1
Analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy,
na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu
2.1 Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu
Tabuľka č. 1
Vplyv na rozpočet verejnej správy (v eurách)
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
2017
2018
2019
2020
Príjmy verejnej správy celkom
0
-311 000
-311 000
-311 000
v tom: MPSVR SR
0
-311 000
-311 000
-311 000
z toho:
- vplyv na ŠR
0
-311 000
-311 000
-311 000
Rozpočtové prostriedky
0
-311 000
-311 000
-311 000
EÚ zdroje
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť
0
0
0
0
z toho:
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
Rozpočtové prostriedky
0
0
0
0
EÚ zdroje
0
0
0
0
spolufinancovanie
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na počet zamestnancov
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Vplyv na mzdové výdavky
0
0
0
0
- vplyv na ŠR
0
0
0
0
- vplyv na obce
0
0
0
0
- vplyv na vyššie územné celky
0
0
0
0
- vplyv na ostatné subjekty verejnej správy
0
0
0
0
Financovanie zabezpečené v rozpočte
0
0
0
0
v tom: MPSVR SR
0
311 000
311 000
311 000
Iné ako rozpočtové zdroje
0
0
0
0
Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora
0
2.1.1. Financovanie návrhu - Návrh na riešenie úbytku príjmov alebo zvýšených výdavkov podľa § 33 ods. 1 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy:
2
Rozpočtovo je zabezpečený výpadok pokút za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania podľa § 3 zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ďalej len „zákon č. 82/2005 Z. z.“) v rokoch 2018 až 2020 v odhadovanej celkovej sume ročne 311 000 eur. Finančné krytie bude zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtu kapitoly MPSVR SR. Tento výpadok bude pokrytý zvýšenou kontrolnou činnosťou. V tomto čase nie je k dispozícii podrobná kvantifikácia.
2.2. Popis a charakteristika návrhu
2.2.1. Popis návrhu:
Akú problematiku návrh rieši? Kto bude návrh implementovať? Kde sa budú služby poskytovať?
Podľa doterajšej právnej úpravy nelegálnym zamestnávaním, a z toho vyplývajúce sankcionovanie, je aj krátke oneskorenie prihlásenia zamestnanca do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia Sociálnej poisťovne.
Návrhom sa zabezpečuje, aby porušením zákazu nelegálneho zamestnávania nebolo oneskorené najviac sedemdňové prihlásenie zamestnanca do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia Sociálnej poisťovne alebo toto prihlásenie do začatia kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania, ktorá sa začala v tejto sedemdňovej lehote. Predĺžením tejto prihlasovacej lehoty sa zamestnávateľom poskytuje dostatok času na splnenie predmetnej prihlasovacej povinnosti bez toho, aby šlo o nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie, a to aj v prípade kumulácie sviatkov a dní pracovného pokoja, napr. pri vianočných sviatkoch.
Týmto predĺžením lehoty na prihlásenie na účely zákona č. 82/2005 Z. z. môže splniť prihlasovaciu povinnosť aj oneskorene, čím bude menej porušení zákazu nelegálneho zamestnávania zisteného spätne pri kontrole dodržiavania tohto zákazu v predchádzajúcom kontrolovanom období, a teda bude aj menší celkový objem uložených pokút. To predstavuje úbytok na výnose z uložených pokút, ktorý je príjmom štátneho rozpočtu.
Predloženým návrhom budú pozitívne budú dotknutí tí zamestnávatelia, právnické osoby a fyzické osoby, u ktorých bude uložených menej pokút.
.......................................................................................................................................................
2.2.2. Charakteristika návrhu:
zmena sadzby
x zmena v nároku
nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)
kombinovaný návrh
iné
2.2.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:
Jasne popíšte, v prípade potreby použite nižšie uvedenú tabuľku. Uveďte aj odhady základov daní a/alebo poplatkov, ak sa ich táto zmena týka.
Tabuľka č. 2
Objem aktivít
Odhadované objemy
3
2017
2018
2019
2020
Suma pokút za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania zisteného tzv. spätnou kontrolou
1 244 000
933 000
933 000
933 000
Indikátor KLM
Indikátor XYZ
2.2.4. Výpočty vplyvov na verejné financie
Uveďte najdôležitejšie výpočty, ktoré boli použité na stanovenie vplyvov na príjmy a výdavky, ako aj predpoklady, z ktorých ste vychádzali. Predkladateľ by mal jasne odlíšiť podklady od kapitol a organizácií, aby bolo jasne vidieť základ použitý na výpočty.
