Predkladacia správaDohoda o spoločnom leteckom priestore medzi Európskou úniou a jej členskými štátmi na jednej strane a Gruzínskom na strane druhej (ďalej len „dohoda“; Ú. v. EÚ L 321, 20. 11. 2012,) bola podpísaná v Bruseli dňa 2. decembra 2010 všetkými vtedajšími členskými krajinami EÚ, zástupcom Európskej únie a zástupcom Gruzínska ako výsledok rokovaní Európskej komisie (ďalej len „EK“) za účasti expertov z jednotlivých členských štátov EÚ na základe mandátu Rady EÚ (ďalej len „Rada“) v júni 2009. Na základe mandátu na negociácie, ktorý dostala EK od Rady, bol dňa 5. marca 2010 inicializovaný návrh medzinárodnej zmluvy s Gruzínskom, ako pokračovanie horizontálnej dohody o leteckých službách medzi Gruzínskom a Európskym spoločenstvom, ktorá bola v platnosti od marca 2008. V máji 2008 gruzínska strana oznámila európskej strane pripravenosť začať rokovania o spoločnom leteckom priestore.
Dohoda dáva možnosť Gruzínsku pripojiť sa na existujúcu mnohostrannú dohodu krajín EÚ v oblasti spoločného európskeho leteckého priestoru – Mnohostranná dohoda medzi Európskym spoločenstvom a jeho členskými štátmi, Albánskou republikou, Bosnou a Hercegovinou, Bulharskou republikou, Chorvátskou republikou, Bývalou juhoslovanskou republikou Macedónsko, Islandskou republikou, Čiernohorskou republikou, Nórskym kráľovstvom, Rumunskom, Srbskou republikou a Misiou Organizácie Spojených národov pre dočasnú správu v Kosove o vytvorení Spoločného európskeho leteckého priestoru (ECAA), ktorá bola podpísaná v Luxemburgu dňa 9. júna 2006.
Základné princípy dohody:
a)každý členský štát má právo určiť na prevádzkovanie leteckých služieb súvisiacich s dohodou akéhokoľvek leteckého dopravcu EÚ,
b)určenie leteckého dopravcu nie je v rámci EÚ obmedzené spôsobom vlastníctva ani miestom podnikania,
c)zmluvné strany si navzájom uznávajú licencie a iné formy oprávnení, ktoré vydala druhá strana na poskytovanie leteckých dopravných služieb,
d)každá zo zmluvných strán umožňuje štátnym príslušníkom druhej strany vlastniť svoje letecké spoločnosti,
e)leteckí dopravcovia EÚ môžu vykonávať priame lety do Gruzínska z ľubovoľného bodu na území EÚ (avšak nesmú v Gruzínsku vykonávať vnútroštátnu leteckú dopravu),
f)boli odstránené všetky reštrikcie týkajúce sa tratí, cien a ponúkanej kapacity, avšak existujúce prepravné práva, ktoré vznikli na základe bilaterálnych dohôd a ktoré nie sú predmetom tejto dohody, sa môžu aj naďalej uplatňovať, pokiaľ sa nerozlišuje medzi leteckými dopravcami EÚ na základe štátnej príslušnosti,
g)clá a poplatky za predmety určené na využívanie alebo využívané výlučne v súvislosti s prevádzkou alebo údržbou lietadiel prípadne produkty určené na predaj cestujúcim alebo na používanie cestujúcimi v medzinárodnej leteckej doprave sú na základe reciprocity oslobodené od všetkých dovozných obmedzení, daní z nehnuteľností, kapitálových poplatkov a odvodov (s presným vyjadrením),
h)dôraz na bezpečnosť civilného letectva,
i)spravodlivá hospodárska súťaž vrátane nediskriminačného prístupu k potrebným zariadeniam a službám (dohoda vytvára aj mechanizmus, ktorý zabezpečuje, že leteckí dopravcovia nemôžu byť diskriminovaní v prístupe k prípadnej štátnej podpore).