1
DÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Ministerstvo financií Slovenskej republiky v súlade s plánom legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2017 predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Cieľom návrhu zákona je:
-zaviesť základnú sadzbu dane na motorový benzín a motorovú naftu,
-zaviesť daňovo zvýhodnenú sadzbu dane na motorový benzín a motorovú naftu, ak obsahujú požadovaný objem biopaliva a primiešané biopalivo spĺňa kritériá trvalej udržateľnosti a začať ju uplatňovať prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po dni uverejnenia oznámenia Európskej komisie, ktorým rozhodla, že štátna pomoc Slovenská republika Daňové zvýhodnenie pre biopalivá, je zlučiteľná s právom Európskej únie, v Úradnom vestníku Európskej únie,
-spresniť a doplniť ustanovenia o užívateľskom podniku,
-doplniť niektoré ustanovenia o zábezpeke na daň,
-sprísniť podmienky na vydanie povolenia na distribúciu a povolenia na predaj pohonných látok (§ 25b),
-upraviť sankcie za daňové delikty a priestupky s prihliadnutím na závažnosť, dĺžku trvania a následky protiprávneho stavu.
Účinnosť zákona sa navrhuje s dostatočnou legisvakančnou lehotou 1. januára 2018 okrem ustanovení týkajúcich sa problematiky obchodovania s pohonnými látkami v daňovom voľnom obehu, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. apríla 2018 a ustanovení týkajúcich sa daňového zvýhodnenia biopalív, ktoré nadobúdajú účinnosť prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa uverejní oznámenie Európskej komisie, ktorým rozhodla, že štátna pomoc SA.47743 (2017/PN) Slovenská republika Daňové zvýhodnenie pre biopalivá, je zlučiteľná s právom Európskej únie, v Úradnom vestníku Európskej únie.
Vplyv návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie je podrobne uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona nepredpokladá žiadne vplyvy na sociálne prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti a na služby verejnej správy pre občana. Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.
2
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo financií Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
apríl/máj 2017
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
máj/jún 2017
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
august 2017
2.Definovanie problému
a)zavedenie základnej sadzby dane na pohonné látky, t. j. na motorový benzín a motorovú naftu bez daňového zvýhodnenia,
b)zavedenie daňovo zvýhodnenej sadzby dane na pohonné látky (motorový benzín, motorovú naftu), ak je primiešaný požadovaný objem biopaliva a toto biopalivo spĺňa kritériá trvalej udržateľnosti,
c)opatrenia na zamedzenie daňových únikov.
3.Ciele a výsledný stav
V súvislosti s ukončením uplatňovania schémy štátnej pomoci N 360/2006 Zvýhodnený daňový režim na používanie palív z obnoviteľných zdrojov na základe smernice č. 2003/96/ES a neukončením notifikačného procesu na jej predĺženie, je potrebné prijať legislatívne opatrenie reagujúce na túto situáciu. Na základe uvedeného sa predkladá legislatívny návrh, ktorým sa zavedie základná sadzba dane na pohonné látky, t. j. na motorový benzín a motorovú naftu bez daňového zvýhodnenia. Súčasne sa navrhuje zavedenie osobitnej daňovo zvýhodnenej sadzby spotrebnej dane na uvedené pohonné látky, ak budú obsahovať minimálny zákonom stanovený objem biopaliva a toto biopalivo bude spĺňať kritériá trvalej udržateľnosti. Podmienkou na uplatňovanie novej schémy daňového zvýhodnenia biopalív na základe smernice č. 2003/96/ES bude jej schválenie Európskou komisiou. Daňové zvýhodnenie sa začne uplatňovať prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po dni uverejnenia oznámenia Európskej komisie, ktorým rozhodla, že štátna pomoc Slovenská republika Daňové zvýhodnenie pre biopalivá, je zlučiteľná s právom Európskej únie, v Úradnom vestníku Európskej únie.
Ďalšie legislatívne úpravy zamerané na elimináciu daňových únikov na spotrebnej dani z minerálneho oleja. to predovšetkým ustanovenia o zábezpeke na daň a o distribúcii a povolení
3
na predaj pohonných látok (§ 25b).
4.Dotknuté subjekty
Podnikateľské subjekty, ktoré obchodujú s minerálnymi olejmi podľa zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov.
5.Alternatívne riešenia
Možným alternatívnym riešením je základná sadzba dane na pohonné látky bez daňového zvýhodnenia biopalív, t. j. na motorový benzín a motorovú naftu bez ohľadu na obsah biopaliva v zmesi.
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Vyhláška Ministerstva financií Slovenskej republiky č. 420/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor daňového priznania a dodatočného daňového priznania k spotrebnej dani z minerálneho oleja
Áno
Nie
7.Transpozícia práva EÚ
Bezpredmetné.
8.Preskúmanie účelnosti**
Bezpredmetné.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
11.Kontakt na spracovateľa
Ing. Milan Danišovič, MF SR, sekcia daňová a colná, odbor nepriamych daní, oddelenie spotrebných daní, milan.danisovic©mfsr.sk
12.Zdroje
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
4
I. Úvod: Ministerstvo financií Slovenskej republiky dňa 28. apríla 2017 predložilo Stálej pracovnej komisii na posudzovanie vybraných vplyvov (ďalej len „Komisia“) na predbežné pripomienkové konanie materiál „Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a
dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov“. Materiál predpokladá negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy a negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie.
II. Pripomienky a návrhy zmien: Komisia uplatňuje k materiálu nasledovné pripomienky a odporúčania:
K doložke vybraných vplyvov a analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy
V doložke vybraných vplyvov, v bode 9. Vplyvy navrhovaného materiálu označené negatívne vplyvy na rozpočet verejnej správy, pritom rozpočtové zabezpečenie nie je označené. Z tabuľky č. 1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy vyplýva negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy znížením daňových príjmov v roku 2018 v sume 72 000 eur, v roku 2019 v sume 75 000 eur a v roku 2020 v sume 78 000 eur. Negatívny vplyv na strane výdavkov predstavuje v roku 2017 sumu 313 544 eur, v roku 2018 nie je vyčíslený, pretože bude závisieť od počtu vykonaných analýz biopalív, v roku 2019 v sume 311 888 eur, z toho časť na osobné výdavky spojené s 2 pracovnými miestami colníkov. Vplyvy na rok 2020 uvedené v sume 0 eur, Komisia však predpokladá, že absentuje ich vyčíslenie. Čo sa týka rozpočtového zabezpečenia, podľa predkladateľa finančné prostriedky na rok 2017 budú predmetom žiadosti o navýšenie rozpočtu za oblasť kapitálových výdavkov informačné technológie, finančné prostriedky na rok 2018 na analýzy dodávateľským spôsobom budú predmetom žiadosti o navýšenie rozpočtu na rok 2018 a podobne aj výdavky na rok 2019 na analyzovanie vzoriek v internom laboratóriu, ak počet vzoriek prekročí 1 000, sa predpokladá financovať navýšením záväzných ukazovateľov štátneho rozpočtu na rok 2019. Časti tabuľky „výdavky verejnej správy celkom“, „vplyv na počty zamestnancov“, „vplyv na mzdové výdavky“, „financovanie zabezpečené v rozpočte“ a „rozpočtovo nekrytý vplyv/úspora“ nie vyplnené vôbec. Pri výdavkoch nie je uvedená kapitola ani program, ktorých sa uvedený vplyv týka. Sumár výdavkov v časti 2. 1.1. Financovanie návrhu, v odseku Zhrnutie (str. 7) za rok 2019 nie je v súlade s kvantifikáciou uvedenou v tabuľke č. 1. Tabuľka č. 4 analýzy vplyvov nie je vyplnená a tabuľku č. 5 analýza neobsahuje vôbec.
