1
Návrh rozpočtu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
na roky 2018 až 2020
Úvod
V súlade so zákonom č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon č. 581/2004 Z. z.“) Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ďalej len „úrad“) hospodári podľa rozpočtu schváleného dozornou radou na príslušný kalendárny rok. Rozpočet úradu schválený dozornou radou úrad predkladá vláde a na schválenie Národnej rade SR. Úrad bol zriadený zákonomč. 581/2004 Z. z. ako právnická osoba a nie je zapísaný v obchodnom registri.
Východiská zostavenia rozpočtu úradu
Návrh rozpočtu úradu vychádza z rozpočtového rámca schváleného Národnou radou SR na roky 2017 2019 a z návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2018 2020, s prihliadnutím na operatívne zmeny, ako aj na všetky právne normy, u ktorých sa predpokladá, že budú v roku 2018 ovplyvňovať hospodárenie úradu. Návrh rozpočtu na rok 2018 počíta s efektívnym a hospodárnym využitím príjmov na krytie výdavkov spojených s činnosťou úradu.
Projekt EESSI
Úrad ako styčný orgán pre vecné dávky v chorobe, materstve, pri pracovných úrazoch a chorobách z povolania je v súlade s Nariadením Európskeho parlamentu a Rady Európskeho spoločenstva o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia povinný byť pripravený na komplexnú medzištátnu výmenu dát. Dodržanie tohto medzinárodného záväzku pre SR znamená, že úrad musí byť pripravený na elektronické prijímanie a zasielanie SED-ov (Standardized Electronic Document) z členských štátov Európskej únie do SR a naopak. Pre úrad bude nevyhnutné v plnej miere realizovať potrebné softvérové a hardvérové zabezpečenie. Úrad spolu s ďalšími účastníkmi projektu EESSI požiadal o mimorozpočtové grantové zdroje prostredníctvom CEF Telecom na predmetný účel a čaká na vyjadrenie agentúry INEA ohľadom schválenia projektu a grantu pre Slovenskú republiku. Nakoľko sa pri predmetnom projekte predpokladá systém čiastočnej refundácie prioritne v roku 2019, prvotné a dodatočné výdavky na projekt EESSI budú v súlade s návrhom rozpočtu realizované z vlastných zdrojov úradu z prostriedkov predchádzajúcich rokov. V súčasnej dobe prebieha koordinácia technickej a vecnej špecifikácie na úrovni Európskej únie. Administratívna komisia projektu predĺžila termín komplexnej aplikácie do roku 2019. Úrad v rámci svojho rozpočtu zároveň zabezpečuje zdroje na krytie prevádzkových nákladov vyplývajúcich z činnosti úradu ako národnej brány pre sektor zdravotníctva.
Ďalšie činnosti úradu
Podľa zákona č. 581/2004 Z. z. úrad vedie 11 registrov, ako napr. centrálny register poistencov, register platiteľov poistného, register úmrtí fyzických osôb a ďalšie, pričom v súlade so zákonomč. 153/2013 Z. z. o národnom zdravotníckom informačnom systéme (ďalej len „NZIS“), vznikla pre úrad povinnosť zaviesť register poskytovateľov zdravotnej starostlivosti a register zdravotníckych pracovníkov. Na plnenie uvedených úloh je potrebné vhodné technické vybavenie a kvalifikované personálne obsadenie. Úrad v súvislosti s touto činnosťou zabezpečuje technologické komponenty na zosúladenie dátových rozhraní s ostatnými registrami v súlade so zákonom. Povinnosťou úradu je v zmysle zákona aj vedenie a spravovanie Národného kontaktného miesta z dôvodu poskytovania informácií o cezhraničnej zdravotnej starostlivosti ako aj Centra pre klasifikačný systém (DRG) vrátane zabezpečenia zberu, spracovania a kontroly dát užívateľov klasifikačného systému diagnosticko-terapeutických skupín.
