Národná rada Slovenskej republiky
VII. volebné obdobie
Číslo: CRD-1123/2017
577a
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra ANTALA, Bélu BUGÁRA a Gábora GÁLA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 577) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra ANTALA, Bélu BUGÁRA a Gábora GÁLA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 577) (ďalej len „gestorský výbor“) podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok“) spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 699 z 15. júna 2017 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
Výbory prerokovali návrh zákona v lehote určenej uznesením Národnej rady Slovenskej republiky.
2
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili gestorskému výboru v určenej lehote žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Návrh zákona odporučil Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením č. 149 z 12. septembra 2017.
Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky neprijal uznesenie, keďže návrh uznesenia nezískal súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov podľa § 52 ods. 4 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 3501996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov a čl. 84 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky.
IV.
Z uznesenia Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uvedeného pod bodom III tejto správy vyplývajú nasledovné pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1.V čl. I sa na začiatok vkladá nový prvý novelizačný bod, ktorý znie:
„1. V § 1 ods. 12 písm. a) sa za slovom „prekladateľa“ vypúšťajú slová „na účely občianskeho súdneho konania, trestného konania vrátane prípravného konania, správneho konania, rozhodcovského konania alebo iného obdobného konania“.“.
Nasledujúce novelizačné body sa primerane prečíslujú.
Činnosť znalca, tlmočníka alebo prekladateľa je upravená samostatným zákonom a ako taká vykazuje znaky špecifickosti, a to nielen v prípade poskytovania týchto služieb na účely občianskeho súdneho konania, trestného konania vrátane prípravného konania, správneho konania, rozhodcovského konania alebo iného obdobného konania. Uvedená špecifickosť znamená výrazné problémy verejných obstarávateľov vhodne nastaviť a zrealizovať proces verejného obstarávania s cieľom vybrať poskytovateľa služieb v najvyššej kvalite za primeranú hodnotu. Napriek uvedenému boli bez zjavných dôvodov vyňaté z pôsobnosti zákona len služby znalca, tlmočníka alebo prekladateľa poskytované v určených typoch konaní. Táto zmena odstráni existujúce problémy verejných obstarávateľov, najmä
3
s mimoriadne nízkymi ponukami a nemožnosťou garantovať poskytovanie služby prekladateľom alebo tlmočníkom, ktorí boli ponúknutí v rámci procesu verejného obstarávania pre neexistenciu exkluzivity, pri zadávaní zákaziek, predmetom ktorých je poskytovanie činnosť znalca, tlmočníka alebo prekladateľa.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
2.V čl. I sa na začiatok vkladá nový prvý novelizačný bod, ktorý znie:
„1. V § 1 ods. 12 písm. h) sa za slová „slovesné dielo“ vkladá čiarka a slová „dielo výtvarného umenia, dielo úžitkového umenia“.“.
Nasledujúce novelizačné body sa primerane prečíslujú.
Navrhovanou právnou úpravou sa sleduje rozšírenie výnimky z pôsobnosti zákona na zadávanie podlimitnej zákazky a zákazky s nízkou hodnotou, predmetom ktorej je vytvorenie a dodanie výsledkov vlastnej tvorivej duševnej činnosti, ktorej výsledkom je aj dielo výtvarného umenia a dielo úžitkového umenia. Nakoľko diela výtvarného a úžitkového umenia predstavujú najčastejšie protokolárne dary a takéto diela musia z pohľadu zákona č. 185/2015 Z. z. Autorský zákon v platnom znení spĺňať základnú podmienku, že ide o jedinečný výsledok tvorivej duševnej činnosti autora vnímateľným zmyslami, bez ohľadu na jeho podobu, obsah, kvalitu, účel, formu jeho vyjadrenia alebo mieru jeho dokončenia, obstaranie takýchto protokolárnych predmetov predstavuje neprimeranú komplikáciu pre verejných obstarávateľov.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3.V čl. I sa na začiatok vkladá nový prvý novelizačný bod, ktorý znie:
„1. V § 1 ods. 12 písmeno q) znie:
„q) dodanie tovaru, uskutočnenie stavebných prác alebo poskytnutie služby, ktorých odberateľom je verejný obstarávateľ podľa § 7 ods. 1 písm. a), jeho rozpočtová organizácia alebo jeho príspevková organizácia a dodávateľom verejný obstarávateľ podľa § 7 ods. 1 písm. a), jeho rozpočtová organizácia alebo jeho príspevková organizácia, ktorý priamo dodáva tovar, uskutočňuje stavebnú prácu alebo poskytuje službu,“.“.