V nadväznosti na vyššie uvedené Komisia žiada prepracovať doložku vybraných vplyvov a analýzu vplyvov, vrátane všetkých relevantných tabuliek, v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov. Vplyvy na rozpočet Komisia žiada zabezpečiť v rámci schválených limitov dotknutých kapitol na rok 2017 a stanovených limitov na roky 2018 2020 vrátane počtu zamestnancov tak, že nedôjde k rozpočtovo nekrytému vplyvu. Vo vzťahu k požiadavke na rok 2017 Komisia poukazuje tiež na bod C.12. uznesenia vlády SR č. 461/2016 k návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2017až 2019.
Všeobecne
Je potrebné vyhodnotiť sociálny dopad návrhu konkrétne vplyv na hospodárenie domácností v súvislosti so zvýšením sadzby dane na motorový benzín a plynový olej (motorovú naftu). Ak by navrhované zvýšenie malo vplyv na zvýšenie cien pohonných hmôt, mohlo by to viesť k zvýšeným výdavkom domácností na dopravu, prípadne aj k zvýšeniu cien ostatných tovarov a služieb, čo by malo vplyv na nárast celkových spotrebných výdavkov domácností.
V prípade identifikovania sociálneho vplyvu je potrebné doplniť analýzu sociálnych vplyvov v súlade s Jednotnou metodikou na posudzovanie vybraných vplyvov a Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
Stanovisko predkladateľa:
Pripomienky komisie predkladateľ akceptoval a doložku vplyvov na rozpočet verejnej správy, na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu prepracoval podľa pokynov komisie.
Podľa názoru predkladateľa návrh zákona nebude mať žiadne sociálne vplyvy, z tohto dôvodu nie je potrebné osobitne vyhodnocovať sociálne vplyvy, konkrétne vplyvy na
5
hospodárenie domácností, a to z dôvodu, že daňovo zvýhodnená sadzba dane na motorový benzín a na motorovú naftu tvorí cca 98 % pohonných látok uvedených na trh v SR pričom v prípade motorového benzínu sa znížená sadzba dane oproti súčasne platnej sadzbe dane navrhuje znížiť. Cieľom zvýšenia základne sadzby dane je motivovať daňové subjekty, ktoré uvádzajú pohonné látky na trh SR aby pridávali požadované množstvo biopaliva do pohonných látok. Zvýšenú sadzby dane si uplatnia len tie daňové subjekty, ktoré nebudú spĺňať kritériá na uplatnenie zníženej sadzby dane.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie
Predkladateľ v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie len veľmi stručne popísal novovzniknuté náklady pre podnikateľské subjekty, pričom explicitne spomenul len navýšenie priamych finančných nákladov v súvislosti so zvýšením sadzieb dane z minerálneho oleja. Predkladateľ opomenul uviesť nezanedbateľné navýšenie administratívnej záťaže, ktoré vyplývajú napríklad z doplnenia § 23 o odsek 15, ktorý ukladá príjemcovi (odberateľovi) minerálneho oleja povinnosť najneskôr tri pracovné dni pred začatím prepravy oznámiť colnému úradu adresu miesta priameho dodania.
Komisia žiada predkladateľa o doplnenie nielen vyššie spomenutej (ilustratívnej) povinnosti, ale všetkých novovzniknutých administratívnych povinností do Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Komisia žiada predkladateľa o popis priamych finančných nákladov v časti 3.3.1 Priame finančné náklady Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie a vyčíslenie priamych finančných nákladov v časti 3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie.
Predkladateľ v časti 3.3.1 Priame finančné náklady Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie uvádza „Predpokladá sa zvýšenie priamych finančných nákladov v súvislosti so zvýšením sadzieb dane z minerálneho oleja.“ Vzhľadom na predpoklad priamych finančných nákladov je potrebné ich v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie opísať a v časti 3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie vyčísliť.
Komisia odporúča predkladateľovi, aby popísal administratívne náklady v časti 3.3.3 Administratívne náklady.
Predkladateľ v časti 3.3.3 Administratívne náklady uvádza „Predpokladá sa mierne zvýšenie administratívnej záťaže, ktoré nie je možné kvantifikovať.“ Vzhľadom na predpoklad administratívnych nákladov je potrebné ich v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie opísať.
Komisia žiada predkladateľa o prehodnotenie dôsledkov novelizovaných bodov 31 a 39 na podnikateľské subjekty v prípade, že sa podozrenie zo spáchania trestného činu súvisiaceho s porušením daňových predpisov nepreukáže. V prípade ponechania uvedených bodov v návrhu žiadame predkladateľa o ich popis a vyčíslenie v Analýze vplyvov na podnikateľské prostredie.
Opatrenia navrhnuté v novelizačných bodoch 31 a 39 môžu mať výrazné negatívne vplyvy na podnikateľské subjekty. Taktiež sme toho názoru, že v štádiu podozrenia by nemala byť obmedzovaná sloboda podnikania.
III. Záver: Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadruje
nesúhlasné stanovisko
s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa pripomienok v bode II.
IV. Poznámka: Predkladateľ zapracuje pripomienky a odporúčania na úpravu uvedené v bode II a uvedie stanovisko Komisie do Doložky vybraných vplyvov spolu s vyhodnotením pripomienok.
Nesúhlasné stanovisko Komisie neznamená zastavenie ďalšieho schvaľovacieho procesu. Stanovisko Komisie slúži ako podklad pre informované rozhodovanie vlády Slovenskej republiky a ďalších subjektov v rámci schvaľovacieho procesu. Predkladateľ možnosť dopracovať materiál podľa
6
pripomienok a zaslať ho na opätovné schválenie Komisie, ktorá môže následne zmeniť svoje stanovisko.
Stanovisko predkladateľa návrhu zákona:
Predkladateľ návrhu zákona pripomienky komisie k doložky vplyvov akceptoval a doplnil doložku vplyvov podľa jednotlivých pripomienok komisie.
