Dôvodová správaA.Všeobecná časť
Poslankyňa Národnej rady Slovenskej republiky Zuzana Zimenová predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Cieľom návrhu je umožniť v školách realizovať výučbu slovenského jazyka spôsobom odlišným od štandardnej výučby štátneho jazyka, ktorá vychádza z predpokladu, že materinský jazyk väčšiny žiakov je jazyk slovenský, no nereflektuje odlišné vzdelávacie potreby detí s iným materinským jazykom. Navrhuje sa umožniť v školách používanie špecifických metodík pri výučbe slovenského jazyka v prípade, ak ich navštevujú žiaci s iným materinským jazykom ako je jazyk slovenský. V takomto prípade je potrebné umožniť výučbu slovenčiny v školách spôsobom, ktorý bude rešpektovať relevantné metodiky z oblasti výučby cudzích jazykov. Navrhuje sa vytvorenie špeciálneho vzdelávacieho programu na výučbu slovenského jazyka pre týchto žiakov, ktorý bude súčasťou záväzného štátneho vzdelávacieho programu.
Medzi základné povinnosti štátu patrí aj úprava jazykových pomerov na jeho území. Prostredníctvom štátneho jazyka sa štát usiluje udržiavať a prehlbovať spoločenskú integráciu a sociálnu súdržnosť všetkých svojich obyvateľov.
Štát sa podľa zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 270/1995 Z. z. o štátnom jazyku Slovenskej republiky zaväzuje utvárať v školskom, vedeckom a informačnom systéme také podmienky, aby si každý občan Slovenskej republiky mohol osvojiť a používať štátny jazyk slovom aj písmom (§ 2, ods. 1).
Tradične uplatňovaný jednotný princíp vyučovania štátneho jazyka bez ohľadu na materinský jazyk dieťaťa neprináša požadované výsledky. Ako vyplýva z pravidelných správ o stave používania štátneho jazyka na území Slovenskej republiky (ďalej len „Správa“), Ministerstvo kultúry SR konštatuje nepriaznivý stav v ovládaní štátneho jazyka predovšetkým u žiakov škôl s vyučovacím jazykom maďarským. V ostatnej správe sa konštatuje, že je potrebné zlepšiť starostlivosť o slovenský jazyk vo všetkých typoch škôl a školských zariadení vrátane vysokého školstva (Správa 2016).
Cieľom predkladaného návrhu je zlepšiť doterajší stav, a to zavedením systémovej výučby slovenského jazyka a vytvorením ponuky vzdelávacieho programu, v ktorom by boli zohľadnené potreby detí zúčastnených v edukačnom procese, ktorých materinský jazyk je iný ako slovenský. Tieto deti nie sú v súčasnosti vzdelávané adekvátnymi metódami, podliehajú rovnakým kritériám ako pri výučbe tak aj na výstupe, resp. pri postupe do vyšších ročníkov a vzdelávacích stupňov ako deti s materinským jazykom slovenským. Bez potrebnej pomoci a podpory nedokážu tieto deti prísne kritériá úspešnosti splniť. Výsledkom je stav, keď neovládajú štátny jazyk na adekvátnej úrovni, nemajú k štátnemu jazyku vytvorený pozitívny vzťah a v dôsledku toho zaostávajú aj vo všetkých ďalších vyučovacích predmetoch.
Jazyková bariéra a jej nedostatočné odbúravanie v školskom systéme je tiež jednou z hlavných príčin slabej úspešnosti rómskych žiakov v bežných základných školách. Neznalosť štátneho jazyka, resp. neschopnosť komunikovať v ňom na úrovni, ktorá je