K doložke vybraných vplyvov
Komisia odporúča predkladateľovi v doložke vybraných vplyvov v časti „1. Základné údaje“ uviesť predpokladaný termín predloženia na MPK, prípadne predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR.
K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V bode 9. Vplyvy navrhovaného materiálu doložky vybraných vplyvov vyznačil predkladateľ negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, rozpočtovo zabezpečené, čo nie je v súlade s analýzou vplyvov.
V analýze vplyvov, v tabuľke č. 1 je kvantifikovaný negatívny vplyv v roku 2017 na strane príjmov v sume 6,1 mil. eur a na strane výdavkov v sume 0,072 mil. eur, v roku 2018 na strane príjmov 18,2 mil. eur. Z tabuľky vyplýva, že financovanie nie je rozpočtovo zabezpečené, pritom rozpočtovo nekrytý vplyv je uvedený 0 eur. Nie sú uvedené kapitoly, na ktoré má návrh zákona vplyv a v prípade výdavkov ani program. V rámčeku pod tabuľkou č. 1 predkladateľ uvádza, že nepredkladá návrh na riešenie úbytku príjmov, pretože na základe stanoviska Inštitútu finančnej politiky odhadujú negatívny vplyv opatrení v celkovej výške 24,3 mil. eur iba v prvom roku zavedenia. Neuvádza ani návrh na riešenie predpokladaných zvýšených výdavkov. Podľa tabuľky č. 1, v prípade negatívneho vplyvu na strane príjmov v celkovej sume 24,3 mil. eur, nejde o celkový vplyv v prvom roku zavedenia zákona, ale o celkový negatívny vplyv na príjmy štátneho rozpočtu za roky 2017 a 2018. Celkový negatívny vplyv v prvom roku predstavuje 6,172 mil. eur. To, že ide o vplyv v prvom roku, nie je dôvod, aby predkladateľ neuvádzal návrh na riešenie úbytku príjmov, resp. zvýšených výdavkov.
V nadväznosti na uvedené žiada Komisia tabuľku č. 1 analýzy vplyvov upraviť a vnútorne zosúladiť tak, že predložený návrh nebude mať negatívny, rozpočtovo nekrytý vplyv na rozpočet verejnej správy. Do analýzy vplyvov žiada Komisia doplniť konkrétny subjekt verejnej správy a program, ktorých sa predložený návrh týka. Komisia ďalej žiada uviesť návrh na riešenie znížených príjmov a zvýšených výdavkov v rokoch 2017 a 2018, vrátane uvedenia účelu, na ktorý majú byť vynaložené predpokladané kapitálové výdavky. Doložka vybraných vplyvov musí byť v súlade s analýzou vplyvov.
Stanovisko predkladateľa: pripomienky boli čiastočne akceptované a analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy bola upravená podľa akceptovaných pripomienok; negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy vo výške 92 tis. eur, bude rozpočtovo zabezpečený v rámci limitov výdavkov dotknutej kapitoly na príslušný rozpočtový rok.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
Komisia má za to, že navrhované zmeny, konkrétne spočívajúce v:
a) umožnení súhrnnej faktúry za vodu, teplo či plyn už aj zahraničnej zdaniteľnej osobe,
a)b) rýchlom vrátení nadmerného odpočtu, o ktorom nie sú pochybnosti,
b)c) bezodkladnom vrátení zábezpeky na daň v prípade zrušenia registrácie pre daň,
majú pozitívny vplyv na MSP a ďalšie navrhované zmeny, konkrétne spočívajúce v:
d) rozšírení osobitnej úpravy zdaňovania prirážky pri poskytovaní služieb cestovného ruchu aj na prípady, keď príjemcom služieb cestovného ruchu sú podnikatelia,
c)e) úprave podmienok trojstranných obchodoch, t. j. že prvý odberateľ nesmie byť usadený v členskom štáte druhého odberateľa a povinnosť súhrnných výkazov u prvého odberateľa,
majú negatívne vplyvy na MSP, pričom predkladateľ horeuvedené zmeny kvalitatívne popísal v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie. Komisia má zároveň za to, že ďalšie navrhované zmeny, konkrétne spočívajúce v:
f) rozšírení povinnosti úpravy odpočítanej dane pri zmene účelu použitia investičného majetku na všetky stavby,
g) zrušení limitu 5 000 eur pri prenose daňovej povinnosti pri dodaní určitých komodít,
h) zavedení výnimky vzniku daňovej povinnosti a práva na odpočítanie dane pri postúpení pohľadávky v rámci osobitného režimu zdaňovania na základe prijatia platby,
môžu mať pozitívne ako aj negatívne vplyvy na MSP, a preto navrhuje predkladateľovi tieto f) až h) rovnako ako už popísané zmeny a) až e) tiež kvalitatívne popísať v analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.