Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
37. schôdza
1599/2017
200
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
z 3. októbra 2017
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre financie a rozpočet prerokoval vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (tlač 654) a
A.súhlasí
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (tlač 654)
B.odporúča
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (tlač 654) schváliť s pozmeňujúcimi a doplňujúcimi návrhmi tak, ako sú uvedené v prílohe tohto uznesenia;
C.ukladá
predsedovi výboru
informovať predsedu Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania uvedeného vládneho návrhu zákona vo výbore.
Ladislav Kamenický
predseda výboru
Irén Sárközy
Peter Štarchoň
overovateľ výboru
2
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre financie a rozpočet
Príloha k uzn. č. 200
37. schôdza
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (tlač 654)
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
1.V čl. I doterajšie body 4 a 5 znejú:
„4. V § 3 ods. 2 písm. a) ôsmy bod znie:
„8. tovaru fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím;8) to neplatí, ak za takúto osobu prijíma tržbu fyzická osoba, ktorá nie je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím,“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 8 znie:
8) § 2 ods. 3 a § 16 zákona č. 447/2008 Z. z. o peňažných príspevkoch na kompenzáciu ťažkého zdravotného postihnutia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.
Z dôvodu eliminácie krátenia prijatých tržieb sa upravuje výnimka z povinnosti evidencie tržieb tak, že táto výnimka sa bude vzťahovať výlučne na prípady, ak tržbu za predaný tovar prijíma sám podnikateľ, ktorý je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a držiteľom preukazu fyzickej osoby s ŤZP alebo ŤZPS alebo ak tržbu za predaný tovar prijíma jeho zamestnanec alebo iná osoba, ktorí musia byť taktiež fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a držiteľom preukazu fyzickej osoby s ŤZP alebo ŤZPS.
Ustanovenie sa vzťahuje na cudzincov len za podmienky, že im bol vydaný preukaz podľa § 16 zákona č. 447/2008 Z. z.
5. V § 3 ods. 2 písm. b) prvý bod znie:
„1. fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím;8) to neplatí, ak za takúto osobu prijíma tržbu fyzická osoba, ktorá nie je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím,“.“.
Navrhované zmeny a doplnenia nadobúdajú účinnosť 1. januára 2018.
Z dôvodu eliminácie krátenia prijatých tržieb sa upravuje výnimka z povinnosti evidencie tržieb tak, že táto výnimka sa bude vzťahovať výlučne na prípady, ak tržbu za poskytnutú službu prijíma sám podnikateľ, ktorý je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a držiteľom preukazu fyzickej osoby s ŤZP alebo ŤZPS alebo ak tržbu za poskytnutú službu prijíma jeho zamestnanec alebo iná osoba, ktorá musí byť taktiež fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a držiteľom preukazu fyzickej osoby s ŤZP alebo ŤZPS.
Ustanovenie sa vzťahuje na cudzincov len za podmienky, že im bol vydaný preukaz podľa § 16 zákona č. 447/2008 Z. z.
3
2.V čl. I bod 10 znie:
„10. V § 4 ods. 9 sa slová „daňovému úradu alebo colnému úradu“ za slovami „poskytnúť ho“ nahrádzajú slovami „daňovému úradu, colnému úradu, finančnému riaditeľstvu alebo Kriminálnemu úradu finančnej správy (ďalej len „orgán finančnej správy“) a slová „daňovému úradu alebo colnému úradu“ za slovom „umožniť“ sa nahrádzajú slovami „orgánu finančnej správy“.“.
Ide o formulačnú úpravu novelizačného bodu, ktorej účelom je pri nahrádzaní textu v ustanovení druhý krát použiť zavedenú legislatívnu skratku.
3.V čl. I bode 13 § 4a ods. 3 sa slová „a“ za slovami „Obsah“ a „doplňovať“
nahrádzajú slovami „alebo“.
Účelom navrhovanej zmeny je upraviť kumuláciu pri manipulácii s výstupmi z registračnej pokladnice tak, aby bola zakázaná akákoľvek alternatíva manipulácie s týmito údajmi.
4.V čl. I bode 14 § 4a ods. 4 sa za slovo „okrem“ vkladá slovo „klientskeho“.
Ide o formulačnú úpravu zavedenej terminológie nadväzujúcu na § 2 písm. b) a zh) zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice.
5.V čl. I doterajší bod 15 znie:
„15. V § 4b ods. 9 sa slová „rozhodnutím predĺžiť o 30 dní“ nahrádzajú slovami „predĺžiť o 90 dní“ a na konci sa pripája táto veta: „O predĺžení lehoty s uvedením dôvodov Colný úrad Bratislava písomne upovedomí výrobcu, dovozcu alebo distribútora elektronickej registračnej pokladnice.“.“.