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2017
2018
2019
2020
Príjmy verejnej správy celkom
0
-870 000*
-75 000
-78 000
v tom: VPS
0
-870 000
-75 000
-78 000
z toho:
0
- vplyv na ŠR
0
-870 000
-75 000
-78 000
Rozpočtové prostriedky
0
-870 000
-75 000
-78 000
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
313 544
226 188
511 888
226 188
7
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
313 544
226 188
511 888
226 188
Rozpočtové prostriedky
313 544
226 188
511 888
226 188
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
226 188
226 188
226 188
- vplyv na ŠR
0
226 188
226 188
226 188
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
213 912
213 912
213 912
- vplyv na ŠR
0
213 912
213 912
213 912
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv/úspora
313 544
1 096 188
586 888
304 188
* Poznámka:
Výpadok príjmov vo výške 870 000 eur je kvantifikovaný na celý rok 2018. Skutočný výpadok bude závisieť od uverejnenia oznámenia Európskej komisie v Úradnom vestníku Európskej únie, ktorým rozhodla, že štátna pomoc SA.47743 (2017/PN) Slovenská republika Daňové zvýhodnenie pre biopalivá, je zlučiteľná s právom Európskej únie. Tento výpadok môže byť 0,00 eur (komisia rozhodne v roku 2017), alebo 1/12-tina (72 500 eur) uvedenej sumy alebo jej násobok podľa mesiaca uverejnenia predmetného rozhodnutia Európskej komisie v roku 2018.
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
Predpokladané výdavky na rok 2017
Úprava informačných systémov finančnej správy APV SysNeD 298 544 eur bez DPH. V uvedenom odhade je zahrnuté riadenie projektového tímu, podrobná analýza požiadaviek, návrh riešenia, implementácia, integračné testovanie, funkčné testovanie, podpora akceptačného testovania, inštalácie a konfigurácie, dokumentácia a intenzívna podpora 10 dní po nasadení do produkcie.
Predbežný odhad pre spracovanie novej verzie formulára v rámci PFS/EKR je cca 15 000 eur bez DPH (v tom zahrnuté analýza, vývoj, konfigurácia EKR, test, deployment).
Uvedené finančné prostriedky budú predmetom žiadosti o navýšenie rozpočtu v roku 2017 za oblasť kapitálových výdavkov – časť informačné technológie.
Predpokladané výdavky na rok 2018
8
V súvislosti s rozšírením daňovo zvýhodnených biopalív o biopalivá druhej generácie Colné laboratórium FR SR predpokladá vykonávať v roku 2018 analýzy biopalív druhej generácie v pohonných látkach dodávateľským spôsobom. V tomto štádiu nie je možné odhadnúť množstvo vzoriek na analýzu. Následne podľa počtu analyzovaných vzoriek sa zhodnotí efektívnosť vynaloženia finančných prostriedkov (jedna analýza mimo colného laboratória stojí cca. 120 eur) a zváži sa možnosť vykonávania uvedených analýz interným spôsobom v colnom laboratóriu.
Finančné prostriedky na analýzy dodávateľským spôsobom budú predmetom žiadosti o navýšenie rozpočtu v roku 2018.
V súvislosti s návrhom nových oprávnení, ktoré by mal podľa návrhu zákona vykonávať Kriminálny úrad finančnej správy (ďalej len „KÚ FS“), t. j. pozastavenie prístupu do elektronického systému prepráv (návrh novely § 24a) a pozastavenia uplatňovania povolenia (návrh nového ustanovenia § 25c) boli FS vyčíslené finančné dopady v súvislosti s navýšením počtu zamestnancov v celkovom objeme 180 000 eur.
Výpočet uvedených výdavkov predložený KÚ FS:
Navýšenie personálneho stavu FS o 10 zamestnancov. Výpočet platových náležitostí 10 x 1 500 eur x 12 mesiacov = 180 000 eur/ročne.
Predpokladané výdavky na rok 2019
Za predpokladu, že počet analyzovaných vzoriek v roku 2018 prekročí počet 1 000 bude efektívnejšie zabezpečiť analýzu odobratých vzoriek interne v Colnom laboratóriu FR SR (nie dodávateľsky). Na základe uvedeného sa v roku 2019 predpokladajú výdavky na personálne posilnenie (dve nové pracovné miesta), priestorové vybavenie (nové priestory o rozlohe cca 40 m2) a technické vybavenie (kapitálové výdavky 260 000 eur prístroje, 21 000 eur stavebné úpravy a bežné výdavky 4 700 eur) Colného laboratória FR SR, ktorých financovanie sa predpokladá navýšením záväzných ukazovateľov ŠR na rok 2019.
Na dostatočné zvládnutie stanovenia biozložiek v biopalivách druhej generácie v colnom laboratóriu (colné laboratórium stanovilo efektívnosť vynaloženia nákladov na 1 000 vzoriek ročne) je potrebné personálne zabezpečenie v počte 2 pracovníkov (colníci v 6. PT). Spolu mzdové náklady v ročnom vyjadrení predstavujú sumu 46 188 eur pri navýšení systemizácie o 2 colníkov v 6. PT (610 - mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania 33 912 eur, 620 - poistné a príspevok do poisťovní 12 276 eur).
Zároveň bude nevyhnutné zabezpečiť oblasti:
1.Oblasť akreditácie - Je potrebné zabezpečenie. Colné laboratórium nemá akreditovaný štandardný pracovný postup na analýzu palív druhej generácie.
2.Oblasť metodická - Nie je potrebné žiadne zabezpečenie. Colné laboratórium v roku 2015 zaobstaralo všetky referenčné metodické dokumenty potrebné v súčasnej dobe na analýzu biopalív druhej generácie.
3.Oblasť vzdelávania - Je potrebné zabezpečenie vyškolenia nových pracovníkov na novú analytickú metódu. Uvedené je možné na základe dohody medzi colným laboratóriom a niektorým iným colným laboratóriom členskej krajiny EÚ, ktoré analýzu biopalív druhej generácie zavedenú, zároveň je potrebné zabezpečenie vyškolenia nových pracovníkov na prácu s novou prístrojovou technikou.
4.Oblasť referenčných štandardov - Je potrebné zabezpečenie. Referenčné štandardy pre analýzu biopalív druhej generácie v súčasnosti colné laboratórium neobstaráva, nakoľko analýzu nevykonáva.
9
5.Oblasť technická - Je potrebné technické zabezpečenie. Colné laboratórium v súčasnosti nedisponuje prístrojovou technikou vhodnou na analýzu biopalív druhej generácie. Na analýzu je potrebné vyspelejšie technické zariadenie s predpokladanou cenou 260 000 EUR.
Identifikovaná potreba zariadenia:
- zabezpečenie 1 ks scintilačného detektora LSC,
- zabezpečenie 1 ks elemantárneho analyzátora,
- zabezpečenie 1 ks kalorimetra.
6.Oblasť priestorová a nábytku - Colné laboratórium nemá priestorovú rezervu na zavedenie analýzy biopalív druhej generácie. Technologicky postačujúce bude zabezpečenie priestoru s rozlohou okolo 40 m2, v priestore treba rátať s laboratórnym nábytkom pre každého analytika v časti určenej pre spracovanie výsledkov analýzy.
