Výbor
Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
28. schôdza výboru
Číslo: CRD-1140/2017
110
U z n e s e n i e
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
zo 4. septembra 2017
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 564) – druhé čítanie
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky
pre verejnú správu a regionálny rozvoj
p r e r o k o v a l
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 564);
A. s ú h l a s í
s vládnym návrhom zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 564);
B. o d p o r ú č a
Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 564) schváliť so zmenami a doplnkami uvedenými v prílohe tohto uznesenia;
Boris K o l l á r, v.r.
predseda výboru
Dušan B u b l a v ý, v.r.
overovateľ výboru
Príloha k uzn. č. 110 – tlač 564
Pozmeňujúce a doplňujúce návrhy
k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (tlač 564)
___________________________________________________________________________
1.K čl. I (15. bod návrhu)
V čl. I 15. bod § 10 ods. 3 písm. h) sa za slová „a integrácie údajov,“ vkladá spojka „a“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu. Navrhovanou úpravou čl. I 15. bod sa mení názov spoločného modulu, avšak opodstatnenosť spojky „a“ ostáva zachovaná“.
2.K čl. I (17. bod návrhu)
V čl. I bod 17 § 10 ods. 11 druhá veta sa vypúšťajú slová „a prevádzkovateľom je úrad vlády".
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s úpravou kompetencií pre prevádzku modulu procesnej integrácie a integrácie údajov. Možnosť určenia prevádzkovateľa zostáva zachovaná aj bez jeho explicitného ustanovenia v zákone postupovať sa bude v súlade so zákonom č. 275/2006 Z.z.
3.K čl. I (19. bod návrhu)
V čl. I 19. bod § 10 ods. 13 sa slová „k ohrozeniu plneniu úloh“ nahrádzajú slovami „k ohrozeniu plnenia úloh“.
Ide o gramatickú úpravu.
4.K čl. I (21. bod návrhu)
V čl. I 21. bod § 10a ods. 5 sa slovo „odberať“ nahrádza slovom „odoberať“.
Ide o gramatickú úpravu.
5.V čl. I bod 35 znie:
„35. V § 22b odseky 2 až 5 znejú:
„(2) V registri autentifikačných certifikátov sa vedie zoznam autentifikačných
certifikátov, ktoré sa používajú na účely podľa § 22aa, ako aj údaj o tom, že autentifikačný certifikát podľa § 22aa bol zrušený.
(3) Správca komunikačnej časti autentifikačného modulu zapíše do registra autentifikačných certifikátov autentifikačný certifikát podľa § 22aa na žiadosť toho, komu bol vydaný. Ten, komu bol autentifikačný certifikát podľa § 22aa vydaný alebo vydavateľ autentifikačného certifikátu podľa § 22aa, povinní oznámiť správcovi komunikačnej časti autentifikačného modulu zrušenie tohto certifikátu bezodkladne po tom, ako k zrušeniu dôjde.
(4) Zápis autentifikačných certifikátov do registra autentifikačných certifikátov sa vykonáva na základe elektronickej žiadosti zverejnenej na ústrednom portáli, ktorá je autorizovaná. Na overenie údajov uvedených v žiadosti, ktoré nie referenčnými údajmi, je správca komunikačnej časti autentifikačného modulu oprávnený požadovať predloženie verejnej listiny, z ktorej možno tieto údaje overiť. Ak údaje uvedené na verejnej listine alebo v žiadosti nie zhodné s údajmi v referenčnom registri alebo údaje uvedené v žiadosti nie aktuálne, správca komunikačnej časti autentifikačného modulu žiadosť odmietne.
(5) Správca komunikačnej časti autentifikačného modulu je povinný každý deň vydať zoznam platných autentifikačných certifikátov podľa § 22aa. Zoznam platných autentifikačných certifikátov podľa § 22aa platí 24 hodín od jeho vydania a autentifikačný certifikát podľa § 22aa uvedený v zozname sa považuje za platný počas celej doby platnosti zoznamu, kým sa nepreukáže opak. Správca komunikačnej časti autentifikačného modulu zabezpečuje overenie platnosti autentifikačného certifikátu podľa § 22aa spôsobom dostupným každému orgánu verejnej moci; informáciu o spôsobe overenia správca zverejní na ústrednom portáli.“.