Podľa aktuálneho vývoja porušovania zákazu nelegálneho zamestnávania za predchádzajúce tri roky ide ročne o 1 226 až 1 448 subjektov, v ktorých bolo zistené nelegálne zamestnávanie (v roku 2014 ich bolo 1 226; v roku 2015 ich bolo 1 448; v roku 2016 ich bolo 1 311). Pritom bolo zistených od 2 335 (v roku 2014) do 2 924 (v roku 2016) fyzických osôb, ktoré boli nelegálne zamestnávané.
Keďže nie sú k dispozícii údaje o uložených pokutách za rok 2017, na porovnanie sa používa odhadovaná celková suma pokút za rok 2016 uložená za oneskorené prihlásenie zamestnanca do príslušného registra Sociálnej poisťovne (neprihlásenie do začiatku činnosti zamestnanca), teda za porušenie § 2 ods. 2 písm. b) zákona č. 82/2005 Z. z. zistené pri spätných kontrolách zameraných na odhalenie nelegálneho zamestnávania v predchádzajúcom kontrolovanom období. Odhaduje sa že ide o asi 1/3 z celkového počtu zistených nelegálne zamestnávaných fyzických osôb ročne – v roku 2016 o asi 970 fyzických osôb z celkového počtu 2 924 fyzických osôb nelegálne zamestnávaných. Odhaduje sa, že za také spätne zistené nelegálne zamestnávanie bola v roku 2016 uložená celková pokuta v sume 1 244 000 eur.
Predpokladá sa, že v rokoch 2018 a nasledujúcich bude za toto porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania zisteného spätne, uložených menej pokút a nižšia celková suma pokút o asi 25 % oproti roku 2016 z dôvodu, že časť zamestnávateľov splní ohlasovaciu povinnosť v novostanovenej lehote ešte do začiatku výkonu kontroly. To predstavuje predpokladané uloženie nižšej celkovej sumy pokút o asi 311 000 eur ročne.
4
Tabuľka č. 3
1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Príjmy (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Daňové príjmy (100)1
Nedaňové príjmy (200)1
0
-311 000
-311 000
-311 000
Pokuty, penále a iné sankcie (222)
0
-311 000
-311 000
-311 000
Granty a transfery (300)1
Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)
Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)
Dopad na príjmy verejnej správy celkom
0
-311 000 eur
-311 000 eur
-311 000 eur
5
Tabuľka č. 4
2 – výdavky rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie
Poznámka:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt.
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Výdavky (v eurách)
2017
2018
2019
2020
poznámka
Bežné výdavky (600)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
Tovary a služby (630)2
Bežné transfery (640)2
Splácanie úrokov a ostatné platby súvisiace s úverom, pôžičkou, návratnou finančnou výpomocou a finančným prenájmom (650)2
Kapitálové výdavky (700)
0
0
0
0
Obstarávanie kapitálových aktív (710)2
Kapitálové transfery (720)2
Výdavky z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (800)
Dopad na výdavky verejnej správy celkom
0
0
0
0
6
Tabuľka č. 5
Vplyv na rozpočet verejnej správy
Zamestnanosť
2017
2018
2019
2020
poznámka
Počet zamestnancov celkom
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
Priemerný mzdový výdavok (v eurách)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
Osobné výdavky celkom (v eurách)
0
0
0
0
Mzdy, platy, služobné príjmy a ostatné osobné vyrovnania (610)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
Poistné a príspevok do poisťovní (620)
0
0
0
0
z toho vplyv na ŠR
Poznámky:
Ak sa vplyv týka viacerých subjektov verejnej správy, vypĺňa sa samostatná tabuľka za každý subjekt. Ak sa týka rôznych skupín zamestnancov, je potrebné počty, mzdy a poistné rozpísať samostatne podľa spôsobu odmeňovania (napr. policajti, colníci ...).
Priemerný mzdový výdavok je tvorený podielom mzdových výdavkov na jedného zamestnanca na jeden kalendárny mesiac bežného roka.
Kategórie 610 a 620 sú z tejto prílohy prenášané do príslušných kategórií prílohy „výdavky“.
7