1
Doložka vybraných vplyvov
1.Základné údaje
Názov materiálu
Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
V prípade transpozície uveďte zoznam transponovaných predpisov:
Termín začiatku a ukončenia PPK
5. mája 2017 – 12. mája 2017
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
16. mája 2017
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
jún 2017
2.Definovanie problému
Uveďte základné problémy, na ktoré navrhovaná regulácia reaguje.
Nelegálnym zamestnávaním sa redukujú chránené práva zamestnancov, obchádzajú daňové a odvodové povinnosti zamestnávateľov a jednostranne krivia podmienky hospodárskej súťaže.
Podľa Programového vyhlásenia vlády SR na roky 2016 až 2020 orgány inšpekcie práce budú dôslednejšie a nekompromisnejšie odhaľovať a postihovať nelegálne zamestnávanie.
Podľa doterajšej právnej úpravy nelegálnym zamestnávaním (a z toho vyplývajúce sankcionovanie) je aj krátke oneskorenie prihlásenia zamestnanca do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia Sociálnej poisťovne.
Z aplikačnej praxe vyplýva požiadavka vymedziť pojem dodávka práce na účely zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní.
3.Ciele a výsledný stav
Uveďte hlavné ciele navrhovaného predpisu (aký výsledný stav chcete reguláciou dosiahnuť).
Účelom je eliminovať postihovanie určitého krátkeho oneskoreného prihlásenia zamestnanca do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia Sociálnej poisťovne pri zachovaní účinnej kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania.
4.Dotknuté subjekty
Uveďte subjekty, ktorých sa zmeny návrhu dotknú priamo aj nepriamo:
Zamestnávatelia, teda právnické osoby a fyzické osoby, ktoré v pracovnoprávnych vzťahoch a obdobných pracovných vzťahoch zamestnávajú iné fyzické osoby.
5.Alternatívne riešenia
Aké alternatívne riešenia boli posudzované?
Uveďte, aké alternatívne spôsoby na odstránenie definovaného problému boli identifikované a posudzované.
Vyhodnotilo sa postihovanie porušenia zákazu nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania podľa § 2 ods. 2 písm. b) zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, podľa ktorého nelegálnym zamestnávaním je aj keď zamestnávateľ s veľmi malým oneskorením si sám a bez kontrolného zistenia splnil predmetnú oznamovaciu povinnosť.
Posudzovalo sa predĺženie lehoty na prihlásenie zamestnanca do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia Sociálnej poisťovne o štyri dni tak, aby nešlo o nelegálne zamestnávanie, a to v súbehu
2
s kontrolou vykonanou v týchto štyroch dňoch.
Ustálil sa návrh predĺžiť túto lehotu na sedem dní, aby sa zabezpečil dostatok času na splnenia predmetnej prihlasovacej povinnosti bez toho, aby šlo o nelegálnu prácu a nelegálne zamestnávanie, a to aj v prípade kumulácie sviatkov a dní pracovného pokoja, napr. pri vianočných sviatkoch.
Posudzovali sa aj návrhy uplatnené v rámci konzultácií s podnikateľskými subjektmi (uvedené sú vo vyhodnotení vplyvov na podnikateľské prostredie).
6.Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov?
Áno
Nie
Ak áno, uveďte ktoré oblasti budú nimi upravené, resp. ktorých vykonávacích predpisov sa zmena dotkne:
7.Transpozícia práva EÚ
Uveďte, v ktorých ustanoveniach ide národná právna úprava nad rámec minimálnych požiadaviek EÚ spolu s odôvodnením.
Nejde o transpozíciu práva EÚ.
8.Preskúmanie účelnosti**
Uveďte termín, kedy by malo dôjsť k preskúmaniu účinnosti a účelnosti navrhovaného predpisu.
Uveďte kritériá, na základe ktorých bude preskúmanie vykonané.
* vyplniť iba v prípade, ak materiál nie je zahrnutý do Plánu práce vlády Slovenskej republiky alebo Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky.
** nepovinné
9.Vplyvy navrhovaného materiálu
Vplyvy na rozpočet verejnej správy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
Nie
Čiastočne
Vplyvy na podnikateľské prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby verejnej správy pre občana, z toho
vplyvy služieb verejnej správy na občana
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
Žiadne
Negatívne
10.Poznámky
V prípade potreby uveďte doplňujúce informácie k návrhu.
Návrhom sa na účely zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov o sedem dní predlžuje lehota na prihlásenie zamestnanca do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia Sociálnej poisťovne v súbehu s možným výkonom kontroly počas týchto siedmich dní, čím sa predpokladá zníženie počtu prípadov zisteného porušenia zákazu nelegálneho zamestnávania a aj objemu pokút uložených za porušenie tohto zákazu. Avšak v prípade začatia výkonu kontroly ešte pred uplynutím tejto lehoty, ak nie je splnená predmetná prihlasovacia povinnosť do začatia výkonu činnosti zamestnanca, ide naďalej o nelegálne zamestnávanie. Uvedené uvoľnenie povinností vo vzťahu k porušeniu zákazu nelegálneho zamestnávania sa netýka nesplnenia povinnosti prihlásiť zamestnanca do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia podľa zákona č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov.
Keďže sa v dôsledku aplikácie návrhu predpokladá zníženie počtu prípadov nelegálneho zamestnávania, predkladaný návrh má na štátny rozpočet negatívny vplyv v tom, že predstavuje úbytok na výnose pokút uložených za porušenie zákazu nelegálneho zamestnávania z dôvodu oneskoreného prihlásenia zamestnanca do registra poistencov a sporiteľov starobného dôchodkového sporenia Sociálnej poisťovne, ktoré sú príjmom
3
štátneho rozpočtu.