Navrhuje sa vykonať tri vecné úpravy vo vzťahu k vedeniu zoznamu autentifikačných certifikátov. Prvou je uloženie povinnosti vydavateľovi certifikátu oznámiť jeho zrušenie NASESu. Dôvodom je snaha o zabezpečenie aktuálnosti vedeného zoznamu platných certifikátov. Druhou zmenou je úprava podávania žiadosti o zápis certifikátu. V súlade s aktuálnou praxou sa navrhuje zavedenie elektronickej žiadosti. Poslednou zmenou je úprava spôsobu overovania platných certifikátov. Namiesto obmedzenia na jeden spôsob (publikáciu zoznamu) sa navrhuje ustanoviť povinnosť pre NASES zabezpečiť dostupnosť overenia platnosti certifikátu, pričom voľba konkrétneho spôsobu sa z praktických dôvodov ponecháva na NASES.
6.K čl. I
V čl. I sa za 38. bod vkladajú nové body 39. a 40., ktoré znejú:
„39. V § 23 ods. 7 sa slová „odseku 4“ nahrádzajú slovami „odseku 6 “.
40. V § 23a ods. 1 sa slová „23 ods. 4“ nahrádzajú slovami „23 ods. 6“.“.
Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu vykonanú v súvislosti s
navrhovanou zmenou v čl. I 37. bod predkladaného návrhu zákona (doplnenie nových odsekov 2 a 3 v § 23).
7.K čl. I
V čl. I sa za bod 38 vkladajú nové body 39 a 40, ktoré znejú:
„39. V § 24 ods. 2 písm. a) sa na konci vkladá bodkočiarka a pripájajú sa slová „prezentačná schéma nemusí byť súčasťou elektronického formulára, ak je používateľské rozhranie pre vyplnenie elektronického formulára poskytované pre prístupové miesto zo špecializovaného portálu,“.
40. V § 24 ods. 5 sa na konci pripája táto veta: „Obsahom elektronického formulára pre elektronické podanie môže byť aj identifikátor osoby.“.“.
Účinnosť čl. I bod 39 sa navrhuje 1. januára 2018, čo sa primerane premietne do ustanovenia o účinnosti zákona.
Ostatné novelizačné body sa v nadväznosti na túto zmenu primerane prečíslujú.
Navrhovaná zmena za cieľ umožniť vytváranie elektronických formulárov dvomi spôsobmi. Dnes existujúca cesta (pomocou vyplňovacej časti v rámci formulárov) by zostala naďalej zákonnou možnosťou a existujúce formuláre by sa nemuseli prerábať. Na druhej strane by ale zákon otvoril možnosť publikovať do prístupových miest zadávacie časti aj iným spôsobom, ktorý musí gestor služby podriadiť metodickým a štandardizačným pokynom, na tento účel vytvoreným.
Pokiaľ ide o doplnenie § 24 ods. 5, navrhuje sa explicitne vyjadriť to, že náležitosťou identifikujúcou osobu, môže byť vo formulári aj identifikátor osoby podľa zákona o e-Governmente.
8.K čl. I
V čl. I sa za bod 41 vkladá nový bod 42, ktorý znie:
„42. V § 26 ods. 4 sa na konci pripája táto veta: „Obsahom elektronického formulára pre elektronický úradný dokument môže byť aj identifikátor osoby.“.“.
Ostatné novelizačné body sa v nadväznosti na túto zmenu primerane prečíslujú.
Obdobne, ako v § 24 ods. 5, navrhuje sa explicitne vyjadriť to, že náležitosťou identifikujúcou osobu, môže byť vo formulári aj identifikátor osoby podľa zákona o e-Governmente.
9.K čl. I (51. bod. návrhu)
V čl. I 51. bod sa odkaz na poznámku pod čiarou „21c)“ vrátane poznámky pod čiarou označuje ako odkaz „20d)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu vzhľadom na požiadavku prehľadného usporiadania zákona v súlade s článkom IV Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov a zachovania poradia jednotlivých odkazov na poznámky pod čiarou (odkaz 21 sa
nachádza v § 23 ods. 2 a odkaz 21a sa nachádza v § 34 súčasného znenia zákona).