Nasledujúce novelizačné body sa primerane prečíslujú.
4
Navrhované znenie predmetnej výnimky predstavuje zmiernenie právnej úpravy a odbúranie administratívnej záťaže pri zadávaní všetkých druhov zákaziek medzi subjektmi, ktoré hospodária s prostriedkami štátneho rozpočtu, t.j. medzi subjektmi ktorými na strane odberateľa a poskytovateľa Slovenská republika zastúpená svojimi orgánmi, rozpočtová organizácia štátu alebo príspevková organizácia štátu, za predpokladu, dodávanie tovaru, uskutočňovanie stavebných prác a poskytovanie služieb je vykonávané v rámci pôsobnosti im zverenej napr. zákonom, zriaďovateľskou listinou alebo štatútom.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
4.V čl. I sa na začiatok vkladá nový prvý novelizačný bod, ktorý znie:
„1. V § 1 sa odsek 12 dopĺňa písmenom t), ktoré znie:
„t) tvorba, vydanie a nákup učebníc, učebných textov a pracovných zošitov pre odborné a umelecké vyučovacie predmety v stredných odborných školách a konzervatóriách, pre žiakov so zdravotným znevýhodnením a pre predmety vyučované v jazyku národnostných menšín, ktoré sú určené na vzdelávanie v školách.25a)“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 25a znie:
25a) § 27 ods. 3 zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.“.“.
Nasledujúce novelizačné body sa primerane prečíslujú.
Navrhované znenie predstavuje zákonnú výnimku, ktorej predmetom je tvorba, vydanie a nákup takých učebníc, učebných textov a pracovných zošitov, ktoré slúžia na vzdelávanie na sústavnú prípravu na povolanie. Predmetná výnimka je stanovená do výšky finančného limitu nadlimitnej zákazky, zároveň nie je vylúčená z dôvodu existencie cezhraničného záujmu o zákazku, tak ako ho identifikuje vo svojej judikatúre Súdny dvor Európskej únie. Ide najmä o učebnice, učebné texty a pracovné zošity, kde je použitie zákona o verejnom obstarávaní komplikované a hospodárska súťaž je podstatne zúžená z dôvodu špecifickosti predmetných učebníc, učebných textov a pracovných zošitov.
5
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
5.V čl. I sa na začiatok vkladá nový prvý novelizačný bod, ktorý znie:
„1. V § 1 sa odsek 12 dopĺňa písmenom t), ktoré znie:
„t) poskytnutie služby, ktorú priamo poskytuje verejná vysoká škola a ktorej odberateľom je verejný obstarávateľ podľa § 7.“.“.
Nasledujúce novelizačné body sa primerane prečíslujú.
Navrhované ustanovenie sa týka zákaziek s nízkou hodnotou a podlimitných zákaziek na poskytnutie služieb, ktorých odberateľom je verejný obstarávateľ a dodávateľom je verejná vysoká škola. Uvedené ustanovenie umožní využiť odborné skúsenosti a znalosti zástupcov akademickej obce v prospech verejných obstarávateľov, čoho pozitívnym dôsledkom môže byť obstaranie odborných služieb za ekonomicky výhodnejších podmienok.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
6.V čl. I bod 1 znie:
„1. V § 5 odsek 3 znie:
„(3) Podlimitná civilná zákazka zadávaná verejným obstarávateľom je zákazka, ktorej predpokladaná hodnota je nižšia ako finančný limit podľa odseku 2 a súčasne rovnaká alebo vyššia ako
a) 15 000 eur, ak ide o zákazku na dodanie tovaru bežne dostupného na trhu, okrem potravín, zákazku na uskutočnenie stavebných prác bežne dostupných na trhu a zákazku na poskytnutie služby bežne dostupnej na trhu, okrem služby uvedenej v prílohe č. 1,
b) 50 000 eur, ak ide o zákazku na dodanie tovaru, okrem potravín podľa písmena c) a zákazku na poskytnutie služby, okrem služby uvedenej v prílohe č. 1, ktoré nie sú zákazkami podľa písmena a),
c) 200 000 eur, ak ide o zákazku na dodanie tovaru, ktorým potraviny určené pre zariadenia školského stravovania, zariadenia pre seniorov, domovy sociálnych služieb alebo zariadenia podľa osobitného predpisu,27a) ak tieto poskytujú stravovanie, a ak ide o zákazku na poskytnutie služby uvedenej v prílohe č. 1,
d) 150 000 eur, ak ide o zákazku na uskutočnenie stavebných prác, ktorá nie je zákazkou podľa písmena a).“.
6
Poznámka pod čiarou k odkazu 27a znie:
27a) Piata hlava prvý diel zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.“.“.
