1
NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
_______________________________________________________________Číslo: 1599/2017
654a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (tlač 654)
___________________________________________________________________________
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov túto spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vyššie uvedeného vládneho návrhu zákona.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 761 z 5. septembra 2017 pridelila vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (tlač 654) na prerokovanie týmto výborom:
-Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet,
-Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Určila zároveň Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet ako gestorský výbor a lehoty na prerokovanie predmetného návrhu zákona v druhom čítaní vo výboroch.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol vládny návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému vládnemu návrhu zákona 75 ods. 2 zákona o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky).
2
III.
K predmetnému vládnemu návrhu zákona zaujali výbory Národnej rady Slovenskej republiky tieto stanoviská:
1.Odporúčanie pre Národnú radu Slovenskej republiky návrh schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet (uzn. č. 200 zo dňa 3. októbra 2017)
-Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky (uzn. č. 282 zo dňa 3. októbra 2017)
-Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti (uzn. č. 168 zo dňa 3. októbra 2017)
IV.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky uvedených v III. bode tejto spoločnej správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I doterajšie body 4 a 5 znejú:
„4. V § 3 ods. 2 písm. a) ôsmy bod znie:
„8. tovaru fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím;8) to neplatí, ak za takúto osobu prijíma tržbu fyzická osoba, ktorá nie je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8 znie:
8) § 2 ods. 3 a § 16 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Z dôvodu eliminácie krátenia prijatých tržieb sa upravuje výnimka z povinnosti evidencie tržieb tak, že táto výnimka sa bude vzťahovať výlučne na prípady, ak tržbu za predaný tovar prijíma sám podnikateľ, ktorý je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a držiteľom preukazu fyzickej osoby s ŤZP alebo ŤZPS alebo ak tržbu za predaný tovar prijíma jeho zamestnanec alebo iná osoba, ktorí musia byť taktiež fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a držiteľom preukazu fyzickej osoby s ŤZP alebo ŤZPS.
Ustanovenie sa vzťahuje na cudzincov len za podmienky, že im bol vydaný preukaz podľa § 16 zákona č. 447/2008 Z. z.
5. V § 3 ods. 2 písm. b) prvý bod znie:
„1. fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím;8) to neplatí, ak za takúto osobu prijíma tržbu fyzická osoba, ktorá nie je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím,“.“.
Navrhované zmeny a doplnenia nadobúdajú účinnosť 1. januára 2018.
3
Z dôvodu eliminácie krátenia prijatých tržieb sa upravuje výnimka z povinnosti evidencie tržieb tak, že táto výnimka sa bude vzťahovať výlučne na prípady, ak tržbu za poskytnutú službu prijíma sám podnikateľ, ktorý je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a držiteľom preukazu fyzickej osoby s ŤZP alebo ŤZPS alebo ak tržbu za poskytnutú službu prijíma jeho zamestnanec alebo iná osoba, ktorá musí byť taktiež fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a držiteľom preukazu fyzickej osoby s ŤZP alebo ŤZPS.
Ustanovenie sa vzťahuje na cudzincov len za podmienky, že im bol vydaný preukaz podľa § 16 zákona č. 447/2008 Z. z.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
2.V čl. I bod 10 znie:
„10. V § 4 ods. 9 sa slová „daňovému úradu alebo colnému úradu“ za slovami „poskytnúť ho“ nahrádzajú slovami „daňovému úradu, colnému úradu, finančnému riaditeľstvu alebo Kriminálnemu úradu finančnej správy (ďalej len „orgán finančnej správy“) a slová „daňovému úradu alebo colnému úradu“ za slovom „umožniť“ sa nahrádzajú slovami „orgánu finančnej správy“.“.
Ide o formulačnú úpravu novelizačného bodu, ktorej účelom je pri nahrádzaní textu v ustanovení druhý krát použiť zavedenú legislatívnu skratku.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
3.V čl. I bode 13 § 4a ods. 3 sa slová „a“ za slovami „Obsah“ a „doplňovať“
nahrádzajú slovami „alebo“.
Účelom navrhovanej zmeny je upraviť kumuláciu pri manipulácii s výstupmi z registračnej pokladnice tak, aby bola zakázaná akákoľvek alternatíva manipulácie s týmito údajmi.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
4.V čl. I bode 14 § 4a ods. 4 sa za slovo „okrem“ vkladá slovo „klientskeho“.
Ide o formulačnú úpravu zavedenej terminológie nadväzujúcu na § 2 písm. b) a zh) zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice.
4
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
5.V čl. I doterajší bod 15 znie:
„15. V § 4b ods. 9 sa slová „rozhodnutím predĺžiť o 30 dní“ nahrádzajú slovami „predĺžiť o 90 dní“ a na konci sa pripája táto veta: „O predĺžení lehoty s uvedením dôvodov Colný úrad Bratislava písomne upovedomí výrobcu, dovozcu alebo distribútora elektronickej registračnej pokladnice.“.“.
Navrhované zmeny a doplnenia nadobúdajú účinnosť 1. januára 2018.
