1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
Návrhom môžu byť ovplyvnení všetci zamestnávatelia, teda všetky právnické osoby a fyzické osoby, ktoré v pracovnoprávnych vzťahoch alebo v obdobných pracovných vzťahoch zamestnávajú iné fyzické osoby.
Návrh nepredstavuje negatívnu reguláciu a z tejto regulácie nevyplývajú administratívne náklady ani priame a nepriame náklady.
Podľa aktuálneho vývoja za predchádzajúce tri roky ide ročne o 1 226 až 1 448 zamestnávateľských subjektov, v ktorých bolo zistené nelegálne zamestnávanie (v roku 2014 ich bolo 1 226; v roku 2015 ich bolo 1 448; v roku 2016 ich bolo 1 311). Pritom bolo zistených od 2 335 (v roku 2014) do 2 924 (v roku 2016) fyzických osôb, ktoré boli nelegálne zamestnávané.
Pozitívne budú dotknuté tie právnické osoby a fyzické osoby, v ktorých by inak podľa súčasného právneho stavu (zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov) bolo zistené nelegálne zamestnávanie z dôvodu, že si tieto osoby nesplnili prihlasovaciu povinnosť do registra poistencov a sporiteľov Sociálnej poisťovne do siedmich dní od začatia výkonu činnosti zamestnanca. Ak však v prípade začatia výkonu kontroly ešte pred uplynutím tejto lehoty nie je splnená prihlasovacia povinnosť do začatia výkonu činnosti zamestnanca, ide naďalej o nelegálne zamestnávanie. Zároveň je potrebné uviesť, že uvedené uvoľnenie povinností vo vzťahu k porušeniu zákazu nelegálneho zamestnávania sa netýka nesplnenia povinnosti prihlásiť zamestnanca do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Návrh má pozitívny vplyv na podnikateľské subjekty, keďže sa predpokladá, že v súlade s návrhom viac podnikateľských subjektov si v lehote siedmich dní alebo do začatia výkonu kontroly počas týchto siedmich dní splní predmetnú oznamovaciu povinnosť voči príslušnému registru Sociálnej poisťovne. V dôsledku toho bude konštatované menej prípadov porušenia zákazu nelegálneho zamestnávania.
Predpokladá sa, že v rokoch 2018 a nasledujúcich bude za toto porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania uložených menej pokút a nižšia celková suma pokút o asi 25 oproti roku 2016. Ide najmä o nelegálne zamestnávanie, ktoré bolo zistené pri tzv. spätnej kontrole, teda keď porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania bolo odhalené pri kontrole zameranej na predchádzajúce kontrolované obdobie. To predstavuje predpokladané uloženie nižšej celkovej sumy pokút o asi 311 000 eur ročne.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
MPSVR SR v januári 2017 oslovilo Konfederáciu odborových zväzov SR (KOZ SR), Asociáciu zamestnávateľských zväzov a združení SR (AZZZ SR), Republikovú úniu zamestnávateľov (RÚZ) a Zväz logistiky a zasielateľstva SR (ZLZ SR) o písomné predloženie návrhov na novelizáciu zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní v zmysle Plánu legislatívnych úloh vlády SR na rok 2017. Tieto inštitúcie zaslali na MPSVR SR svoje písomné návrhy. Dňa 10. marca 2017 bola na portáli Slov-lex a webovom sídle MPSVR SR zverejnená predbežná informácia PI/2017/63 o príprave návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov, o čom bola informácia zaslaná aj na MH SR (
dolozka@mhsr.sk
). Svoje písomné návrhy na MPSVR SR zaslala Slovak
Business Agency (SBA). Konzultácie s podnikateľskými subjektmi boli ukončené 14. apríla 2017.
Predložené návrhy a stanovisko MPSVR SR k nim:
a) v zákone o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní
-v § 2 ods. 2 písm. b) predĺžiť lehotu na prihlásenie o dodatočnú lehotu alebo do začatia kontroly nelegálneho zamestnávania.
2
Stanovisko - návrh je akceptovaný v návrhu novely;
-odstrániť § 2 ods. 2 písm. b).
Stanovisko – návrh je neakceptovateľný, keďže na účely nelegálneho zamestnávania bude vylúčený správny delikt neprihlásenia zamestnanca do príslušného registra Sociálnej poisťovne, čím sa redukujú možnosti eliminovať obchádzanie príslušných ustanovení zákonov;
-vymedziť pojem „vnútroštátnej dodávky práce alebo cezhraničnej dodávky práce“ len vo vzťahu k poskytovaniu služieb agentúrneho zamestnávania.
Stanovisko – návrh je neakceptovateľný, keďže by sa eliminoval správny delikt vo vzťahu k odberateľom služby alebo práce, ktorých zmluvný vzťah je upravený so zamestnávateľmi, ktorí nie sú agentúrami;
-vymedziť pojem „dodávka práce“.
Stanovisko - návrh je akceptovaný v návrhu novely;
-vymedziť pojem „cezhraničné poskytovanie služby“ tak, aby bola vylúčená „cezhraničná služba na diaľku“.
