*) Čiastočne boli návrhy zo strany zapojených aktérov zapracované do návrhu právneho predpisu, niektoré návrhy však na základe rozhodnutia predkladateľa do návrhu zapracované neboli.
Správa o účasti verejnosti na tvorbe právneho predpisu
Scenár 2: Verejnosť sa zúčastňuje na diskusii o tvorbe právneho predpisu
Fáza procesu
Subfáza
Kontrolná otázka
Á
N
1.1 Identifikácia cieľa
Bol zadefinovaný cieľ účasti verejnosti na tvorbe právneho predpisu?
1.2 Identifikácia problému a alternatív
Bola vykonaná identifikácia problému a alternatív riešení?
1. Príprava tvorby právneho predpisu
1.3 Identifikácia zainteresovaných skupín a jednotlivcov
Bola vykonaná identifikácia zainteresovaných skupín a jednotlivcov?
Boli verejnosti poskytnuté informácie o probléme, ktorý má predmetný právny predpis riešiť?
Boli verejnosti poskytnuté informácie o cieli účasti verejnosti na tvorbe právneho predpisu spolu s časovým rámcom jeho tvorby?
2.1 Rozsah informácií
Boli verejnosti poskytnuté informácie o plánovanom procese tvorby právneho predpisu?
Boli verejnosti poskytnuté relevantné informácie pred začatím tvorby právneho predpisu?
Boli verejnosti poskytnuté relevantné informácie počas tvorby právneho predpisu?
2.2 Kontinuita informovania
Boli verejnosti poskytnuté relevantné informácie aj po ukončení tvorby právneho predpisu?
Boli relevantné informácie o tvorbe právneho predpisu verejnosti poskytnuté včas?
2.3 Kvalita a včasnosť informácií
Boli relevantné informácie o tvorbe právneho predpisu a o samotnom právnom predpise poskytnuté vo vyhovujúcej technickej kvalite?
2. Informovanie verejnosti o tvorbe právneho predpisu
2.4 Adresnosť informácií
Boli zvolené komunikačné kanály dostatočné vzhľadom na prenos relevantných informácií o právnom predpise smerom k verejnosti?
3.1 Zapojení aktéri
Predstavujú zapojení aktéri reprezentatívnu vzorku zainteresovaných skupín a jednotlivcov?
3.2 Spätná väzba
Bola zapojeným aktérom odoslaná spätná väzba ako bolo s ich návrhom naložené?
3.3 Zapracovanie návrhov zapojených aktérov
Boli návrhy zo strany zapojených aktérov zapracované do návrhu právneho predpisu? *)
3.4 Naplnenie cieľov a očakávaní
Boli splnené ciele a očakávania od účasti verejnosti na tvorbe právneho predpisu na strane predkladateľa právneho predpisu?
3. Účasť verejnosti na tvorbe právneho predpisu
3.5 Výstup procesu tvorby právneho predpisu
Bolo zapojeným aktérom umožnené pripomienkovať správu o účasti verejnosti na tvorbe právneho predpisu?
Bolo vykonané hodnotenie procesu tvorby právneho predpisu?
Bola zverejnená hodnotiaca správa procesu tvorby právneho predpisu?
4. Vyhodnotenie procesu tvorby právneho predpisu
4.1 Hodnotenie procesu
Bol splnený cieľ účasti verejnosti na tvorbe právneho predpisu?
Hodnotiaca správa procesu tvorby právneho predpisu (scenár 2)
1. Zvolený scenár s odôvodnením, prečo bol vybratý:
Pri príprave návrhu právneho predpisu bol zvolený scenár č. 2, nakoľko podľa názoru predkladateľa nepostačovalo len informovať verejnosť o procese tvorby právneho predpisu (napríklad ako pri transpozícii smerníc do právneho poriadku SR), ale bolo potrebné, aby verejnosť poukázala na problémy/nedostatky súčasne platnej právnej úpravy a navrhla nové riešenia, prípadne doplnenia súčasne platnej právnej úpravy, ktorou je zákon č. 264/1999 Z. z. o technických požiadavkách na výrobky a o posudzovaní zhody a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
2. Cieľ účasti verejnosti na tvorbe právneho predpisu:
Zapojiť verejnosť do diskusie o tvorbe právneho predpisu, zozbieranie názorov, podnetov a požiadaviek na novú právnu úpravu.