10.K čl. I
V čl. I bod 51 § 31a sa za odsek 13 vkladá nový odsek 14, ktorý znie:
„(14) Ak sa doručovať do zahraničia, poštový podnik doručuje listinný rovnopis len ako doporučenú zásielku a informáciu o výsledku doručenia nevyhotovuje. Orgán verejnej moci je pri doručovaní do zahraničia oprávnený zabezpečiť vyhotovenie listinného rovnopisu a jeho doručenie bez použitia postupu podľa odseku 1.“.
Doterajší odsek 14 sa označuje ako odsek 15.
Navrhuje sa doplniť ustanovenia o centrálnom doručovaní pre prípady, kedy nie je možné získať informáciu o doručení z dôvodu, že v danom štáte nie je takáto služba podporovaná. Pre tieto prípady sa navrhuje vylúčiť povinnosť poštového podniku vyhotovovať informáciu o doručení, keďže nebude disponovať znalosťou, či k doručeniu došlo a kedy.
11.K čl. I
V čl. I sa za 59. bod vkladá nový bod 60, ktorý znie:
„60. V § 35 ods. 3 písm. c) sa na konci bodka nahrádza čiarkou a pripája sa slovo „a“.“.
Ostatné body sa primerane prečíslujú.
Ide o legislatívno-technickú úpravu vykonanú v súvislosti so zmenou v čl. I 59. a 60. bod predkladaného návrhu zákona.
12.K čl. I (60. bod. návrhu)
V čl. I 60. bod sa odkaz na poznámku pod čiarou „21b)“ vrátane poznámky pod čiarou označuje ako odkaz „20e)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, vzhľadom na požiadavku prehľadného usporiadania zákona v súlade s článkom IV Legislatívnych pravidiel tvorby zákonov a zachovania poradia jednotlivých odkazov na poznámky pod čiarou (odkaz 21 sa nachádza v § 23 ods. 2 a odkaz 21a sa nachádza v § 34 súčasného znenia zákona).
13.K čl. I (66. bod návrhu)
V čl. I bod 66 sa na konci pripájajú slová a na konci sa pripájajú slová „alebo na správny poplatok podľa osobitného predpisu,10) ak zaručenú konverziu vykonáva integrované obslužné miesto prevádzkované ministerstvom vnútra““.
Legislatívno-technická úprava v súvislosti s úpravou správneho
poplatku za činnosť integrovaného obslužného miesta prevádzkované Ministerstvom vnútra SR v zákone o správnych poplatkoch.
14.K čl. I
V čl. I sa za bod 67 vkladajú nové body 68 a 69, ktoré znejú:
„68. V § 43 ods. 2 sa na konci pripájajú slová „alebo priamo v prospech účtu právnickej osoby so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu, ktorý slúži na platenie poplatkov podľa osobitného predpisu7a) uvedeného v príkaze na úhradu, ak na to prevádzkovateľ integrovaného obslužného miesta vytvorené podmienky.“.
69. § 43 sa dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Ak sa úhrada vykonáva priamo v prospech účtu právnickej osoby so 100-percentnou majetkovou účasťou štátu, ktorý slúži na platenie poplatkov podľa osobitného predpisu,7a) odseky 5 a 6 sa nepoužijú.“.
Ostatné novelizačné body sa v nadväznosti na túto zmenu primerane prečíslujú.
Prevádzkovateľ IOM, ktorým je klientske centrum Ministerstva vnútra SR umožňuje platbu na IOM prostredníctvom eKolku. Keďže v takom prípade pôjde o priamu platbu poplatníka mimo účtu prevádzkovateľa IOM, odbúra sa vznik pohľadávkovo-záväzkového vzťahu medzi prevádzkovateľom IOM a prijímateľom úhrady (t.z. prevádzkovateľom systému eKolok). Na umožnenie tohto mechanizmu je potrebné vykonať navrhované dve zmeny.
15.K čl. I (77. bod návrhu)
V čl. I bod 77 sa slová „o obsahu“ nahrádzajú slovami „o formáte a obsahu“.
Legislatívno-technická úprava, nadväzujúca na zmeny v § 22b.
