1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2017
2018
2019
2020
Príjmy verejnej správy celkom
0
15 000 000
15 000 000
15 000 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
- vplyv na rozpočet verejného zdravotného poistenia – úprava výpočtu odpočítateľnej položky
0
15 000 000
15 000 000
15 000 000
Výdavky verejnej správy celkom
0
24 926 521,51
55 347 613,51
35 481 017,51
v tom:
0
- vplyv na rozpočet verejného zdravotného poistenia, v tom:
0
-paušálna platba - urgenty
0
6 853 725,51
14 054 817,51
18 748 221,51
-paušálna platba – ošetrovateľská starostlivosť
0
12 632 796
12 632 796
12 632 796
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky – vybudovanie urgentov v nemocniciach v pôsobnosti MZSR
0
5 440 000
28 660 000
4 100 000
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte z toho
0
24 926 521,51
55 347 613,51
35 481 017,51
-z verejného zdravotného poistenia
19 486 521,51
26 687 613,51
31 381 017,51
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv
0
0
0
0
2
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Financovanie výdavkov zdravotných poisťovní (paušálna platba pre urgenty a platby za ošetrovateľskú starostlivosť) je v plnej miere zabezpečené v rozpočte verejného zdravotného poistenia.
Financovanie obhliadok mŕtvych je plne zabezpečené v rozpočte ÚDZS.
Financovanie zvýšených nárokov v súvislosti s vybudovaním urgentných príjmov v zdravotníckych zariadeniach v pôsobnosti MZ SR byť kryté z kapitoly rozpočtu MZ SR (kapitálové výdavky) a zo zdrojov EÚ v príslušných programoch.
Nejedná sa o nárok na dodatočné zdroje verejného zdravotného poistenia, zavádza sa síce paušálna platba pre urgentné príjmy, časť financovania urgentnej medicíny doposiaľ bolo zabezpečované zo zdrojov verejného zdravotného poistenia, avšak zavedenie paušálnej platby nezvyšuje výdavky zdravotných poisťovní.
Zavádza sa paušálna platba pre zariadenia sociálnej pomoci, ktorá nebola doposiaľ uhrádzaná zo zdrojov verejného zdravotného poistenia, máme za to, že bude vykrytá úsporami na liekoch. Paušálne platby zabezpečia vyššiu transparentnosť a prehľadnosť finančných tokov.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
A.Urgentné príjmy
K navrhovaným úpravám v zákone č. 576/2004 Z. z.:
Navrhuje sa právna úprava, ktorá precizuje pojem urgentná zdravotná starostlivosť. Ustanovenie sa upravuje z dôvodu presného vymedzenia poskytovania urgentnej starostlivosti osobe pri náhlej zmene jej zdravotného stavu, ktorá bezprostredne ohrozuje jej život alebo niektorú zo základných životných funkcií alebo osobe, ktorá pociťuje náhlu zmenu jej zdravotného stavu. Takéto vymedzenie v doterajšej právnej úprave chýbalo a je dôležité z hľadiska nároku na úhradu zdravotných poisťovní poskytovateľovi za poskytnutú zdravotnú starostlivosť.
V navrhovanom znení sa upravujú podmienky udelenia štatútu Centra vysoko špecializovanej zdravotnej starostlivosti - Traumacentra poskytovateľom, ktorí ustanovení do pevnej siete poskytovateľov poskytujúcich ústavnú pohotovostnú službu na urgentnom príjme 2. typu.
Zároveň sa ustanovuje potreba vydania všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorý ustanoví podrobnosti o prevádzkovaní Centra vysoko špecializovanej zdravotnej starostlivosti - Traumacentra.
Návrhom zákona sa rozširuje ústavná pohotovostná služba, ktorá bude poskytovaná poskytovateľom ústavnej starostlivosti aj na urgentnom príjme 1. typu a 2. typu a podmienky ukončenia poskytovania ústavnej pohotovostnej služby na urgentnom príjme 1. typu a 2. typu poskytovateľom ústavnej starostlivosti. Táto úprava je potrebná nakoľko bol vytvorený urgentný príjem 1. typu a 2. typu v rámci ústavnej pohotovostnej služby a z dôvodu potreby jeho začlenenia do pevnej siete poskytovateľov. Zároveň sa však týmto ustanovením ponecháva doterajšia ústavná pohotovostná služba, ktorá bola a aj následne bude poskytovaná ako špecializovaná iná ambulantná starostlivosť v ambulancii vnútorného lekárstva a chirurgickej ambulancii.
K navrhovaným úpravám v zákone č. 578/2004 Z. z.:
Definuje sa pevná sieť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Navrhovanou zmenou sa určuje pevná sieť poskytovateľov zdravotnej starostlivosti poskytujúcich ústavnú pohotovostnú službu z dôvodu optimalizácie dostupnosti a efektivity ústavnej pohotovostnej služby.
K navrhovaným úpravám v zákone č. 581/2004 Z. z.:
3
Ustanovuje sa povinnosť pre zdravotnú poisťovňu uhradiť poskytovateľovi, ktorý je súčasťou pevnej siete poskytovateľov ústavnej starostlivosti a spĺňa podmienky uvedené v § 7b paušálnu úhradu a úhradu podľa § 8 ods. 9.
