Príloha č. 3
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené. Aký je ich počet?
Dotknutými subjektmi budú predovšetkým prijímatelia investičnej pomoci a ich priami a nepriami dodávatelia, resp. klienti podporených spoločností.
Ovplyvnené budú aj ostatné, tzv. obslužné spoločnosti, ako napr. firmy v oblasti stravovacích, bezpečnostných, dopravných, upratovacích služieb a pod.
Ovplyvnená bude aj konkurencia prijímateľov investičnej pomoci. Potenciálny negatívny dopad je kompenzovaný transparentnosťou opatrení a možnosťou konkurentov uchádzať sa o investičnú pomoc, nakoľko ňou disponujú všetky právnické osoby a fyzické osoby - podnikatelia registrovaní v SR.
Očakávame, že subjekty z kategórie MSP budú využívať investičné stimuly vo väčšej miere ako doteraz. V súlade s legislatívou budú podniky kategórie MSP v porovnaní s veľkými podnikmi zvýhodnené nižšími hodnotami podmienok na poskytnutie investičnej pomoci, vyššími maximálnymi intenzitami investičnej pomoci a zároveň kratšími lehotami podmienok udržania investície a pracovných miest.
Počet podnikateľských subjektov nie je možné identifikovať, závisí od počtu a charakteru prijímateľov investičnej pomoci. Nie je možné vopred presne odhadnúť, koľko žiadostí o investičnú pomoc bude v budúcnosti podaných.
V roku 2014 bolo schválených 12 investičných zámerov, v roku 2015 bolo schválených 16 investičných zámerov a v roku 2016 bolo schválených 8 investičných zámerov.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný. Ako dlho trvali konzultácie? Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Pri príprave zákona boli zriadené 3 pracovné skupiny (1) podnikateľské zväzy a združenia - RÚZ, AZZZ, Klub 500, APZ (2) ústredné orgány štátnej správy PMÚ SR, MF SR, MPSVaR SR, MDaV SR, SARIO, SIEA a (3) poradenské spoločnosti v oblasti poskytovania investičnej pomoci.
Konzultácie boli realizované v dvoch etapách, pri formulovaní celkovej stratégie smerovania zákona a pri predstavení konceptu zmeny právnej úpravy v oblasti poskytovania investičnej pomoci. Výstupy a návrhy zúčastnených strán boli zapracované do návrhu zákona.
3. Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Nepredpokladá sa zvyšovanie nákladov podnikov v dôsledku prijatia návrhu.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Nepredpokladá sa zvyšovanie nákladov podnikov v dôsledku prijatia návrhu.
3.3.3 Administratívne náklady
Návrh zákona znižuje administratívnu náročnosť pre prijímateľov investičnej pomoci, a to tak
Príloha č. 3
v súvislosti s podávaním žiadosti o investičnú pomoc, ako aj v súvislosti s kontrolou plnenia podmienok prostredníctvom podávania investičných správ. Konkrétne ide o zníženie administratívnej náročnosti v oblastiach (1) formulár žiadosti o investičnú pomoc, (2) formulár akceptácie ponuky, (3) formulár ročnej správy o priebehu realizácie investičného zámeru, (4) správy o ukončení investičného zámeru, (5) ročnej správy o využívaní investície, (6) záverečnej hodnotiacej správy a (7) náležitosti informačnej tabule.
Vzhľadom k tomu, že nie je možné vopred odhadnúť predpokladaný počet podaných investičných zámerov, ich rozsah a štruktúru, je problematické vyčísliť predpokladanú celkovú úsporu administratívnych nákladov.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je vytvorenie uceleného a transparentného právneho rámca pre poskytovanie regionálnej investičnej pomoci v súlade s európskou legislatívou v oblasti poskytovania štátnej pomoci. Navrhovaná právna úprava vytvorí priestor pre znižovanie regionálnych rozdielov v rámci Slovenskej republiky a zabezpečenie udržateľného hospodárskeho rozvoja a konkurencieschopnosti Slovenskej republiky v globálnom priestore. Nová legislatívna úprava bude adresnejšie zameraná na podporu investícií týkajúcich sa progresívnych technológií a činností s vysokou pridanou hodnotou.