16.K čl. I (81. bod návrhu)
V čl. I bod 81 sa na konci pripájajú slová „a slová „1. januára 2018“ sa nahrádzajú slovami „1. júla 2019“.“.
Navrhuje sa predĺžiť lehotu na vybudovanie centrálnej evidencie konverzie z dôvodu poskytnutia dostatočného časového priestoru na realizáciu tejto povinnosti.
17.K čl. I (83. bod návrhu)
V čl. I 83. bod § 60f ods. 1 sa slová „k 31. októbru 2017“ nahrádzajú slovami „do 31. októbra 2017“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu ktorou sa precizuje
navrhované ustanovenie.
18.K čl. I (83. bod návrhu)
V čl. I 83. bod § 60f ods. 5 sa slová „oprávnené vytvárať“ nahrádzajú slovami „oprávnená vytvárať“.
Ide o gramatickú úpravu.
19.K čl. I (83. bod návrhu)
V čl. I 83. bod § 60f ods. 7 sa slová „k 31. októbru 2017“ nahrádzajú slovami „do 31. októbra 2017“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu ktorou sa precizuje navrhované ustanovenie.
20.K čl. I (83. bod návrhu)
V čl. I bod 83 sa § 60f dopĺňa odsekom 8, ktorý znie:
„(8) Správca špecializovaného portálu a správca informačného systému integrovaného obslužného miesta zabezpečia sprístupnenie podľa § 5 ods. 6 písm. b) najneskôr od 1. apríla 2018.“.
Doplnením § 5 ods. 6 písm. b) sa zavádza povinnosť umožniť platbu cez tzv. systém eKolku pre všetky špecializované portály a integrované obslužné miesta. Vzhľadom na to, že zavedenie tejto povinnosti do praxe si môže vyžiadať isté časové obdobie, navrhuje sa v prechodnom ustanovení poskytnúť primeranú lehotu na splnenie tejto povinnosti.
21.K čl. II (4. bod návrhu)
V čl. II 4. bod § 24 ods. 1 sa slová „vkladajú slová“ nahrádzajú slovami „vkladá čiarka a slová“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
22.K čl. III (1. bod návrhu)
V čl. III 1. bod § 9 ods. 1 sa slová „vkladajú slová“ nahrádzajú slovami „vkladá čiarka a slová“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu.
23.K čl. III (2. bod návrhu)
V čl. III bod 2 § 9 ods. 2 písm. b) sa vypúšťa slovo „základný“ a za slovami „verejnej moci“ sa vypúšťa odkaz 5ag, vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 5ag.
Legislatívno-technická úprava, nadväzujúca na doplnenie § 15a a zmenu názvu číselníka.
24.K čl. III
V čl. III sa za bod 2 vkladá nový bod 3, ktorý znie:
„3. § 11 sa dopĺňa odsekom 14, ktorý znie:
„(14) Na účely vrátenia poplatku možno namiesto odpisu právoplatného rozhodnutia použiť aj elektronické rozhodnutie, vyhotovené v súlade s osobitným predpisom,7j) s vyznačenou právoplatnosťou.“.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 7j znie:
„7j) § 26 až 28 zákona č. 305/2013 Z.z. v znení neskorších predpisov.“.
Ostatné novelizačné body sa v nadväznosti na túto zmenu primerane prečíslujú.
Legislatívno–technická úprava spresňujúca postup pre vrátenie poplatku v súvislosti s výkonom verejnej moci elektronicky podľa zákona o e-Governmente.