V oddelenej časti priestoru musí byť umiestnená prístrojová technika tak, aby bol zabezpečený jej korektný chod v súlade s inštalačnými podmienkami výrobcu (termická stabilita, odsávanie spalín, regulačné ventily na tlakové nádoby, bezbariérový prísun tlakových nádob, voda, zdravotechnika, nepretržitý zdroj elektrickej energie). Priestor pre prístrojovú techniku si bude vyžadovať stavebné úpravy pred inštaláciou s predpokladanou cenou 21 000 eur.
Priestor musí byť vybavený odvetraním, osvetlením, EPS a hasiacimi prístrojmi, v súlade s BOZP a PO.
V súvislosti s návrhom nových oprávnení, ktoré by mal podľa návrhu zákona vykonávať Kriminálny úrad finančnej správy (ďalej len „KÚ FS“), t. j. pozastavenie prístupu do elektronického systému prepráv (návrh novely § 24a) a pozastavenia uplatňovania povolenia (návrh nového ustanovenia § 25c) boli FS vyčíslené finančné dopady mzdových prostriedkov celkovom objeme 180 000 eur (platy zamestnancov prijatých v roku 2018).
Predpokladané výdavky na rok 2020
V súvislosti s návrhom nových oprávnení, ktoré by mal podľa návrhu zákona vykonávať Kriminálny úrad finančnej správy (ďalej len „KÚ FS“), t. j. pozastavenie prístupu do elektronického systému prepráv (návrh novely § 24a) a pozastavenia uplatňovania povolenia (návrh nového ustanovenia § 25c) boli FS vyčíslené finančné dopady mzdových prostriedkov celkovom objeme 180 000 eur (platy zamestnancov prijatých v roku 2018).
Zhrnutie:
1.Rok 2017
-informačné systémy: 313 544 eur bez DPH.
2.Rok 2018
-vykonávanie analýz dodávateľským spôsobom: v závislosti od množstva vzoriek, jedna analýza cca. 120 eur,
-navýšenie personálneho stavu KÚ FS o 10 zamestnancov 180 000 eur.
3.Rok 2019
-vykonávanie analýz v colnom laboratóriu (po zhodnotení efektívnosti):
a)personálne požiadavky: 2 nové pracovné miesta 46 188 eur
b)priestorové požiadavky: nové priestory o rozlohe cca 40 m2, zatiaľ nevyčíslené,
c)technické požiadavky:
- kapitálové výdavky 260 000 eur,
- prístroje, 21 000 eur,
- stavebné úpravy a bežné výdavky 4 700 eur,
10
-mzdové prostriedky 10 zamestnancov KÚ FS (prijatých v roku 2018) 180 000 eur.
4.Rok 2020
-mzdové prostriedky 10 zamestnancov KÚ FS (prijatých v roku 2018) 180 000 eur.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Návrh zákona upravuje zdaňovanie motorového benzínu, motorovej nafty a iné opatrenia na elimináciu daňových únikov na spotrebnej dani z minerálneho oleja.
2.2.2. Charakteristika návrhu:
X zmena sadzby
zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
X iné
Spotrebná daň z minerálneho oleja sa upravuje nasledovne:
S účinnosťou prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa uverejní oznámenie Európskej komisie, ktorým rozhodla, že štátna pomoc SA.47743 (2017/PN) Slovenská republika Daňové zvýhodnenie pre biopalivá, je zlučiteľná s právom Európskej únie, v Úradnom vestníku Európskej únie sa na:
motorový benzín kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 12 41, 2710 12 45, 2710 12 49 stanovuje základná sadzba dane vo výške 554 eur/1 000 l a
plynový olej kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17 a 2710 20 19 základná sadzba dane vo výške 394 eur/1 000 l.
S účinnosťou prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa uverejní oznámenie Európskej komisie, ktorým rozhodla, že štátna pomoc SA.47743 (2017/PN) Slovenská republika Daňové zvýhodnenie pre biopalivá, je zlučiteľná s právom Európskej únie, v Úradnom vestníku Európskej únie sa na:
motorový benzín kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 12 41, 2710 12 45, 2710 12 49 stanovuje daňovo zvýhodnená sadzba dane vo výške 514 eur/1 000 l, ak tento motorový benzín obsahuje požadovaný objem biopaliva a toto biopalivo spĺňa kritériá trvalej udržateľnosti a
plynový olej kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17 a 2710 20 19 daňovo zvýhodnená sadzba dane vo výške 368 eur/1 000 l, ak tento plynový olej obsahuje požadovaný objem biopaliva a toto biopalivo spĺňa kritériá trvalej udržateľnosti.
V období od 1. januára 2018 do prvého dňa kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa uverejní oznámenie Európskej komisie, ktorým rozhodla, že štátna pomoc SA.47743 (2017/PN) Slovenská republika Daňové zvýhodnenie pre biopalivá, je zlučiteľná s právom Európskej únie, v Úradnom vestníku Európskej únie sa na:
motorový benzín kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 12 41, 2710 12 45, 2710 12 49 stanovuje základná sadzba dane vo výške 514,50 eur/1 000 l a
11
plynový olej kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 43, 2710 19 46, 2710 19 47, 2710 19 48, 2710 20 11, 2710 20 15, 2710 20 17 a 2710 20 19 základná sadzba dane vo výške 368 eur/1 000 l.
Legislatívne opatrenia na zamedzenie daňových únikov:
Sprísnenie podmienok na vydávenie povolení na obchodovanie s pohonnými látkami po ich uvedení do daňového voľného obehu.
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Odhadované objemy
Objem aktivít
2017
2018
2019
2020
Indikátor ABC
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
12
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Daňové príjmy (100)1
0
-870 000
-75 000
-78 000
Nedaňové príjmy (200)1
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
-870 000
-75 000
-78 000
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
226 188
226 188
226 188
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
213 912
213 912
213 912
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
12 276
12 276
12 276
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
0
0
0
0
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
226 188
226 188
226 188
13
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2017
2018
2019
2020
poznámka
Počet zamestnancov celkom
+ 12
z toho vplyv na ŠR
+ 12
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
213 912
213 912
213 912
z toho vplyv na ŠR
213 912
213 912
213 912
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
z toho vplyv na ŠR
213 912
213 912
213 912
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
12 276
12 276
12 276
z toho vplyv na ŠR
226 188
226 188
226 188
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
14
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Všeobecne sa predpokladá, že návrh zákona ovplyvní tie podnikateľské subjekty, ktoré obchodujú s minerálnym olejom. Predovšetkým tie subjekty, ktoré registrované a evidované colnými úradmi podľa príslušných ustanovení zákona o spotrebnej dani z minerálneho oleja.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Na základe zverejnenej predbežnej informácie PI/2016/156, sa dňa 21. decembra 2016 na pôde Ministerstva financií Slovenskej republiky uskutočnilo v rámci verejných konzultácií stretnutie k pripravovanému návrhu zákona s podnikateľskými subjektami, ktoré obchodujú s minerálnymi olejmi. Hlavnou témou tohto stretnutia bolo
-podrobnejšie oboznámiť zástupcov podnikateľských subjektov s oblasťami, ktorých by sa mali dotknúť pripravované návrhy zmeny novely zákona č. 98/2004 Z. z.
