci a výška investičnej pomoci v regiónoch Slovenskej republiky
Vláda Slovenskej republiky podľa § 29 ods. 1 zákona č. .../2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov nariaďuje:
§ 1
Investičná pomoc sa poskytuje v regiónoch1)
a)Západné Slovensko okrem Bratislavského kraja,
b)Stredné Slovensko,
c)Východné Slovensko.
§ 2
(1)Okresy v regióne Západné Slovensko sú na účely tohto nariadenia vlády
a)okresy Trnavského kraja,2)
b)okresy Trenčianskeho kraja,3)
c)okresy Nitrianskeho kraja.4)
(2)Okresy v regióne Stredné Slovensko sú na účely tohto nariadenia vlády
a)okresy Žilinského kraja,5)
b)okresy Banskobystrického kraja.6)
(3)Okresy v regióne Východné Slovensko sú na účely tohto nariadenia vlády
a)okresy Košického kraja,7)
b)okresy Prešovského kraja.8)
(4)Na účely príspevku na nové pracovné miesta a na účely § 10 ods. 1 nariadenia sa okresy Slovenskej republiky rozdeľujú podľa miery nezamestnanosti9) do týchto zón
1) Článok 107 ods. 3 písm. a) a c) Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
2) § 9 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 221/1996 Z. z. o územnom a správnom usporiadaní Slovenskej republiky.
3) § 9 ods. 3 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 221/1996 Z. z.
4) § 9 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 221/1996 Z. z.
5) § 9 ods. 5 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 221/1996 Z. z.
6) § 9 ods. 6 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 221/1996 Z. z.
7) § 9 ods. 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 221/1996 Z. z.
8) § 9 ods. 7 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 221/1996 Z. z.
9) § 5 písm. o) zákona č. .../2018 Z. z. o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
2
a)zóna A, okresy s mierou evidovanej nezamestnanosti najviac 100 % priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike,
b)zóna B, okresy s mierou evidovanej nezamestnanosti vyššou ako 100 % a nižšou ako 135 % priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike,
c)zóna C, okresy s mierou evidovanej nezamestnanosti najmenej 135 % a nižšou ako 160 % priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike,
d)zóna D, okresy s mierou evidovanej nezamestnanosti najmenej 160 % priemernej miery evidovanej nezamestnanosti v Slovenskej republike.
(5)Pre zaradenie okresu do zón podľa odseku 4 sa porovnáva
a)miera evidovanej nezamestnanosti v okrese hlavného miesta realizácie investičného zámeru za kalendárny rok predchádzajúci kalendárnemu roku, v ktorom bola Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky doručená žiadosť o investičnú pomoc, a
b)aritmetický priemer miery evidovanej nezamestnanosti v okrese hlavného miesta realizácie investičného zámeru za kalendárny rok predchádzajúci kalendárnemu roku, v ktorom bola Ministerstvu hospodárstva Slovenskej republiky doručená žiadosť o investičnú pomoc a miery evidovanej nezamestnanosti s ním susediacich okresov za rovnaké obdobie.
(6)Do zón podľa odseku 4 sa okres zaradí podľa toho, ktorá hodnota podľa odseku 5 je vyššia.
(7)Na účely zaradenia do zón podľa odseku 4 sa okresy Košice I, Košice II, Košice III a Košice IV považujú za susediace okresy.
(8)Okres, ktorý je najmenej rozvinutým okresom10) ku dňu podania žiadosti o investičnú pomoc na Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky, sa zaraďuje do zóny podľa odseku 4 písm. d).
(9)Maximálna intenzita investičnej pomoci pre investičný zámer s oprávnenými nákladmi do 50 miliónov eur nesmie počas čerpania investičnej pomoci v jednotlivých regiónoch presiahnuť hodnoty vyjadrené ako percentuálny podiel z celkovej výšky oprávnených nákladov investičného zámeru podľa prílohy č. 4.
(10)Ak je investičný zámer s oprávnenými nákladmi do 50 miliónov eur realizovaný mikropodnikom, malým podnikom alebo stredným podnikom11), možno intenzitu investičnej pomoci podľa prílohy č. 4 zvýšiť pre mikropodniky a malé podniky o 20 % a pre stredné podniky o 10 %.
§ 3
Maximálna výška investičnej pomoci pre investičný zámer s oprávnenými nákladmi nad 50 miliónov eur nesmie počas čerpania investičnej pomoci presiahnuť upravenú výšku pomoci vypočítanú pre časť oprávnených nákladov
a)do 50 miliónov eur 100 % maximálnej intenzity investičnej pomoci uplatniteľnej v danom regióne podľa prílohy č. 4,
10) § 2 ods. 1 zákona č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
11) Čl. 2 ods. 1 prílohy I nariadenia Komisie (EÚ) č. 651/2014 zo 17. júna 2014 o vyhlásení určitých kategórií pomoci za zlučiteľné s vnútorným trhom podľa článkov 107 a 108 zmluvy (Ú. v. EÚ L 187, 26. 6. 2014) v platnom znení.