2
Rozpočet príjmov a výdavkov úradu na roky 2018 až 2020
v eurách
Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou
R 2017
OS 2017
N 2018
N 2019
N 2020
Príjmy úradu spolu
43 625 301
50 001 046
48 158 358
48 714 937
49 972 010
200
Nedaňové príjmy, v tom:
815 000
763 660
755 000
755 000
755 000
220
Administratívne poplatky, v tom:
805 000
750 160
750 000
750 000
750 000
223
Poplatky a platby z nepriemys. a náhodného predaja a služieb
805 000
750 160
750 000
750 000
750 000
230
Kapitálové príjmy
0
0
0
0
0
240
Úroky z tuzemských úverov, z toho:
10 000
3 000
5 000
5 000
5 000
243
Z účtov finančného hospodárenia
10 000
3 000
5 000
5 000
5 000
290
Iné
0
10 500
0
0
0
300
Granty a transfery, v tom:
18 332 262
18 573 848
19 771 655
20 321 747
21 548 820
312001
Zo štátneho rozpočtu
0
0
0
0
0
312003
Zo zdravotných poisťovní
18 332 262
18 573 848
19 771 655
20 321 747
21 548 820
331002
Zahraničné granty od medzinárodnej org.
0
0
0
0
0
400
Príjmy z transakcií s fin. akt. a pas., v tom: (FO)
24 478 039
30 663 538
27 631 703
27 638 190
27 668 190
453
Prostriedky z predchádzajúcich rokov
24 478 039
30 663 538
27 631 703
27 638 190
27 668 190
zo zdravotných poisťovní
18 078 736
17 742 533
18 573 848
19 771 655
20 321 747
vlastné zdroje
6 399 303
12 887 220
9 057 855
7 866 535
7 346 443
zahr. granty od medzinárodnej org.
0
33 785
0
0
0
Výdavky úradu spolu
18 223 260
22 369 343
20 520 168
21 046 747
21 963 820
600
Bežné výdavky, v tom:
16 266 322
16 368 747
17 850 168
18 266 747
19 533 820
610
Mzdy, platy, služobné príjmy
7 410 903
7 410 903
7 559 121
7 861 486
8 097 331
620
Poistné a príspevok do ZP
2 590 800
2 590 800
2 774 746
2 885 734
2 972 306
630
Tovary a služby
6 154 619
6 257 044
7 406 301
7 409 527
8 354 183
640
Bežné transfery
110 000
110 000
110 000
110 000
110 000
700
Kapitálové výdavky, v tom:
1 956 938
5 809 373
2 520 000
2 630 000
2 280 000
710
Obstarávanie kapitálových aktív
1 956 938
5 809 373
2 520 000
2 630 000
2 280 000
800
Výdavky z transakcií s fin. akt. a pas. (FO)
0
191 223
150 000
150 000
150 000
Celkový prebytok / schodok (+/-) úradu
25 402 041
27 631 703
27 638 190
27 668 190
28 008 190
Vylúčenie finančných operácií
-24 478 039
-30 472 315
-27 481 703
-27 488 190
-27 518 190
Vylúčenie príjmových FO
-24 478 039
-30 663 538
-27 631 703
-27 638 190
-27 668 190
Vylúčenie výdavkových FO
0
191 223
150 000
150 000
150 000
Medziročná zmena stavu pohľadávok
0
186 507
0
0
0
Medziročná zmena stavu záväzkov
0
885 887
0
0
0
Prebytok / schodok (+/-) úradu (ESA 2010)
924 002
-1 768 218
156 487
180 000
490 000
3
I.Návrh rozpočtu na rok 2018
A.Príjmy úradu
Celkové príjmy úradu (vrátane príjmových finančných operácií zostatku finančných prostriedkov z predchádzajúcich rokov) sa v roku 2018 rozpočtujú vo výške 48 158 358 eur. V porovnaní so schváleným rozpočtom na rok 2017 sú celkové príjmy vyššie o 4 533 057 eur, a to vplyvom predpokladaného medziročného nárastu príspevku od zdravotných poisťovnío 1 439 393 eur, vplyvom medziročného nárastu zostatku prostriedkov z predchádzajúcich rokovo 3 153 664 eur a vplyvom korekcie rozpočtovanej výšky príjmov z činnosti úradu o 60 000 eur v nadväznosti na skutočné príjmy z predchádzajúcich rokov. Oproti očakávaným príjmom v roku 2017 sa predpokladá na rok 2018 pokles príjmov o 1 842 688 eur v dôsledku využitia časti prostriedkov z predchádzajúcich rokov v roku 2017 na dlhodobo plánovanú rekonštrukciu vlastnej budovy v Košiciach za účelom vybudovania spoločného pracoviska pre pobočku a SLaPA pracovisko Košice.
