Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky za stranu Sloboda a Solidarita.
Cieľom predloženého návrhu je reagovať na viaceré prípady zrútenia stavieb alebo hrozby ich zrútenia z dôvodu statických porúch a zaviesť jednotné a záväzné pravidlá pre zabezpečenie statickej bezpečnosti stavieb a ich následného užívania, tak, aby osoby, ktoré sa v týchto stavbách nachádzajú, neboli ohrozené na živote.
Spoločným cieľom zaradenia vypracovania vykonávacieho projektu stavby a dokumentácie skutočného realizovania stavby medzi vybrané činnosti vo výstavbe (ich vypracovanie oprávnenými osobami) je zvýšenie kvality a bezpečnosti uskutočňovaných stavieb a ich následného užívania.
Rozšírenie projektových činností uvedených v § 45 ods. 2 stavebného zákona o vypracovanie vykonávacieho projektu stavby (písm. d)) má za cieľ zabezpečiť vyššiu kvalitu vypracovania projektovej dokumentácie, podľa ktorej sa uskutočňujú stavby.
Aj keď v súčasnom zákone nie je taxatívne zavedená povinnosť vypracovania vykonávacieho projektu stavby, u náročnejších stavieb sa v praxi bežne tento stupeň vypracúva, o.i. aj z dôvodu snahy stavebníkov o maximálne skrátenie času nevyhnutného na vypracovanie projektu stavby predkladaného na zabezpečenie stavebného povolenia (nižší rozsah riešených podrobností = skrátenie nevyhnutného času na vypracovanie). Časový úsek vybavovania stavebného povolenia sa potom v bežnej praxi využíva na detailnejšie dopracovanie projektu stavby, teda na vypracovanie vykonávacieho projektu stavby.
Bohužiaľ, tým, že nie je v súčasnosti vypracovanie vykonávacieho projektu stavby zahrnuté do vybraných činností vo výstavbe (§ 45 ods. 2), nie sú kladené požiadavky na oprávnenie osôb, ktoré ho môžu vypracovať (podľa zákona č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných inžinieroch v znení neskorších predpisov), čím dochádza k zvýšenému riziku chýb vo vypracovanej dokumentácii, podľa ktorej sa stavba uskutočňuje, čo niekedy vedie k fatálnym následkom.
Rozšírenie projektových činností uvedených v § 45 ods. 2 stavebného zákona o vypracovanie dokumentácie skutočného realizovania stavby (písm. e)) má za cieľ zabezpečiť spoľahlivejšiu kontrolu oprávnenej osoby (projektanta) nad tým, že stavba bola uskutočnená v súlade s projektom stavby overeným v procese stavebného konania a teda môže byť uvedená do bezpečného užívania.
V súčasnosti môže byť dokumentácia skutočnej realizácie stavby vypracovaná aj osobami, ktoré nemusia byť odborne spôsobilé a nemajú na rozdiel od oprávnených osôb zo zákona zodpovednosť za výkon svojho povolania. Preto tieto osoby nemusia dosahovať dostatočný odborný prehľad nad uskutočnenou stavbou, príp. rizikami spojenými so skolaudovaním stavby, u ktorej nastali neodborné zásahy do jej uskutočnenia oproti