25.K čl. III
V čl. III sa za bod 4 vkladá nový bod 5, ktorý znie:
„5. § 15a sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Ministerstvo financií Slovenskej republiky vedie číselník poplatkov orgánom verejnej moci, ako štruktúrovanú verzia sadzobníka. Položkami číselníka poplatkov orgánom verejnej moci položky sadzobníka alebo ich nižšia úroveň členenia v písmenách, bodoch alebo s prihliadnutím na iné podmienky ich uplatňovania ustanovené v oslobodení, splnomocnení alebo poznámke položky tak, aby vzniklo toľko položiek číselníka poplatkov orgánom verejnej moci, koľko variácií sadzieb poplatku je prípustných vo všetkých položkách sadzobníka poplatkov. Položky číselníka poplatkov orgánom verejnej moci môžu mať prepojenie na úroveň životnej situácie alebo služby verejnej správy,7i) ak ich poskytovanie nie je možné oddeliť, alebo ak je ich poskytovanie na združenom základe vhodné vzhľadom na nastavenie životných situácií alebo služby verejnej správy na ústrednom portáli verejnej správy,5ae) špecializovanom portáli5af) alebo integrovanom obslužnom mieste.5ac) Súdy, orgány štátnej správy súdov a orgány prokuratúry povinné napĺňať do číselníka poplatkov orgánom verejnej moci údaje a udržiavať ho aktuálny, a to v rozsahu údajov, ktoré sa týkajú ich vlastnej pôsobnosti vo vzťahu ku konaniu alebo úkonu, za ktoré sa poplatky vyberajú .“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 7i znie:
7i) § 2 ods. 1 písm. r) a f) zákona č. 275/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
Ostatné novelizačné body sa v nadväznosti na túto zmenu primerane prečíslujú.
Vzhľadom na to, že číselník poplatkov by mal byť používaný najmä na účely riadnej evidencie poplatkov, platených prostredníctvom systému eKolok sa navrhuje, aby bol upravený priamo v zákone o súdnych poplatkoch a nie v zákone o informačných systémoch verejnej správy. Z obsahového hľadiska nedochádza oproti predkladateľom navrhovanému zneniu k zmenám.
26.K čl. III (5. bod návrhu)
V čl. III bod 5 sa slová „zo základného“ nahrádzajú slovom „z“ a za slovami „verejnej moci“ sa vypúšťa odkaz 5ag.
Legislatívno-technická úprava, nadväzujúca na doplnenie § 15a a zmenu názvu číselníka.
27.K čl. III (7. bod návrhu)
V čl. III bod 7 sa doterajší text § 18i označuje ako odsek 1 a dopĺňa sa odsekom 2, ktorý znie:
„(2) Ministerstvo financií Slovenskej republiky sprístupní funkcionality číselníka poplatkov orgánom verejnej moci podľa § 15a ods. 4 na účely jeho používania podľa tohto zákona najneskôr od 1. apríla 2018.“.
Zavedenie povinnosti vytvoriť číselník poplatkov orgánom verejnej moci a tiež povinnosti ho používať je spojené aj s časovými a organizačnými nákladmi na strane MF SR. Vzhľadom na to sa navrhuje v prechodnom ustanovení poskytnúť primeranú lehotu na splnenie tejto povinnosti.
28.K čl. IV (3. bod návrhu)
V čl. IV bod 3 sa vypúšťa slovo „základný“ a za slovami „verejnej moci“ sa vypúšťa odkaz 7af, vrátane poznámky pod čiarou k odkazu 7af.
Legislatívno-technická úprava, nadväzujúca na doplnenie § 15a a zmenu názvu číselníka.
29.K čl. IV
V čl. IV sa za bod 3 vkladá nový bod 4, ktorý znie:
„4. § 10 sa dopĺňa odsekom 13, ktorý znie:
„(13) Na účely vrátenia poplatku možno namiesto odpisu právoplatného rozhodnutia použiť aj elektronické rozhodnutie, vyhotovené v súlade s osobitným predpisom,7ag) s vyznačenou právoplatnosťou.“.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 7ag znie:
„7ag) § 26 až 28 zákona č. 305/2013 Z.z. v znení neskorších predpisov.“.
Ostatné novelizačné body sa v nadväznosti na túto zmenu primerane prečíslujú.
Legislatívno–technická úprava spresňujúca postup pre vrátenie poplatku v súvislosti s výkonom verejnej moci elektronicky podľa zákona o e-Governmente.
