DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 311/2001 Z. z. Zákonník práce v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladá skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) za hnutie OBYČAJNÍ ĽUDIA a nezávislé osobnosti (OĽANO).
Podľa súčasnej právnej úpravy § 152 Zákonníka práce má zamestnávateľ povinnosť zabezpečiť zamestnancom stravovanie zodpovedajúce zásadám správnej výživy (i) vo vlastnom stravovacom zariadení, (ii) v stravovacom zariadení iného zamestnávateľa alebo (iii) prostredníctvom právnickej osoby alebo fyzickej osoby, ktorá má oprávnenie sprostredkovať stravovacie služby, za podmienok ustanovených v zákone. V praxi si väčšina zamestnávateľov vyberá tú poslednú a zároveň najjednoduchšiu možnosť, a to zabezpečenie stravovania prostredníctvom stravovacích poukážok (tzv. gastro lístkov).
Gastro lístky však v súčasnosti zamestnanci viac využívajú na zaplatenie rodinného nákupu potravín v supermarkete ako na zaplatenie obedu v reštaurácii. Predajne potravín často robia s takouto formou platby obštrukcie, keďže povoľujú platbu stravovacími poukážkami za jeden nákup len do určitej hodnoty. Pre bežného človeka tento systém neprináša žiadne uľahčenie života, navyše mu bráni pri rozhodovaní, ako má naložiť s vlastnými peniazmi, ktoré by mu inak zamestnávateľ poskytol formou finančného príspevku.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je poskytnúť zamestnávateľovi aj zamestnancovi možnosť rozhodnúť sa, či zamestnávateľ bude povinný prispieť na stravovanie zamestnancov formou stravovacích poukážok (tzv. gastro lístkov) alebo tú istú sumu vyplatí zamestnancovi ako finančný príspevok. Takáto možnosť bude zakotvená buď v kolektívnej zmluve, alebo sa umožní zamestnávateľovi uzavrieť písomnú dohodu so zamestnancom o poskytovaní finančného príspevku. Taktiež sa navrhuje, aby takýto finančný príspevok na stravovanie bol oslobodený od dane z príjmu, čím dochádza k zrovnoprávneniu nárokov zamestnancov pri poskytovaní akejkoľvek formy finančného príspevku na stravovanie.
Predkladaný návrh zákona vyvoláva pozitívne sociálne vplyvy a má pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
Navrhovanou úpravou sa umožňuje zamestnávateľovi v prípade zabezpečenia stravovania zamestnancov prostredníctvom stravovacích poukážok, poskytovať zamestnancovi namiesto