K bodu 7 (§ 14a):
V § 14a sa navrhuje komplexne upraviť postup pri experimentálnom overovaní alternatívnych vzdelávacích programov.
Návrh na experimentálne overovanie alternatívneho vzdelávacieho programu bude predkladať zriaďovateľ školy, prípadne garant. Minimálna dĺžka trvania overovania bude pre základné školy deväť rokov a pre stredné školy minimálne v dĺžke dvoch cyklov štandardnej dĺžky štúdia v danom študijnom alebo učebnom odbore.
Za účelom zabezpečenia súladu alternatívneho vzdelávacieho programu s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona je nevyhnutné zabezpečiť účinnú kontrolu alternatívneho vzdelávacieho programu, a to ako pred jeho schválením, tak aj po jeho schválení predovšetkým v počiatočnom období po jeho spustení do praxe.
V štádiu pred schválením alternatívneho vzdelávacieho programu bude kontrolu vykonávať:
a.Štátna školská inšpekcia, ktorá už má v súčasnosti zákonom č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve zverené právomoci na výkon kontroly kvality výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach,
b.Štátny pedagogický ústav, ktorý bude vydávať stanovisko k alternatívnemu vzdelávaciemu programu,
c.Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania ako špecifická inštitúcia v rámci zabezpečenia požadovanej kvality vzdelania na školách bude. Návrh zákona stanovuje, že Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania povinne zrealizuje externé hodnotenie žiakov aj v škole, v ktorej prebieha experimentálne overovanie alternatívneho vzdelávacieho programu.
Všetky tieto tri inštitúcie a garant následne predložia ministerstvu školstva svoje vyjadrenie (kladné alebo záporné) k schválenie alternatívneho vzdelávacieho programu, ktorý prešiel experimentálnym overovaním. Ministerstvo školstva bude povinné, v prípade kladného hodnotenia všetkých troch inštitúcií a garanta, schváliť alternatívny vzdelávací program. Zmyslom tejto úpravy je odstránenie svojvôle na strane ministerstva pokiaľ alternatívny vzdelávací program bude spĺňať podmienky stanovené zákonom.
V odseku 16 sa navrhuje zvýšená periodicita výkonu školských inšpekcií Štátnou školskou inšpekciou v prvých rokoch po zavedení alternatívneho vzdelávacieho programu. Vzhľadom na to, že navrhovanou novelou zákona sa otvára širší priestor pre nové prístupy a metódy vo výučbe, kladie sa zvýšený dôraz na to, aby výchovno-vzdelávací proces v školách vyučujúcich podľa alternatívneho vzdelávacieho programu, bol v súlade ako s ústavou SR, tak aj so školským zákonom a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi. Ak tomu tak na základe zistenia štátnej školskej inšpekcie nie je, je to dôvod na vyradenie školy, v ktorej sa takýto nesúlad zistí, zo siete škôl.
V odseku 17 sa zakotvuje blokačný mechanizmus pre využívanie alternatívneho vzdelávacieho programu v prípade, že štátna školská inšpekcia pri výkone školskej inšpekcie zistí, že výchovno-vzdelávací proces nie je v súlade s cieľmi a princípmi výchovy