Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2017
2018
2019
2020
Príjmy verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
316 008
91 175
83 715
83 715
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
kapitola MF SR (organizácia FR SR):
program 072 Výber daní a cla
medzirezortný program 0EK Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu
316 008
91 175
83 715
83 715
z toho:
- vplyv na ŠR
316 008
91 175
83 715
83 715
Rozpočtové prostriedky
316 008
91 175
83 715
83 715
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
3
3
3
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
60 408
60 408
60 408
- vplyv na ŠR
0
60 408
60 408
60 408
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
316 008
91 175
83 715
83 715
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
kapitola MF SR (organizácia FR SR):
program 072 Výber daní a cla
medzirezortný program 0EK Informačné technológie financované zo štátneho rozpočtu
316 008
91 175
83 715
83 715
2
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
0
0
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Ustanovuje sa nová možnosť podať ručiteľské vyhlásenie pri ručení vo forme jednotlivej záruky v elektronickej podobe. Predpokladaný vplyv zavedenia tejto možnosti na rozpočet verejnej správy je vo výške 250 320 eur. Vyvolané vplyvy na úpravy pri elektronickom doručovaní prostredníctvom Centrálneho elektronického priečinka sa odhadujú vo výške 65 688 eur a budú zahrnuté do celkových výdavkov súvisiacich s pripravovaným dodatkom k zmluve o vytvorení, dodávke a implementácii elektronického dovozu. Negatívny vplyv bude rozpočtovo zabezpečený v rámci limitov výdavkov dotknutej kapitoly na príslušný rozpočtový rok.
Z dôvodu implementácie nariadenia Rady (ES) č. 150/2003, ktorým sa odpúšťajú dovozné clá na určité zbrane a vojenské zariadenia sa návrhom zákona ustanovuje kompetencia pre Ministerstvo obrany SR vydávať certifikát uvedený v prílohe III uvedeného nariadenia a poskytovať Európskej komisii požadované informácie. Navrhovaná právna úprava bude mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy rozpočtovú kapitolu Ministerstva obrany SR. Pozitívny vplyv však nie je možné vyčísliť, pretože závisí od množstva nakupovaného vojenského materiálu z krajín mimo EÚ.
Návrh rieši zmenu v zaradení duchovných. V súčasnosti je výkon duchovných činností v súlade so zákonom č. 552/2003 Z. z. o výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Duchovná činnosť byť na základe novely zákona č. 200/1998 Z. z. o štátnej službe colníkov a o zmene a doplnení niektorých ďalších zákonov v znení neskorších predpisov vykonávaná v služobnom pomere colníka. Pri zaradení duchovných do služobného pomeru do 6. platovej triedy a dôstojníckej hodnosti sa predpokladá čerpanie mzdových prostriedkov v ročnom vyjadrení vo výške 60 408 eur a k tomu príslušné výdavky na poistnom v ročnom vyjadrení 21 867 eur. Zabezpečenie služobnej rovnošaty (3x1200=3600 eur) ako jednorazový výdavok v roku 2018 a následne každý rok obnova služobnej rovnošaty vo výške 40 % z ceny služobnej rovnošaty (3x480=1440 eur). Vybavenie kaplnky 5 300 eur predstavuje jednorazový výdavok v roku 2018. Finančné výdavky budú rozpočtovo zabezpečené v rámci limitov výdavkov kapitoly MF SR (organizácia FR SR) na príslušný rozpočtový rok bez dodatočného navýšenia. Duchovná a pastoračná činnosť bude zabezpečená v rámci limitu počtu zamestnancov kapitoly MF SR bez jeho ďalšieho navýšenia.
Návrhom zákona sa ustanovuje nová kompetencia pre Finančné riaditeľstvo SR, a to vykonávanie školení v oblasti colných a daňových predpisov a organizačné zabezpečenie skúšok podľa predpisu za úhradu v rozsahu vynaložených nákladov. Výdavky s tým spojené budú mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, ktoré však budú zabezpečené v rámci schválených limitov kapitoly MF SR na príslušný rozpočtový rok, bez požiadaviek na ich navýšenie. Príjmy z úhrad školení a skúšok budú mať pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Tieto vplyvy, či pozitívne alebo negatívne, však nie je možné kvantifikovať, pretože v súčasnosti sa nedá odhadnúť záujem hospodárskych subjektov o takéto školenia a skúšky.
