vo výške 522 EUR1 (a od 1. januára 2018 vo výške 576 EUR), kuchárka pracujúca ako verejný zamestnanec v školskej jedálni má tabuľkový plat nižší ako minimálna mzda (prostredníctvom doplatku dosiahne práve 435 EUR, a od 1. januára 2018 to bude 480 EUR).2Školská ekonómka, ktorá komplexne zabezpečuje ekonomické práce – rozpočet, financovanie a účtovanie bude zaradená maximálne do 9. platovej triedy podľa tabuľky.3 Ak by aj vykonávala svoju prácu 21 rokov, platovo stále nedosiahne na 609 EUR, čo je podľa štátu minimálny mzdový nárok pre ekonómku v súkromnom sektore.4
Vylúčenie § 120 Zákonníka práce koliduje so základnými právami verejných zamestnancov.
V zmysle čl. 36 Ústavy Slovenskej republiky majú všetci zamestnanci právo na spravodlivé a uspokojujúce pracovné podmienky. Zákon im zabezpečuje okrem iného aj právo na odmenu za vykonanú prácu, dostatočnú na to, aby im umožnila dôstojnú životnú úroveň. Podobne Listina základných práv a slobôd uvádza v čl. 28, že všetci zamestnanci majú právo na spravodlivú odmenu za prácu a na uspokojivé pracovné podmienky.
Podľa čl. 7 Medzinárodného paktu o hospodárskych, sociálnych a kultúrnych právach uznáva Slovenská republika ako zmluvná strana paktu právo každého človeka na spravodlivé a uspokojivé pracovné podmienky, ktoré zabezpečujú okrem iného aj odmenu, ktorá poskytuje ako minimum všetkých pracovníkom spravodlivú mzdu a rovnakú odmenu za prácu rovnakej hodnoty bez akéhokoľvek rozlišovania, pričom najmä ženám sú zaručené pracovné podmienky nie horšie než aké majú muži, s rovnakou odmenou za rovnakú prácu.
Európska sociálna charta zakotvuje v čl. 4 ods. 1 právo na primeranú odmenu: „Na zabezpečenie účinného výkonu práva na primeranú odmenu sa zmluvné strany zaväzujú: 1. priznať pracovníkom právo na odmenu, ktorá zabezpečí im a ich rodinám dôstojnú životnú úroveň (...). Výkon týchto práv sa dosiahne slobodne uzavretými kolektívnymi zmluvami, právnym mechanizmom stanovenia miezd alebo inými prostriedkami primeranými vnútroštátnym podmienkam.“
Predkladatelia preto navrhujú zmeniť mechanizmus odmeňovania verejných zamestnancov tak, aby platy v najnižšej platovej triede začínali minimálnou mzdou, a aby práca vyššieho stupňa náročnosti bola ohodnotená rovnakým minimálnym mzdovým nárokom ako v súkromnom sektore. Pokiaľ by nariadenie vlády Slovenskej republiky tento príkaz nerešpektovalo, verejný zamestnanec by mohol požiadať o ochranu súd a svoju zákonnú odmenu tak vymôcť. Totožný spôsob vymáhania zákonného minimálneho mzdového nároku majú v súčasnosti k dispozícii zamestnanci v súkromnom sektore.
Kým predchádzajúce návrhy smerujúce k novelizácii zákona č. 553/2003 Z. z. boli postavené na zredukovaní platových tried, zrušení platových stupňov a ich nahradení polpercentným rastom mzdy za každý odpracovaný rok (a to bez 32-ročného stropu),
1 Náročnosť výkonu práce kuchára vyžaduje zaradenie do 2. stupňa náročnosti práce (Okresný súd Trenčín, 13Cpr/7/2013 z 18. februára 2015).2 Ako uvádza Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky, kuchárka so stredným vzdelaním sa zaradí do 3., resp. 4. platovej triedy. Dostupné na https://www.minedu.sk/data/att/2915.pdf.
3 Spracované podľa http://www.vssr.sk/odborny-clanok/Zaradenie-do-platovej-triedy-5.htm.
4 Stanovisko Inšpektorátu práce Prešov uvedené v rozsudku Krajského súdu Prešov, 8Co/64/2011 z 23. februára 2012.