-umožniť zástupcom podnikateľských subjektov vyjadriť sa k týmto návrhom.
Závery:
Zástupcovia podnikateľských subjektov boli vyzvaní aby v termíne do 20. januára 2017 predložili svoje návrhy a pripomienky k pripravovaným okruhom zmien.
Následne sa na pôde Ministerstva financií Slovenskej republiky dňa 9. februára 2017 uskutočnilo osobitné stretnutie s podnikateľskými subjektami, ktoré uvádzajú na trh pohonné látky s obsahom biopaliva a slovenskými výrobcami biopalív, na ktorom bola diskutovaná forma schémy daňového zvýhodnenia biopalív, ktorá by bola predložená Európskej komisii na schválenie.
Zástupcovia podnikateľských subjektov sa tiež mohli v predmetnému návrhu vyjadriť a predkladať pripomienky v rámci medzirezortného pripomienkového konania v čase od 29. mája 2017 do 16. júna 2017.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predpokladá sa zvýšenie priamych finančných nákladov v súvislosti so zvýšením sadzieb dane z minerálneho oleja (motorovej nafty a motorového benzínu) pre približne 2 % subjektov, pri ktorých sa predpokladá, že si budú uplatňovať základnú sadzbu spotrebnej dane na motorový benzín a motorovú naftu, keďže nebudú spĺňať kritériá na uplatnenie si zvýhodnenej sadzby dane. Tieto náklady ba mali byť vo výške rozdielu navrhovanej základnej sadzby dane a teraz platnej zvýšenej sadzby dane. Zároveň sa predpokladá zvýšenie administratívnej záťaže pre tie subjekty, ktoré obchodujú s minerálnymi olejmi v pozastavení dane a tiež pre daňové subjekty, ktoré obchodujú s pohonnými látkami v daňovom voľnom obehu.
15
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Nepredpokladajú sa nepriame finančné náklady.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predpokladá sa zvýšenie administratívnej záťaže pre tie subjekty, ktoré obchodujú s pohonnými látkami v daňovom voľnom obehu. V súvislosti navrhovanými opatreniami na boj proti daňovým únikom predpokladá sa, že daňovým subjektom, ktoré v súčasnom období obchodujú v daňovom voľnom obehu s pohonnými látkami vzniknú nové administratívne povinnosti vyplývajúce z prechodných ustanovení, ktoré im ukladajú povinnosť preukázať daňovú spoľahlivosť, objem minerálneho oleja, s ktorým obchodujú. Osoby, ktoré budú žiadať o vydania povolenia na distribúciu a alebo povolenia na predaj po 1. apríli 2018 budú musieť na vydania týchto povolení preukázať viac skutočností ako tomu bolo podľa teraz planých ustanovení.
K novelizačným bodom 31 a 39 predkladateľ návrhu zákona uvádza, že návrh bol upravený a doplnený. Cieľom navrhovaných legislatívnych opatrení 24a a § 25c) je eliminácia daňových únikov a tým aj zvyšovanie príjmov štátneho rozpočtu. Navrhované opatrenie bude môcť byť Kriminálnym úradom finančnej správy uplatnené len ak bolo vyšetrovateľom finančnej správy začaté trestné stíhanie pre podozrenie zo spáchania daňového trestného činu. Navrhované opatrenia nemôžu byť svojvoľne použiteľné. Opatrenie 25c) bude uplatnené maximálne na 60 120 dní. Navrhované opatrenie 24a) bude uplatnené za rovnakých podmienok ako ho doteraz využíval colný úrad.
Uvedené náklady nie je možné jednoznačne kvantifikovať.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
5,54 eura na 1 000 l
nekvantifikované
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
nekvantifikované
nekvantifikované
Celkové náklady regulácie
5,54 eura na 1 000 l
nekvantifikované
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
16
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Nepredpokladá sa vplyv navrhovaných zmien na konkurencieschopnosť a správanie podnikov na trhu.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Navrhovaná zmena nemá vplyv na inovácie.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
17
návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov s právom Európskej únie
1.Predkladateľ návrhu zákona:
Vláda Slovenskej republiky.
2.Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
3.Problematika návrhu zákona:
a)je upravená v práve Európskej únie:
Primárne právo:
-čl. 110 až 113, čl. 349 a 355 Zmluvy o fungovaní Európskej únie,
-čl. 52 Zmluvy o Európskej únii.
Sekundárne právo (prijaté po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - po 30. novembri 2009):
1.legislatívne akty:
- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 952/2013 z 9. októbra 2013,
ktorým sa ustanovuje Colný kódex Únie (prepracované znenie) (Ú. v. L 269, 10. 10. 2013) v platnom znení,
- nariadenie Rady (EÚ) č. 389/2012 z 2. mája 2012 o administratívnej spolupráci v
oblasti spotrebných daní a zrušení nariadenia (ES) č. 2073/2004 (Ú. v. L 121, 8.5.2012) v platnom znení.
2.nelegislatívne akty:
-vykonávacie rozhodnutie Komisie (EÚ) 2017/74 z 25. novembra 2016, ktorým sa
stanovuje spoločná značkovacia látka na daňové účely pre plynové oleje a kerozín (Ú. v. EÚ L 10, 14.1.2017),
-vykonávacie rozhodnutie Komisie č. 2012/209/EÚ z 20. apríla 2012 o uplatňovaní
ustanovení smernice Rady 2008/118/ES o kontrole a preprave na určité prídavné látky v súlade s článkom 20 ods. 2 smernice Rady 2003/96/ES (Ú. v. L 110, 24.4. 2012).
Sekundárne právo (prijaté pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskej únii a Zmluva o založení Európskeho spoločenstva - do 30. novembra 2009):
-smernica Rady 95/60/ES z 27. novembra 1995 o daňovom označovaní plynových
olejov a petroleja (Mimoriadne vydanie Ú. v. kap. 9/zv. 1, Ú. v. ES L 291, 6.12.1995),
18
-smernica Rady 2003/96/ES z 27. októbra 2003 o reštrukturalizácii právneho rámca
spoločenstva pre zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 9/zv. 1, Ú. v. EÚ L 283, 31.10.2003) v platnom znení,
-smernica Rady 2007/74/ES z 20. decembra 2007 o oslobodení tovaru, ktorý
dovážajú osoby cestujúce z tretích krajín, od dane z pridanej hodnoty a spotrebnej dane (Ú. v. EÚ L 346, 29.12.2007),
-smernica Rady 2008/118/ES zo 16.decembra 2008 o všeobecnom systéme
spotrebných daní a o zrušení smernice 92/12/EHS (Ú. v. L 9, 14.1.2009) v platnom znení,
-smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/28/ES z 23. apríla 2009 o podpore
využívania energie z obnoviteľných zdrojov energie a o zmene a doplnení a následnom zrušení smerníc 2001/77/ES a 2003/30/ES (Ú. v. L 140, 5.6.2009) v platnom znení,
-nariadenie Komisie (ES) č. 684/2009 z 24. júla 2009, ktorým sa implementuje
smernica Rady 2008/118/ES, pokiaľ ide o elektronické postupy pri preprave tovaru podliehajúceho spotrebnej dani v režime pozastavenia dane (Ú. v. L 197, 29.7.2009) v platnom znení,
-rozhodnutie Európskeho parlamentu a Rady č. 1152/2003/ES zo 16. júna 2003
o informatizácii prepravy a kontroly výrobkov podliehajúcich spotrebnej dani (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 9/zv. 1, Ú. v. EÚ L 162, 1.7.2003).