Rozpočet príjmov úradu je tvorený z dvoch kategórií, a to z nedaňových príjmov (príjmy z činnosti úradu, úroky a iné nedaňové príjmy úradu) a z transferov (povinné príspevky od zdravotných poisťovní na činnosť úradu).
a) Nedaňové príjmy
V roku 2018 nedaňové príjmy predpokladané na úrovni 755 000 eur, ktorá zohľadňuje vývoj predmetných príjmov v predchádzajúcich rokoch a predpoklad mierneho nárastu príjmov v súvislosti s novými postupmi pri toxikologických vyšetreniach. Nedaňové príjmy zahŕňajú najmä tieto rozhodujúce kategórie príjmov:
príjmy z činnosti SLaPA pracovísk a
administratívne príjmy z činnosti úradu (za vydávanie povolení, ich zmien, za vydanie platobného výmeru), ktoré budú v nasledujúcich rokoch veľmi sporadické,
spolu vo výške 750 000 eur,
príjmy z účtov finančného hospodárenia vo výške 5 000 eur.
b) Granty a transfery
Transfer zo zdravotných poisťovní
Na základe makroekonomických ukazovateľov a prognózy daňových príjmov zo septembra 2017 úrad v roku 2018 rozpočtuje príjem v rámci transferu zo zdravotných poisťovní vo výške 19 771 655 eur. Príspevok na činnosť úradu od zdravotných poisťovní, splatný do 20. decembra 2018, sa prostredníctvom príjmových finančných operácií prevedie do nasledujúceho roku (t. j. do roku 2019) a je reálnym finančným krytím výdavkov v roku 2019.
Nedaňové príjmy a transfery zo zdravotných poisťovní spolu v roku 2018 vo výške20 526 655 eur.
c) Príjmové finančné operácie
Príjmové finančné operácie zahŕňajú rozpočtované prostriedky z predchádzajúceho roka. V rozpočte na rok 2018 sa v nadväznosti na očakávanú skutočnosť hospodárenia úradu v roku 2017 a ukončenia rekonštrukcie budovy v Košiciach uvažuje s prostriedkami z predchádzajúcich rokov vo výške 27 631 703 eur, v rámci ktorého sa nachádza očakávaná úhrada príspevku od zdravotných poisťovní na činnosť úradu zaplateného v roku 2017 vo výške 18 573 848 eur, ktorý je určený prioritne na financovanie bežných výdavkov v roku 2018 a predpokladaný zostatok vlastných zdrojov vo výške 9 057 855 eur, určený prevažne na financovanie kapitálových výdavkov.
4
B.Výdavky úradu
Celkové výdavky úradu v roku 2018 sa rozpočtujú vo výške 20 520 168 eur.
Návrh rozpočtu výdavkov vychádza z návrhu výdavkov úradu zapracovaných v návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2018 2020. Výdavky úradu členené na bežné výdavky a kapitálové výdavky. V súlade so zákonom č. 581/2004 Z. z. výdavkami úradu sú:
splatené nároky na mzdy zamestnancov úradu,
splatené nároky na odmeny za výkon funkcie v úrade,
výdavky na činnosť úradu (bežné a kapitálové).
a) Bežné výdavky
Bežné výdavky rozpočtované vo výške 17 850 168 eur. Ich podiel na celkových výdavkoch predstavuje 86,99 %.
