Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal, Béla Bugár, Andrej Hrnčiar, Elemér Jakab a Igor Janckulík predkladajú na schôdzu Národnej rady Slovenskej republiky návrh novely zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
Cieľom navrhovanej úpravy je zakotvenie exekučnej imunity pre vymedzený druh majetku miest a obcí, a to majetkové účasti v právnických osobách, prostredníctvom ktorých mestá a obce zabezpečujú verejnoprospešné služby nevyhnutné pre svoje fungovanie. Konkrétne ide o verejnoprospešné služby zásobovania vodou, odvádzania odpadových vôd, nakladania s komunálnym odpadom a výrobu a rozvod tepla. Tieto možno považovať za natoľko dôležité pre riadny a nerušený chod miest a obcí, že sa zavádza ich ochrana v prípade, že dôjde k začatiu exekučného konania na majetok mesta alebo obce podľa Exekučné poriadku. Vymedzený druh majetku bude vylúčený z exekúcie priamo zo zákona bez potreby rozhodnutia súdu. Zabráni sa tak tomu, aby výkonom exekúcie na tomto majetku bolo ohrozené či dokonca paralyzované poskytovanie uvedených vitálnych služieb v meste či v obci.
Navrhovaná úprava zohľadňuje existujúcu právnu úpravu a judikatúru týkajúcu sa exekučnej imunity, ktorú zákon prepožičiava taxatívne vymedzenému majetku štátu. Ide najmä o nález Ústavného súdu Slovenskej republiky
sp. zn. PL. ÚS 111/2011-61 zo 4. júla
2012
, publikovaný v Zbierke zákonov pod číslom č. 217/2012 Z. z., a tiež ustanovenia § 61s Exekučného poriadku.
Tak ako štát, aj mestá a obce plnia mnohé nenahraditeľné funkcie. Rovnako ako exekučná imunita štátu, ani exekučná imunita miest a obcí nebude neobmedzená, ale bude sa vzťahovať iba na taxatívne vymedzený majetok potrebný na plnenie nevyhnutných funkcií mesta alebo obce. Oprávnení v zmysle Exekučného poriadku budú aj naďalej môcť uspokojiť svoje pohľadávky exekúciou iného druhu majetku miest a obcí.
Zabezpečovanie uvedených verejnoprospešných služieb je predmetom výkonu samosprávy obce v zmysle § 4 ods. 3 zákona Slovenskej národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov. Podľa § 1a ods. 2 zákona Slovenskej národnej rady č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave v znení neskorších predpisov mestská časť v rozsahu výkonu samosprávy a prenesenej pôsobnosti postavenie obce; obdobné platí pre mestské časti mesta Košice. Ustanovenia tohto zákona preto okrem miest a obcí možno uplatniť aj mestské časti oboch miest.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh zákona nebude mať dopad na verejné financie. Nebude mať tiež dopad na životné prostredie, zamestnanosť a informatizáciu spoločnosti, ani podnikateľské prostredie.
B. Osobitná časť
K čl. I, 1. bodu
Taxatívnym spôsobom sa vymedzuje majetok obcí (a teda i miest), ktorý zo zákona nepodlieha exekúcii, teda majetok, ktorý požíva absolútnu exekučnú imunitu. Konkrétne ide o majetkové účasti obcí a miest v spoločnostiach, ktoré zabezpečujú zásobovanie obce alebo mesta vodou, odvádzanie odpadových vôd, nakladanie s komunálnym odpadom alebo výrobu a rozvod tepla. Keďže exekučná imunita vyplýva priamo zo zákona, súd nemusí rozhodovať o vylúčení majetku z exekúcie tak, ako v prípade majetku podľa § 61s ods. 2 Exekučného poriadku, ale bude rozhodovať iba v prípade vzniku sporu o to, či dotknutý majetok podlieha exekúcii alebo nie.
Čo sa týka použitých pojmov, zásobovanie vodou a odvádzanie odpadových vôd je potrebné vykladať v zmysle zákona č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov, predovšetkým vzhľadom na ustanovenia § 2 písm. c) a d) zákona. V prípade nakladania s komunálnych odpadom je potrebné vychádzať zo znenia § 81 zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Pri výrobe a rozvode tepla smerodajné ustanovenia § 2 písm. a), resp. písm. k) zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov.
K čl. I, 2. bodu
Upravujú sa prechodné ustanovenia tak, aby sa zákon uplatnil na exekučné konania začaté odo dňa jeho účinnosti.
K čl. II
Ustanovuje sa účinnosť návrhu zákona tak, aby termínovo napĺňala všetky lehoty procesu prerokúvania a schvaľovania zákonov Národnou radou Slovenskej republiky.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1. Predkladateľ právneho predpisu:
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Peter Antal, Béla Bugár, Andrej Hrnčiar, Elemér Jakab a Igor Janckulík.
2. Názov návrhu právneho predpisu:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
3. Problematika návrhu právneho predpisu:
Je v súlade s právnou úpravou Európskej únie.
4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Nie sú predkladaným návrhom dotknuté.
5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti – úplný
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 233/1995 Z. z. o súdnych exekútoroch a exekučnej činnosti (Exekučný poriadok) a o zmene a doplnení ďalších zákonov v znení neskorších predpisov.
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Peter Antal, Béla Bugár, Andrej Hrnčiar, Elemér Jakab a Igor Janckulík
* Materiál nelegislatívnej povahy
Σ Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
* Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Materiál nebol predmetom PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Materiál nebol predmetom MPK
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Materiál nebol predkladaný na rokovanie vlády Slovenskej republiky
2. Definícia problému
Ohrozenie zabezpečovania vitálnych verejnoprospešných služieb obce v prípade, že je na jej majetok vyhlásená exekúcia.
3. Ciele a výsledný stav
Exekučná imunita majetku obce, ktorým obec zabezpečuje poskytovanie vymedzených základných verejnoprospešných služieb.
4. Dotknuté subjekty
Obce, mestá, mestské časti Bratislavy a Košíc, oprávnené subjekty v zmysle Exekučného poriadku.
5. Alternatívne riešenia - nepredkladajú sa
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? * Áno Σ Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
- z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
- z toho vplyvy na MSP
 Áno
x Nie
 Čiastočne
Sociálne vplyvy
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
 Pozitívne
x Žiadne
 Negatívne
10. Poznámky
11. Kontakt na spracovateľa
Andrej_Hrnciar@nrsr.sk
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Materiál nebol predmetom PPK.