30.K čl. IV
V čl. IV sa za bod 5 vkladá nový bod 6, ktorý znie:
„6. § 15a sa dopĺňa odsekom 4, ktorý znie:
„(4) Ministerstvo financií Slovenskej republiky vedie číselník poplatkov orgánom verejnej moci, ako štruktúrovanú verzia sadzobníka. Položkami číselníka poplatkov orgánom verejnej moci položky sadzobníka alebo ich nižšia úroveň členenia v písmenách, bodoch alebo s prihliadnutím na iné podmienky ich uplatňovania ustanovené v oslobodení, splnomocnení alebo poznámke položky tak, aby vzniklo toľko položiek číselníka poplatkov orgánom verejnej moci, koľko variácií sadzieb poplatku je prípustných vo všetkých položkách sadzobníka. Položky číselníka poplatkov orgánom verejnej moci môžu mať prepojenie na úroveň životnej situácie alebo služby verejnej správy,7f) ak ich poskytovanie nie je možné oddeliť, alebo ak je ich poskytovanie na združenom základe vhodné vzhľadom na nastavenie životných situácií alebo služby verejnej správy na ústrednom portáli verejnej správy,7ac) špecializovanom portáli7ad) alebo integrovanom obslužnom mieste.5) Správne orgány povinné napĺňať do číselníka poplatkov orgánom verejnej moci údaje a udržiavať ho aktuálny, a to v rozsahu údajov, ktoré sa týkajú ich vlastnej pôsobnosti vo vzťahu ku konaniu alebo úkonu, za ktoré sa poplatky platia .“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 7f znie:
7f) § 2 ods. 1 písm. r) a f) zákona č. 275/2006 Z. z. v znení neskorších predpisov.“.
Ostatné novelizačné body sa v nadväznosti na túto zmenu primerane prečíslujú.
Vzhľadom na to, že číselník poplatkov by mal byť používaný najmä na účely riadnej evidencie poplatkov, platených prostredníctvom systému eKolok sa navrhuje, aby bol upravený priamo v zákone o správnych poplatkoch a nie v zákone o informačných systémoch verejnej správy. Z obsahového hľadiska nedochádza oproti predkladateľom navrhovanému zneniu k zmenám.
31.K čl. IV (7. bod návrhu)
V čl. IV bod 7 § 17 ods. 4 sa na konci pripája táto veta: Na účel podľa prvej vety obec alebo vyšší územný celok oznámi prevádzkovateľovi systému číslu účtu prostredníctvom na to určeného elektronického formulára zverejneného na ústrednom portáli verejnej správy; prevádzkovateľ systému nemá povinnosť zaplatené poplatky obci alebo vyššiemu územnému celku odviesť v lehote podľa prvej vety, ak mu nebolo číslo účtu oznámené.“.
Legislatívno technická úprava súvisiaca najmä s platbou prostredníctvom systému e-Kolok. Prevádzkovateľ IOM, ktorým
je klientske centrum Ministerstva vnútra SR umožňuje platbu na IOM prostredníctvom systému eKolku a najmä na tento účel je potrebné zaviesť povinnosť oznamovania čísiel účtov obcí a VÚC, na ktoré sa následne vybrané poplatky majú poukázať.
32.K čl. IV (8. bod návrhu)
V čl. IV bod 8 sa slová „zo základného“ nahrádzajú slovom „z“ a za slovami „verejnej moci“ sa vypúšťa odkaz 7af.
Legislatívno-technická úprava, nadväzujúca na doplnenie § 15a a zmenu názvu číselníka.
33.K čl. IV (11. bod návrhu)
V čl. IV bod 11 sa § 19l dopĺňa odsekom 3, ktorý znie:
„(3) Ministerstvo financií Slovenskej republiky sprístupní funkcionality číselníka poplatkov orgánom verejnej moci podľa § 15a ods. 4 na účely jeho používania podľa tohto zákona najneskôr od 1. apríla 2018.“.
Zavedenie povinnosti vytvoriť číselník poplatkov orgánom verejnej moci a tiež povinnosti ho používať je spojené aj s časovými a organizačnými nákladmi na strane MF SR. Vzhľadom na to sa navrhuje v prechodnom ustanovení poskytnúť primeranú lehotu na splnenie tejto povinnosti.
34.K čl. IV
Čl. IV sa dopĺňa bodmi 16 až 18, ktoré znejú:
„16. V Sadzobníku správnych poplatkov časti XXIV. Výkon verejnej moci elektronicky položke 275 písm. a) d) sa na konci pripájajú slová „vrátane prvej zaručenej konverzie takto vydaných dokumentov“.