Bežné výdavky v návrhu rozpočtu zaznamenali nárast o 1 583 846 eur, t. j. o 9,74 % oproti rozpočtu na rok 2017, v ktorom sa v hlavnej miere odrazilo zvýšenie výdavkov na úhrady za prehliadku mŕtvych tiel.
Bežné výdavky zahŕňajú tieto hlavné kategórie výdavkov na:
mzdy, platy a služobné príjmy a odvody poistného,
tovary a služby,
bežné transfery.
Mzdy, platy, služobné príjmy a odvody poistného rozpočtované vo výške10 333 867 eur a predstavujú výdavky na zamestnancov úradu. V roku 2018 sa uvažuje s priemerným počtom zamestnancov 425. Úrad zamestnáva v roku 2017 z príslušných zamestnancov na ústredí a pobočkách z viac ako 76,96 % zamestnancov s vysokoškolským vzdelaním medicínskeho, ekonomického a právnického zamerania. Z celkového počtu zamestnancov úradu je 46,94 % zamestnancov, ktorí pracujú v rizikovom prostredí na SLaPA pracoviskách úradu, kde sa povinne uplatňuje príplatok ku mzde. Pre účely zavedenia projektov DRG, EESSI a úloh vyplývajúcich zo zákona o NZIS úrad zamestnáva odborníkov s vyššou kvalifikáciou, a tým aj so zvýšenými požiadavkami na čerpanie mzdových prostriedkov. Mzdové výdavky v rozpočte na rok 2018 navrhované s 2 % nárastom oproti rozpočtovanej výške na rok 2017.
Výška odvodov poistného je vypočítaná na základe platných zákonov a je rozpočtovaná pre rok 2018 vo výške 2 774 746 eur.
Výdavky na tovary a služby rozpočtované vo výške 7 406 301 eur s medziročným nárastom o 20,3 %. V tejto položke sa rozpočtujú tieto výdavkové kategórie:
cestovné náhrady (631) vo výške 52 000 eur zahrňujú bežné výdavky na cestovné zamestnancov úradu pri tuzemských cestách a pri zahraničných cestách, ktoré vzniknú v roku 2018 najmä vo vzťahu k činnosti úradu ako styčného orgánu a realizácie projektu EESSI,
energie, poštovné a telekomunikačné poplatky (632) vo výške 925 000 eur v položke je zohľadnený predchádzajúci vývoj výdavkov na energie a výdavkov na poštové a telekomunikačné výkony, ako aj zvýšené nároky na prevádzkovanie vlastnej budovy v Košiciach,
materiál (633) vo výške 589 000 eur výdavky tejto položky rozpočtované so štandardným zabezpečením požiadavky na vybavenie SLaPA pracovísk
5
špecializovanými prístrojmi a nástrojmi potrebnými na výkon práce, s požiadavkami na špeciálny zdravotnícky materiál používaný pri toxikologických a histologických vyšetreniach, ako aj s výdavkami na všeobecný materiál potrebný na zabezpečenie pokrytia úkonov úradu; v rámci tejto položky sa bude zabezpečovať aj operatívna výmena výpočtovej techniky,
dopravné (634) vo výške 64 000 eur - zahrňuje predpoklad mierneho zvýšenia výdavkov na pozáručný servis, opravy a údržbu osobných automobilov, z dôvodu staršieho vozového parku; výdavky na pohonné hmoty sú dlhodobo na ustálenej úrovni,
rutinná a štandardná údržba (635) vo výške 552 000 eur - výdavky určené prioritne na údržbu a servis staršieho prístrojového vybavenia SLaPA pracovísk a na údržbu softvérov, aplikácií a výpočtovej techniky; vzhľadom na ich vek a opotrebovanie si vyžadujú častejšie opravy, ktoré finančné náročné; havarijné stavy prevádzkových priestorov môžu spôsobiť napätosť pri čerpaní podpoložky údržba budov; položka rutinná a štandardná údržba zaznamenala medziročný nárast o 17,9 % v súvislosti so zabezpečením prevádzkovania softvéru na vykonávanie funkcie národnej brány pre sektor zdravotníctva EESSI,