3
b)prevyšujúcich 50 miliónov eur a dosahujúcich najviac 100 miliónov eur 50 % maximálnej intenzity investičnej pomoci uplatniteľnej v danom regióne podľa prílohy č. 4,
c)prevyšujúcich 100 miliónov eur 34 % maximálnej intenzity investičnej pomoci uplatniteľnej v danom regióne podľa prílohy č. 4.
§ 4
(1)Maximálna výška dotácie na dlhodobý hmotný majetok a dlhodobý nehmotný majetok nesmie v jednotlivých regiónoch Slovenskej republiky presiahnuť hodnoty podľa prílohy č. 5 vyjadrené ako percentuálny podiel z oprávnených investičných nákladov.12)
(2)Maximálna výška úľavy na dani z príjmov nesmie v jednotlivých regiónoch Slovenskej republiky presiahnuť hodnoty podľa prílohy č. 6 vyjadrené ako percentuálny podiel z oprávnených nákladov,13) ak sú splnené podmienky podľa osobitného predpisu.14)
(3)Maximálna výška príspevku na vytvorené nové pracovné miesta nesmie v okresoch jednotlivých regiónov Slovenskej republiky presiahnuť hodnoty podľa prílohy č. 7 vyjadrené ako percentuálny podiel z oprávnených mzdových nákladov,15) ak splnené podmienky podľa osobitného predpisu.16)
(4)Maximálny rozdiel medzi hodnotou nehnuteľného majetku stanovenou znaleckým posudkom a hodnotou prevodu nehnuteľného majetku, nesmie v okresoch jednotlivých regiónov Slovenskej republiky presiahnuť hodnoty podľa prílohy č. 8 vyjadrené ako percentuálny podiel z hodnoty nehnuteľného majetku stanovenej znaleckým posudkom.
(5)Maximálny rozdiel medzi hodnotou nájmu nehnuteľného majetku stanovenou znaleckým posudkom a hodnotou nájmu nehnuteľného majetku, nesmie v okresoch jednotlivých regiónov Slovenskej republiky presiahnuť hodnoty podľa prílohy č. 9 vyjadrené ako percentuálny podiel z hodnoty nájmu nehnuteľného majetku stanovenej znaleckým posudkom.
§ 5
V prípade investičných zámerov v priemyselnej výrobe kombinovanej s technologickým centrom sa maximálna výška jednotlivých foriem investičnej pomoci posudzuje osobitne pre časť priemyselnej výroby a osobitne pre časť technologického centra.
§ 6
Prioritné oblasti priemyselnej výroby budú vymedzené na základe Stratégie výskumu a inovácií pre inteligentnú špecializáciu RIS 3.
§ 7
Prioritné oblasti technologických centier budú vymedzené na základe Stratégie výskumu a inovácií pre inteligentnú špecializáciu RIS 3.
12) § 6 ods. 1 písm. a) zákona č. .../2018 Z. z.
13)§ 6 ods. 1 zákona č. .../2018 Z. z.
14) § 30a zákona č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.
15)§ 6 ods. 1 písm. b) zákona č. .../2018 Z. z.
16) § 53d zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
4
§ 8
Prioritné oblasti centier podnikových služieb budú vymedzené na základe Stratégie výskumu a inovácií pre inteligentnú špecializáciu RIS 3.
§ 9
Maximálny podiel obstaraných strojov, prístrojov a zariadení v priemyselnej výrobe, ktoré môžu byť umiestnené v doplnkových miestach realizácie investičného zámeru, nesmie presiahnuť 20 % obstarávacej ceny všetkých obstaraných strojov, prístrojov a zariadení, ktoré zahrnuté do oprávnených nákladov investičného zámeru, na ktoré bola investičná pomoc poskytnutá.
§ 10
(1)Podmienky na poskytnutie investičnej pomoci na podporu investičného zámeru v priemyselnej výrobe podľa jednotlivých foriem investičnej pomoci dosahujú v jednotlivých regiónoch Slovenskej republiky hodnoty podľa prílohy č. 1.
(2)Podmienky na poskytnutie investičnej pomoci na podporu investičného zámeru v technologickom centre podľa jednotlivých foriem investičnej pomoci dosahujú v jednotlivých regiónoch Slovenskej republiky hodnoty podľa prílohy č. 2.
(3)Podmienky na poskytnutie investičnej pomoci na podporu investičného zámeru v centre podnikových služieb podľa jednotlivých foriem investičnej pomoci dosahujú v jednotlivých regiónoch Slovenskej republiky hodnoty podľa prílohy č. 3.