Zohľadňujúc pripomienku z rokovania vlády SR a za účelom systematickej úpravy finančných limitov sa doterajšie finančné limity podľa § 5 ods. 3 písm. b), c) a d) zákona zjednocujú vo výške 50 000 eur. Výnimku predstavujú zákazky na potraviny pre osobitnú skupinu verejných obstarávateľov v zmysle navrhovaného § 5 ods. 3 písm. c) zákona. Ide o zariadenia školského stravovania a zariadenia podľa § 34 40 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
7.V čl. I sa za bod 1 vkladajú nové body 2 až 5, ktoré znejú:
„2. V § 8 ods. 1 písm. b) druhom bode sa na konci pripájajú tieto slová: „ktorá nie je zákazkou podľa tretieho bodu,“.
3. V § 8 ods. 1 písm. b) sa za druhý bod vkladá nový tretí bod, ktorý znie:
„3. 200 000 eur, ak ide o zákazku na dodanie tovaru, ktorým sú potraviny určené pre zariadenia školského stravovania, zariadenia pre seniorov, domovy sociálnych služieb alebo zariadenia podľa osobitného predpisu,27a) ak tieto poskytujú stravovanie,“.
Doterajší tretí a štvrtý bod sa označujú ako štvrtý a piaty bod.
4. V § 8 ods. 2 písm. a) druhom bode sa na konci pripájajú tieto slová: „ktorá nie je zákazkou podľa tretieho bodu,“.
5. V § 8 ods. 2 písm. a) sa za druhý bod vkladá nový tretí bod, ktorý znie:
„3. 200 000 eur, ak ide o zákazku na dodanie tovaru, ktorým sú potraviny určené pre zariadenia školského stravovania, zariadenia pre seniorov, domovy sociálnych služieb alebo zariadenia podľa osobitného predpisu,27a) ak tieto poskytujú stravovanie,“.
Doterajší tretí a štvrtý bod sa označujú ako štvrtý a piaty bod.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
7
Je potrebné premietnuť nový finančný limit pre zákazky na potraviny uvedené v § 5 ods. 3 písm. c) zákona aj do ustanovení § 8 ods. 1 a 2 zákona.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
8.V čl. I bode 2 sa v úvodnej vete k novelizačnému bodu vypúšťajú slová „V“ a slová „za odsek 14“ a slová „odsek 15“ sa nahrádzajú slovami „odsekom 15“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu úvodnej vety k novelizačnému bodu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
9.V čl. I bode 2 § 40 ods. 15 sa slová „podľa § 34 ods. 1 písm. c) alebo § 34 ods. 1 písm. b)“ nahrádzajú slovami „podľa § 34 ods. 1 písm. c) alebo písm. b)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorného odkazu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
10.V čl. I bode 2 § 40 ods. 15 sa slovo „registri“ nahrádza slovom „evidencii“ a slovo „takého“ nahrádza slovom „takéto“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
11.V čl. I bod 3 znie:
„3. V § 55 odsek 1 znie:
(1) Ak nedošlo k predloženiu dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti skôr, verejný obstarávateľ a obstarávateľ povinní po vyhodnotení ponúk vyhodnotiť splnenie podmienok účasti uchádzačmi, ktorí sa umiestnili na prvom treťom mieste v poradí, alebo vyhodnotiť splnenie podmienok účasti uchádzačom, ktorý sa umiestnil na prvom mieste v poradí. Ak dôjde k vylúčeniu uchádzača alebo uchádzačov, vyhodnotí sa následne splnenie podmienok účasti ďalšieho uchádzača alebo uchádzačov v poradí tak, aby uchádzači umiestnení na prvom treťom mieste v novo zostavenom poradí spĺňali
8
podmienky účasti za predpokladu, že existuje dostatočný počet uchádzačov, alebo tak, aby uchádzač umiestnený na prvom mieste v novo zostavenom poradí spĺňal podmienky účasti. Pri uzatváraní rámcovej dohody s viacerými uchádzačmi sa postupuje primerane podľa prvej vety a druhej vety. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ písomne požiadajú uchádzača alebo uchádzačov o predloženie dokladov preukazujúcich splnenie podmienok účasti v lehote nie kratšej ako päť pracovných dní odo dňa doručenia žiadosti a vyhodnotia ich podľa § 40.“.“.