nájomné (636) vo výške 1 577 000 eur - zohľadňuje uplatnenie trhových cien za prenájom priestorov pre 9 z 10 SLaPA pracovísk, 7 z 8 pobočiek úradu a ústredia, ako aj princíp valorizácie nájomného prenajímateľmi, pričom SLaPA pracoviská prevádzkované v priestoroch patriacich štátnym poskytovateľom zdravotnej starostlivosti; pobočka a SLaPA pracovisko Košice bude od roku 2018 plne prevádzkované vo vlastných zrekonštruovaných priestoroch v Košiciach,
služby (637) vo výške 3 647 301 eur s nárastom o 55,0 % odzrkadľujú najmä výdavky súvisiace s výkonom činností úradu podľa zákona č. 581/2004 Z. z., a to:
-aktualizované ceny prepravy mŕtvych tiel na pitvy, v nadväznosti na uzatváranie nových zmlúv pri ktorých, najmä v problematických regiónoch dochádza k zreálneniu cien za prevoz mŕtveho tela,
-dodatočné výdavky na prevoz mŕtvych tiel na transplantáciu v súlade s novelou zákona č. 581/2004 Z. z.,
-výdavky na prevoz lekárov na prehliadky mŕtvych tiel,
-zvýšené výdavky na úhrady za výkon prehliadok mŕtvych tiel v súlade s návrhom novely zákona č. 576/2004 Z. z.,
-v podpoložke štúdie, expertízy a posudky obsiahnuté úhrady za odborné medicínske konzultantské posudky.
Bežné transfery vo výške 110 000 eur zahŕňajú výdavky na úhradu licenčných - softvérových poplatkov centrálne manažovaných prostredníctvom MF SR s predpokladanou čiastkou poplatku vo výške 76 522 eur. V rámci položky bežné transfery sa rozpočtujú aj náhrady pri dočasnej pracovnej neschopnosti zamestnanca hradeného zamestnávateľom.
b) Kapitálové výdavky
Kapitálové výdavky (710) sú na rok 2018 rozpočtované v sume 2 520 000 eur.
Na zabezpečenie prevádzky úradu, v rámci zdrojov z rozpočtovaných kapitálových výdavkov, sa predpokladajú realizovať výdavky na:
softvér a licencie súvisiace s činnosťami pre národný zdravotnícky informačný systém a čiastočne projekt EESSI (EK 711) s rozpočtovanou úrovňou 450 000 eur,
vybavenie SLaPA pracovísk a ich laboratórií potrebnou prístrojovou technikou a ďalšie potrebné technické zariadenia (EK 713) vo výške 250 000 eur,
výpočtovú techniku pre zabezpečenie činnosti úradu, ako aj pre potreby realizácie projektu EESSI (EK 713) vo výške 100 000 eur,
6
v prípade potreby na obnovu zastaranej časti vozového parku (EK 714) vo výške30 000 eur,
čiastočnú modernizáciu SLaPA pracovísk (EK 717) vo výške 350 000 eur,
modernizáciu softvéru (EK 718) z dôvodu zapojenia sa do projektu elektronické zdravotníctvo, EESSI a implementácie DRG, a to aj vo vzťahu k zvýšenej ochrane citlivých dát; ako aj na informačný systém úradu, ktorý v súčasnej dobe vyžaduje ďalší rozvoj a inovácie v súlade s požiadavkami na Informačný systém verejnej správy (ďalej len „ISVS“) pre štandardné služby nevyhnutné pre činnosť úradu s rozpočtovanou úrovňou 1 340 000 eur.
C.Zostatok prostriedkov
Zostatok prostriedkov k 31.12.2018 sa rozpočtuje vo výške 27 638 190 eur.
