Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh na pristúpenie Slovenskej republiky k Dohode o zriadení Európskeho laboratória molekulárnej biológie
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
február 2017
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
apríl 2017
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
máj 2017
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Európske laboratórium molekulárnej biológie (ďalej len „EMBL“) patrí medzi svetových lídrov vedy a výskumu v oblasti prírodných vied. Slovenská republika sa stala tzv. perspektívnym členom v júni 2014. Perspektívne členstvo je dočasné, maximálne dobu trvania tri roky a nakoľko doba perspektívneho členstva SR vypršala, MŠVVaŠ SR požiadalo dňa 31. októbra 2016 o trvalé členstvo v EMBL. Trvalým členstvom získa Slovenská republika prístup do všetkých laboratórií v rámci EMBL ako aj hlas v Rade EMBL.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
1.Hlavným dôvodom je možnosť využívať unikátnu infraštruktúru jednotlivých centier, ktorá nemá analógiu v SR. V minulosti sa niektorým výskumníkom podarilo dostať na zariadenia EMBL, hlavne počas zahraničných pobytov v členských krajinách EMBL. Riadne členstvo umožní priamy prístup na zariadenia EMBL.
2.Možnosť doktorandského štúdia v niektorej z 85 skupín pôsobiacich v EMBL centrách. Absolventi takéhoto štúdia majú jedinečnú pozíciu pre ďalší vedecký rast, nielen pre kvalitnú vedeckú výchovu, ale získanie množstva medzinárodných kontaktov, bez ktorých je úspešne pôsobenie v Európskej vede veľmi ťažké.
3.Uchádzať sa o krátkodobé a dlhodobé pobyty financované zo zdrojov EMBO/EMBL. Kde je každoročne financovaných niekoľko stoviek takýchto pobytov.
4.Organizovať a zúčastniť sa na metodických kurzoch financovaných zo zdrojov
2
EMBO/EMBL. Tieto umožnia zaškolenie do najnovších techník výskumu, resp. k efektívnemu využitiu a poznaniu unikátnej prístrojovej techniky na pracoviskách EMBL.
5.Podstatne lepšia východisková situácia pri účasti v rámcových programoch EÚ, kde je potrebné v experimentálnych vedných disciplínach preukázať prístrojové vybavenie a súčasne stretnutia v EMBL centrách často vedú k vytvoreniu výskumných konzorcií, ktoré sa môžu prihlásiť na jednotlivé výzvy Horizont2020.
6.EMBL vedúcu úlohu v integrácii vied o živej prírode v Európe. Z toho vyplýva jej dosah na formulovanie stratégie rozvoja a financovania týchto vied v EÚ.
7.Zvýšenie šance na zvolenie Slovenského vedca za člena EMBO. Napriek tomu, že hlavným kritériom je vedecká kvalita, dôležité je aby ho poznala aspoň časť hlasujúcich členov. Práca v rámci EMBL výrazne prispeje k takémuto zviditeľneniu.
8.Predpokladá sa, že sieť pracovísk EMBL sa v blízkej dobe rozšíri o laboratóriá v Strednej Európe. Aj keby takéto pracovisko nebolo v SR, naši delegáti môžu dohodnúť lepšie podmienky pre účasť výskumníkov zo Slovenska. ČR je jeden zo silných kandidátov.
9.Členstvo v EMBL, požadujú aj viaceré relevantné vedecké spoločnosti, z ktorých najväčšia je Slovenská spoločnosť pre biochémiu a molekulárnu biológiu a inštitúcie, kde rozvíjajú molekulárne biologický výskum z viacerých univerzít a SAV.
4.Dotknuté subjekty
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR, vedecká obec, vedecké inštitúcie v oblasti molekulárnej biológie
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Alternatívne riešenia neboli posudzované.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
3
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
Slovenská republika sa ako stály člen zaväzuje uhrádzať ročný členský príspevok. Prostriedky na úhradu týchto nákladov budú zabezpečené z rozpočtovej kapitoly Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Ing. Marcel Sládok,
marcel.sladok@minedu.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
I. Úvod: Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky dňa 30. januára 2017 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál „Návrh na pristúpenie Slovenskej republiky k Dohode o zriadení Európskeho laboratória molekulárnej biológie“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, ktoré rozpočtovo zabezpečené.