3
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Dôvodom predloženia uvedeného návrhu zákona do legislatívneho procesu je implementácia niektorých ustanovení vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2015/2447 z 24. novembra 2015, ktorým sa stanovujú podrobné pravidlá vykonávania určitých ustanovení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, ktorým sa ustanovuje Colný kódex Únie a delegovaného nariadenia Komisie (EÚ) 2015/2446 z 28. júla 2015, ktorým sa dopĺňa nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013, pokiaľ ide o podrobné pravidlá, ktorými sa bližšie určujú niektoré ustanovenia Colného kódexu Únie.
Návrhom zákona dochádza k zosúladenie miesta predloženia tovaru a výkonu colnej kontroly s príslušnými ustanoveniami Colného kódexu, spresňujú sa niektoré ustanovenia týkajúce sa ručenia, navrhuje sa osobitná úprava o ručiteľskom vyhlásení pri ručení vo forme jednotlivej záruky podaného v elektronickej podobe, ustanovuje sa nový vzor ručiteľského vyhlásenia pri ručení vo forme celkovej záruky, upravujú sa podmienky nakladania s tovarom, ktorý bol zaistený alebo prenechaný v prospech štátu, vymedzuje sa nová skutková podstata colného deliktu alebo colného priestupku a ustanovuje sa možnosť postúpenia dočasne nevymožiteľného nedoplatku.
Návrh zákona je aj reakciou na požiadavky aplikačnej praxe.
Z dôvodu implementácie nariadenia Rady (ES) č. 150/2003, ktorým sa odpúšťajú dovozné clá na určité zbrane a vojenské zariadenia sa návrhom zákona ustanovuje kompetencia pre Ministerstvo obrany SR vydávať certifikát uvedený v prílohe III uvedeného nariadenia a poskytovať Európskej komisii požadované informácie.
Návrhom zákona sa zabezpečujú podmienky na výkon duchovnej a pastoračnej činnosti pre veriacich colníkov a ich rodinných príslušníkov. V nadväznosti na zakotvenie duchovnej služby a pastoračnej služby ako štátnej služby na účely zákona č. 200/1998 Z. z. sa upravujú ďalšie ustanovenia týkajúce sa vzniku, zmien a skončenia štátnej služby colníkov.
V nadväznosti na úpravu v čl. 27 vykonávacieho nariadenia Komisie (EÚ) 2015/2447 sa v článku II návrhu zákona novelizuje zákon č. 333/2011 Z. z. o orgánoch štátnej správy v oblasti daní, poplatkov a colníctva v znení neskorších predpisov.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
4
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Neočakáva sa žiadna dramatická zmena v objeme aktivít, pretože nejde o zásadnú zmenu v povinnostiach. V prípade elektronickej podoby ručiteľského vyhlásenia pre jednotlivú záruku ide o alternatívu k existujúcej listinnej podobe. Pokiaľ ide o organizačné zabezpečenie školení a skúšok podľa predpisu EÚ, pôjde síce o nové aktivity, ale úzkeho okruhu hospodárskych subjektov v rámci prípravy na získanie osobitného statusu a preto sa výška nákladov nedá kvantifikovať.
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Pri vyčíslení vplyvov na rozpočet verejnej správy sa vychádzalo z podkladov a odhadov Finančného riaditeľstva SR.
5
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
91 175
83 715
83 715
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
60 408
60 408
60 408
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
21 867
21 867
21 867
Tovary a služby (630)2
0
8 900
1 440
1 440
Jednorazový výdavok v roku 2018 - zabezpečenie služobnej rovnošaty a vybavenie kaplnky.
V rokoch 2019 a 2020 - iba obnova služobnej rovnošaty.
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
316 008
Výdavok je jednorazový.
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
316 008
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
316 008
91 175
83 715
83 715
6
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2017
2018
2019
2020
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
3
3
3
Systemizácia colníkov
z toho vplyv na ŠR
0
3
3
3
Systemizácia colníkov
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
1 678
1 678
1 678
z toho vplyv na ŠR
1 678
1 678
1 678
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
82 275
82 275
82 275
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
60 408
60 408
60 408
z toho vplyv na ŠR
0
60 408
60 408
60 408
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
21 867
21 867
21 867
z toho vplyv na ŠR
0
21 867
21 867
21 867
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.