Ustanovuje sa povinnosť zdravotnej poisťovni uzatvoriť zmluvy o poskytovaní zdravotnej starostlivosti s každým poskytovateľom, ktorý je súčasťou pevnej siete poskytovateľov ústavnej starostlivosti a spĺňa podmienky (má povolenie na poskytovanie ústavnej zdravotnej starostlivosti, poskytuje urgentnú zdravotnú starostlivosť na urgentnom príjme 1. typu alebo 2. typu, spĺňa minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie), aby bola uhradená paušálna úhrada ako aj úhrada za zdravotné výkony, ktoré vykoná počas poskytovania zdravotnej starostlivosti na urgentnom príjme 1. typu alebo 2. typu.
Ide o splnomocňovacie ustanovenie na vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým sa ustanoví paušálna úhrada a úhrada za poskytnutú zdravotnú starostlivosť na urgentných príjmoch 1. typu a 2. typu.
K cenovej regulácii
Účelom navrhovaného zavedenia regulácie ceny v oblasti urgentných príjmov je zabezpečiť primerané finančné krytie ekonomicky oprávnených nákladov pre prevádzkovateľov urgentných príjmov z dôvodu nutnosti bezproblémovej funkčnosti novo vybudovanej siete urgentných príjmov a zabezpečenie absorbčnej kapacity (kapacitnej priepustnosti) a dostupnosti akútnej starostlivosti v regiónoch.
B.Obhliadky mŕtvych
Cieľom návrhu zákona je precizovať a zefektívniť organizáciu a financovanie vykonávania prehliadok mŕtvych tiel. Za činnosti v súvislosti s vykonávaním prehliadok mŕtvych tiel a nariaďovania a vykonávania pitiev zodpovedá Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Preto sa upravuje pôsobnosť Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, ustanovenia v súvislosti s povinnosťami organizátora, poskytovateľa zdravotnej starostlivosti alebo lekára pri vykonávaní prehliadok mŕtvych tiel, ale aj inštitút ukladania pokút za porušenie povinností v súvislosti s vykonávaním prehliadok mŕtvych tiel a nariaďovaním pitiev.
Navrhuje sa zabezpečenie vykonávania prehliadok mŕtvych tiel, v prípade ak ide o úmrtie osoby v zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti a zabezpečenie vykonávania prehliadok mŕtvych tiel, v prípade ak ide o úmrtie osoby mimo zdravotníckeho zariadenia. V zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti vykonanie prehliadky mŕtveho tela zabezpečí poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorý ho prevádzkuje. Je povinný zabezpečiť, aby prehliadku mŕtveho tela vykonal prehliadajúci lekár, ktorý nebol ošetrujúcim lekárom osoby a ani lekárom v rámci konzília zomretej osoby pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti pri poslednej hospitalizácii. V prípade úmrtia mimo zdravotníckeho zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti sa navrhuje, že ten kto sa dozvie o úmrtí osoby mimo zdravotníckeho zariadenia takúto skutočnosť ohlási operačnému stredisku záchrannej zdravotnej služby alebo policajnému zboru, ktorý zabezpečia prehliadku mŕtveho tela. Vykonávanie prehliadky mŕtveho tela sa považuje za činnosť vo verejnom záujme v rámci výkonu zdravotníckeho povolania, pričom takáto úprava je nevyhnutá z dôvodu, že v aplikačnej praxi sa povinnosť vykonávania prehliadok mŕtvych tiel bagatelizovala a stávalo sa, že mŕtve telo osoby muselo mimo úmrtia v zdravotníckom zariadení na prehliadajúceho lekára čakať aj viac ako 5 hodín, čo bolo vo vzťahu k rodinným príslušníkom, občanom Slovenskej a samotnému mŕtvemu telu neľudské, neetické a nemorálne. K odstráneniu takejto diskrepancii je nevyhnuté ustanoviť, že činnosť prehliadajúceho lekára, ktorý vykonáva prehliadku mŕtveho tela, je činnosťou vo verejnom záujme najmä z dôvodu ochrany verejného zdravia osôb.
C.eHealth
Navrhuje sa prístup jednotlivých zdravotníckych pracovníkov k záznamom v elektronickej zdravotnej knižke podľa potreby a praxe s výsledkom možnosti čo najefektívnejšieho fungovania elektronického zdravotníctva.
4
D.Ošetrovateľská starostlivosť v zariadeniach sociálnej pomoci
Navrhovaná úprava za cieľ skvalitnenie poskytovania ošetrovateľskej starostlivosti v zariadeniach sociálnej pomoci do kreovania komplexného návrhu zákona o dlhodobej starostlivosti s plánovanou účinnosťou od 1. januára 2019. Cieľom ošetrovateľskej starostlivosti o odkázané osoby byť stabilizácia ich zdravotného stavu, resp. maximálna snaha o preventívne pôsobenie tak, aby nedošlo k tzv. destabilizácii pacienta s potrebou následnej hospitalizácie. Napríklad vznik dekubitov je ukazovateľom nedostatočných preventívnych opatrení.
Na základe záverov zo stretnutí pracovnej skupiny zriadenej na úpravu problematiky dlhodobej starostlivosti sa navrhuje ustanovenie paušálnej platby za ošetrovateľskú starostlivosť v zariadeniach sociálnej pomoci za podmienok ustanovených v zákone č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zákone č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov a v zákone č. 581/2004 Z. z. o zdravotných poisťovniach, dohľade nad zdravotnou starostlivosťou a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
E.Odvodová odpočítateľná položka, prerozdeľovací systém
Navrhuje sa riešiť situácie, kedy do slovenského systému zdravotného zabezpečenia špekulatívne vstupujú osoby z iných krajín na základe výkonu (často fiktívnej) ekonomickej činnosti z ktorej im plynie nízka mzda (často len pár desiatok eur). Na základe výkonu tejto činnosti ako jedinej deklarovanej ekonomickej aktivity vstupujú do systému zdravotného zabezpečenia SR a následne oni a ich nezaopatrení rodinní príslušníci z nášho systému čerpajú zdravotnú starostlivosť. Navrhuje sa, aby osoba, ktorá získa nárok pre vstup do systému SR mala mesačný príjem minimálne na úrovni minimálnej mzdy. Pre osoby, ktoré majú udelený azyl, majú nárok na zdravotné poistenie a nemajú ešte pridelené rodné číslo sa nahrádza povinnosť uviesť rodné číslo povinnosťou predložiť rozhodnutie o udelení azylu. Pre uplatnenie odpočítateľnej položky bude potrebné, aby úhrn mesačných príjmov počas existencie zamestnania bol nižší, ako je úhrn hraničných mesačných príjmov v tom istom období pre uplatnenie odpočítateľnej položky (a to aj v prípade, ak celkový ročný príjem zo zamestnania je nižší ako suma 6840 eur). Zavádza sa povinnosť pre zdravotné poisťovne k počtu poistencov štátu, za ktorých sa uhradiť preddavok štátu, doložiť aj ich zoznam (aby bola možná následná bezproblémová kontrola správnosti vykazovania). Tiež sa upravujú procesy v mesačnom a ročnom prerozdelení poistného tak, aby boli transparentnejšie a jednoduchšie kontrolovateľné.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
X zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2017
2018
2019
2020
Indikátor ABC
5
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
Predloženým návrhom zmeny zákona nedochádza k zmene vývoja objemu aktivít.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
A.Urgentné príjmy
Výpočet výšky celkovej sumy, ktorá sa bude uhrádzať vo forme paušálnej úhrady a úhrady za poskytovanú zdravotnú starostlivosť na urgentných príjmoch 1. typu a 2. typu mesačne, je nasledovný:
Východiská:
Model vychádza zo súčasného oceňovania a výšky úhrad zdravotných výkonov na ústavnej pohotovostnej službe definovaných v Katalógu zdravotných výkonov.
Model nezohľadňuje návrh legislatívy v oblasti ambulantnej pohotovostnej služby a jej dopad, nakoľko to v súčasnej dobe nevieme predikovať, najmä pokiaľ ide o presuny návštevnosti v spádoch, presuny výkonov do iných segmentov – záchranná zdravotná služba, urgentné príjmy atď.).
Navrhuje sa nové personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie odlišne pre ústavnú pohotovostnú službu, pre urgentný príjem 1. typu a pre urgentný príjem 2. typu.
Ceny zdravotníckej techniky podľa novo definovaného materiálno-technického vybavenia stanoveného všeobecne záväzným právnym predpisom vychádzali z cien zverejňovaných vo verejných obstarávaniach jednotlivých poskytovateľov zdravotnej starostlivosti pre urgentné príjmy.
Navrhuje sa pevná sieť poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti poskytujúcich ústavnú pohotovostnú službu na urgentnom príjme 2. typu v počte 9 takto:
Mesto
Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti (zdravotnícke zariadenie)
Typ nemocnice
Typ urgentného príjmu
Bratislava
Univerzitná nemocnica Bratislava
Nemocnica akademika Ladislava Dérera
všeobecná
2.
Bratislava
Detská fakultná nemocnica s poliklinikou Bratislava
všeobecná
2.
Marin
Univerzitná nemocnica Martin
všeobecná
2.
Košice
Univerzitná nemocnica L. Pasteura Košice
všeobecná
2.
Košice
Detská fakultná nemocnica Košice
všeobecná
2.
Banská Bystrica
Fakultná nemocnica s poliklinikou F. D. Roosevelta Banská Bystrica
všeobecná
2.
Banská Bystrica
Detská fakultná nemocnica s poliklinikou Banská Bystrica
všeobecná
2.
Nitra
Fakultná nemocnica Nitra
všeobecná
2.
Poprad
Nemocnica Poprad, a.s.
všeobecná
2.
Navrhuje sa pevná sieť poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti poskytujúcich ústavnú pohotovostnú službu na urgentnom príjme 1. typu v počte 32 takto:
Mesto
Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti (zdravotnícke zariadenie)
Typ nemocnice
Typ urgentného príjmu
Košice
Nemocnica Košice-Šaca a.s. 1. súkromná nemocnica
všeobecná
1.
Piešťany
Nemocnica Alexandra Wintera, n.o.
všeobecná
1.
6
Trnava
Fakultná nemocnica Trnava
všeobecná
1.
Nové Zámky
Fakultná nemocnica s poliklinikou Nové Zámky
všeobecná
1.
Prešov
Fakultná nemocnica s poliklinikou J. A. Reimana Prešov
všeobecná
1.
Žilina
Fakultná nemocnica s poliklinikou Žilina
všeobecná
1.
Trenčín
Fakultná nemocnica Trenčín
všeobecná
1.
Skalica
Fakultná nemocnica s poliklinikou Skalica, a.s.
všeobecná
1.
Dolný Kubín
Dolnooravská nemocnica s poliklinikou MUDr. L. N. Jégého Dolný Kubín
všeobecná
1.
