Rozumie sa najmä na prístup k:
☞sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
☞kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
☞pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
☞zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
☞zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
☞k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
☞bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
☞doprave,
☞ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
☞spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
☞informáciám
☞k iným právam (napr. politickým).
Návrh zákona zlepšuje priamo právne postavenie dotknutých osôb, t. j. fyzických osôb, garantovaním nových práv vo vzťahu k spracúvaniu osobných údajov v prostredí nových technológií a spôsobov spracúvania osobných údajov.
Konkrétne návrh zákona rozširuje rozsah informácií, ktoré majú byť dotknutej osobe poskytnuté prevádzkovateľom pri získavaní osobných údajov priamo od tejto dotknutej osoby ako aj v prípade, ak sú osobné údaje získavané od inej ako dotknutej osoby, návrh zákona tiež upravuje nové práva dotknutej osoby, ako napríklad právo na zabudnutie, právo na prenosnosť údajov, výslovne stanovuje právo dotknutej osoby na odvolanie súhlasu so spracúvaním osobných údajov bez uvedenia dôvodu, ako aj právo namietať voči automatickému spracúvaniu a prípadnému profilovaniu.
Nakoľko sa spracúvanie osobných údajov týka širokého spektra spracovateľských operácií v rôznych životných situáciách dotknutej osoby, ako fyzickej osoby, zlepšenie spracúvania a ochrany osobných údajov bude možné zaznamenať v mnohých životných situáciách dotknutej osoby, kedy bude mať väčšie práva.