Príloha č. 1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona o regionálnej investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo hospodárstva SR
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
začiatok: 12. 06. 2017
ukončenie: 16. 06. 2017
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
16. 06. 2017
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
08. 11. 2017
2.Definovanie problému
Platný zákon č. 561/2007 Z. z. o investičnej pomoci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nadobudol účinnosť dňa 1. januára 2008 a doposiaľ bol jedenásťkrát novelizovaný. Za toto obdobie prešla slovenská a globálna ekonomika výrazným vývojom. Z tohto dôvodu súčasné znenie zákona neumožňuje dostatočne reagovať na nové potreby hospodárstva Slovenskej republiky, ako ani na nové potreby potenciálnych i etablovaných investorov.
3.Ciele a výsledný stav
Cieľom navrhovanej právnej úpravy je vytvorenie uceleného a transparentného právneho rámca pre poskytovanie regionálnej investičnej pomoci v súlade s európskou legislatívou v oblasti poskytovania štátnej pomoci. Navrhovaná právna úprava vytvorí priestor pre znižovanie regionálnych rozdielov v rámci Slovenskej republiky a zabezpečenie udržateľného hospodárskeho rozvoja a konkurencieschopnosti Slovenskej republiky v globálnom priestore. Nová legislatívna úprava bude adresnejšie zameraná na podporu investícií týkajúcich sa progresívnych technológií a činností s vysokou pridanou hodnotou.
4.Dotknuté subjekty
Podnikateľské subjekty, ktoré budú žiadať o poskytnutie investičnej pomoci, Protimonopolný úrad SR ako národný koordinátor štátnej pomoci a Ministerstvo hospodárstva SR, Ministerstvo financií SR, Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR ako poskytovatelia investičnej pomoci, vrátane poskytovateľov investičnej pomoci vo forme prevodu nehnuteľného majetku alebo nájmu nehnuteľného majetku za hodnotu nižšiu ako je hodnota nehnuteľného majetku alebo hodnota nájmu nehnuteľného majetku stanovená znaleckým posudkom.
5.Alternatívne riešenia
Ponechanie súčasného stavu
Súčasný zákon o investičnej pomoci neodráža aktuálne potreby slovenského hospodárstva, nereaguje na meniacu sa situáciu na trhu pracovnej sily a nezabezpečuje dlhodobú
Príloha č. 1
konkurenčnú schopnosť slovenského hospodárstva.
Prijatie návrhu zákona
Prijatím návrhu zákona budú odstránené súčasné prekážky uplatňovania modernej, dlhodobo udržateľnej hospodárskej politiky štátu. Bude umožnené výrazným spôsobom zatraktívniť SR pre investorov z oblasti priemyselnej výroby s vysokou pridanou hodnotou, z oblasti výskumu a vývoja a z oblasti poskytovania vysoko sofistikovaných služieb. Prínosom bude aj zníženie administratívnej náročnosti procesu posudzovania žiadosti o investičnú pomoc a schvaľovania investičnej pomoci, ako aj kontroly plnenia podmienok, za ktorých bola investičná pomoc poskytnutá.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Súčasťou novej právnej úpravy v oblasti poskytovania investičnej pomoci bude:
nové nariadenie vlády SR, ktorým sa ustanovujú podmienky na poskytnutie investičnej pomoci, maximálna intenzita investičnej pomoci a výška regionálnej investičnej pomoci v regiónoch Slovenskej republiky,
nová vyhláška MH SR, ktorou sa ustanovujú náležitosti žiadosti o poskytnutie investičnej pomoci, náležitosti akceptácie ponuky investičnej pomoci, náležitosti ročnej správy o priebehu realizácie investičného zámeru, správy o ukončení investície, ročnej správy o využívaní investície a záverečnej hodnotiacej správy a náležitosti informačnej tabule.
1.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
2.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
3.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
4.Poznámky
Ide o materiál legislatívnej povahy bez priameho vplyvu na rozpočet verejnej správy. Vplyv na rozpočet budú mať jednotlivé opatrenia a schválené formy investičnej pomoci podľa tohto zákona. V prípade poskytnutia priamej investičnej pomoci budú tieto výdavky zabezpečované v rámci
Príloha č. 1
záväzných limitov výdavkov jednotlivých rozpočtových kapitol na príslušný rok.
5.Kontakt na spracovateľa
Ing. Boris Škoda, riaditeľ odboru investícií, boris.skoda@mhsr.sk
6.Zdroje
7.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
Komisia vyjadrila súhlasné stanovisko