Stanovisko - návrh je akceptovaný v návrhu novely;
-odstrániť § 2 ods. 2 písm. b).
Stanovisko – návrh je neakceptovateľný, keďže na účely nelegálneho zamestnávania bude vylúčený správny delikt neprihlásenia zamestnanca do príslušného registra Sociálnej poisťovne, čím sa redukujú možnosti eliminovať obchádzanie príslušných ustanovení zákonov;
-vymedziť pojem „vnútroštátnej dodávky práce alebo cezhraničnej dodávky práce“ len vo vzťahu k poskytovaniu služieb agentúrneho zamestnávania.
Stanovisko – návrh je neakceptovateľný, keďže by sa eliminoval správny delikt vo vzťahu k odberateľom služby alebo práce, ktorých zmluvný vzťah je upravený so zamestnávateľmi, ktorí nie sú agentúrami;
-vymedziť pojem „dodávka práce“.
Stanovisko - návrh je akceptovaný v návrhu novely;
-vymedziť pojem „cezhraničné poskytovanie služby“ tak, aby bola vylúčená „cezhraničná služba na diaľku“.
Stanovisko – návrh je nadbytočný, keďže povinnosť odmietnuť dodávku služby je výlučne viazaná k nelegálnej práci a nelegálnemu zamestnávaniu na území SR podľa právnej úpravy účinnej na území SR;
-vylúčiť z poskytovania služby podľa § 7b dopravu (leteckú, vodnú, pravidelnú autobusovú, nákladnú, logistiku, ...).
Stanovisko – návrh je neakceptovateľný a je nad rámec novely, pretože by sa výrazne redukoval okruh subjektov, v ktorých je potrebné eliminovať nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie;
-vypustiť § 7b, resp. § 7b ods. 4 až 10.
Stanovisko – návrh je neakceptovateľný a je nad rámec novely, pretože by sa výrazne redukovali nástroje na vynútenie dodržiavania zákazu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania postihovaním odberateľov – prijímateľov zmluvne dohodnutej práce alebo služby vykonávanej v rámci nelegálneho zamestnávania;
-upraviť zákaz prijať službu alebo prácu podľa § 7b ods. 5 len pre nelegálne zamestnávanie z dôvodu neuzatvorenia pracovnoprávneho vzťahu.
Stanovisko – návrh je nadbytočný, keďže návrhom by sa výrazne redukoval okruh subjektov, v ktorých je potrebné eliminovať nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie;
b) v zákone o inšpekcii práce
-v § 19 ods. 2 zákona o inšpekcii práce vylúčiť prvý bod.
Stanovisko – návrh je neakceptovateľný a je nad rámec novely, keďže by sa vypustil nástroj (pokuta za správny delikt nelegálneho zamestnávania vo výške min. 2 000€/5 000 €) na vynútenie plnenia predmetnej povinnosti. Návrh tiež nerieši nadväzujúce sankcie z dôvodu nelegálneho zamestnávania (vylúčenie z verejného obstarávania, neposkytnutie štátnej pomoci, neprístupné zdroje EÚ, ...);
c) v zákone o sociálnom poistení
-v § 231 ods. 1 písm. b)
ovymedziť situácie, kedy zamestnávateľ nemôže splniť ohlasovaciu povinnosť z viacerých dôvodov.
Stanovisko – návrh je nad rámec novely. Návrh je čiastočne akceptovaný zmenou dikcie doterajšieho ustanovenia § 2 ods. 2 písm. b) zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a predĺžením lehoty na splnenie povinnosti;
oupraviť lehotu na prihlásenie zamestnanca na osem kalendárnych dní.
Stanovisko – návrh je nad rámec novely a len čiastočne by umožňoval eliminovať nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie z dôvodu neprihlásenia zamestnanca do registra Sociálnej poisťovne. Návrh je čiastočne akceptovaný úpravou lehoty na splnenie povinnosti podľa zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní;
d) v zákone o službách zamestnanosti
-v § 68a ods. 2 doplniť text tak, aby z vymedzených dôvodov (napr. menšej závažnosti nedostatku, preukázanie pracovnoprávneho vzťahu a zaplatenie poistného ..) umožňoval zníženie pokuty až na 0 eur.
Stanovisko – návrh je neakceptovateľný, keďže nezohľadňuje skutočnosť, že dolná hranica pokuty za nelegálne zamestnávanie a ustanovená na základe vysokej spoločenskej závažnosti nelegálneho zamestnávania a je primeraná. Návrh nereflektuje problematiku ukladania pokút podľa zákona o inšpekcii práce.
Predkladaný návrh čiastočne akceptuje niektoré predložené návrhy tak, aby sa splnili ciele novely: