1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Podnikateľské subjekty (právnické osoby a fyzické osoby), ktoré prihlasujú a odhlasujú svojich zamestnancov do Sociálnej poisťovne a vydávajú evidenčné listy dôchodkového poistenia. Právnické osoby a fyzické osoby (SZČO), ktoré v pozícii dlžníka voči Sociálnej poisťovni a vznikne im jednoduchší prístup k splátkovému kalendáru dlžného poistného. Uplatnenie jednotnej sadzby na úrazové poistenie vo výške 0,8 %. Právnickým osobám a fyzickým osobám nebude predpísané poistné/penále do sumy 5 eur.
Podľa štatistických údajov Sociálnej poisťovne bolo k 30. aprílu 2017 registrovaných 176 663 zamestnávateľov a 206 148 samostatne zárobkovo činných osôb (časť z nich je vedená aj v registri zamestnávateľov). Pozn.: uvedené štatistiky sa dotýkajú iba aktuálne registrovaných zamestnávateľov a SZČO - poistencov.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Budúcnosť nastavenia úrazového poistenia bola konzultovaná so zástupcami zamestnávateľov na pôde Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR dňa 7. decembra 2016 (Republiková únia zamestnávateľov SR, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR a Slovenská asociácia malých a stredných podnikov a živnostníkov) a dňa 18. apríla 2017 (Republiková únia zamestnávateľov SR, Klub 500, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR, Slovenská asociácia malých a stredných podnikov a živnostníkov a Slovenská živnostenská komora). MPSVR SR aj zástupcovia zamestnávateľov sa zhodli, že aktuálne platné nastavenie úrazového poistenia od roku 2018 je nevykonateľné a spôsobovalo by výrazné administratívne zaťaženie dotknutých subjektov. Zástupcovia zamestnávateľov podporili uplatnenie jednotnej sadzby poistného v nižšej výške ako je tomu v súčasnosti (napr. 0,4 %). MPSVR SR uprednostnilo ponechanie jednotnej sadzby vo výške 0,8 %, pričom ak by malo dôjsť k zásadnej zmene úrazového poistenia (vo vzťahu k plateniu poistného), malo by k tomu dôjsť pri príprave ročného zúčtovania (rok 2018) a nie v súčasnosti, aby sme predišli prípadným nesúladom s ročným zúčtovaním. Preto nastavenie sadzby poistného na úrazové poistenie bude aj naďalej diskutovanou témou spolu so sociálnymi partnermi.
Dňa 18. apríla 2017 boli zástupcovia zamestnávateľov informovaní aj o ďalších opatreniach uvedených v bode 3.1. Združenia zamestnávateľov v zásade súhlasili s predmetnými opatreniami, nakoľko boli spomínané aj v rámci medzirezortnej pracovnej skupiny Doing Business ako opatrenia na zlepšenie podnikateľského prostredia.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Očakáva sa, že predĺženie lehôt na odhlásenie zamestnanca zo Sociálnej poisťovne a na vydanie evidenčného listu dôchodkového poistenia zníži riziko udelenia pokuty v maximálnej výške 16 596,96 eura zamestnávateľovi, čo predstavuje zníženie priamych finančných nákladov. Pozitívne ovplyvnená bude aj časť zamestnávateľov a SZČO, ktorým nebude predpísané poistné alebo penále do sumy 5 eur. Očakáva sa pozitívny vplyv na právnické a fyzické osoby, ktoré v postavení dlžníka voči Sociálnej poisťovni a vznikne im jednoduchší prístup k splátkovému kalendáru dlžného poistného a k tomu viazanému penále.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
2
Nedochádza k nepriamym finančným nákladom.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Neočakáva sa priama úspora administratívnych nákladov/úkonov, avšak predĺženie lehôt na predkladanie môže pozitívne vplývať na úsporu administratívnych nákladov.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácia
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Nedochádza k vplyvu na konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Nedochádza k vplyvu na inovácie.