Návrhom sa sleduje úprava postupu podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v z. n. p. 49), ktorý sa vzťahuje na konanie o certifikácii elektronickej registračnej pokladnice. Z tohto dôvodu sa navrhuje vypustiť slovo „rozhodnutím“, t. j. aby odvolací orgán bol oprávnený predĺženie lehoty povoliť oznámením, bez vydania rozhodnutia. Zároveň z dôvodu spresnenia postupu v súlade so zákonom o správnom konaní sa navrhuje vložiť druhá veta, podľa ktorej predĺženie lehoty s uvedením dôvodov účastníkovi konania o certifikácii bude povinný oznamovať Colný úrad Bratislava.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
6.V čl. I bode 53 § 16a písm. am) sa za slovom „obsah“ slovo „a“ nahrádza
slovom „alebo“.
Navrhuje sa precíznejšia formulácia skutkovej podstaty správneho deliktu tak, aby bolo možné sankcionovať akúkoľvek manipuláciu s údajmi vo virtuálnej registračnej pokladnici, či pôjde o manipuláciu s obsahom alebo usporiadaním údajov.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť.
7.V čl. I sa za doterajší bod 64 vkladá nový bod 65, ktorý znie:
„65. V § 16b sa za odsek 13 vkladá nový odsek 14, ktorý znie:
„(14) Postup podľa odseku 2 sa neuplatní, ak v čase zistenia toho istého správneho deliktu podľa § 16a uplynuli dva roky odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty podľa odseku 1 alebo odseku 2 za ten istý správny delikt podľa § 16a.“.
Doterajší odsek 14 sa označuje ako odsek 15.“.
5
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Navrhované zmeny a doplnenia nadobúdajú účinnosť 1. januára 2018.
Návrhom sa upravuje lehota, po uplynutí ktorej sa bude na podnikateľa z hľadiska ukladania sankcií hľadieť akoby u neho porušenia neboli zistené, t. j. lehota, po uplynutí ktorej nie je daňový úrad alebo colný úrad oprávnený uložiť pokutu ako pri opätovnom (tzn. pri druhom alebo každom ďalšom) zistení toho istého porušenia zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
8.V čl. I sa za doterajší bod 69 vkladá nový bod 70, ktorý znie:
„70. V § 16c sa za odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie:
„(9) Postup podľa odseku 2 sa neuplatní, ak v čase zistenia toho istého správneho deliktu podľa § 16a uplynuli dva roky odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty podľa odseku 1 alebo odseku 2 za ten istý správny delikt podľa § 16a.“.
Doterajší odsek 9 sa označuje ako odsek 10.“.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Navrhované zmeny a doplnenia nadobúdajú účinnosť 1. januára 2018.
Návrhom sa upravuje lehota, po uplynutí ktorej sa bude na podnikateľa z hľadiska ukladania sankcií hľadieť akoby u neho porušenia neboli zistené, t. j. lehota, po uplynutí ktorej nie je daňový úrad alebo colný úrad oprávnený uložiť pokutu ako pri opätovnom (tzn. pri druhom alebo každom ďalšom) zistení toho istého porušenia zákona.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
9.V čl. I doterajšom bode 73 sa § 18cd dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Podnikateľ, ktorý je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím,8) je povinný uplatňovať ustanovenie § 3 ods. 2 písm. a) ôsmeho bodu alebo písm. b) prvého bodu v znení účinnom od 1. januára 2018 najneskôr od 1. apríla 2018.“.
Navrhované zmeny a doplnenia nadobúdajú účinnosť 1. januára 2018.
Prechodným ustanovením sa pre podnikateľov, ktorí fyzickými osobami s ťažkým zdravotným postihnutím a držiteľmi preukazu fyzickej osoby s ŤZP alebo ŤZPS, umožňuje, aby v prípade, ak tržbu za predaný tovar alebo poskytnutú službu prijíma jeho zamestnanec alebo iná osoba, ktorá nebude fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a držiteľom preukazu fyzickej osoby s ŤZP alebo
6
ŤZPS, začať používať elektronickú registračnú pokladnicu alebo virtuálnu registračnú pokladnicu najneskôr od 1. apríla 2018.
Výbor NR SR pre financie a rozpočet
Gestorský výbor odporúča schváliť.
Gestorský výbor odporúča o návrhoch výboru Národnej rady Slovenskej republiky, ktoré sú uvedené v spoločnej správe hlasovať takto :
O bodoch spoločnej správy č. 1 9 hlasovať spoločne s návrhom gestorského výboru schváliť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k vládnemu návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (tlač 654) odporúča Národnej rade Slovenskej republiky predmetný vládny návrh zákona schváliť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (tlač 654a) bola schválená uznesením gestorského výboru č. 217 z 9. októbra 2017.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu Radovana Baláža, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky pri rokovaní o predmetnom vládnom návrhu zákona predkladal návrhy v zmysle príslušných ustanovení zákona č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov.
Bratislava 9. októbra 2017
Ladislav Kamenický, v.r.
predseda
Výboru NR SR pre financie a rozpočet