Dôvodová správa
Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 597/2003 Z. z. o financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Zuzana Zimenová.
Cieľom návrhu je rozšíriť možnosti pomoci pre žiakov na školách prostredníctvom pomocných vychovávateľov.
Na Slovensku pribúda detí, ktoré majú rôzne poruchy učenia a správania alebo iné ťažkosti s učením sa a so začleňovaním sa do kolektívu spolužiakov. Na tieto problémy narážajú najmä žiaci so zdravotným znevýhodnením a žiaci zo sociálne znevýhodneného prostredia, ale nepriaznivé okolnosti môžu neraz ovplyvniť vzdelávacie výsledky a správanie aj tzv. bežných žiakov, ktorí nie zaradení medzi žiakov so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami.
V súčasnosti v školských triedach pribúdajú rôzne problematické situácie, s ktorými sa obvykle učiteľ musí vysporiadať sám, bez pomoci. Náročnosť týchto situácií sa zvyšuje úmerne s pribúdajúcim počtom žiakov s rôznymi ťažkosťami pri učení sa, hyperaktivitou, poruchami pozornosti, komunikácie a pod. S týmito náročnými situáciami sa musí učiteľ v triede vysporiadať obvykle sám, pretože nemá k dispozícii žiadnu pomoc.
Nedostatok odbornej pomoci je v našom školstve vypuklým problémom. Realita je taká, že aj v tých prípadoch, kedy majú učitelia nárok na pomoc asistenta učiteľa, ostávajú pri riešení náročných situácií v triedach osamotení, pretože väčšina škôl, ktorá o asistentov učiteľa požiada, nezíska na ich zaplatenie potrebné finančné zdroje.
V tomto školskom roku poskytlo ministerstvo školstva z celkového počtu žiadostí škôl o pridelenie finančných prostriedkov na 5095 asistentov učiteľa peniaze na osobné náklady len na 1732 asistentov učiteľa.
Jedným z dôvodov, ktoré uvádza ministerstvo školstva ako vysvetlenie nedostatočného zabezpečenia potrebného počtu asistentov učiteľa v školách, je nízky objem disponibilných finančných zdrojov na tento účel.
Predložený návrh zákona umožňuje zaviesť do školského systému v procese výučby ďalšiu pracovnú pozíciu pomocného vychovávateľa, ktorá môže byť finančne menej náročná ako pozícia asistenta učiteľa, u ktorého sa predpokladá vysokoškolské vzdelanie a pedagogická kvalifikácia. Návrhom sa zároveň vytvárajú predpoklady pre pôsobenie pomocných vychovávateľov v školách aj bez toho, aby na ich činnosť museli byť vynaložené verejné prostriedky. Ak s tým prejaví pomocný vychovávateľ súhlas, bude možné jeho pôsobenie na báze dobrovoľníckej činnosti tak, ako to upravuje osobitný zákon.
Predpokladaným pozitívnym dopadom zavedenia pomocných vychovávateľov do školského systému je zabezpečenie potrebného podporného servisu pre žiakov a učiteľov na
vyučovaní aj popoludní v školských kluboch. Zároveň sa predpokladá aj celkové zníženie počtu žiadostí škôl o kvalifikovaných asistentov učiteľa, keďže si školy budú môcť vybrať, aký typ podpory pre svojich žiakov a učiteľov potrebujú.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodom 1 a 2
Navrhuje sa, aby v kapitole ministerstva školstva a ministerstva vnútra mohli byť rozpočtované prostriedky aj na osobné náklady pomocných vychovávateľov.
K bodu 3
Po vzore § 4a, ktorý upravuje finančné prostriedky na osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením sa zavádza nový § 4f s obdobným obsahom, však vzťahujúcim sa na osobné náklady pomocných vychovávateľov.
K bodu 4
Tak, ako je v súčasnosti možné sankcionovanie za nedodržanie účelu použitia finančných prostriedkov na osobné náklady asistentov učiteľa pre žiakov so zdravotným znevýhodnením, rovnako bude možné sankcionovať nedodržanie účelu aj pri finančných prostriedkoch na osobné náklady pomocných vychovávateľov.
K Čl. II
K bodom 1 až 4
Po vzore právneho základu pre pôsobenie asistentov učiteľov sa umožňuje aj pôsobenie pomocných vychovávateľov v príslušných školách.
K bodu 5
Vytvárajú sa predpoklady pre pôsobenie pomocných vychovávateľov bez toho, aby na ich činnosť museli byť vynaložené verejné prostriedky. Ak s tým prejaví pomocný vychovávateľ súhlas, bude možné jeho pôsobenie na báze dobrovoľníckej činnosti tak, ako to upravuje osobitný zákon.
K Čl. III
Stanovuje sa účinnosť navrhovaných zmien s ohľadom na pravidlo zakotvené v § 19 ods. 2 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 310/2016 Z. z.