Trstená
Hornooravská nemocnica s poliklinikou Trstená
všeobecná
1.
Topolčany
Svet zdravia Nemocnica Topolčany, a.s.
všeobecná
1.
Zvolen
Nemocnica Zvolen a. s.
všeobecná
1.
Brezno
Nemocnica s poliklinikou Brezno, n.o.
všeobecná
1.
Galanta
Nemocnica s poliklinikou Sv. Lukáša Galanta, a.s.
všeobecná
1.
Michalovce
Nemocnica s poliklinikou Štefana Kukuru Michalovce, a.s.
všeobecná
1.
Dunajská Streda
Nemocnica s poliklinikou Dunajská Streda, a.s.
všeobecná
1.
Spišská Nová Ves
Nemocnica s poliklinikou Spišská Nová Ves, a.s.
všeobecná
1.
Rožňava
Nemocnica s poliklinikou sv. Barbory Rožňava, a.s.
všeobecná
1.
Trebišov
Nemocnica s poliklinikou Trebišov, a.s.
všeobecná
1.
Čadca
Kysucká nemocnica s poliklinikou Čadca
všeobecná
1.
Liptovský Mikuláš
Liptovská nemocnica s poliklinikou MUDr. Ivana Stodolu Liptovský Mikuláš
všeobecná
1.
Stará Ľubovňa
Ľubovnianska nemocnica, n.o.
všeobecná
1.
Humenné
Nemocnica A. Leňa Humenné, a.s.
všeobecná
1.
Považská Bystrica
Nemocnica s poliklinikou Považská Bystrica
všeobecná
1.
Bojnice
Nemocnica s poliklinikou Prievidza so sídlom v Bojniciach
všeobecná
1.
Rimavská Sobota
Svet zdravia, a.s., Všeobecná nemocnica Rimavská Sobota
všeobecná
1.
Žiar nad Hronom
Svet zdravia, a.s. Všeobecná nemocnica v Žiari nad Hronom
všeobecná
1.
Levice
Nemocnice s poliklinikami, n.o., miesto prevádzky ZZ Levice
všeobecná
1.
Bardejov
Nemocnica s poliklinikou Sv. Jakuba, n.o., Bardejov
všeobecná
1.
Vranov nad Topľou
Vranovská nemocnica, a.s.
všeobecná
1.
Komárno
FORLIFE n.o., Všeobecná nemocnica Komárno
všeobecná
1.
Lučenec
Všeobecná nemocnica s poliklinikou Lučenec, n.o.
všeobecná
1.
Bratislava
Univerzitná nemocnica Bratislava
všeobecná
1.
Bratislava
Univerzitná nemocnica Bratislava
všeobecná
1.
Navrhuje sa zachovať aj súčasná ústavná pohotovostná služba podľa počtu ústavných zdravotníckych
7
zariadení - nemocníc.
Stanovenie výšky ekonomicky oprávnených nákladov
Stanovenie výšky ekonomicky oprávnených nákladov vychádza z Výkazov NCZI E 1-04 a E 2-01 o ekonomike organizácií v zdravotníctve a z údajov získaných od súčasných poskytovateľov ústavnej pohotovostnej služba (ostatné náklady) a zahŕňa náklady na nové ohodnotenie práce zdravotníckych pracovníkov lekára a zahŕňa náklady na materiálno-technické vybavenie urgentných príjmov podľa jednotlivých typov. Vyžiadali sme si od zástupcov poskytovateľov urgentných príjmov podrobnú kalkuláciu nákladov podľa účtovnej osnovy, na základe ktorých sme si simulovali náklady a výnosy jednotlivých zložiek. Údaje o nákladovosti jednotlivých zložiek ústavnej pohotovostnej služby budú po zavedení nových zložiek do praxe prehodnocované a v prípade potreby dôjde k úprave financovania.
Financovanie súčasných urgentných príjmov a ústavnej pohotovostnej služby zo zdravotných poisťovní – štruktúra:
úhrada za výkony podľa zoznamu zdravotných výkonov – 78%
úhrada za expektačné lôžka pre dospelých – 14,4%
úhrada za expektačné pediatrické lôžka – 1,7%
úhrada za pripočítateľné položky, úhrada za lieky „A“ – 1,8%
úhrada za výkony SVLZ – 3%
Financovanie od obyvateľstva:
poplatky - 1,99 eur/návšteva predstavujú 4,3% z celkových výnosov ústavnej pohotovostnej služby
Súčasný systém financovania ústavnej pohotovostnej služby je orientovaný na výkonovú zložku úhrady, nemá žiadnu paušálnu zložku úhrady, ktorá by slúžila na vykrytie nákladov poskytovateľa, ktoré nie zabezpečené cez výkonovú zložku úhrady a systém požaduje prevádzkovanie urgentných príjmov aj v dobe napr. nízkej návštevnosti. V súčasnosti celý „segment“ urgentných príjmov bol stratový od 12% do 47%.
Financovanie podľa novej právnej úpravy:
Zdravotné poisťovne podľa navrhovanej úpravy musia uzatvoriť zmluvu iba s poskytovateľom, ktorý
je súčasťou pevnej siete poskytovateľov ústavnej starostlivosti a spĺňa podmienky, t. j.
-má povolenie na poskytovanie ústavnej zdravotnej starostlivosti,
-poskytuje urgentnú zdravotnú starostlivosť na urgentnom príjme 1. typu alebo 2. typu,
-spĺňa minimálne požiadavky na personálne zabezpečenie a materiálno-technické vybavenie.