§ 11
V konaniach začatých a právoplatne neukončených pred 1. aprílom 2018 sa podmienky na poskytnutie investičnej pomoci, maximálna intenzita investičnej pomoci a výška investičnej pomoci v regiónoch Slovenskej republiky, posudzujú podľa doterajších predpisov.
§ 12
Toto nariadenie nadobúda účinnosť 1. apríla 2018.
5
Príloha č. 1
k nariadeniu vlády č. .../2018 Z. z.
PODMIENKY NA POSKYTNUTIE INVESTIČNEJ POMOCI V PRIEMYSELNEJ VÝROBE
Prioritné oblastiOstatné oblastiMinimálna výška obstaraného dlhodobého hmotného majetku a dlhodobého nehmotného majetku40 000 000neposkytuje sa6 000 000neposkytuje sa6 000 000pre mikro, malé a stredné podniky20 000 000neposkytuje sa3 000 000neposkytuje sa3 000 000Minimálna výška podielu nových strojov, prístrojov a zariadení na obstaranom dlhodobom hmotnom majetku a dlhodobom nehmotnom majetku60 %neposkytuje sa60 %neposkytuje sa60 %Minimálny počet nových pracovných miest0neposkytuje sa0neposkytuje sa0pre mikro, malé a stredné podniky0neposkytuje sa0neposkytuje sa0Minimálna výška obstaraného dlhodobého hmotného majetku a dlhodobého nehmotného majetku20 000 00030 000 0003 000 0003 000 0003 000 000pre mikro, malé a stredné podniky10 000 00015 000 0001 500 0001 500 0001 500 000Minimálna výška podielu nových strojov, prístrojov a zariadení na obstaranom dlhodobom hmotnom majetku a dlhodobom nehmotnom majetku50 %50 %50 %50 %50 %Minimálny počet nových pracovných miest0002000pre mikro, malé a stredné podniky000300Minimálna výška obstaraného dlhodobého hmotného majetku a dlhodobého nehmotného majetku10 000 00020 000 0001 500 0001 500 0001 500 000pre mikro, malé a stredné podniky5 000 0007 500 000750 000750 000750 000Minimálna výška podielu nových strojov, prístrojov a zariadení na obstaranom dlhodobom hmotnom majetku a dlhodobom nehmotnom majetku40 %40 %40 %40 %40 %Minimálny počet nových pracovných miest0001000pre mikro, malé a stredné podniky000200Minimálna výška obstaraného dlhodobého hmotného majetku a dlhodobého nehmotného majetku500 0001 000 000200 000200 000200 000pre mikro, malé a stredné podniky250 000500 000100 000100 000100 000Minimálna výška podielu nových strojov, prístrojov a zariadení na obstaranom dlhodobom hmotnom majetku a dlhodobom nehmotnom majetku30 %30 %30 %30 %30 %Minimálny počet nových pracovných miest000200pre mikro, malé a stredné podniky000100Zóna AZóna DZóna CZóna BDotácia na dlhodobý hmotný majetok a dlhodobý nehmotný majetokÚľava na dani z príjmovPríspevok na nové pracovné miestaPrevod nehnuteľného majetku alebo nájom nehnuteľného majetku Región
6
Príloha č. 2
k nariadeniu vlády č. .../2018 Z. z.
PODMIENKY NA POSKYTNUTIE INVESTIČNEJ POMOCI V TECHNOLOGICKOM CENTRE
Prioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiMinimálna výška obstaraného dlhodobého hmotného majetku a dlhodobého nehmotného majetku200 000400 000100 000200 000100 000200 000100 000200 000Minimálny počet nových pracovných miest1020102010201020Minimálny násobok priemernej hrubej mesačnejmzdy vyplácanej zamestnancom prevádzkarne v porovnaní s priemernou nominálnou mesačnou mzdou v hospodárstve Slovenskej republiky podľa okresu2,001,702,001,702,001,702,001,70Prevod nehnuteľného majetku alebo nájom nehnuteĺného majetku Dotácia na dlhodobý hmotný majetok a dlhodobý nehmotný majetokPríspevok na vytvorené nové pracovné miestaÚĺava na dani z príjmov
7
Príloha č. 3
k nariadeniu vlády č. .../2018 Z. z.
PODMIENKY NA POSKYTNUTIE INVESTIČNEJ POMOCI V CENTRE PODNIKOVÝCH SLUŽIEB
Prioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiMinimálna výška obstaraného dlhodobého hmotného majetku a dlhodobého nehmotného majetku200 000neposkytuje sa000000Minimálny počet nových pracovných miest20 neposkytuje sa20 50 20 50 20 50 Minimálny násobok priemernej hrubej mesačnejmzdy vyplácanej zamestnancom prevádzkarne v porovnaní s priemernou nominálnou mesačnou mzdou v hospodárstve Slovenskej republiky podľa okresu1,8 neposkytuje sa1,8 1,5 1,8 1,5 1,8 1,5 Dotácia na dlhodobý hmotný majetok a dlhodobý nehmotný majetokPríspevok na vytvorené nové pracovné miestaÚĺava na dani z príjmovPrevod nehnuteľného majetku alebo nájom nehnuteĺného majetku
8
Príloha č. 4
k nariadeniu vlády č. .../2018 Z. z.