4
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V analýze vplyvov na rozpočet sa konštatuje, že prostriedky na úhradu predmetných výdavkov budú zabezpečené v rámci kapitoly Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR. Uvedené berie Komisia na vedomie.
Z analýzy však nie je zrejmé, na základe akých výpočtov predkladateľ kvantifikoval vplyv v rokoch 2017 2021 v sumách 269 000 eur 560 000 eur. Výpočty vplyvov na verejné financie žiada Komisia uviesť v analýze vplyvov na rozpočet v časti 2.2.4.
V analýze vplyvov na rozpočet v tabuľke č. 1 je potrebné vo výdavkovej časti v riadku „v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť (MŠVVaŠ SR)“ uviesť v roku 2017 namiesto nuly prislúchajúcu kvantifikáciu.
Zároveň je potrebné v tabuľke č. 1 uviesť program, z ktorého kapitola MŠVVŠ SR bude predmetné výdavky financovať.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Všetky pripomienky Komisie boli akceptované a do Doložky vybraných vplyvov zapracované.
5
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2017
2018
2019
2020
2021
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
269000
325000
382000
460000
560000
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť(MŠVVaŠ SR – program 0970A)
269000
325000
382000
460000
560000
z toho:
- vplyv na ŠR
269000
325000
382000
460000
560000
Rozpočtové prostriedky
269000
325000
382000
460000
560000
EÚ zdroje
0
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
269000
325000
382000
460000
560000
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť (MŠVVaŠ SR – program 0970A)
269000
325000
382000
460000
560000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
0
6
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Slovenská republika sa ako stály člen zaväzuje uhrádzať ročný členský príspevok. Prostriedky na úhradu týchto nákladov budú zabezpečené z rozpočtovej kapitoly Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Európske laboratórium molekulárnej biológie (ďalej len „EMBL“) patrí medzi svetových lídrov vedy a výskumu v oblasti prírodných vied. Slovenská republika sa stala tzv. perspektívnym členom v júni 2014. Perspektívne členstvo je dočasné, maximálne dobu trvania tri roky a nakoľko doba perspektívneho členstva SR vypršala, MŠVVaŠ SR požiadalo dňa 31. októbra 2016 o trvalé členstvo v EMBL. Trvalým členstvom získa Slovenská republika prístup do všetkých laboratórií v rámci EMBL ako aj hlas v Rade EMBL.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
r
r + 1
r + 2
r + 3
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
7
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Slovenská republika sa ako stály člen zaväzuje uhrádzať ročný členský príspevok na základe výzvy Výboru EMBL. Prostriedky na úhradu týchto nákladov budú zabezpečené z rozpočtovej kapitoly Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu SR.
Slovenská republika pristúpila ako „perspektívny člen“ k EMBL podpísaním Vyhlásenia o zámere o perspektívnom členstve ministrom školstva, vedy, výskumu a športu SR dňa 24. februára 2014. Na základe čl. 6 Vyhlásenia, perspektívne členstvo je stanovené na obdobie troch rokov a následne je potrebné požiadať o pristúpenie ako plnohodnotný člen.
Na základe čl. 7 Vyhlásenia pristupujúca krajina, ktorá prešla perspektívnym členstvom, nárok na zľavu z úhrady členského príspevku nasledovne:
cid:image001.png@01D215C5.D21ECC20
Výska príspevku konkrétnej krajiny je stanovená na základe údajov OECD, ktoré sa prerátavajú každé 3 roky a pre Slovenskú republiku bola stanovená výška členského príspevku v hodnote 0,5% z celkového rozpočtu EMBL. Zároveň v novembri 2016 na zasadnutí Finančného výboru EMBL bol odsúhlasený 5-ročný indikatívny finančný plán, ktorý počíta s 1% ročným zvyšovaním príspevkov na pokrytie inflácie.
V nadväznosti na uvedené v prípade, že Slovenská republika ratifikuje Zmluvu o založení EMBL a pristúpi ako plnohodnotný člen, bude prispievať do rozpočtu EMBL vo vyššie uvedenej výške.
8
9
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2 (kapitoly 637 036 a 637 001)
Bežné transfery (640)2
269000
325000
382000
460000
649003
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
269000
325000
382000
460000
10
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
r
r + 1
r + 2
r + 3
poznámka
Počet zamestnancov celkom
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.