K naplneniu pevnej siete urgentných príjmov 1. typu a 2. typu predpokladáme, že dôjde postupne najneskôr do roku 2021.
Za rok 2016 zdravotné poisťovne uhradili za výkony na ústavnej pohotovostnej službe sumu 21 904 082,49 eura, čo slúži ako predpoklad aj na ďalšie roky.
Pri stanovení financovania pevnej siete urgentných príjmov 1. typu a 2. typu sme vychádzali zo zákonných požiadaviek pre stanovenie mzdových nárokov zdravotníckych pracovníkov a z minimálneho materiálno-technického vybavenia, čo znamená, že v roku 2021 bude potrebná celková suma 42 mil. eur na celý segment. Stanovená suma v sebe zahŕňa doterajšiu sumu 21 mil. eur platenú zdravotnými poisťovňami, a sumu dofinancovania. Ide o kvalifikovaný odhad, ktorý však môže byť nižší vzhľadom na postupné profilovanie urgentných príjmov 1. typu a 2. typu, odosielaním polytraum záchrannými zložkami na tieto vybudované urgentné príjmy a následným znižovaním výkonov na ostatných ústavných pohotovostných službách.
Predpokladáme, že v roku 2018 sa podarí vybudovať 3 urgentné príjmy 2. typu (BA detská, BA dospelý, PP dospelý), v roku 2019 predpokladáme, že sa počet urgentných príjmov 2. typu zvýši na
8
počet 6 (BB dospelý aj detský, KE), predpokladáme, že urgentných príjmov 1. typu bude celkovo 17, v roku 2020 predpokladáme, že počet urgentných príjmov 2. typu zvýši na počet 8 (NR), predpokladáme, že urgentných príjmov 1. typu bude celkovo 24 a až v roku 2021 bude celkový počet urgentných príjmov 2. typu 9 (MT) a urgentných príjmov 1. typu bude 32. Počty ústavných pohotovostných služieb zatiaľ ponechávame v maximálnych číslach, pretože nevieme predpokladať ako sa zmení distribúcia pacientov pre urgentné typy 1. typu a 2. typu.
Pri výpočte mzdových nákladov sme vychádzali z minimálnych mzdových nárokov, ktoré vyplývajú jednotlivým zdravotníckym pracovníkom zo zákona č. 578/2004 Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti a zo Zákonníka práce.
Navrhované financovanie bude na základe vyhodnocovania systému v praxi následne dolaďované.
Návrh na financovanie novej ústavnej pohotovostnej služby
-navrhujeme ponechať súčasné financovanie zamerané na výkonovú zložku nenavrhujeme regulovať túto zložku
Východiská pre mzdové nároky:
v dennej a nočnej smene:
1 sestra
1 lekár dostupný v rámci ÚZZ
mzdové náklady ročné pre rok 2018 predstavujú sumu: 185 574,06 eur
mzdové náklady ročné pre rok 2019 predstavujú sumu: 192 288,91 eur
mzdové náklady ročné pre rok 2020 predstavujú sumu: 201 038,57 eur
Predpokladané celkové náklady ročné pre 1 ústavnú pohotovostnú službu budú predstavovať
pre rok 2018 sumu 308 905,3 eur
pre rok 2019 sumu 315 536,2 eur
pre rok 2020 sumu 327 357,7 eur
Predpokladané celkové výnosy ročné pre 1 ústavnú pohotovostnú službu od zdravotných poisťovní budú predstavovať:
pre rok 2018 sumu 245 620,2 eur
pre rok 2019 sumu 251 912 eur
pre rok 2020 sumu 258 548 eur
Zvyšnú sumu si ústavná pohotovostná služba vykryje cez ostatné výnosy, napríklad od platieb od obyvateľstva.
Predpokladáme, že rozvojom urgentných príjmov 1. typu a 2. typu postupne počet ústavných pohotovostných služieb bude klesať.
Návrh na financovanie urgentného príjmu 1. typu
-navrhujeme zaviesť paušálnu úhradu, ku ktorej by sa pripočítavala úhrada za expektačné lôžka, úhrada za „A“ lieky a úhrada za špeciálny zdravotnícky materiál
Východiská:
URGENTNÝ PRÍJEM 1
v dennej a nočnej smene:
1 lekár
2 sestry (vrátane triediacej)
1 zdravotnícky asistent alebo sanitár
mzdové náklady ročné pre rok 2018 predstavujú sumu: 319 882,13 eur
9
mzdové náklady ročné pre rok 2019 predstavujú sumu: 332 740,98 eur
mzdové náklady ročné pre rok 2020 predstavujú sumu: 348 380,42 eur
Predpokladané celkové náklady ročné pre 1 urgentný príjem 1. typu budú predstavovať
pre rok 2018 sumu 429 202,6 eur
pre rok 2019 sumu 442 685,5 eur
pre rok 2020 sumu 458 768,9 eur
Predpokladané celkové výnosy ročné pre 1 urgentný príjem 1. typu od zdravotných poisťovní budú predstavovať po zavedení paušálnej úhrady cca vo výške 26 tis. eur:
pre rok 2018 sumu 380 540 eur
pre rok 2019 sumu 386 664 eur
pre rok 2020 sumu 393 156 eur
Zvyšnú sumu si urgentný príjem 1. typu vykryje cez ostatné výnosy, napríklad od platieb od obyvateľstva.