MAXIMÁLNA INTENZITA INVESTIČNEJ POMOCI V REGIÓNOCH SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Prioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiZápadné Slovensko25 %25 %25 %25 %25 %25 %Stredné Slovensko35 %35 %35 %35 %35 %35 %Východné Slovensko35 %35 %35 %35 %35 %35 %Priemyselná výrobaCentrum podnikových služiebRegiónTechnologické centrum
9
Príloha č. 5
k nariadeniu vlády č. .../2018 Z. z.
MAXIMÁLNA VÝŠKA DOTÁCIE DLHODOBÝ HMOTNÝ MAJETOK A DLHODOBÝ NEHMOTNÝ MAJETOK V REGIÓNOCH SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Prioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiZápadné Slovensko25 %neposkytuje sa25 %25 %25 %neposkytuje sa Stredné Slovensko35 %35 %35 %35 %35 %neposkytuje sa Východné Slovensko35 %35 %35 %35 %35 %neposkytuje sa RegiónPriemyselná výrobaCentrum podnikových služiebTechnologické centrum
10
Príloha č. 6
k nariadeniu vlády č. .../2018 Z. z.
MAXIMÁLNA VÝŠKA ÚĽAVY NA DANI Z PRÍJMOV V REGIÓNOCH SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Prioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiZápadné Slovensko25 %25 %25 %25 %25 %25 %Stredné Slovensko35 %35 %35 %35 %35 %35 %Východné Slovensko35 %35 %35 %35 %35 %35 %RegiónPriemyselná výrobaCentrum podnikových služiebTechnologické centrum
11
Príloha č. 7
k nariadeniu vlády č. .../2018 Z. z.
MAXIMÁLNA VÝŠKA PRÍSPEVKU NA VYTVORENÉ NOVÉ PRACOVNÉ MIESTA V REGIÓNOCH SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Prioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiZápadné SlovenskoZóna Aneposkytuje saneposkytuje sa25 %25 %25 %25 %Zóna Bneposkytuje saneposkytuje sa25 %25 %25 %25 %Zóna Cneposkytuje saneposkytuje sa25 %25 %25 %25 %Zóna Dneposkytuje saneposkytuje sa25 %25 %25 %25 %Stredné SlovenskoZóna Aneposkytuje saneposkytuje sa35 %35 %35 %35 %Zóna B35 %35 %35 %35 %35 %35 %Zóna C35 %35 %35 %35 %35 %35 %Zóna D35 %35 %35 %35 %35 %35 %Východné SlovenskoZóna Aneposkytuje saneposkytuje sa35 %35 %35 %35 %Zóna B35 %35 %35 %35 %35 %35 %Zóna C35 %35 %35 %35 %35 %35 %Zóna D35 %35 %35 %35 %35 %35 %RegiónPriemyselná výrobaTechnologické centrumCentrum podnikových služieb
12
Príloha č. 8
k nariadeniu vlády č. .../2018 Z. z.
MAXIMÁLNY ROZDIEL MEDZI HODNOTOU NEHNUTEĽNÉHO MAJETKU STANOVENOU ZNALECKÝM POSUDKOM A HODNOTOU PREVODU NEHNUTEĽNÉHO MAJETKU V REGIÓNOCH SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Prioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiZápadné Slovensko100 %100 %100 %100 %100 %100 %Stredné Slovensko100 %100 %100 %100 %100 %100 %Východné Slovensko100 %100 %100 %100 %100 %100 %RegiónPriemyselná výrobaCentrum podnikových služiebTechnologické centrum
13
Príloha č. 9
k nariadeniu vlády č. .../2018 Z. z.
MAXIMÁLNY ROZDIEL MEDZI HODNOTOU NÁJMU NEHNUTEĽNÉHO MAJETKU STANOVENOU ZNALECKÝM POSUDKOM A HODNOTOU NÁJMU NEHNUTEĽNÉHO MAJETKU V REGIÓNOCH SLOVENSKEJ REPUBLIKY
Prioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiPrioritné oblastiOstatné oblastiZápadné Slovensko90 %90 %90 %90 %90 %90 %Stredné Slovensko90 %90 %90 %90 %90 %90 %Východné Slovensko90 %90 %90 %90 %90 %90 %RegiónPriemyselná výrobaTechnologické centrumCentrum podnikových služieb