Rozumie sa najmä na prístup k:
☞sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
☞kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
☞pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
☞zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
☞zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
☞k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
☞bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
☞doprave,
☞ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
☞spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
☞informáciám
☞k iným právam (napr. politickým).
Vládny návrh novely zákona sociálnych službách má vplyv na zlepšenie prístupu k sociálnym službám, a tým aj k sociálnej ochrane najmä fyzických osôb odkázaných na pomoc inej osoby pri sebaobsluhe, vrátane starších ľudí s nepriaznivým zdravotným stavom a ľudí so zdravotným postihnutím. Ďalej má predkladaný návrh vplyv na zlepšenie prístupu ľudí k službám krízovej intervencie v zariadeniach, ktorí sú v nepriaznivej sociálnej situácií z dôvodu, že nemajú zabezpečené nevyhnutné podmienky na uspokojovanie základných životných potrieb pre ohrozenie správaním iných fyzických osôb, alebo ak sa stali obeťou správania iných fyzických osôb. Tento pozitívny vplyv je spôsobený spolufinancovaním vybraných druhov sociálnej služby v zariadeniach na lokálnej úrovni i regionálnej úrovni zo štátneho rozpočtu, čím sa posilňuje viaczdrojové financovania sociálnych služieb a prispieva sa k ich dlhodobej udržateľnosti a dostupnosti. Účelovosťou poskytovania finančných prostriedkov zo štátneho rozpočtu na spolufinancovanie miezd a odvodov za zamestnancov poskytovateľa sociálnej služby sa vytvárajú podmienky pre zvýšenie úrovne odmeňovania zamestnancov sociálnych služieb, čím sa zabezpečuje kvalita personálneho zabezpečenia poskytovanej sociálnej služby.
Realizáciou navrhovanej zmeny sa predpokladá:
Zabezpečenie udržateľnosti a dostupnosti sociálnych služieb vzhľadom na zvyšujúci sa oprávnený dopyt po sociálnych službách a zvyšovanie nákladovosti poskytovaných sociálnych služieb.
Vytvorí sa manipulačný priestor v rozpočtoch obcí a vyšších územných celkov na poskytovanie a zabezpečovanie ďalších druhov sociálnych služieb vo verejnom záujme v rámci ich pôsobnosti a na podporu procesu deinštitucionalizácie sociálnych služieb rozvojom sociálnych služieb komunitného charakteru (doterajší systém spolufinancovania vybraných druhov sociálnych služieb z rozpočtu obce a z rozpočtu vyššieho územného celku sa výraznejšou mierou „odľahčí“ prísunom prostriedkov štátneho rozpočtu do spolufinancovania vybraných druhov sociálnych služieb).
Adresnosť a transparentnosť a čo najmenší negatívny vplyv na prijímateľov sociálnych služieb.