dieťaťa do materskej školy, keďže súčasný právny poriadok takýto právny inštitút nepozná, a rovnako aj konanie s tým súvisiace.Z dôvodu zachovania právnej istoty sa navrhuje, aby rodič, prípadne oprávnená osoba na získanie príspevku na starostlivosť o dieťa požiadala o zaradenie dieťaťa staršieho ako tri roky na predprimárne vzdelávanie do spádovej materskej školy. Návrhom zákona sa navrhuje, aby rodič mohol požiadať o zaradenie dieťaťa najskôr tri mesiace pred dovŕšením troch rokov veku dieťaťa, aby sa pokryli všetky obdobia, keď rodič bude bez akéhokoľvek príspevku zo strany štátu a súčasne nebude mať zabezpečenú starostlivosť o dieťa.
Riaditeľ školy bude povinný rozhodnúť o prijatí alebo neprijatí dieťaťa do materskej školy do troch mesiacov odo dňa doručenia písomnej žiadosti, pričom sa vytvára právna domnienka, že v prípade, ak riaditeľ školy nerozhodne do troch mesiacov odo dňa doručenia písomnej žiadosti zo strany rodiča, považuje sa to za rozhodnutie riaditeľa o neprijatí dieťaťa do materskej školy, a teda vzniká nárok rodičovi na tento príspevok.
Aby sa predišlo špekulatívnym postupom zo strany rodičov na získanie príspevku, bude rodič povinný žiadať spádovú materskú školu o zaradenie svojho dieťaťa na predprimárne vzdelávanie aspoň raz ročne.
Keďže súčasné znenie zákona o príspevku na starostlivosť o dieťa umožňuje získanie príspevku aj pre rodičov, ktorých detí majú menej ako šesť rokov a majú dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav, zavádza sa, že potvrdenie o neprijatí do materskej školy nebude potrebné preukazovať na účely priznania nároku na príspevok pre tento okruh rodičov, aby sa predišlo výkladovým problémom pri posudzovaní dvoch rozdielnych nárokov detí v rovnakom veku.
Pokiaľ ide o konanie, ustanovuje sa, že na konanie o žiadosti o prijatie dieťaťa do spádovej materskej školy sa nevzťahuje všeobecný predpis o správnom konaní [t.j. zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov]. To znamená, že všetky potrebné náležitosti týkajúce sa tohto zjednodušeného konania (napr. doručovanie a forma písomností) sú upravené výslovne v tomto návrhu zákona, pričom sa prihliadalo na formulácie uvedené v správnom poriadku.
Vzhľadom na to, že hlavným účelom návrhu zákona je odškodnenie tých rodičov, ktorým nebolo prijaté dieťa do spádovej materskej školy, navrhuje sa, aby nárok na tento príspevok zanikol tej oprávnenej osobe, ktorej dieťa bolo dodatočne prijaté do spádovej materskej školy, alebo tej, ktorá odmietla umiestniť svoje dieťa do spádovej materskej školy aj potom, ako mala spádová materská škola voľné kapacity, ktoré mu boli ponúknuté.
Ide o legislatívno-technickú úpravu s cieľom rozlíšiť medzi konaniami podľa § 4b a § 9, pričom sa spresňuje nadpis § 9.
Zavádza sa nová povinnosť pre rodičov, ktorých deti neboli prijaté do spádovej materskej školy, a to povinnosť prikladať k žiadosti o priznanie príspevku príslušnému úradu práce, sociálnych