Navrhované zmeny a doplnenia nadobúdajú účinnosť 1. januára 2018.
Návrhom sa sleduje úprava postupu podľa zákona č. 71/1967 Zb. o správnom konaní v z. n. p. 49), ktorý sa vzťahuje na konanie o certifikácii elektronickej registračnej pokladnice. Z tohto dôvodu sa navrhuje vypustiť slovo „rozhodnutím“, t. j. aby odvolací orgán bol oprávnený predĺženie lehoty povoliť oznámením, bez vydania rozhodnutia. Zároveň z dôvodu spresnenia postupu v súlade so zákonom o správnom konaní sa navrhuje vložiť druhá veta, podľa ktorej predĺženie lehoty s uvedením dôvodov účastníkovi konania o certifikácii bude povinný oznamovať Colný úrad Bratislava.
6.V čl. I bode 53 § 16a písm. am) sa za slovom „obsah“ slovo „a“ nahrádza slovom
„alebo“.
Navrhuje sa precíznejšia formulácia skutkovej podstaty správneho deliktu tak, aby bolo možné sankcionovať akúkoľvek manipuláciu s údajmi vo virtuálnej registračnej pokladnici, či pôjde o manipuláciu s obsahom alebo usporiadaním údajov.
4
7.V čl. I sa za doterajší bod 64 vkladá nový bod 65, ktorý znie:
„65. V § 16b sa za odsek 13 vkladá nový odsek 14, ktorý znie:
„(14) Postup podľa odseku 2 sa neuplatní, ak v čase zistenia toho istého správneho deliktu podľa § 16a uplynuli dva roky odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty podľa odseku 1 alebo odseku 2 za ten istý správny delikt podľa § 16a.“.
Doterajší odsek 14 sa označuje ako odsek 15.“.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Navrhované zmeny a doplnenia nadobúdajú účinnosť 1. januára 2018.
Návrhom sa upravuje lehota, po uplynutí ktorej sa bude na podnikateľa z hľadiska ukladania sankcií hľadieť akoby u neho porušenia neboli zistené, t. j. lehota, po uplynutí ktorej nie je daňový úrad alebo colný úrad oprávnený uložiť pokutu ako pri opätovnom (tzn. pri druhom alebo každom ďalšom) zistení toho istého porušenia zákona.
8.V čl. I sa za doterajší bod 69 vkladá nový bod 70, ktorý znie:
„70. V § 16c sa za odsek 8 vkladá nový odsek 9, ktorý znie:
„(9) Postup podľa odseku 2 sa neuplatní, ak v čase zistenia toho istého správneho deliktu podľa § 16a uplynuli dva roky odo dňa nadobudnutia právoplatnosti rozhodnutia o uložení pokuty podľa odseku 1 alebo odseku 2 za ten istý správny delikt podľa § 16a.“.
Doterajší odsek 9 sa označuje ako odsek 10.“.
Doterajšie body sa primerane prečíslujú.
Navrhované zmeny a doplnenia nadobúdajú účinnosť 1. januára 2018.
Návrhom sa upravuje lehota, po uplynutí ktorej sa bude na podnikateľa z hľadiska ukladania sankcií hľadieť akoby u neho porušenia neboli zistené, t. j. lehota, po uplynutí ktorej nie je daňový úrad alebo colný úrad oprávnený uložiť pokutu ako pri opätovnom (tzn. pri druhom alebo každom ďalšom) zistení toho istého porušenia zákona.
9.V čl. I doterajšom bode 73 sa § 18cd dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Podnikateľ, ktorý je fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím,8) je povinný uplatňovať ustanovenie § 3 ods. 2 písm. a) ôsmeho bodu alebo písm. b) prvého bodu v znení účinnom od 1. januára 2018 najneskôr od 1. apríla 2018.“.
Navrhované zmeny a doplnenia nadobúdajú účinnosť 1. januára 2018.
Prechodným ustanovením sa pre podnikateľov, ktorí fyzickými osobami s ťažkým zdravotným postihnutím a držiteľmi preukazu fyzickej osoby s ŤZP alebo ŤZPS, umožňuje, aby v prípade, ak tržbu za predaný tovar alebo poskytnutú službu prijíma jeho zamestnanec alebo iná osoba, ktorá nebude fyzickou osobou s ťažkým zdravotným postihnutím a držiteľom preukazu fyzickej osoby s ŤZP alebo ŤZPS, začať používať elektronickú registračnú pokladnicu alebo virtuálnu registračnú pokladnicu najneskôr od 1. apríla 2018.