D.Saldo
Návrh rozpočtu na rok 2018 je zostavený v metodike ESA 2010. Na základe tejto metodiky sa z príjmov a výdavkov vylučujú príjmové a výdavkové finančné operácie. V prípade úradu to finančné operácie, ktoré predstavujú prostriedky z predchádzajúcich rokov a vysporiadanie kurzových rozdielov vznikajúcich v nadväznosti na úlohu úradu ako styčného orgánu pre poskytovanie zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia vo vzťahu k styčným orgánom iných členských štátov EÚ.
Rozpočtované saldo príjmov a výdavkov v metodike ESA 2010 je v návrhu rozpočtu na rok 2018 vo výške 156 487 eur.
II. Návrh rozpočtu na roky 2019 a 2020
Celkové príjmy v roku 2019 rozpočtované vo výške 48 714 937 eur a v roku 2020 vo výške 49 972 010 eur.
Celkové výdavky v roku 2019 rozpočtované vo výške 21 046 747 eur a v roku 2020 vo výške 21 963 820 eur.
V roku 2019 a 2020 návrh rozpočtu príjmov vychádza z rovnakých princípov ako v roku 2018. Nedaňové príjmy sa rozpočtujú v roku 2019 vo výške 755 000 eur a v roku 2020 rovnako vo výške 755 000 eur.
Príjmy očistené od príjmových finančných operácií sa rozpočtujú v roku 2019 v sume21 076 747 eur a v roku 2020 v sume 22 303 820 eur.
Objem finančných prostriedkov z príspevkov od zdravotných poisťovní určených na financovanie činnosti úradu pre nasledujúci rok je vo výhľade na rok 2019 rozpočtovaný vo výške 20 321 747 eur a na rok 2020 vo výške 21 548 820 eur.
Rozpočet výdavkov na roky 2019 a 2020 vychádza zo základných princípov uplatnených v roku 2018, pre rok 2019 je vo výške 21 046 747 eur s rastom výdavkov oproti roku 2018o 2,57 % a pre rok 2020 vo výške 21 963 820 eur pri medziročnom náraste 4,36 %.
V roku 2019 sa v metodike ESA 2010 rozpočtuje kladné saldo príjmov a výdavkov vo výške 180 000 eur a v roku 2020 vo výške 490 000 eur.
7
Záver
Úrad dohliada nad mnohými kľúčovými súčasťami systému zdravotníctva, s cieľom udržiavať finančnú stabilitu, výkonnosť a solidárnosť systému. Stratégia úradu pre navrhované rozpočtové obdobie je:
zvyšovanie kvality služieb poskytovaných SLaPA pracoviskami,
zvyšovanie kvality služieb v oblasti dohľadu nad verejným zdravotným poistením, ako aj poskytovaním a nákupom zdravotnej starostlivosti,
koncepčné riešenie systému prehliadok mŕtvych,
zabezpečenie zmeny činnosti úradu, ktoré vyplývajú z platnej legislatívy,
zabezpečenie realizácie projektu EESSI (príprava na vykonanie funkcie národnej brány pre elektronickú výmenu dát pre sektor zdravotníctva),
podpora Národného kontaktného miesta a aktualizácia informácií,
zabezpečenie plnej funkcionality Centra pre klasifikačný systém (DRG).
Realizácia uvedenej stratégie bude v nasledujúcich rokoch vyžadovať:
inováciu informačného systému hlavne v súvislosti s postupným zavádzaním DRG ako aj s realizáciou projektu EESSI, kde je úrad hlavným styčným bodom pre sektor zdravotníctva,
revitalizáciu centrálneho registra poistencov, registra zdravotníckych pracovníkov a registra poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v súlade s požiadavkami na ISVS,
správu ostatných registrov,
personálne zabezpečenie nových projektov a činností vyplývajúcich z legislatívnych zmien,
modernizáciu a materiálno-technické vybavenie SLaPA pracovísk.
