NÁRODNÁ RADA SLOVENSKEJ REPUBLIKY
VII. volebné obdobie
Návrh
ZÁKON
z ................2017,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v znení neskorších predpisov
Národná rada Slovenskej republiky sa uzniesla na tomto zákone:
Čl. I
Zákon č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 462/2008 Z. z., zákona č. 37/2009 Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z., zákona č. 37/2011 Z. z., zákona č. 390/2011 Z. z., zákona č. 327/2012 Z. z., zákona č. 125/2013 Z. z., zákona č. 464/2013 Z. z., zákona č. 307/2014 Z. z., zákona č. 377/2014 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 188/2015 Z. z., zákona č. 125/2016 Z. z., zákona č. 216/2016 Z. z., zákona č. 56/2017 Z. z., zákona č. 151/2017 Z. z., zákona č. 178/2017 Z. z. a zákona č. 182/2017 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 5 odsek 4 znie:
„(4) Vzdelávací program je
a)štátny vzdelávací program,
b)alternatívny vzdelávací program,
c)školský vzdelávací program.“.
2.Za § 6 sa vkladá § 6a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 6a
Alternatívne vzdelávacie programy
(1)Alternatívne vzdelávacie programy vymedzujú povinný obsah výchovy a vzdelávania v školách podľa tohto zákona. Alternatívne vzdelávacie programy musia byť vypracované v súlade s princípmi a cieľmi výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona.
(2) Zriaďovatelia základných škôl a stredných škôl zaradených do siete škôl a školských zariadení podľa osobitného predpisu15a) môžu rozhodnúť o tom, že výchovno-
vzdelávací proces v nimi zriadených školách sa bude realizovať podľa alternatívneho vzdelávacieho programu schváleného ministerstvom školstva.
(3) Alternatívne vzdelávacie programy vydáva a zverejňuje ministerstvo školstva po ich schválení na základe experimentálneho overovania podľa § 14a.
(4) Alternatívne vzdelávacie programy pre odborné vzdelávanie a prípravu schválené v súlade s § 14a vydáva ministerstvo školstva po prerokovaní s inštitúciami koordinácie odborného vzdelávania a prípravy pre trh práce na celoštátnej úrovni podľa osobitného predpisu.5a).
(5) Alternatívne vzdelávacie programy pre odbory vzdelávania v školách v pôsobnosti iných ústredných orgánov štátnej správy vydávajú po ich schválení v súlade s § 14a tieto ústredné orgány štátnej správy, vo veciach všeobecne vzdelávacích predmetov, po dohode s ministerstvom školstva.
(6) Pre alternatívne vzdelávacie programy platia primerane § 6 ods. 4 až 6.
(7) Zdravotnícke študijné odbory pripravujúce žiakov na výkon zdravotníckeho povolania6) nemôžu využívať alternatívne vzdelávacie programy.“.
3.V § 7 ods. 3 sa na konci dopĺňajú tieto slová „alebo alternatívnym vzdelávacím programom“.
4.V § 7 ods. 7 sa za slová „so štátnym vzdelávacím programom“ vkladajú slová „alebo s alternatívnym vzdelávacím programom“.
5.V § 7 sa vypúšťa odsek 10.
6.V § 14 sa za odsek 1 vkladá nový odsek 2, ktorý znie:
„(2) Pri experimentálnom overovaní alternatívnych vzdelávacích programov sa postupuje podľa § 14a.“.
Doterajšie odseky 2 až 12 sa označujú ako odseky 3 až 13.
7.Za § 14 sa vkladá § 14a, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 14a
Experimentálne overovanie alternatívnych vzdelávacích programov
(1) Experimentálnym overovaním alternatívneho vzdelávacieho programu sa v praxi získavajú alebo overujú poznatky, skúsenosti a podnety a implementácia poznatkov a skúseností za účelom vytvorenia alternatívneho vzdelávacieho programu.
(2) Návrh na experimentálne overovanie alternatívneho vzdelávacieho programu predkladá zriaďovateľ školy na schválenie ministerstvu školstva, najneskôr do konca marca pred začiatkom školského roka, v ktorom sa experimentálne overovanie začne.
(3) Návrh po dohode so zriaďovateľom môže podať aj garant podľa § 14 ods. 11.
(4) Návrh na experimentálne overovanie obsahuje
a)ciele, predmet a hypotézy overovania,
a)teoretické východiská overovania,
b)údaje o garantovi v rozsahu titul, meno a priezvisko
c)časový harmonogram overovania, ktorý musí byť v súlade s odsekmi 5 a 6,
d)metodiku overovania,
e)finančné, materiálne a personálne zabezpečenie overovania,
f)dohodu medzi realizátorom a garantom experimentálneho overovania,
g)ďalšie údaje, ktoré s overovaním bezprostredne súvisia.
(5) Experimentálne overovanie alternatívneho vzdelávacieho programu pre základné školy podľa § 29 trvá najmenej deväť školských rokov.