b)je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 292/02, Meiland Azewijn BV proti Hauptzollampt Duisburg, [2004],
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 389/02, Deutsche See-Bestattungs-Genossenschaft eG proti Hauptzollamt Kiel, [2004],
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 185/00, EK proti Fínskej republike, [2003],
-rozhodnutie Súdneho dvora vo veci C - 82/12, Transportes Jordi Besora SL proti Generalitat de Catalunya, [2014].
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
a)Lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia: bezpredmetné.
b)Lehota určená na predloženie návrhu zákona na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné.
c)Proti Slovenskej republike nebolo začaté konanie podľa čl. 258 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.
d)bezpredmetné.
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:
Úplný.
6.Gestor a spolupracujúce rezorty:
Ministerstvo financií Slovenskej republiky, Ministerstvo hospodárstva SR a Ministerstvo životného prostredia SR.
19
B. Osobitná časť
K článku I
K bodu 1
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s daňovým poriadkom.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s vykonávacím nariadením Komisie (EÚ) 2016/1821 zo 6. októbra 2016, ktorým sa mení príloha I k nariadeniu Rady (EHS) č. 2658/87 o colnej a štatistickej nomenklatúre a o Spoločnom colnom sadzobníku.
K bodu 3
Navrhovanou úpravou sa dopĺňa okruh energetických surovín, ktoré nie predmetom dane podľa tohto zákona ale predmetom dane podľa zákona č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov.
K bodu 4
Navrhovanou úpravou sa upravuje okruh biogénnych látok. Bioplyn sa nahrádza pokročilým biopalivom, ktoré je podľa osobitného predpisu (zákona č. 309/2009 Z. z.) považované za biopalivo druhej generácie vyrobené na báze nepotravinárskych surovín.
K bodom 5 a 6
Navrhovanými úpravami sa zavádza základná sadzba dane na motorový benzín a základná sadzba dane na plynový olej (motorovú naftu). Túto sadzbu dane na pohonné látky (motorový benzín alebo motorovú naftu) si uplatní osoba, ktorá si pri ich uvedení do daňového voľného neuplatnila sadzbu dane podľa § 7 návrhu zákona keďže pohonné látky nespĺňali kritériá na uplatnenie daňovo zvýhodnenej sadzby dane podľa § 7 návrhu zákona.
K bodu 7 a 50
Legislatívno-technické úpravy súvisiace so zavedením základnej sadzby dane na motorový benzín a základnej sadzby dane na plynový olej (motorovú naftu).
K bodu 8
Legislatívno-technická úprava umožňujúca správcovi dane uplatniť sadzbu dane plynového oleja, ak bol vykurovací alebo mazací olej použitý ako pohonná látka a osoba, ktorá použila tento mazací olej ako pohonnú látku nevie preukázať pôvod alebo spôsob nadobudnutia tohto vykurovacieho alebo mazacieho oleja v súlade s týmto zákonom.
K bodu 9
Navrhovaným osobitným ustanovením sa ustanovujú podmienky na uplatňovanie daňovo zvýhodnenej sadzby dane na motorový benzín a plynový olej (motorovú naftu). Podľa tohto ustanovenia osoba, ktoré uvedie do daňového voľného obehu motorový benzín a plynový olej s požadovaným objemom biopaliva v zmesi a primiešané biopalivá budú spĺňať kritériá trvalej udržateľnosti, bude si môcť uplatniť zníženú sadzbu dane. S ohľadom na skutočnosť, že takéto daňové zvýhodnenie je považované za štátnu pomoc, bude uplatňovanie tohto daňového zvýhodnenia možné až po jeho notifikácii Európskou komisiou.
20
K bodom 10 a 21
Navrhovaná úprava ruší oslobodenie biogénnej látky, ktorou je bioplyn a legislatívno-technicky sa upravujú súvisiace ustanovenia.
K bodu 11
Navrhovanou úpravou sa pri dodaní leteckých pohonných látok zahraničným leteckým spoločnostiam alebo pri dodaní lodných prevádzkových látok zahraničným lodným spoločnostiam do nádrží lietadiel alebo lodí na ich vlastný pohon a prevádzku spresňuje, že v týchto prípadoch použitia daňovo zvýhodneného minerálneho oleja nie je potrebné zaradenie do evidencie užívateľských podnikov a tiež nie je potrebný odberný poukaz.
K bodom 12, 13 a 32
Navrhovaná úprava upravuje a spresňuje podmienky zrušenia platného odberného poukazu vydaného colným úradom užívateľskému podniku. Súčasne sa upravuje a spresňuje vyradenie užívateľského podniku z evidencie užívateľských podnikov a niektoré ustanovenia súvisiace s týmito úpravami.
K bodom 14 a15
Legislatívno-technické úpravy, ktoré rozširujú vznik daňovej povinnosti o situácie kedy boli predmetné minerálne oleje dodané a ponúkané na použitie ako pohonná látka a súčasne sa primerane upravuje platiteľ dane.
K bodu 16
Navrhovaná úprava umožní vrátenie dane osobe, ktorá si uplatnila základnú sadzbu dane na pohonné látky, ktoré obsahovali požadovaný objem biopaliva, avšak v čase podania daňového priznania táto osoba nevedela preukázať, že tieto biopalivá spĺňajú kritériá trvalej udržateľnosti.
K bodu 17
Navrhovanou úpravou sa spresňuje, že odchýlky uvedené v tomto ustanovení sa uplatnia len na toho prevádzkovateľa daňového skladu, ktorý v pozastavení dane skladuje, prijíma a odosiela, prípadne mieša len minerálne oleje kódu kombinovanej nomenklatúry 2711. Ak tento prevádzkovateľ daňového skladu v pozastavení dane skladuje, prijíma a odosiela, prípadne mieša aj iné minerálne oleje ako minerálne oleje kódu kombinovanej nomenklatúry 2711, tieto odchýlky nie je možné uplatniť.
