Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len návrh zákona) predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Oto Žarnay.
Cieľom predkladanej novely zákona je:
a)zakotvenie práva pedagogického a odborného pracovníka na rovné a jednoznačné podmienky prijímania do zamestnania na základe objektívneho výberového konania,
b)určenie zodpovedajúcej povinnosti riaditeľa školy zabezpečiť rovnaké podmienky pre všetkých uchádzačov o pracovnú pozíciu na základe transparentného výberového konania,
c)rámcové vymedzenie realizácie výberového konania pre pedagogických a odborných pracovníkov ako explicitnú povinnosť riaditeľa školy.
Prijímanie pedagogických a odborných zamestnancov na pracovné pozície v školách a školských zariadeniach definuje v súčasnosti neprehľadnosť. Neexistujú presne stanovené rámcové pravidlá ako má postupovať riaditeľ každej školy pri výbere takéhoto zamestnanca na pracovnú pozíciu uvoľnenú v škole, či školskom zariadení. Existujúce zákonné podmienky, ktoré stanovujú predpoklady na výkon pedagogickej a výkon odbornej činnosti v § 6 zákona č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, určujú osobnostný a odborný predpoklad budúceho zamestnanca školy. Spôsob výberu takéhoto zamestnanca však ukotvený nie je. Takto vzniká priestor pre diskriminačné a klientelistické správanie, čo prax jednoznačne odhaľuje. A to najmä v tých regiónoch Slovenska, kde je učiteľské povolanie lukratívnym zamestnaním, a kde o jednu pracovnú pozíciu prejavia záujem aj desiatky uchádzačov. Po zaslaní písomnej žiadosti o prijatie do zamestnania sa nedočkajú zvyčajne žiadnej odpovede. A ak sa zúčastnia na osobnom pohovore, tak spätná väzba o jeho výsledku spolu s odôvodnením rozhodnutia je len utopistickou predstavou. Na takýto pohovor mnohí riaditelia pozývajú len veľmi malý okruh ľudí, ktorých žiadosti majú k dispozícii, a tak nie je možné, aby všetci uchádzači mali rovnakú príležitosť dostať sa k danej pracovnej pozícii, aj keď spĺňajú zákonné podmienky pre jej výkon. Takýto výkon štátnej správy v školstve je nielen netransparentný, no aj diskriminačný a pripomína skôr svojvôľu, ako demokratické zabezpečenie práv všetkých. V žiadnom prípade tu nemôžeme hovoriť o rovnosti šancí a podmienok pre prístup k voľnému pracovnému miestu pedagogického a odborného zamestnanca v školstve.
Návrh zákona explicitne zakotvuje právo pedagogického a odborného pracovníka na rovné a jednoznačné podmienky prijímania do zamestnania na základe objektívneho výberového konania a tomu zodpovedajúcu povinnosť riaditeľa školy zabezpečiť rovnaké podmienky pre všetkých uchádzačov o pracovnú pozíciu na základe transparentného výberového konania. Tento zákon určuje aj rámcové podmienky prijímania pedagogického a odborného pracovníka na pracovnú pozíciu v škole na základe výberového konania s určením lehôt na jeho vyhlásenie, oznámenie, ako aj na informovanie o úspešnosti uchádzačov po jeho ukončení s dôrazom na rovnosť šancí pre všetkých a dôstojný priebeh samotného výberového konania.
Zvoliť takýto aplikačný postup sa javí v súčasnosti ako nutnosť, aby sme zamedzili diskriminačnému správaniu voči prihláseným uchádzačom a zabezpečili tak rovnosť šancí, ako aj rodovú rovnosť, čo prostredníctvom uvedenej novely zákona po prvýkrát v takomto rozsahu ponúkame.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať negatívny vplyv na verejné financie. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, ani vplyv na informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Zákon ustanovuje zodpovednosť riaditeľa školy za personálne zabezpečenie realizácie výchovno-vzdelávacieho programu školy, vrátane zabezpečenia transparentných podmienok prijímania nových zamestnancov.
K bodu 2
Zákon jednoznačne stanovuje povinnosť riaditeľa školy prijímať nových zamestnancov na základe výberového konania, ktoré má povinnosť vyhlásiť najmenej 15 pracovných dní pred jeho uskutočnením. Rovnako mu ukladá povinnosť, v čase vyhlásenia výberového konania, uverejniť aj podmienky konania výberového konania na vybranú pracovnú pozíciu na webovom sídle školy, zriaďovateľa a špecializovaných stránkach určených pre pedagogických a odborných pracovníkov.
Zákon rovnako ukotvuje právo zúčastniť sa na výberovom konaní pre všetkých uchádzačov, ktorí riadne a včas podali prihlášku a ktorí spĺňajú požadované kritériá v súlade so zákonom č. 317/2009 Z. z. o pedagogických zamestnancoch a odborných zamestnancoch.
Zákon stanovuje podmienky pre podávanie písomných prihlášok do výberového konania tak, že ich uchádzači môžu zasielať spolu s fotokópiou relevantných dokladov na uvedenú adresu školy najneskôr do 5 pracovných dní pred konaním výberového konania, pričom rozhodujúcim je dátum na odtlačku pečiatky prepravcu na zaslanej prihláške.
Zákon určuje explicitnú povinnosť riaditeľa školy zabezpečiť dôstojný a nestranný priebeh výberového konania so zabezpečením rovnakých podmienok pre všetkých prihlásených uchádzačov.
Zákon stanovuje riaditeľovi školy povinnosť do 3 pracovných dní po ukončení výberového konania písomne oznámiť uchádzačovi výsledok výberového konania spolu s odôvodnením.
Zákon obmedzuje povinnosť riaditeľa školy vyhlasovať výberové konanie v prípade, ak je potrebné zabezpečiť výchovno-vzdelávací proces novým zamestnancom na zastupovanie. Zastupovanie však nesmie trvať dobu dlhšiu ako 3 mesiace. Zamestnanec na zastupovanie môže na jednom pracovisku bez výberového konania pôsobiť maximálne 2 zastupovacie obdobia, to znamená, že môže vykonávať pedagogickú alebo odbornú prácu bez účasti na výberovom konaní celkom 6 mesiacov.
Čl. II
K bodu 1
Zákon ustanovuje právo pedagogického a odborného zamestnanca na rovné a transparentné podmienky prijímania do zamestnania na základe objektívneho výberového konania.