(6) Experimentálne overovanie alternatívneho vzdelávacieho programu pre stredné školy podľa § 32 trvá najmenej dvojnásobný počet školských rokov ako trvá štandardná dĺžka študijného odboru alebo učebného odboru, ktorý je predmetom experimentálneho overovania.
(7) Ministerstvo školstva rozhoduje o návrhu na experimentálne overovanie alternatívneho vzdelávacieho programu do 60 dní od doručenia návrhu.
(8) Personálne, priestorové a materiálno-technické podmienky pre experimentálne overovanie alternatívneho vzdelávacieho programu zabezpečuje zriaďovateľ školy.
(9) Experimentálne overovanie alternatívneho vzdelávacieho programu organizačne zabezpečuje zriaďovateľ školy v spolupráci s riaditeľom školy alebo školského zariadenia a garantom.
(10) Náklady na experimentálne overovanie alternatívneho vzdelávacieho programu zabezpečí vo svojom rozpočte garant alebo po vzájomnej dohode zriaďovateľ školy. Na experimentálne overovanie môžu byť vyčlenené finančné prostriedky aj v rámci schválených projektov a podľa zmluvy aj z prostriedkov zriaďovateľov, iných fyzických osôb alebo právnických osôb.
(11) Garant hodnotí experimentálne overovanie priebežne za každý školský rok najneskôr mesiac po skončení školského roka a predkladá ho ministerstvu školstva. Po ukončení experimentálneho overovania alternatívneho vzdelávacieho programu garant predloží do troch mesiacov od jeho ukončenia, najneskôr do 31. decembra kalendárneho roka, v ktorom bolo vykonané záverečné vyhodnotenie alternatívneho vzdelávacieho programu .
(12) Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania v súlade s § 154 a § 155 zabezpečí na účely vydania správy podľa odseku 14 externé testovanie žiakov školy zapojenej do experimentálneho overovania alternatívneho vzdelávacieho programu.
(13) Počas experimentálneho overovania alternatívneho vzdelávacieho programu a do 30 dní od jeho ukončenia na účely vydania správy podľa odseku 14
a) Štátna školská inšpekcia školskú vykoná inšpekciu podľa osobitného predpisu15a) a
b) Štátny pedagogický ústav vypracuje stanovisko k alternatívnemu vzdelávaciemu programu.
(14) Záverečné vyhodnotenie garanta podľa odseku 11, správa z vyhodnotenia externého testovania žiakov Národného ústavu certifikovaných meraní vzdelávania, správa Štátnej školskej inšpekcie o výsledkoch školskej inšpekcie a stanovisko Štátneho pedagogického ústavu k alternatívnemu vzdelávaciemu programu musia obsahovať kladné alebo záporné vyjadrenie k schváleniu alternatívneho vzdelávacieho programu.
(15) Ak podľa odseku 14 garant, Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania, Štátna školská inšpekcia a Štátny pedagogický ústav vydajú kladné vyjadrenie k schváleniu alternatívneho vzdelávací program, ministerstvo školstva v lehote do 30 dní odo dňa predloženia záverečného hodnotenia, správ a stanoviska Štátneho pedagogického ústavu k alternatívnemu vzdelávaciemu programu podľa odseku 14 takýto alternatívny vzdelávací program schváli.
(16) Štátna školská inšpekcia vykonáva školskú inšpekciu v škole, v ktorej sa výchovno-vzdelávací proces uskutočňuje podľa schváleného alternatívneho vzdelávacieho programu
a)počas prvých štyroch rokov od schválenia alternatívneho vzdelávacieho programu každé dva roky,
b)po uplynutí prvých štyroch rokov od schválenia alternatívneho vzdelávacieho programu do siete najmenej raz za každé nasledujúce štvorročné obdobie.
(17) Ak štátna školská inšpekcia pri výkone školskej inšpekcie podľa odseku 16 zistí, že výchovno-vzdelávací proces nie je v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa tohto zákona, hlavný školský inšpektor podá bezodkladne ministerstvu školstva návrh na vydanie rozhodnutia o uložení povinnosti škole bezodkladne prejsť na štátny vzdelávací program.“.
Poznámka pod čiarou k odkazu 15a znie:
15a) Piata časť zákona č. 596/2003 Z. z.“.
8.V § 154 sa odsek 3 dopĺňa písmenom d), ktoré znie:
„d) predkladá ministerstvu školstva do 90 dní odo dňa vyhodnotenia externého testovania žiakov školy zapojenej do experimentálneho overovania alternatívneho vzdelávacieho programu správu podľa § 14a ods. 13.“.
9.V § 155 ods. 5 sa za slovo „vrátane“ vkladajú slová „žiakov zapojených do experimentálneho overovania alternatívneho vzdelávacieho programu podľa § 14a a“.
10.Za § 156 sa vkladá § 156a, ktorý vrátane nadpisu znie:
156a
Rezortný výskum, odborno-metodické usmerňovanie škôl a školských zariadení
„(1) Na plnenie úloh v oblasti zabezpečovania úloh uvedených v odseku 3 ministerstvo školstva zriaďuje Štátny pedagogický ústav.“.