K bodom 18 a 20
Legislatívno-technická úprava, ktorou sa ustanovuje, že prítomnosť zamestnanca colného úradu alebo osoby poverenej colným úradom pri výrobe zmesi minerálneho oleja biogénnej látky nie je povinná. Colný úrad sám rozhodne o prítomnosti zamestnanca colného úradu alebo osoby poverenej colným úradom pri výrobe zmesi minerálneho oleja biogénnej látky na základe analýzy rizík jednotlivých daňových subjektov z pohľadu ich daňovej spoľahlivosti. Navrhované opatrenie umožní colnému úradu operatívne sústrediť svoje personálne zdroje do tých výrobných podnikov, pri ktorých dôvodné podozrenie, že pri výrobe zmesi dochádza k porušovaniu zákona.
K bodu 19
Legislatívno-technická úprava, ktorou sa rozširuje okruh biogénnych látok, ktoré môže prevádzkovateľ daňového skladu podnik na výrobu minerálneho oleja používať na výrobu zmesi biopaliva s motorovou naftou.
21
K bodu 22
Legislatívno-technická úprava spresňujúca podmienky na vydanie povolenia na prevádzkovanie daňového skladu.
K bodu 23
Navrhovanou úpravou sa stanovuje prevádzkovateľovi daňového skladu povinnosť uviesť k jednotlivým druhom minerálnych olejov, o ktoré chce rozšíriť výrobu alebo sortiment skladovania, aj ich predpokladané množstvo v príslušných objemových jednotkách.
K bodu 24
Legislatívno-technická úprava dopĺňajúca podmienky na odňatie povolenia na prevádzkovanie daňového skladu, ak nebola doplnená zábezpeka na daň v daňovom sklade v stanovenej lehote.
K bodu 25
Navrhovaná úprava umožní colnému úradu odňať povolenie na prevádzkovanie daňového skladu, ak prevádzkovateľ daňového skladu, ktorý je podnikom na výrobu minerálneho oleja výrobné zariadenie predal alebo toto výrobné zariadenie bolo zničené.
K bodu 26
Navrhovaná úprava umožní colnému úradu pri zániku povolenia na prevádzkovanie daňového skladu zloženú zábezpeku na daň podľa § 22 a 22a použiť na úhradu dane.
K bodom 27 a 28
Legislatívno-technická úprava spresňujúca povinnosti prevádzkovateľa daňového skladu, podniku na výrobu minerálneho oleja, ktorému colný úrad úplne alebo čiastočne upustil od povinnosti zložiť zábezpeku na daň pri úprave (doplnení) zábezpeky na daň.
K bodu 29
Navrhovanou úpravou sa legislatívno-technicky spresňujú niektoré podmienky na posúdenie daňovej spoľahlivosti prevádzkovateľa daňového skladu, podniku na výrobu minerálneho oleja.
K bodu 30
Navrhovaná úprava umožní colnému úradu v odôvodnených prípadoch (napr. ohrozenie vymáhateľnosti nezaplatenej dane alebo bude jej vymáhanie spojené so značnými ťažkosťami) rozhodnúť, že prevádzkovateľ daňového skladu je povinný doplniť zloženú zábezpeku na daň vo výške dane, ktorá by mohla vzniknúť z množstva minerálneho oleja skladovaného vo všetkých daňových skladoch v pozastavení dane. To oprávnenie nebude možné uplatniť na prevádzkovateľa daňového skladu, podniku na výrobu minerálneho oleja, ktorému colný úrad upustil od povinnosti zložiť zábezpeku na daň úplne.
K bodu 31
Navrhovanou úpravou sa spresňuje definícia miesta priameho dodania na daňovom území.
K bodom 33, 34 a 35
Touto úpravou sa ustanovuje povinnosť príjemcovi v mieste priameho dodania oznámiť colnému úradu adresu priameho dodania. Zároveň sa umožňuje colnému úradu uložiť príjemcovi minerálneho oleja aby pred začatím prepravy bezodkladne oznámil colnému úradu
22
prijatie minerálneho oleja prostredníctvom elektronického systému a zdržal sa vyloženia, prečerpania minerálneho oleja alebo akéhokoľvek nakladania s týmto minerálnym olejom počas dvoch hodín od zaslania tohto oznámenia.
K bodu 36
Navrhovaná úprava umožní Kriminálnemu úradu finančnej správy pozastavenie prístupu do elektronického systému prepráv prevádzkovateľovi daňového skladu, oprávnenému príjemcovi, registrovanému odosielateľovi užívateľskému podniku, ak bolo vyšetrovateľom finančnej správy začaté trestné stíhanie pre podozrenie zo spáchania daňového trestného činu. Uvedené oprávnenie Kriminálneho úradu finančnej správy sa nebude vzťahovať na osobu, ktorá je prevádzkovateľom daňového skladu, podnikom na výrobu minerálneho oleja, ktorej colný úrad upustil od povinnosti zložiť zábezpeku na daň úplne alebo čiastočne, t. j. na daňovo spoľahlivú osobu.
K bodu 37
Navrhovanou úpravou sa jednoznačnejšie stanovuje lehota kedy je oprávnený príjemca povinný doplniť zloženú zábezpeku na daň a v akej výške.
K bodu 38
Navrhovanou úpravou sa spresňujú podmienky na zníženie zloženej zábezpeky na daň a jednoznačne sa stanovuje výpočet sumy, o ktorú colný úrad zníži zábezpeku na daň ak žiadateľ o zníženie zábezpeky na daň splnil všetky podmienky.
K bodu 39
Legislatívno-technická úprava spresňujúca lehotu zániku povolenia prijímať minerálny olej z iného členského štátu v pozastavení dane.
K bodom 40 a 41
Legislatívno-technická úprava spresňujúca stav kedy colný úrad odníme povolenie prijímať minerálny olej z iného členského štátu v pozastavení dane.
K bodu 42
Legislatívno-technická úprava, ktorou sa stanovuje, že obchodovať s vybraným minerálnym olejom na daňovom území je možné po vydaní povolenia na obchodovanie s vybraným minerálnym olejom colným úradom.
K bodu 43
V súvislosti s osobitným ustanovením, ktorým sa upravujú podmienky na uplatňovanie daňovo zvýhodnenej sadzby dane na motorový benzín a plynový olej (motorovú naftu), ktoré nadobúda účinnosť prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po dni uverejnenia oznámenia Európskej komisie, ktorým rozhodla, že štátna pomoc Slovenská republika Daňové zvýhodnenie pre biopalivá je zlučiteľná s právom Európskej únie, v Úradnom vestníku Európskej únie je potrebné v ustanovení o distribúcii a predaji pohonných látok doplniť pohonné látky s touto daňovo zvýhodnenou sadzbou dane.
K bodu 44
Na základe doterajších zistení a poznatkov z aplikačnej praxe sa navrhuje spresniť a doplniť ustanovenia upravujúce obchodovanie s minerálnym olejom, ktorým motorový benzín, motorová nafta a LPG (ďalej len „pohonné látky“) v daňovom voľnom obehu. Touto úpravou sa predovšetkým navrhuje:
23
-spresniť definíciu predajcu pohonných látok a podmienky na vydanie povolenia na predaj pohonných látok,
-upraviť a doplniť podmienky, ktoré musí splniť každá osoba, ktorá chce na daňovom území obchodovať s pohonnými látkami v daňovom voľnom obehu a zároveň sa navrhuje doplniť a spresniť povinnosti držiteľa povolenia na distribúciu alebo držiteľa povolenia na predaj,
-doplniť postup distribútora pohonných látok, predajcu pohonných a spotrebiteľa pohonných látok keď ukončia svoju podnikateľskú činnosť,
-jednoznačne stanoviť, že predajca pohonných látok musí predávať pohonné látky na konečnú spotrebu len prostredníctvom pevne zabudovaných výdajných stojanov, ktoré vybavené overeným meracím zariadením.