Návrh na financovanie urgentného príjmu 2. typu
-navrhujeme zaviesť paušálnu úhradu, ku ktorej by sa pripočítavala úhrada za expektačné lôžka, úhrada za „A“ lieky a úhrada za špeciálny zdravotnícky materiál
Východiská:
URGENTNÝ PRÍJEM 2
v dennej smene:
4 lekári (z toho 1 atestovaný)
8 sestier (vrátane triediacich
4 ostatní zdravotnícki pracovníci (z toho 1 zdravotnícky asistent a 1 sanitár, pomocný pracovník v zdravotníctve)
v nočnej smene:
3 lekári (z toho 1 atestovaný)
6 sestier (vrátane triediacich
3 ostatní zdravotnícki pracovníci (z toho 1 zdravotnícky asistent a 1 sanitár, pomocný pracovník v zdravotníctve)
mzdové náklady ročné pre rok 2018 predstavujú sumu: 1 147 710,49 eur
mzdové náklady ročné pre rok 2019 predstavujú sumu: 1 193 100,79 eur
mzdové náklady ročné pre rok 2020 predstavujú sumu: 1 249 342,00 eur
Predpokladané celkové náklady ročné pre 1 urgentný príjem 2. typu budú predstavovať:
pre rok 2018 sumu 1 694 025,4 eur
pre rok 2019 sumu 1 739 768,7 eur
pre rok 2020 sumu 1 784 412 eur
Predpokladané celkové výnosy ročné pre 1 urgentný príjem 2. typu od zdravotných poisťovní budú predstavovať po zavedení paušálnej úhrady cca vo výške 97 tis. eur:
pre rok 2018 sumu 1 480 608 eur
pre rok 2019 sumu 1 530 864 eur
pre rok 2020 sumu 1 586 496 eur
Zvyšnú sumu si urgentný príjem 2. typu vykryje cez ostatné výnosy, napríklad od platieb od obyvateľstva.
Pri stanovení paušálnej úhrady vo výške 75% z nákladov na oddelenie (cca 26 tis. eur pri urgentnom príjme 1. typu a cca 97 tis. pri urgentnom príjme 2. typu) zabezpečí pokrytie ceny práce zdravotníckych pracovníkov a ponechanie dofakturácie liekov so spôsobom úhrady „A“, ponechanie dofakturácie výkonov na expektačnom lôžku a špeciálneho zdravotníckeho materiálu zabezpečí
10
pokrytie aj prevádzkových nákladov.
Stanovením paušálnej úhrady ide de facto o garanciu vykrytia ceny práce zdravotníckych pracovníkov aj prevádzkových nákladov u všetkých urgentných príjmov 1. typu a 2. typu, t.j. aj tých, ktoré by mali nedostatočnú výkonovú zložku na pokrytie týchto nákladov. V rámci paušálu budú zahrnuté výkony okrem výkonov na expektačnom lôžku, pretože ak štát garantovať zadefinovanú pevnú sieť, mal by garantovať aj minimálnu výšku úhrady na prevádzku, ktorej výkonnosť poskytovateľ nevie ovplyvniť, ale činnosť musí vykonávať.
Expektačné lôžka východiská:
spolu
dospelý
deti
počet
20337
2057
úhrada
3174773
374427
priemer
156,1082
182,0258
Za predpokladu rovnakého počtu expektovaných osôb v počte 22 394, predpokladáme, že na urgentnom príjme 1. typu a 2. typu sa bude realizovať 13 tis. expektácií a ak suma za expektáciu bude výške 350 eur, náklady zdravotných poisťovní na urgentný príjem 1. typu a 2. typu budú vo výške 4 550 000 eur. Suma je zahrnutá v celkových nákladoch zdravotných poisťovní na urgentné príjmy. V ostatných ústavných pohotovostných službách predpokladáme, že bude expektovaných cca 9 tis. osôb za doterajšie sumy, ktoré zdravotné poisťovne uhrádzali, t. j. cca 1,5 mil. eur.
