zariadení - nemocníc.Stanovenie výšky ekonomicky oprávnených nákladov
Stanovenie výšky ekonomicky oprávnených nákladov vychádza z Výkazov NCZI E 1-04 a E 2-01 o ekonomike organizácií v zdravotníctve a z údajov získaných od súčasných poskytovateľov ústavnej pohotovostnej služba (ostatné náklady) a zahŕňa náklady na nové ohodnotenie práce zdravotníckych pracovníkov lekára a zahŕňa náklady na materiálno-technické vybavenie urgentných príjmov podľa jednotlivých typov. Vyžiadali sme si od zástupcov poskytovateľov urgentných príjmov podrobnú kalkuláciu nákladov podľa účtovnej osnovy, na základe ktorých sme si simulovali náklady a výnosy jednotlivých zložiek. Údaje o nákladovosti jednotlivých zložiek ústavnej pohotovostnej služby budú po zavedení nových zložiek do praxe prehodnocované a v prípade potreby dôjde k úprave financovania.
Financovanie súčasných urgentných príjmov a ústavnej pohotovostnej služby zo zdravotných poisťovní – štruktúra:
•úhrada za výkony podľa zoznamu zdravotných výkonov – 78%
•úhrada za expektačné lôžka pre dospelých – 14,4%
•úhrada za expektačné pediatrické lôžka – 1,7%
•úhrada za pripočítateľné položky, úhrada za lieky „A“ – 1,8%
•úhrada za výkony SVLZ – 3%
Financovanie od obyvateľstva:
•poplatky - 1,99 eur/návšteva – predstavujú 4,3% z celkových výnosov ústavnej pohotovostnej služby
Súčasný systém financovania ústavnej pohotovostnej služby je orientovaný na výkonovú zložku úhrady, nemá žiadnu paušálnu zložku úhrady, ktorá by slúžila na vykrytie nákladov poskytovateľa, ktoré nie sú zabezpečené cez výkonovú zložku úhrady a systém požaduje prevádzkovanie urgentných príjmov aj v dobe napr. nízkej návštevnosti. V súčasnosti celý „segment“ urgentných príjmov bol stratový od 12% do 47%.
Financovanie podľa novej právnej úpravy:
Zdravotné poisťovne podľa navrhovanej úpravy musia uzatvoriť zmluvu iba s poskytovateľom, ktorý je súčasťou pevnej siete poskytovateľov ústavnej starostlivosti a spĺňa podmienky, t. j. -má povolenie na poskytovanie ústavnej zdravotnej starostlivosti,
-poskytuje urgentnú zdravotnú starostlivosť na urgentnom príjme 1. typu alebo 2. typu,
-spĺňa minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie.
K naplneniu pevnej siete urgentných príjmov 1. typu a 2. typu predpokladáme, že dôjde postupne najneskôr do roku 2021.
Za rok 2016 zdravotné poisťovne uhradili za výkony na ústavnej pohotovostnej službe sumu 21 904 082,49 eura, čo slúži ako predpoklad aj na ďalšie roky.
Pri stanovení financovania pevnej siete urgentných príjmov 1. typu a 2. typu sme vychádzali zo zákonných požiadaviek pre stanovenie mzdových nárokov zdravotníckych pracovníkov a z minimálneho materiálno-technického vybavenia, čo znamená, že v roku 2021 bude potrebná celková suma 42 mil. eur na celý segment. Stanovená suma v sebe zahŕňa doterajšiu sumu 21 mil. eur platenú zdravotnými poisťovňami, a sumu dofinancovania. Ide o kvalifikovaný odhad, ktorý však môže byť nižší vzhľadom na postupné profilovanie urgentných príjmov 1. typu a 2. typu, odosielaním polytraum záchrannými zložkami na tieto vybudované urgentné príjmy a následným znižovaním výkonov na ostatných ústavných pohotovostných službách.
Predpokladáme, že v roku 2018 sa podarí vybudovať 3 urgentné príjmy 2. typu (BA – detská, BA – dospelý, PP – dospelý), v roku 2019 predpokladáme, že sa počet urgentných príjmov 2. typu zvýši na