Stanovisko – návrh je nadbytočný, keďže povinnosť odmietnuť dodávku služby je výlučne viazaná k nelegálnej práci a nelegálnemu zamestnávaniu na území SR podľa právnej úpravy účinnej na území SR;
-vylúčiť z poskytovania služby podľa § 7b dopravu (leteckú, vodnú, pravidelnú autobusovú, nákladnú, logistiku, ...).
Stanovisko – návrh je neakceptovateľný a je nad rámec novely, pretože by sa výrazne redukoval okruh subjektov, v ktorých je potrebné eliminovať nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie;
-vypustiť § 7b, resp. § 7b ods. 4 až 10.
Stanovisko – návrh je neakceptovateľný a je nad rámec novely, pretože by sa výrazne redukovali nástroje na vynútenie dodržiavania zákazu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania postihovaním odberateľov – prijímateľov zmluvne dohodnutej práce alebo služby vykonávanej v rámci nelegálneho zamestnávania;
-upraviť zákaz prijať službu alebo prácu podľa § 7b ods. 5 len pre nelegálne zamestnávanie z dôvodu neuzatvorenia pracovnoprávneho vzťahu.
Stanovisko – návrh je nadbytočný, keďže návrhom by sa výrazne redukoval okruh subjektov, v ktorých je potrebné eliminovať nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie;
b) v zákone o inšpekcii práce
-v § 19 ods. 2 zákona o inšpekcii práce vylúčiť prvý bod.
Stanovisko – návrh je neakceptovateľný a je nad rámec novely, keďže by sa vypustil nástroj (pokuta za správny delikt nelegálneho zamestnávania vo výške min. 2 000€/5 000 €) na vynútenie plnenia predmetnej povinnosti. Návrh tiež nerieši nadväzujúce sankcie z dôvodu nelegálneho zamestnávania (vylúčenie z verejného obstarávania, neposkytnutie štátnej pomoci, neprístupné zdroje EÚ, ...);
c) v zákone o sociálnom poistení
-v § 231 ods. 1 písm. b)
ovymedziť situácie, kedy zamestnávateľ nemôže splniť ohlasovaciu povinnosť z viacerých dôvodov.
Stanovisko – návrh je nad rámec novely. Návrh je čiastočne akceptovaný zmenou dikcie doterajšieho ustanovenia § 2 ods. 2 písm. b) zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a predĺžením lehoty na splnenie povinnosti;
oupraviť lehotu na prihlásenie zamestnanca na osem kalendárnych dní.
Stanovisko – návrh je nad rámec novely a len čiastočne by umožňoval eliminovať nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie z dôvodu neprihlásenia zamestnanca do registra Sociálnej poisťovne. Návrh je čiastočne akceptovaný úpravou lehoty na splnenie povinnosti podľa zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní;
d) v zákone o službách zamestnanosti
-v § 68a ods. 2 doplniť text tak, aby z vymedzených dôvodov (napr. menšej závažnosti nedostatku, preukázanie pracovnoprávneho vzťahu a zaplatenie poistného ..) umožňoval zníženie pokuty až na 0 eur.
Stanovisko – návrh je neakceptovateľný, keďže nezohľadňuje skutočnosť, že dolná hranica pokuty za nelegálne zamestnávanie a ustanovená na základe vysokej spoločenskej závažnosti nelegálneho zamestnávania a je primeraná. Návrh nereflektuje problematiku ukladania pokút podľa zákona o inšpekcii práce.
Predkladaný návrh čiastočne akceptuje niektoré predložené návrhy tak, aby sa splnili ciele novely:
3
- odstránenie sankcionovania určitého krátkeho zmeškania nesplnenia predmetnej povinnosti zamestnávateľa, a
- zachovanie účinnej kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Návrh nepredstavuje priame finančné náklady.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Návrh nepredstavuje nepriame finančné náklady.
Predpokladá sa, že v rokoch 2018 a nasledujúcich bude za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania zisteného spätne, uložených menej pokút a nižšia celková suma pokút o asi 25 % oproti roku 2016 z dôvodu, že časť zamestnávateľov splní ohlasovaciu povinnosť v novostanovenej lehote ešte do začiatku výkonu kontroly.
Keďže nie sú k dispozícii údaje o uložených pokutách za rok 2017, na porovnanie sa používa odhadovaná celková suma pokút za rok 2016 uložená za oneskorené prihlásenie zamestnanca do príslušného registra Sociálnej poisťovne. Odhaduje sa, že za také spätne zistené nelegálne zamestnávanie bola v roku 2016 uložená celková pokuta v sume 1 244 000 eur. Predpokladané uloženie nižšej celkovej sumy pokút o asi 25 % predstavuje sumu 311 000 eur ročne.
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Návrh nepredstavuje administratívne náklady.
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
0
0
Celkové náklady regulácie
0
0
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
4
Návrh bude mať sekundárny pozitívny vplyv na správanie sa podnikov na trhu tým, že sa umožní určité (sedemdňové) neskoršie splnenie prihlasovacej povinnosti s tým, že túto povinnosť musia splniť do začatia výkonu kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, čím sa zabezpečuje účinnosť tejto kontroly.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
Návrh nepredstavuje vplyv na inovácie.