Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené. Aký je ich počet?
Novela zákona sa dotkne všetkých hospodárskych subjektov, ktorí pri vykonávaní svojej obchodnej činnosti prichádzajú do kontaktu s colnými orgánmi a uplatňujú colné predpisy (napr. hospodárske subjekty, ktoré žiadajú o udelenie statusu schváleného hospodárskeho subjektu, osoby podávajúce žiadosť o schválenie byť ručiteľom, dopravcovia)
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie? Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
V nadväznosti na Predbežné informácie k návrhom zákonov v oblasti daní a colníctva (PI/2016/156), ktoré boli zverejnené na portáli Slov-Lex a verejnosť sa mala možnosť k nim vyjadriť v čase od 14.10.2016 do 04.11.2016, sa k novele Colného zákona uskutočnili konzultácie formou konzultačných stretnutí v dňoch 16. 1. 2017 a 15. 2. 2017.
Konzultácií sa zúčastnili zástupcovia Asociácie priemyselných zväzov, Klubu 500, Centra lepšej regulácie a AmCham. Záujem o konzultácie prejavila aj spoločnosť CRIF - Slovak Credit Bureau, ktorá sa však predmetných konzultácií nezúčastnila.
Vznesené pripomienky boli prediskutované a zo stretnutí boli spísané zápisnice.
So zástupcami Centra lepšej regulácie boli prediskutované predpokladané vplyvy na podnikateľské prostredie. Predpokladajú sa pozitívne vplyvy vyplývajúce z možnosti využitia elektronickej podoby ručiteľského vyhlásenia pri jednotlivej záruke. Pôjde o alternatívu k listinnej podobe ručiteľského vyhlásenia, v dôsledku čoho sa nevytvára tlak na dodatočné investície do IT systémov podnikateľov. Zástupcovia AmCham dodatočne predložili návrhy na úpravu Colného zákona v písomnej podobe, ktoré boli predmetom osobitného stretnutia. Vo svojom návrhu poukázali na problematické uplatňovanie § 84b zákona v praxi. Tieto podnety boli premietnuté do návrhu zákona a bola upravená skutková podstata colného deliktu alebo colného priestupku tak, že deklarant sa dopustí colného deliktu alebo colného priestupku len vtedy, ak v dôsledku jeho konania dôjde k vymeraniu nižšej ako skutočne dlžnej sume colného dlhu, dane z pridanej hodnoty alebo spotrebnej dane pri dovoze alebo k neuplatneniu obchodnopolitických opatrení alebo iných zákazov a obmedzení. Zároveň sa zavádza liberačné ustanovenie, podľa ktorého zodpovednosť deklaranta za porušenie colných predpisov podľa § 72 ods. 1 písm. d) zákona zaniká, ak deklarant sám podá žiadosť o opravu nesprávnych údajov alebo nepravdivých údajov colnému úradu, ktorý rozhodol o prepustení tovaru a sú splnené ďalšie taxatívne ustanovené podmienky.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)?
2
Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nedochádza ani k zvýšeniu, ani k zníženiu priamych finančných nákladov.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Návrh novely zákona si nevyžaduje dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb. Predkladateľ zastáva názor, že návrh nezvyšuje náklady súvisiace so zamestnanosťou.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Návrh zákona nevyžaduje zavedenie nových informačných povinností alebo odstránenie, príp. úpravu existujúcich informačných povinností.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte. Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)? Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Návrh zákona nebude mať vplyv na konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu z pohľadu vytvárania bariér.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako? Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Návrh zákona nemá vplyv na inovácie podnikateľov.