V nadväznosti na uvedené celkové náklady zdravotných poisťovní na urgentné príjmy budú takéto:
rok 2018
Urgentný príjem nový rok 2018
typ
UP 2
UP 1
UPS
počet
3
0
99
spolu
súčasná úhrada ZP
potreba ďalšieho dofinancovania
náklady na mesiac
423 507,00
0,00
2 548 458,00
2 971 965,00
výnosy na mesiac
429 867,00
0,00
2 793 582,00
3 223 449,00
náklady na rok
5 082 084,00
0,00
30 581 496,00
35 663 580,00
výnosy na rok
5 158 404,00
0,00
33 522 984,00
38 681 388,00
úhrada ZP na mesiac
370 152,00
0,00
2 026 332,00
2 396 484,00
výnosy iné na mesiac
59 715,00
0,00
767 250,00
826 965,00
úhrada ZP na rok
4 441 824,00
0,00
24 315 984,00
28 757 808,00
výnosy iné na rok
716 580,00
0,00
9 207 000,00
9 923 580,00
dopad na VZP
4 441 824,00
0,00
24 315 984,00
28 757 808,00
21 904 082,49
6 853 725,51
rok 2019
Urgentný príjem nový rok 2019
typ
UP 2
UP 1
UPS
počet
6
17
79
spolu
súčasná úhrada ZP
potreba ďalšieho dofinancovania
náklady na mesiac
869 886,00
627 130,00
2 077 305,00
3 574 321,00
11
výnosy na mesiac
885 846,00
673 098,00
2 274 094,00
3 833 038,00
náklady na rok
10 438 632,00
7 525 560,00
24 927 660,00
42 891 852,00
výnosy na rok
10 630 152,00
8 077 176,00
27 289 128,00
45 996 456,00
úhrada ZP na mesiac
765 432,00
572 696,00
1 658 447,00
2 996 575,00
výnosy iné na mesiac
120 414,00
100 402,00
615 647,00
836 463,00
úhrada ZP na rok
9 185 184,00
6 872 352,00
19 901 364,00
35 958 900,00
výnosy iné na rok
1 444 968,00
1 204 824,00
7 387 764,00
10 037 556,00
dopad na VZP
9 185 184,00
6 872 352,00
19 901 364,00
35 958 900,00
21 904 082,49
14 054 817,51
rok 2020
Urgentný príjem nový rok 2020
typ
UP 2
UP 1
UPS
počet
8
24
70
spolu
súčasná úhrada ZP
dofinancovanie
potreba ďalšieho dofinancovania
náklady na mesiac
1 189 608,00
917 544,00
1 909 600,00
4 016 752,00
výnosy na mesiac
1 219 112,00
964 152,00
2 056 740,00
4 240 004,00
náklady na rok
14 275 296,00
11 010 528,00
22 915 200,00
48 201 024,00
výnosy na rok
14 629 344,00
11 569 824,00
24 680 880,00
50 880 048,00
úhrada ZP na mesiac
1 057 664,00
821 808,00
1 508 220,00
3 387 692,00
výnosy iné na mesiac
161 448,00
142 344,00
548 520,00
852 312,00
úhrada ZP na rok
12 691 968,00
9 861 696,00
18 098 640,00
40 652 304,00
výnosy iné na rok
1 937 376,00
1 708 128,00
6 582 240,00
10 227 744,00
dopad na VZP
12 691 968,00
9 861 696,00
18 098 640,00
40 652 304,00
21 904 082,49
18 748 221,51
Náklady na vybudovanie urgentných príjmov 2. typu sa predpokladajú v nasledovnej výške:
12
Univerzitná nemocnica Bratislava Ružinov
Univerzitná nemocnica L. Pasteura Košice
Fakultná nemocnica s poliklinikou Banská Bystrica
Nemocnica Poprad
Univerzitná nemocnica Martin
Fakultná nemocnica Nitra
Realizácia stavby - termín
31.8.2018
Q3 2018
splnené podmienky
Q1 2019
31.12.2019
cca jún 2020
Kolaudácia stavby - termín
30.9.2018
Q4 2018
splnené podmienky
Q2 2019
29.2.2020
podľa dokončenia stavby
Náklady - stavba
1,2 mil. eur
1,5 mil. eur
-
2,1 mil. eur
14 mil. eur
4,1 mil. eur
Náklady - MTZ
1,5 mil. eur
1,2 mil. eur
40 tis. eur
560 tis. eur
12 mil. eur
nevedia stanoviť
Projektová dokumentácia, prípravné práce
potreba VO na projektovú dokumentáciu
projektová dokumentácia predbežne pripravená
nie je potrebná
pripravená projektová dokumentácia
potrebné VO na projektovú dokumentáciu (odhad cca 1,5 mil. eur)
zatiaľ len objemová a architektonická štúdia/ súťaž o projekt. dokumentáciu
MTZ
bez vybavenia urgentnej časti/ potreba kompletného zabezpečenia
potrebné doplnenie MTZ za cca 1,2 mil. eur
Doplniť: Videolaryngoskop, Bronchofibroskop, Ohrievač infúznych roztokov, RODEM (reverzná osmóza)
potrebné kompletné zabezpečenie
potrebné kompletné zabezpečenie
potrebné kompletné zabezpečenie
Stavba / stavebné úpravy
úprava priestorov v rámci aktuálnych priestorov centrálneho príjmu
úprava priestorov v rámci aktuálneho centrálneho príjmu
spĺňajú podmienky / urgent vybudovaný v roku 2013
prestavba a dobudovanie priestorov v rámci projektu s platným Stavebným povolením
kompletné vybudovanie nových budovy medzi pavilónmi
samostatná stavba dispozične prepojená s existujúcim chirurgickým pavilónom
Trauma tím
do kolaudácie splnené
spĺňajú podmienky
spĺňajú podmienky
do vybudovania Urgentu II splnia
spĺňajú podmienky
do vybudovania Urgentu II splnia
Personál urgentný príjem
do kolaudácie splnené
spĺňajú podmienky
lekár s atestáciou UM za 5 rokov
do kolaudácie splnené
spĺňajú podmienky
do kolaudácie splnené
náklady r. 2018: 1,2 mil. + 1,5 mil. + 1,5 mil. + 1,2 mil. + 0,040 mil. = 5,44 mil. eurnáklady r. 2019: 2,1 mil. + 0,560 mil. + 14 mil. + 12 mil. = 28,66 mil. eurnáklady r. 2020: 4,1 mil. eur
13
B. Obhliadky mŕtvych