3. Spôsob identifikácie problému a alternatív riešení:
Alternatívne riešenia neboli zvažované.
4. Spôsob identifikácie zainteresovaných skupín a jednotlivcov:
Predkladateľ pri príprave návrhu právneho predpisu oslovil najmä členov Rady pre technickú normalizáciu, ktorí osobami pôsobiacimi v orgánoch verejnej správy, občianskych a záujmových združeniach, ako aj v podnikateľskej sfére. Zároveň predkladateľ prostredníctvom svojho webového sídla, ako aj webového sídla Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky zverejnil informáciu o príprave návrhu právneho predpisu, v ktorej uviedol, že príprava návrhu zákona bude prebiehať formou pracovných stretnutí s jednotlivými subjektmi vrátane členov Rady pre technickú normalizáciu, ale aj formou osobných stretnutí so subjektmi, ktoré prejavia záujem o spoluprácu pri príprave novej právnej úpravy, s cieľom zabezpečiť úzku súčinnosť a spoluprácu s odbornými a profesijnými organizáciami ako aj s orgánmi verejnej správy.
5. Spôsob identifikácie záujmov a možných konfliktov zainteresovaných skupín a jednotlivcov:
Identifikovanie záujmov a možných konfliktov zainteresovaných skupín prebiehalo počas konzultácií, a to priamo na osobných stretnutiach pri príprave návrhu právneho predpisu, ako aj zasielaním pripomienok a podnetov od jednotlivých zainteresovaných skupín.
6. Spôsob zapojenia zainteresovaných skupín a jednotlivcov do tvorby právneho predpisu:
Zainteresované skupiny a jednotlivci sa do prípravy návrhu právneho predpisu zapojili prostredníctvom osobných stretnutí, na ktorých vyslovili svoje požiadavky na návrh právneho predpisu, a zároveň sa zapojili formou pripomienkovania predbežného paragrafového znenia pripravovaného návrhu právneho predpisu.
7. Zoznam zapojených aktérov:
Asociácia pasívnej požiarnej ochrany Slovenskej republiky
Asociácia priemyselných zväzov
Zväz elektrotechnického priemyslu Slovenskej republiky
Klub 500
Ministerstvo dopravy a výstavby Slovenskej republiky
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, Hasičský a záchranný zbor
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Národný bezpečnostný úrad Slovenskej republiky
Slovenská asociácia petrolejárskeho priemyslu a obchodu
Slovenská komora stavebných inžinierov
Slovenská spoločnosť pre technickú normalizáciu
Slovenský elektrotechnický zväz – Komora elektrotechnikov Slovenska
Technická inšpekcia, a.s.
Technická univerzita vo Zvolene
Technický a skúšobný ústav stavebný, n. o.
Technický skúšobný ústav Piešťany, š. p.
Úrad jadrového dozoru Slovenskej republiky
Zväz priemyselných, výskumných a vývojových organizácií
Zväz strojárskeho priemyslu Slovenskej republiky
8. Spôsob naloženia s pripomienkami verejnosti:
Predkladateľ sa dôsledne zaoberal všetkými pripomienkami a návrhmi, ktoré boli predložené v rámci procesu tvorby právneho predpisu, ktoré vyhodnotil a čiastočne zapracoval. Niektoré návrhy a pripomienky sa predkladateľ rozhodol do návrhu právneho predpisu nezapracovať, o čom informoval dotknuté subjekty.
9. Zhodnotenie participatívneho procesu predkladateľom:
Predkladateľ hodnotí pozitívne aktívny prístup a ochotu zainteresovanej verejnosti pri príprave návrhu právneho predpisu, ktorá promptne a vyčerpávajúco pripomienkovala návrh právneho predpisu, na základe čoho predkladateľ identifikoval problémové oblasti súčasne
platnej právnej úpravy a zameral sa na ich riešenie. Napriek skutočnosti, že predkladateľ neakceptoval všetky pripomienky, ktoré žiadali zainteresované subjekty, vyzdvihuje ich neoceniteľnú pomoc a snahu pripraviť kvalitný a odborný právny predpis.