Pozitívne budú dotknutí zamestnávatelia - tie právnické osoby a fyzické osoby, u ktorých by inak podľa súčasného právneho stavu podľa zákona o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní bolo zistené nelegálne zamestnávanie z dôvodu, že si tieto osoby nesplnili prihlasovaciu povinnosť do registra poistencov a sporiteľov Sociálnej poisťovne do siedmich dní od začatia výkonu činnosti zamestnanca, resp. do začatia kontroly nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania začatej v tejto lehote siedmich dní.
Keďže nie je možné predpokladať počet a objem pokút uložených malým a stredne veľkým podnikom, nie je možné vypracovať kvantifikáciu vplyvov na túto skupiny podnikov.
11.Kontakt na spracovateľa
Uveďte údaje na kontaktnú osobu, ktorú je možné kontaktovať v súvislosti s posúdením vybraných vplyvov
Ing. Dušan Adamček, MPSVR SR, tel.: 02 – 2046 1418,
dusan.adamcek@employment.gov.sk
12.Zdroje
Uveďte zdroje (štatistiky, prieskumy, spoluprácu s odborníkmi a iné), z ktorých ste pri vypracovávaní doložky, príp. analýz vplyvov vychádzali.
Informatívna správa o vyhľadávaní a potieraní nelegálnej práce a nelegálneho zamestnávania za rok 2016
13.Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Uveďte stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov, ktoré Vám bolo zaslané v rámci predbežného pripomienkového konania
Dňa 5. mája 2017 Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila nesúhlasné stanovisko s materiálom predloženým na predbežné pripomienkové konanie s odporúčaním na jeho dopracovanie podľa nasledovných pripomienok uvedených v bode II stanoviska.
K doložke vybraných vplyvov:
- v časti „1. Základné údaje“ aktualizovať termín začiatku a ukončenia PPK a uviesť predpokladané termíny predloženia materiálu na MPK, prípadne na rokovanie vlády SR. AKCEPTOVANÉ doložka vybraných vplyvov upravená.
K analýze vplyvov na rozpočet verejnej správy:
- v tabuľke č. 1 v časti „Príjmy verejnej správy celkom“ uvádzať nie celkový výber pokút, ale iba výpadok príjmov, t. j. sumu 311 000 eur ročne v rokoch 2018 2020, a to s mínusovým znamienkom; v tejto súvislosti je potrebné upraviť aj riadok „Rozpočtovo nekrytý vplyv / úspora“; keďže ide o pokles príjmov, Komisia žiada v tomto prípade riadok „Financovanie zabezpečené v rozpočte“ nevypĺňať; zároveň je potrebné v tabuľke uviesť subjekt verejnej správy, ktorého sa predmetný výpadok príjmov týka; z dôvodu, že účinnosť predloženého návrhu sa ustanovuje na 1. januára 2018, stĺpec za rok 2017 Komisia žiada uvádzať s nulovými hodnotami; na základe uvedeného je potrebné prepracovať príslušné tabuľky analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy. AKCEPTOVANÉ – analýza vplyvov na rozpočet verejnej správy upravená.
- vo financovaní návrhu sa uvádza, že výpadok príjmov možno čiastočne pokryť zvýšenou kontrolnou činnosťou, pričom v tomto čase nie je k dispozícii podrobná kvantifikácia; úbytok príjmov však Komisia žiada zabezpečiť tak, aby sa naplnil záväzný ukazovateľ príjmov v rámci návrhu rozpočtu verejnej správy na roky 2018 2020. AKCEPTOVANÉ, v časti 2.1.1 analýzy vplyvov na rozpočet verejnej správy je uvedené, že výpadok bude pokrytý zvýšenou kontrolnou činnosťou a finančné krytie bude zabezpečené v rámci schválených limitov rozpočtu kapitoly MPSVR SR. V tomto čase nie je k dispozícii podrobná kvantifikácia.
K analýze vplyvov na podnikateľské prostredie:
- skutočnosti zo záveru v časti „3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty“ premietnuť do časti „3.3 Náklady regulácie“ a podložiť či popísať odhad, ako predkladateľ sumu 311 000 eur uvedenú v závere časti 3.1 dosiahol. AKCEPTOVANÉ analýza vplyvov na podnikateľské prostredie upravená.
- komisia odporúča predkladateľovi do časti „3.2 Vyhodnotenie konzultácií“ v rámci Analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie doplniť tretí návrh Slovak Business Agency, ktorá sa prostredníctvom svojho odboru Centrum lepšej regulácie zapojila do konzultácií s podnikateľským prostredím a predložila tri konkrétne návrhy v prospech MSP, a zároveň vyhodnotiť a zdôvodniť, prečo nebol akceptovaný; tretím návrhom bolo liberalizovať minimálnu hranicu pokuty za nelegálne zamestnávanie. NEAKCEPTOVANÉ uvedený návrh bol vyhodnotený a zdôvodnený v písm. d) časti „3.2 Vyhodnotenie konzultácií“, ktoré rieši návrhy
4
k zákonu o službách zamestnanosti. Tretí návrh Slovak Business Agency týkajúci sa liberalizácie minimálnej hranice pokuty za nelegálne zamestnávanie totiž smeroval k zmene práve tohto zákona.
Záverečné posúdenie vybraných vplyvov
Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov neuplatnila k materiálu žiadne pripomienky ani odporúčania. Stála pracovná komisia na posudzovanie vybraných vplyvov vyjadrila súhlasné stanovisko s materiálom predloženým na záverečné posúdenie.