17. V Sadzobníku správnych poplatkov časti XXIV. Výkon verejnej moci elektronicky sa položka 275 dopĺňa písmenom e), ktoré znie:
„e) Poskytnutie zaručenej konverzie podľa § 39 ods. 8 zákona č. 305/2013 Z. z. integrovaným obslužným miestom prevádzkovaným Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky:
1.za vytvorenie osvedčovacej doložky .... 1 euro
2.za každých, aj začatých päť strán pôvodného listinného dokumentu formátu A4 .... 0,5 eura
3.za každých, aj začatých päť strán pôvodného listinného dokumentu formátu A3 .... 1 euro
4.za každých, aj začatých päť strán novovzniknutého listinného dokumentu formátu A4 ... 1 euro
5.za každých, aj začatých päť strán novovzniknutého listinného dokumentu formátu A3 ... 2 eurá
6.za zaručenú konverziu jedného elektronického dokumentu podľa § 35 ods. 1 písm. c) zákona .... 0,5 eura
7.ak sa na zaručenú konverziu použije technológia optického rozpoznávania znakov (OCR), za každú, aj začatú stranu novovzniknutého listinného dokumentu formátu A4 .... 5 eur
8.ak sa na zaručenú konverziu použije technológia optického rozpoznávania znakov (OCR), za každú, aj začatú stranu novovzniknutého listinného dokumentu formátu A3 ... 10 eur
9.za každú, aj začatú stranu formátu A4 novovzniknutého dokumentu obsahujúcu konverziu informačného obsahu podľa § 2 písm. g) zákona .... 0,5 eura
18. V Sadzobníku správnych poplatkov časti XXIV. Výkon verejnej moci elektronicky v položke 275 sa doterajší text poznámky označuje ako bod 1 a dopĺňa sa bodom 2, ktorý znie:
„2. Súčasťou poplatku podľa písmena e) sú aj hotové výdavky na spotrebný materiál.“.
Legislatívno technická úprava súvisiaca s odmenou za vykonávania zaručenej konverzie v prevádzkarni IOM, ktorým je klientske centrum Ministerstva vnútra SR. Keďže podľa zákona tieto služby spoplatňované správnym poplatkom a nie odmenou, je potrebné toto premietnuť aj do prílohy zákona o správnych poplatkoch. Miernu úpravu poplatku vyvolala skutočnosť, že poplatky platené na kioskoch ministerstva a každá suma pod 05 eura je zaokrúhľovaná smerom dole. Preto je ako najnižšiu sumu možné ustanoviť len 0,5 eur.
35.K čl. V
V čl. V sa za bod 1 vkladajú nové body 2 až 4, ktoré znejú:
„2. V § 25 ods. 4 uvádzacia veta znie: „Zdravotná poisťovňa je oprávnená poskytovať orgánom verejnej moci a iným orgánom podľa osobitného predpisu55a) na účely plnenia úloh podľa osobitného predpisu, vrátane použitia na účely výkonu verejnej moci55b) prostredníctvom informačného systému verejnej správy podľa osobitného predpisu55c) elektronicky”
Poznámky pod čiarou k odkazom 55a a 55b znejú:
55a) § 5 ods. 1, § 6 ods. 1, § 7 ods. 1, § 9 ods. 1 a § 10 ods. 1 zákona č. 292/2014 Z. z. o príspevku poskytovanom z európskych štrukturálnych a investičných fondov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a §17 ods. 6 zákona č. 305/2013 Z. z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) v znení neskorších predpisov.
55b) § 5 ods. 2 4, § 6 ods. 2, § 7 ods. 2, § 9 ods. 2 a § 10 ods. 2 zákona č. 292/2014 Z. z. v znení neskorších predpisov a §17 ods. 6 zákona č. 305/2013 Z. z. v znení neskorších predpisov.“
3. V § 25 ods. 4 písmeno b) znie
„b) informáciu o pohľadávkach po splatnosti voči platiteľovi poistného podľa § 11 ods. 1 písm. a) až c) a výšku týchto pohľadávok,“.
4. V § 25 ods. 4 sa vypúšťa písmeno c).“.
Ostatné novelizačné body sa v nadväznosti na túto zmenu primerane prečíslujú.