V súvislosti s vykonávaním prehliadok mŕtvych tiel sa nepredpokladá vplyv na štátny rozpočet. V prípade realizácie verejného obstarávania vykonávania prehliadok mŕtvych tiel mimo zdravotníckeho zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti vo všetkých samosprávnych krajoch a v ústavnom zdravotníckom zariadení vrátane prepravy lekára sa predpokladá celkový náklad vo výške 1 250 620 eur. Úhrada za vykonanie jednej prehliadky mŕtveho tela bez prepravy lekára sa predpokladá vo výške 40 eur. Ak verejné obstarávanie nebude úspešné, teda v takomto prípade sa prehliadky mŕtvych tiel budú vykonávať na základe rozpisu Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, výška úhrady za vykonanie jednej prehliadky mŕtveho tela sa predpokladá v rozmedzí od 30 do 40 eur v závislosti od počtu vykonaných prehliadok mŕtvych tiel jedným lekárom. V takomto prípade pri počte zomretých 23 936 v roku 2015 mimo zariadenia ústavnej zdravotnej starostlivosti za vykonanie prehliadok mŕtvych tiel bez prepravy lekára a vrátane financovania prehliadok mŕtvych tiel v zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti pri počte zomretých 29 318 sa predpokladá 905 667 eur. Všetky finančné náklady na zabezpečenie a vykonávanie prehliadok mŕtvych tiel vrátane dopravy lekárov bude uhrádzať Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou zo svojej rozpočtovej kapitoly. Príspevok na činnosti Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou na rok 2018 je vo výške 19 154 157 eur, na rok 2019 je vo výške 20 007 231 eur a na rok 2020 je vo výške 21 206 803 eur, pričom kompenzácia nákladov na financovanie prehliadok mŕtvych tiel najviac vo výške 1 250 620 eur bude súčasťou uvedených príspevkov na činnosti Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Financovanie prehliadok mŕtvych tiel nevyžaduje zvýšené nároky na rozpočet verejnej správy ani rozpočet zdravotných poisťovní. V súvislosti s novými povinnosťami a sankciami sa nepredpokladajú zvýšené príjmy, vzhľadom ku skutočnosti, že sa predpokladá dodržiavanie novo ustanovených povinností.
C. eHealth
Nepredpokladá sa vplyv na verejné financie.
D.Ošetrovateľská starostlivosť v zariadeniach sociálnej pomoci
Predpokladá sa nasledovný počet lôžok, na ktorých sa bude poskytovať ošetrovateľská starostlivosť:
Počet lôžok v zariadeniach sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately
Počet lôžok v zariadeniach sociálnych služieb
Počet ľudí 65+
v roku 2016
Bratislavský kraj
37
1252
100 077
Trnavský kraj
62
1061
84 848
Trenčiansky kraj
15
1194
95 430
Nitriansky kraj
47
1370
109 559
Žilinský kraj
52
1207
96 428
Banskobystrický kraj
39
1255
100 284
Prešovský kraj
94
1312
104 868
Košický kraj
142
1349
107 806
Spolu
488
10000
799 298
Postup výpočtu (vplyv na 1 kalendárny rok): 10 488 lôžok x 3,30 eur x 365 dní = 12 632 796 eur
Počet lôžok sa stanovil na základe počtu obyvateľov nad 65 rokov, po zohľadnení počtu osôb, ktoré
14
spĺňajú indikačné kritériá na poskytovanie ošetrovateľskej starostlivosti vychádza distribúcia 10 tis. klientov/lôžok (nami stanovená regulovaná sumárna hranica dočasná), ktoré by mali byť zdravotnými poisťovňami uznané na preplácanie paušálnej úhrady za poskytovanú ošetrovateľskú starostlivosť.
E.Odvodová odpočítateľná položka a prerozdeľovací systém
Vplyv na verejné financie (príjmy verejného zdravotného poistenia) z titulu úpravy možnosti vstupu do systému pre osoby zamestnancov s nízkymi príjmami bez trvalého pobytu sa nepredpokladá, nakoľko na ich príjmy by bola v plnej miere uplatnená odpočítateľná položka a povinnosť odviesť poistné na verejné zdravotné poistenie by nevznikla.
Vplyv na verejné financie (príjmy verejného zdravotného poistenia) z titulu úpravy vyčíslenia odpočítateľnej položky v ročnom zúčtovaní poistného je pozitívny (nárast príjmov verejného zdravotného poistenia) a je vyčíslený ako kvalifikovaný odhad Všeobecnej zdravotnej poisťovne, a. s. podľa údajov z uplatnenia odpočítateľnej položky v minulých obdobiach.
Celková výška pozitívneho dopadu na príjmy verejného zdravotného poistenia predstavuje sumu 15 mil. eur ročne.
15
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
Príjmy (v eurách)
2017
2018
2019
2020
Daňové príjmy (100)1
0
15 000 000
15 000 000
15 000 000
154 004 – poistné na verejné zdravotné poistenie
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
15 000 000
15 000 000
15 000 000
16
Tabuľka č. 4
2 - výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka: Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Výdavky (v eurách)
Vplyv na rozpočet verejnej správy
poznámka
2017
2018
2019
20210
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2 v tom
-paušálna platba - urgenty
6 853 725,51
14 054 817,51
18 748 221,51
platby zdravotných poisťovní za služby - poskytovanie zdravotnej starostlivosti
-paušálna platba – ošetrovateľská starostlivosť
12 632 796
12 632 796
12 632 796
platby zdravotných poisťovní za služby - poskytovanie zdravotnej starostlivosti
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
5 440 000
28 660 000
4 100 000
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
24 926 521,51
55 347 613,51
35 481 017,51
17
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2017
2018
2019
2020
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.