a dlhodobých makroekonomických projekcií Európskej komisie (EK). Odhad implicitných
záväzkov spojených so starnutím populácie v scenári nezmenených politík je založený na
aktuálnych projekciách pracovnej skupiny AWG z roku 20153.
Postup výpočtu záväzkov spojených so starnutím možno rozdeliť do dvoch krokov:
A. Prvým krokom výpočtu je zostavenie bilancie príjmov a výdavkov spojených so
starnutím populácie, pričom východiskovým rokom je 2017, t. j. rok, z ktorého sa
vychádza pri zostavovaní rozpočtu verejnej správy na roky 2018 až 2020. Zostavuje sa
do roku 2060 (posledný rok projekcií AWG). Po tomto roku sa vo výpočtoch uvažuje
s konštantnými podielmi jednotlivých príjmov a výdavkov na HDP.
B. V druhom kroku sa vyčísli suma súčasnej (diskontovanej) hodnoty tejto bilancie
v nekonečnom horizonte. Táto suma predstavuje samotnú výšku implicitných záväzkov.
Na strane príjmov ide konkrétne o príjmy Sociálnej poisťovne plynúce
z dôchodkového poistenia a poistenia v nezamestnanosti a zdravotných poisťovní zo
zdravotného poistenia. Ide o príjmy od ekonomicky aktívneho obyvateľstva a dlžné poistné.
Časť výdavkov citlivých na starnutie populácie je financovaná aj z daní a iných príjmov. Vo
výpočtoch sa uvažuje s nimi tak, aby vo východiskovom roku vykryli rozdiel príjmov
a výdavkov spojených so starnutím populácie (prostredníctvom bilancujúcej položky - ostatné
príjmy)4.
Vo všeobecnosti sa v prognózovanom období uvažuje s približne nezmeneným
podielom uvedených príjmov na HDP, čo zodpovedá teoretickému predpokladu o tom, že
daňové príjmy a odvody by mali v dlhodobom horizonte rásť v súlade s rastom nominálneho
HDP5. Prípadná zmena podielu príjmov z dôchodkového poistenia na HDP v čase by súvisela
s tým, že časť odvodov je presmerovaná do II. piliera dôchodkového systému (t. j. mimo sektor
verejnej správy), pričom táto časť sa v čase môže meniť v dôsledku zmeny podielu sporiteľov
na celkovom počte poistencov.
Na strane výdavkov ide o výdavky na dôchodkové dávky, zdravotnú a dlhodobú
starostlivosť, školstvo a dávky v nezamestnanosti. Neuvažuje sa tu so zmenou úrokových
nákladov vyvolaných zmenou primárneho salda verejnej správy v dôsledku starnutia
populácie6. V prípade výdavkov na dôchodkové dávky ide o projekcie Ministerstva financií SR
konzultované a schvaľované v rámci pracovnej skupiny AWG. Projekcie ostatných výdavkov
sú prevzaté priamo z AWG.
3 Zverejnenie pravidelnej aktualizácie dlhodobých projekcií súvisiacimi so starnutím populácie sa očakáva v roku 2018, na základe čoho bude
následne aktualizovaná aj celková výška implicitných záväzkov.
4
Keďže cieľom tejto časti je odhadnúť veľkosť implicitných záväzkov spojených so starnutím populácie, vychádza sa z predpokladu
vyrovnanej bilancie príjmov a výdavkov vo východiskovom roku. Znamená to, že implicitné záväzky vznikajú len z odchýlok príjmov
a výdavkov spojených so starnutím populácie od hodnôt vo východiskovom roku.
Takýto prístup k projekcii príjmov sa používa aj v rámci pracovnej skupiny AWG.
Pri zmenách primárneho salda dochádza aj k zmenám v úrokových nákladoch, resp. úrokových príjmoch (pokiaľ sa nekumuluje dlh, ale
5
6
aktíva) verejnej správy. Ak vláda uskutoční opatrenia zlepšujúce primárne saldo, automaticky to povedie aj k poklesu úrokových nákladov,
resp. nárastu úrokových príjmov.
3