B. Osobitná časťK Čl. I
Terajšie znenie ustanovení zákona č. 447/2008 Z. z. o opatrovaní neberie do úvahy skutočnosť, že opatrovateľský príspevok nemá slúžiť len pre úkony sebaobsluhy, ktoré vykonáva opatrovateľ, ale aj úkony, ktoré zabezpečujú aktívny rozvoj zostávajúcich schopností a zabezpečuje styk so spoločenským prostredím. Ak nechceme podporovať uzatvorenie opatrovaného s opatrovateľom v ich domácom prostredí, je potrebné upraviť účel opatrovania (§ 39 ods. 2 zákona č. 447/2008 Z. z.) spôsobom uvedeným v tomto návrhu zákona s cieľom sprostredkovať nové možnosti rozvoja človeka so zdravotným znevýhodnením.
Peňažný príspevok na opatrovanie sa schvaľuje opatrovateľovi za účelom zabezpečenia každodennej pomoci fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím. V praxi to znamená, že počas celého dňa opatrovateľ zabezpečuje aktivity buď v domácom prostredí, alebo opatrovanému sprostredkuje kontakt s vonkajším prostredím.
Peňažný príspevok môže poberať opatrovateľ, ktorý pomáha fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorá dovŕšila šesť rokov veku a je podľa komplexného posudku odkázaná na opatrovanie (stupeň jej odkázanosti na pomoc inej fyzickej osoby je V alebo VI podľa osobitného predpisu). Rozsah opatrovania sa považuje za splnený aj vtedy, ak sa fyzickej osobe s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanej na opatrovanie poskytuje ambulantná forma sociálnej služby alebo navštevuje školské zariadenie a fyzická osoba opatruje fyzickú osobu s ťažkým zdravotným postihnutím po jej návrate z ambulantnej formy sociálnej služby alebo zo školského zariadenia.
V závislosti od toho, či fyzická osoba s ťažký zdravotným postihnutím navštevuje školské zariadenie alebo sa jej poskytuje ambulantná forma sociálnej služby v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne, stanovuje zákon č. 447/2008 Z. z. rozdielny percentil pre výpočet výšky peňažného príspevku na opatrovanie. Kým pri opatrovaní jednej fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím odkázanej na opatrovanie činí príspevok mesačne 125 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanovenú osobitným predpisom, pri opatrovaní fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorej sa poskytuje ambulantná forma sociálnej služby alebo navštevuje školské zariadenie v rozsahu viac ako 20 hodín týždenne, je príspevok mesačne 112,01 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu ustanovenú osobitným predpisom.
Problém s krátením príspevku pociťujú hlavne opatrovatelia, ktorí aktívne sprostredkúvajú činnosti na podporu rozvoja fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím. V aplikačnej praxi sú to najmä rodičia školopovinných detí, ktorí pre vyučovací proces v škole strácajú nárok na plný príspevok len preto, že vyučovanie prekročí 20 hodín týždenne. Rodič odkázaného dieťaťa ako jeho rodinný príslušník nemá nárok na osobnú asistenciu. Napriek k tomu, že rodič musí dieťa priviesť a odviesť zo školy, čo nie je rovnaké ako pri zdravom dieťati, a trávi s ním ďalších 18 hodín denne, opatrovateľský príspevok sa mu kráti. Rodičia detí s ťažkým zdravotným postihnutím dostanú od školy potvrdenie, že dieťa navštevuje školu nad 20 hodín týždenne počas školského roka. Školský rok však zahŕňa aj obdobie školských prázdnin, kedy sú s deťmi celý deň, avšak výška príspevku sa im nemení.
Za zmienku stojí aj ďalšia situácia a to, ak fyzická osoba s ťažkým zdravotným postihnutím navštevuje rehabilitačné stredisko viac ako 4 hodiny denne. V zariadení ide o to, aby osoba dosiahla čo najvyšší stupeň svojich schopností a bola čo najmenšou záťažou pre svoju rodinu. Napriek tomu, že