V nadväznosti na vykonávanie funkcie národnej brány pre sektor zdravotníctva vo vzťahuk elektronickej výmene dát pre sociálne zabezpečenie medzi členskými štátmi EÚ, bude pre úrad nevyhnutné v plnej miere realizovať potrebné softvérové a hardvérové zabezpečenie vyplývajúce z európskych nariadení. Realizácia projektu EESSI v nasledujúcom rozpočtovom období bude predstavovať podstatnú časť kapitálových výdavkov úradu, ktoré budú v súlade s návrhom rozpočtu realizované z vlastných zdrojov úradu z prostriedkov predchádzajúcich rokov.
V príslušnom rozpočtovom období bude musieť úrad zabezpečiť realizáciu nových procesov vyplývajúcich z návrhu novely zákona 576/2004 Z. z. v oblasti organizácie a ohodnotenia výkonu lekárov za prehliadky mŕtvych tiel. Návrh rozpočtu zohľadňuje zvýšené požiadavky na úhrady za výkon prehliadok mŕtvych tiel v súlade s vplyvmi deklarovanými v návrhu vyššie uvedenej novely, a to na úrovni 1 250 620 eur. Realizácia nových procesov v oblasti organizácie prehliadok mŕtvych tiel v praxi následne preukáže skutočné požiadavky na zdroje, ktoré v nasledujúcom období môžu spôsobiť napätosť pri čerpaní príslušnej rozpočtovej položky.
V zmysle zákona č. 581/2004 Z. z. je úrad centrom pre klasifikačný systém (DRG), ktorý zabezpečuje zber, spracovanie, kontrolu dát užívateľov klasifikačného systému diagnosticko-terapeutických skupín a ďalšie činnosti vyplývajúce zo zákona. V roku 2018 bude jednou z prioritných úloh úradu zabezpečenie plnej funkcionality Centra pre klasifikačný systém, čo bude vyžadovať ďalšiu širšiu modernizáciu predmetného aplikačného vybavenia na základe auditu, ktorý špecifikoval oblasti nutného dopracovania projektových parametrov systému. Výdavky súvisiace s predmetnou modernizáciou budú riešené prioritne z vlastných zdrojov úradu.
V rámci zabezpečenia zákonom stanovenej súdnolekárskej a patologickoanatomickej činnosti sa bude úrad v najbližšom období zameriavať najmä na vytvorenie vhodných podmienok na prevádzku tých SLaPA pracovísk, ktoré prevádzkované v pôvodných priestoroch nemocníc zo 70tych rokov a nevyhnutne vyžadujú stavebné a technologické úpravy pitevných traktov a laboratórnych priestorov tak, aby sa pri výkone zákonom stanovených činností neohrozovalo verejné zdravie ani zdravie zamestnancov, a aby sa splnili základné hygienické požiadavky na
8
potrebné povolenia k činnosti. Modernizácia priestorov je nevyhnutná aj vo vzťahu k používaniu špeciálnych citlivých prístrojov, ktoré majú byť prevádzkované v predpísaných štandardizovaných podmienkach, tak aby prístroje poskytovali relevantné výsledky, ktoré podkladom pre súdne rozhodnutia, a aby bol zabezpečený neporuchový chod týchto prístrojov. Modernizácia a materiálno-technické vybavenie SLaPA pracovísk bude priebežne zabezpečovanéz prostriedkov bežného rozpočtového obdobia, pričom v prípade krízových a havarijných stavov môžu mať vplyv na čerpanie vlastných zdrojov úradu z predchádzajúcich období.
Vo vzťahu k priestorom, v ktorých prevádzkované SLaPA pracoviská, a ktoré si vyžadujú kompletnú modernizáciu, úrad otvorí v budúcom období rokovanie s ministerstvom zdravotníctva, v rámci ktorého bude presadzovať možnosť delimitácie týchto priestorov z vlastníctva nemocníc do vlastníctva úradu, aby mohol operatívne riešiť hygienickú spôsobilosť týchto pracovísk.