Príloha č. 3
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Predkladaný materiál bude mať vplyv na výrobcov a dovozcov vybraných komodít, organizácie zodpovednosti výrobcov, pôvodcov odpadu ako aj na podnikateľov v odpadovom hospodárstve (napr. zberové spoločnosti a spracovatelia odpadu). Vzhľadom na premenlivosť počtu subjektov (vznik nových, zánik existujúcich) nie je možné ich presné vyčíslenie.
Predkladaný materiál bude mať vplyv aj na výrobu hydroxidu sodného a chlóru v Novákoch, ktorá je prakticky jediným zdrojom kvapalnej ortuti v Slovenskej republike. Ostatné zdroje kvapalnej ortuti pochádzajú zo spracovania odpadov a na úrovni desiatok kg ročne a postupne sa budú znižovať. Výroba v Novákoch bude musieť byť odstavená do konca roka 2017. Množstvo odpadovej kvapalnej ortuti bude prestavovať cca 100 ton. Táto ortuť sa v zmysle nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2017/852 o ortuti a o zrušení nariadenia (ES) č. 1102/2008 o ortuti stane odpadom a nebude ju možné recyklovať. Ortuť z výroby hydroxidu a chlóru bola definovaná ako odpad s potrebou jej trvalého uloženia v predchádzajúcom nariadení o ortuti z roku 2008.
Nové nariadenie o ortuti ustanovuje naviac povinnosť spracovania ortuti pred jej trvalým uložením. V súčasnom zákone o odpadoch bola zavedená povinnosť pre pôvodcu odpadu, ktorá limitovala dočasné uloženie odpadovej ortuti na obdobie piatich rokov od termínu jeho prijatia na dočasné uloženie s povinnosťou jej následného trvalého uloženia. Jedinou zmenou v tejto oblasti je prijatie fixného termínu pre ukončenie dočasného uloženia odpadovej ortuť v zmysle nového nariadenia o ortuti.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
V druhej polovici roka 2016 zorganizovalo Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky niekoľko pracovných stretnutí za účasti ministra životného prostredia, na ktorých vedenie Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky informovalo o pripravovanej aplikačnej novele zákona o odpadoch zainteresovanú podnikateľskú sféru zastupujúcu oblasť odpadového hospodárstva na trhu Slovenskej republiky, zástupcov Ministerstva pôdohospodárstva Slovenskej republiky ako aj ďalšie zainteresované subjekty pre túto oblasť, napr. ZMOS, Klub 500, AZZZ, RÚZ, ZAP, APOH, organizácie zodpovednosti výrobcov pre jednotlivé prúdy odpadov, koordinačné centrá. Zároveň boli zúčastnené subjekty vyzvané o zaslanie návrhov a pripomienok k zákonu o odpadoch, ktoré je potrebné riešiť vo väzbe na nimi zastupovanú oblasť. Následne začiatkom roka 2017, po vyhodnotení zaslaných návrhov a pripomienok, sa uskutočnilo viacero pracovných stretnutí s vyššie uvedenými subjektami, na ktorých boli oboznámení s vyhodnotením zaslaných pripomienok a zároveň boli informovaní o ďalšom postupe prác na novele zákona o odpadoch.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Výroba v Novákoch bude musieť byť odstavená do konca roka 2017. Množstvo odpadovej kvapalnej ortuti bude prestavovať cca 100 ton, nebude ju možné recyklovať a bude sa musieť upraviť na sulfid ortutnatý.
Jednorazové náklady na transformáciu ortuti na sulfid v súčasnosti predstavujú 10 000 eur na 1 tonu spracovanej ortuti. Teda praktické jednorazové náklady na podnikateľské prostredie (závod na výrobu hydroxidu a chlóru v Novákoch) na spracovanie ortuti na sulfid budú predstavovať: 100 ton x 10 000 eur/tonu
Príloha č. 3
2
Hg – cca 1 milión eur.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
X
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Novelou zákona o odpadoch pokračujeme v znižovaní administratívnej záťaže pri ohlasovacích povinnostiach pre podnikateľov. Niektoré ohlasovacie povinnosti sa rušia. Od účinnosti zákona o odpadoch od 01.01.2016 administratívnu záťaž podnikateľov znižujeme priebežne.
Znížením frekvencie zo štvrťročných na jednoročnú ohlasovaciu povinnosť voči orgánom štátnej správy dochádza k úspore administratívnych nákladov na jedného podnikateľa vo výške 102,60 eur ročne. Ak ten istý podnikateľ mal aj povinnosť vedenia evidencie a ohlasovania štvrťročne a po účinnosti novely zákona táto povinnosť sa zruší v plnom rozsahu, tak úspora pre tohto podnikateľa bude 239,40 eur ročne. Pri výpočte bola použitá kalkulačka nákladov regulácie Ministerstva hospodárstva SR.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
-102,60
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
X
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Príloha č. 3
3
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
X