Verejní obstarávatelia a obstarávatelia budú mať v porovnaní s predchádzajúcou právnou úpravou možnosť voľby, či uprednostnia vyhodnotenie splnenia podmienok účasti v prípade uchádzačov, ktorí sa umiestnili na prvom treťom mieste v poradí, alebo iba v prípade uchádzača, ktorý sa umiestnil na prvom mieste v poradí. Mali by pritom vychádzať z charakteru a potrieb jednotlivého druhu zákazky.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
12.V čl. I sa za bod 3 vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. V § 58 ods. 1 písm. a) sa vypúšťajú slová „najviac na štyri roky,“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Pravidlá pre dynamické nákupné systémy, ktoré boli zavedené čl. 34 smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 o verejnom obstarávaní a o zrušení smernice 2004/18/ES, upravujú fungovanie dynamických nákupných systémov s väčšou mierou flexibility, než je tomu v prípade úpravy zákona č. 343/2015 o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých prepisov.
Predmetná smernica najmä neobsahuje obmedzenie trvania dynamického nákupného systému na konkrétnu dobu, preto sa navrhuje, aby slovenská právna úprava umožňovala rovnakú mieru flexibility, akú umožňuje úprava na úrovni EÚ.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
13.V čl. I bode 4 § 58 odsek 4 znie:
9
(4) Využitím dynamického nákupného systému nie je možné zadať koncesiu. Využitím dynamického nákupného systému je možné uzavrieť rámcovú dohodu najviac na 12 mesiacov, len s jedným hospodárskym subjektom a bez možnosti opätovného otvorenia súťaže. Ustanovenia § 83 ods. 5 až 8 sa nepoužijú.“.
Ide o potrebné zosúladenie dynamického nákupného systému s úpravou rámcovej dohody v § 83 zákona.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
14.V čl. I sa za bod 4 vkladá nový bod 5, ktorý znie:
„5. V § 58 ods. 5 sa vypúšťajú slová „§ 2 ods. 5 písm. g),“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Legislatívno-technická úprava vo vzťahu ku zmene § 58 ods. 4 zákona, zohľadňuje tiež pripomienku z rokovania vlády SR.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
15.V čl. I sa vypúšťa bod 6.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Zmena zohľadňuje pripomienku z rokovania vlády SR.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
16.V čl. I sa za bod 6 vkladajú nové body 7 a 8, ktoré znejú:
„7. V § 61 odsek 4 znie:
„(4) Zmluva alebo rámcová dohoda uzatvorené v elektronickej podobe s použitím technických a programových prostriedkov, ktoré rovnaké ako technické a programové prostriedky elektronického trhoviska, sa považujú za zmluvu alebo rámcovú dohodu uzatvorené v písomnej forme.“.
8. V § 61 ods. 6 sa na konci pripája táto veta: „Súčasťou všeobecných podmienok používania dynamického nákupného systému môžu byť aj všeobecné obchodné podmienky, ktoré súčasťou zmluvy alebo rámcovej dohody medzi uchádzačom alebo
10
uchádzačmi a verejným obstarávateľom alebo obstarávateľom uzatvorenej s využitím dynamického nákupného systému; zmena všeobecných obchodných podmienok nemá vplyv na už zadané zákazky.“.“.
Nasledujúce body sa primerane prečíslujú.
Nový bod 7 je legislatívno-technickou úpravou vo vzťahu ku zmene § 58 ods. 4 zákona.
Nový bod 8 umožňuje v rámci dynamického nákupného systému využívať obdobné inštitúty, aké používa elektronické trhovisko vo vzťahu k zmluvným podmienkam. Keďže je predpoklad, že zmluvy uzatvárané prostredníctvom dynamického nákupného systému budú v mnohých ohľadoch totožné, navrhuje sa umožniť vytvorenie všeobecných zmluvných podmienok, na ktoré bude pri konkrétnej zákazke možné odkázať ako na integrálnu súčasť zmluvy.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
17.V čl. I bode 8 (§ 113 ods. 1) sa vypúšťa slovo „ods.“ pred číslicou „6“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu vnútorného odkazu.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
18.V čl. I bode 10 § 187c ods. 1 sa slovo „dokončia“ nahrádza slovom „dokončí“.
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať spoločne o všetkých pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch, s odporúčaním gestorského výboru s c h v á l i ť.
11
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Petra ANTALA, Bélu BUGÁRA a Gábora GÁLA na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 577)
s c h v á l i ť v znení pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto spoločnej správe, ktoré gestorský výbor odporúčal schváliť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti č. 150 z 12. septembra 2017.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spoločného spravodajcu predložiť návrhy podľa § 81 ods. 2, § 83 ods. 4, § 84 ods. 2 a § 86 rokovacieho poriadku Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 12. septembra 2017
Jana K i š š o v á, v.r.
predsedníčka Výboru NR SR
pre hospodárske záležitosti