K bodu 45
Navrhovaná úprava umožní Kriminálnemu úradu finančnej správy dočasne pozastaviť uplatňovanie povolenia na prevádzkovanie daňového skladu alebo povolenia na obchodovanie, alebo povolenia na distribúciu, alebo povolenia na predaj (ďalej len „pozastavenie uplatňovania povolenia“), ak bolo vyšetrovateľom finančnej správy začaté trestné stíhanie pre podozrenie zo spáchania daňového trestného činu, a to na obdobie najviac 60 dní odo dňa doručenia rozhodnutia o pozastavení uplatňovania povolenia. V odôvodnených prípadoch (napr. pri vyšetrovaní zložitých obchodných prípadov v súčinnosti so zahraničnými partnerskými zložkami, overovaní skutočností výsledkami laboratórnych a expertíznych záverov, potrebe vyhotovenia znaleckých posudkov alebo znaleckých expertíz) bude možné predĺžiť pozastavenie uplatňovania povolenia na 120 dní. Zároveň sa navrhuje aby rozhodnutie o pozastavení uplatňovania povolenia bolo vykonateľné dňom jeho doručenia, pričom dotknutá osoba bude môcť podať odvolanie, ktoré však nebude mať odkladný účinok. Cieľom navrhovaného opatrenia je zabrániť osobe, voči ktorej Kriminálny úradu finančnej správy začal trestné stíhanie pre podozrenie zo spáchania daňového trestného činu, v páchaní ďalšej daňovej trestnej činnosti.
Uvedené oprávnenie Kriminálneho úradu finančnej správy sa nebude vzťahovať na osobu, ktorá je prevádzkovateľom daňového skladu, podnikom na výrobu minerálneho oleja, ktorej colný úrad upustil od povinnosti zložiť zábezpeku na daň úplne alebo čiastočne, t. j. na daňovo spoľahlivú osobu.
K bodom 46 a 47
Legislatívno-technická úprava spresňujúca lehotu na oznámenie údajov príjemcom minerálneho oleja pred jeho prijatím na daňovom území a zjednocujúca lehotu na podanie daňového priznania s inými situáciami vzniku povinnosti na podanie daňového priznania.
K bodu 48
Legislatívno-technická úprava spresňujúca povinnosť vyhotoviť zjednodušený sprievodný dokument aj pri preprave minerálnych olejov bez daňovej sadzby podliehajúcich kontrole a postupu pri preprave.
K bodu 49
Navrhovanou úpravou sa ustanovuje vybraným osobám povinnosť oznamovať colnému úradu dátum a čas prijatia pohonných látok. Zároveň sa navrhuje umožniť colnému úradu uložiť vybraným osobám v stanovenom časovom období odoberať vzorky pohonných látok, a to za prítomnosti zamestnanca colného úradu a v čase stanovenom colným úradom a tiež nariadiť v odôvodnených prípadoch (napr. overovania druhu pohonnej látky, jej kvality,
24
objemu biopaliva, ktorý je v nej primiešaný a pôvodu a spôsobu nadobudnutia pohonnej látky) uskutočňovanie príjmu pohonných látok len v prítomnosti zamestnanca colného úradu.
K bodom 51, 52
Legislatívno-technické úpravy, ktorými sa upravuje vedenie evidencie finančným riaditeľstvom.
K bodom 53 až 57
Legislatívno-technické úpravy správnych deliktov, ktorými sa upravujú a dopĺňajú skutkové podstaty súvisiace s navrhovanými zmenami.
K bodom 58 až 60 a 62
Touto navrhovanou úpravou sa zamedziť uloženiu sankcie neprimeranej skutku, ktorý subjekt vykonal a stanoviť za daňové delikty a priestupky minimálnu a maximálnu výšku pokuty. Colný úrad pri určovaní sankcie posúdi každý jednotlivý delikt alebo priestupok individuálne a uloží sankciu s prihliadnutím na závažnosť, dĺžku trvania a následky protiprávneho stavu.
K bodu 61
Navrhovaná úprava umožní colnému úradu podať podnet miestne príslušnému živnostenskému úradu na odobratie živnostenského oprávnenia, ak zistí pri distribútorovi pohonných látok alebo predajcovi pohonných látok, ktorému opakovane uložil pokutu za správny delikt, že nebola v predmetnej veci vykonaná náprava.
K bodu 63
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s navrhovaným ustanovením o distribúcii predaji pohonných látok.
K bodom 64 a 65
Navrhovaná úprava spresňuje, proti ktorému rozhodnutiu colného úradu nie je prípustné odvolanie.
K bodu 66
V súvislosti s navrhovanými zmenami je potrebné upraviť prechodné ustanovenia.
K článku II
K bodu 1
V súvislosti so zavedením základnej sadzby dane na motorový benzín a základnej sadzby dane na plynový olej (motorovú naftu) je potrebné upraviť predmetné ustanovenie tak, že doterajšie povinnosti vyplývajúce finančnej správe z tohto ustanovenia budú zrušené a zostávajúce kompetencie, ktoré vykonávala finančná správa budú delegované na Slovenskú obchodnú inšpekciu.
K bodom 2 až 9
V nadväznosti na vykonané úpravy je potrebné legislatívno-technicky upraviť súvisiace ustanovenia.
25
K bodu 10
V nadväznosti na vykonané úpravy je potrebné legislatívno-technicky upraviť prechodné ustanovenia.
K bodu 11
V nadväznosti na vykonané úpravy sa vypúšťa príloha č. 1 z dôvodu jej nadbytočnosti.
K článku III
Tento zákon nadobúda účinnosť 1. januára 2018 okrem čl. I bodov 31, 33, 34, 35, 44, 45, 49, 55, 57, 60, 61, 63 a 65, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. apríla 2018, čl. I bodov 5, 6, 7, 9, 16, 43, 54, 56, 59 a čl. II, ktoré nadobúdajú účinnosť prvým dňom kalendárneho mesiaca nasledujúceho po kalendárnom mesiaci, v ktorom sa uverejní oznámenie Európskej komisie, ktorým rozhodla, že štátna pomoc SA.47743 (2017/PN) Slovenská republika Daňové zvýhodnenie pre biopalivá, je zlučiteľná s právom Európskej únie, v Úradnom vestníku Európskej únie.
Schválené vládou Slovenskej republiky dňa 16. augusta 2017.
Robert Fico, v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Peter Kažimír, v. r.
minister financií Slovenskej republiky