(2) Štátny pedagogický ústav je rozpočtová organizácia, ktorá je svojimi finančnými vzťahmi zapojená na rozpočet ministerstva školstva
(3) Základným účelom Štátneho pedagogického ústavu je plnenie úloh v oblasti rezortného výskumu, odborno-metodického usmerňovania, zabezpečenie odborného a metodického riadenia škôl a školských zariadení.
(4) Predmetom činnosti Štátneho pedagogického ústavu je
a)aplikovaný výskum, poradenské, metodické a vzdelávacie činnosti pre tvorbu školskej politiky a prax základných a stredných škôl v pôsobnosti ministerstva, výstupy koncepčného a aplikačného charakteru potrebné pre výchovno-vzdelávaciu činnosť škôl, školských zariadení a riadiacu a metodickú prácu orgánov štátnej správy v školstve, zapracovanie environmentálnej výchovy do vzdelávacích programov,
b)vydávanie časopisov, periodických a neperiodických publikácií na dosiahnutie účelu vymedzeného v odseku 3,
c)ďalšie vzdelávanie pedagogických zamestnancov.“.
11. Za § 161g sa vkladá § 161h, ktorý vrátane nadpisu znie:
§ 161h
Prechodné ustanovenia k úpravám účinným od 1. decembra 2017
(1)Experimentálne overovanie začaté a neukončené pred 1. decembrom 2017 sa do ukončenia experimentálneho overovania, najdlhšie však do 1. decembra 2020 riadi právnou úpravou účinnou do 30. novembra 2017.
(2)Na školách, ktoré uplatňujú program po experimentálnom overovaní, ktoré bolo začaté a ukončené pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona, Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania uskutoční v súlade s § 154 a 155 externé testovanie žiakov, Štátna školská inšpekcia vykoná školskú inšpekciu podľa osobitného predpisu15a) a Štátny pedagogický ústav vypracuje stanovisko k alternatívnemu vzdelávaciemu programu, a to na žiadosť zriaďovateľa a do 31. mája 2018 za účelom prípravy správ v podľa § 14a ods. 14. V rámci tejto lehoty Národný ústav certifikovaných meraní, Štátna školská inšpekcia a Štátny pedagogický ústav predložia príslušné správy a stanovisko k alternatívnemu vzdelávaciemu programu vrátane kladného alebo záporného vyjadrenia k schváleniu schváliť alternatívny vzdelávací program ministerstvu školstva. Ak Národný ústav certifikovaných meraní vzdelávania, Štátna školská inšpekcia a Štátny pedagogický ústav vydajú kladné vyjadrenie k schváleniu tohto vzdelávacieho programu, ministerstvo školstva v lehote do 30 dní odo dňa predloženia správ a stanoviska k alternatívnemu vzdelávaciemu programu tento alternatívny vzdelávací program schváli.
(3)Štátny pedagogický ústav zriadený podľa právnej úpravy účinnej do 30. novembra 2017 sa považuje za Štátny pedagogický ústav zriadený podľa tohto zákona.“.
Čl. II
Zákon č. 596/2003 Z. z. o štátnej správe v školstve a školskej samospráve v znení zákona č. 365/2004 Z. z., zákona č. 564/2004 Z. z., zákona č. 5/2005 Z. z., zákona č. 475/2005 Z. z., zákona č. 279/2006 Z. z., zákona č. 689/2006 Z. z., zákona č. 245/2008 Z. z., zákona č. 462/2008 Z. z., zákona č. 214/2009 Z. z., zákona č. 179/2009 Z. z., zákona č. 184/2009 Z. z., zákona č. 38/2011 Z. z., zákona č. 325/2012 Z. z.,
zákona č. 345/2012 Z. z., zákona č. 312/2013 Z. z., zákona č. 464/2013 Z. z., zákona č. 61/2015 Z. z., zákona č. 188/2015 Z. z., zákona č. 422/2015 Z. z., zákona č. 91/2016 Z. z., zákona č. 177/2017 Z. z. a zákona č. 182/2017 Z. z. sa mení a dopĺňa takto:
1.V § 13 ods. 13 písm. a) sa za slová „so štátnym vzdelávacím programom“ vkladajú slová „alebo schváleným alternatívnym vzdelávacím programom“.
2.V § 13 ods. 15 písm. a) sa za slová „podľa štátneho vzdelávacieho programu“ vkladajú slová „alebo schváleného alternatívneho vzdelávacieho programu“.
3.V § 13 ods. 15 sa za písmeno c) vkladá nové písmeno d), ktoré znie:
„d) nesúlad schváleného alternatívneho vzdelávacieho programu47d) s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa osobitného predpisu47e), s ústavou a všeobecne záväznými právnymi predpismi,“.
Doterajšie písmeno d) sa označuje ako písmeno e).
Poznámky pod čiarou k odkazom 47d a 47e znejú:
47d) § 14a zákona č. 245/2008 Z. z.
47e) Zákon č. 245/2008 Z. z.“.
Čl. III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. decembra 2017.