Vzhľadom na zvýhodnenie niektorých podmienok pre podniky kategórie MSP očakávame vyššiu podporu konkurencieschopnosti podnikov tejto kategórie.
-Znížením podmienok tvorby pracovných miest v oblastiach s vysokou pridanou hodnotou bude podporená konkurencieschopnosť podnikov, vrátane podnikov kategórie MSP a z toho vyplývajúca podpora konkurencieschopnosti celého hospodárstva SR.
-Smerovaním priamej pomoci predovšetkým do prioritných segmentov hospodárstva SR budú vo väčšej miere podporené spoločnosti pôsobiace v týchto segmentoch, čím sa podporí aj dodávateľské prostredie a následne aj spoločnosti kategórie MSP pôsobiace alebo plánujúce pôsobiť v uvedených segmentoch.
-Zavedením nájmu dlhodobého hmotného majetku vo forme pozemkov a budov a finančného leasingu strojov prístrojov a zariadení do oprávnených nákladov umožníme prijímateľom investičnej pomoci využívať moderné formy financovania investičných zámerov v kombinácii s investičnou pomocou. Očakávame, že toto opatrenie pozitívne ovplyvní predovšetkým podniky kategórie MSP.
-Odstránením podmienky realizovania investičného zámeru v priemyselnej výrobe na jednom mieste zabezpečíme možnosť prijímateľov investičnej pomoci využívať moderné podnikateľské prevádzkové modely. Toto opatrenie pozitívne ovplyvní aj dynamickejší rozvoj dodávateľských reťazcov podporených subjektov. Predpokladáme, že pôjde vo veľkej miere o podniky kategórie MSP.
-Zjednodušením čerpania jednotlivých foriem investičnej pomoci budú pozitívne ovplyvnení všetci prijímatelia investičnej pomoci.
-Opatrením zabezpečíme podporu ďalšej expanzie etablovaných podnikov a s tým súvisiace pozitívne efekty pre ich dodávateľov a subdodávateľov.
Príloha č. 3
-Opatrenie umožní väčšiu podporu podnikov v menej rozvinutých regiónoch. Vzhľadom na štruktúru podnikov v hospodárstve SR očakávame zvýšenie podpory aj podnikov kategórie MSP.
-Zmenou podmienky pre technologické centrá a centrá podnikových služieb v oblasti zamestnávania vzdelaných ľudí podporíme skutočný inovačný potenciál uvedených spoločností.
-Umožnením kombinácie investičných zámerov v oblasti priemyselnej výroby a technologických centier podporíme inovačný potenciál spoločností.
Možný negatívny dopad na konkurentov prijímateľov investičnej pomoci je kompenzovaný transparentnosťou procesu poskytovania investičnej pomoci a možnosťou uchádzať sa o investičnú pomoc každého podnikateľského subjektu, ktorý je registrovaný v Slovenskej republike a spĺňa podmienky zákona o regionálnej investičnej pomoci.
Hlavné pozitívne dôsledky sú:
-Zvýšenie konkurencieschopnosti spoločností pôsobiacich na Slovensku.
-Zvýšenie inovačného potenciálu slovenských spoločností.
-Zvýšenie exportného potenciálu slovenských spoločností.
-Motivovanie podnikateľov do rozvoja svojich aktivít smerom k tvorbe pridanej hodnoty.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
V nadväznosti na bod 3.4 je možné očakávať zvýšený záujem investorov o inovačný, výskumný a vývojový potenciál, resp. o výrazný rozvoj a budovanie výskumno-vývojových kapacít. Uvedené sa týka aj podnikov kategórie MSP.