Navrhuje sa explicitne vyjadriť, že poskytovanie informácií podľa § 25 ods. 4 zákona č. 580/2004 Z.z. sa aplikuje aj vo vzťahu k zákonu o e-Governmente v prípadoch, kedy tieto informácie potrebuje orgán verejnej moci na svoju činnosť podľa osobitných predpisov. Na tento účel sa navrhuje nielen úprava uvádzacej vety § 25 ods. 4, ale aj úprava poznámok pod čiarou. Ide o zmenu, ktorá by nadviazala na navrhovanú úpravu bodu 1 tohto článku vo vzťahu k poskytovaniu informácií Sociálnej poisťovni. Uvedená zmena umožní poskytnutie informácii orgánom verejnej moci, bez potreby vykonania úkonov zo strany fyzických, resp. právnických osôb - nebude treba vyžadovať predkladanie potvrdení, pretože informácie bude mať orgán verejnej moci pri výkone kompetencií určených osobitným predpisom priamo poskytnuté zdravotnou poisťovňou. Umožní sa zníženie administratívnej záťaže na strane fyzických a právnických osôb.
Zároveň sa navrhuje úprava § 25 ods. 4 písm. b) a c). Zdravotné poisťovne v zmysle § 25 ods. 4 písm. b), v súčasnosti účinnom znení zákona č. 580/2004 Z. z., povinné poskytovať zo svojich informačných systémov informáciu, či platiteľ poistného podľa § 11 ods. 1 písm. a) c) nedoplatok na poistnom a výšku tohto nedoplatku. Zákon č. 580/2004 Z.z. pojem „nedoplatok na poistnom“ nedefinuje. Vzhľadom na aplikačnú prax je preto komplikované posúdiť, v akom rozsahu je zdravotná poisťovňa poskytovať predmetné informácie. Legislatívna zmena § 25 ods. 4 písm. b) by odrážala doterajšiu aplikačnú prax pri poskytovaní informácií podľa § 25 ods. 4 písm. b) a prispela by k pojmovému zjednoteniu s inými ustanoveniami zákona č. 580/2004 Z. z. (napr. § 25 ods. 2 písm. k), keďže samotný pojem pohľadávka je definovaný v § 11 ods. 7, písm. v) bod 3. Z navrhovaného znenia by jednoznačne vyplývalo, že zdravotná poisťovňa je povinná poskytovať údaje o pohľadávkach, ktoré zahŕňajú nielen nedoplatok na poistnom, ale aj úroky z omeškania a poplatky zdravotnej poisťovne.
Navrhuje sa tiež vypustiť povinnosť oznamovať či platiteľ podľa §11 ods. 1 písm. c) splnil povinnosť podľa § 20 ods.1 nakoľko skúmanie splnenia tejto povinnosti je zohľadnené v písmene b) daného ustanovenia. V prípade ak platiteľ nemá dodané mesačné výkazy a teda nie je možné reálne povedať či alebo nemá pohľadávku zdravotné poisťovne budú vykazovať takéhoto platiteľa príznakom „C“ – nie je možné vyčísliť pohľadávku.
36.K čl. VII (4. bod. návrhu)
V čl. VII 4. bod sa slová „§ 4 ods. 2 písm. h)“ nahrádzajú slovami „§ 4 ods. 2 písm. g)“.
Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorou sa reaguje na nesprávne označenie príslušného ustanovenia, keďže ustanovenie § 4 ods. 2 obsahuje slová „životných situácií“ iba v písmene g).
37.K čl. VII
V čl. VII sa vypúšťajú body 3 až 5.
Vzhľadom na to, že číselník poplatkov by mal byť používaný najmä na účely riadnej evidencie poplatkov, platených prostredníctvom systému eKolok sa navrhuje, aby bol upravený priamo v zákone o súdnych poplatkoch a v zákone o správnych poplatkoch a nie v zákone o informačných systémoch verejnej správy. Z obsahového hľadiska nedochádza oproti predkladateľom navrhovanému zneniu k zmenám.
38.K čl. VIII
V čl. VIII § 11 ods. 5 sa slová „je na informatívne účely“ nahrádzajú slovami „má informatívny charakter“.
Ide o gramatickú úpravu.