Dôvodová správa
A.Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Jana Kiššová, Ľubomír Galko, Eugen Jurzyca a Jozef Rajtár.
Predložený návrh zákona je návrhom právnej úpravy, ktorá v prípade jej schválenia výraznou mierou prispeje k zlepšeniu podnikateľského prostredia. Navrhnutá legislatívna úprava odbúrava v porovnaní s európskou legislatívou neúmerne prísne nastavenie limitov pre povinné overovanie účtovnej závierky audítorom. Súčasná úprava predstavuje nemalé administratívne aj finančné zaťaženie podnikateľských subjektov, čo zhoršuje podnikateľské prostredie.
V Slovenskej republike je približne 6 500 podnikateľských subjektov, ktorým podľa v súčasnosti účinnej právnej úpravy vzniká povinnosť mať riadnu individuálnu účtovnú závierku a mimoriadnu individuálnu účtovnú závierku overenú audítorom. Po prijatí navrhovaných zmien počet touto povinnosťou zaťažených podnikateľských subjektov klesne na približne 2000. Predpokladané zníženie administratívnej záťaže sa teda bude týkať približne 4 500 podnikateľských subjektov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s ústavnými zákonmi, s inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Predložený návrh nemá vplyv na verejné financie. Predložený návrh pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie; dopad na hospodárenie mnohých podnikateľských subjektov sa odhaduje v celkovej výške 22 miliónov eur ročne, keďže môže predstavovať zníženie administratívnej záťaže u 4 500 podnikateľských subjektov. Zníženie výdavkov u týchto podnikateľských subjektov možno predpokladať od 1 160 eur do 15 000 eur. V nadväznosti na navrhované zmeny možno predpokladať čiastočnú stratu v segmente trhu audítorských spoločností. Predložený návrh nemá vplyv na hospodárenie obyvateľstva, na sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť, na zamestnanosť, na životné prostredie ani na informatizáciu spoločnosti.
B.Osobitná časť
K Čl. I
Vzhľadom na potrebu troch legislatívnych zásahov do § 19 ods. 1 písm. a) sa v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a rady č. 2013/34/EÚ z 26. júna 2013 o ročných účtovných závierkach, konsolidovaných účtovných závierkach a súvisiacich správach určitých druhov podnikov, ktorou sa mení smernica Európskeho parlamentu a Rady 2006/43/ES a zrušujú smernice Rady 78/660/EHS a 83/349/EHS (Ú. v. L 182, 29. 6. 2013, s. 19) navrhuje nové znenie celého písmena a) v § 19 ods. 1. Ide o nasledovné zmeny:
-v § 19 ods. 1 písm. a) v prvom bode sa navrhuje zvýšenie celkovej sumy majetku u účtovnej jednotky zo súčasných 1 000 000 eur na úroveň 4 000 000 eur (v súlade s čl. 34 ods. 1 v spojitosti s čl. 3 odsek 5 písm. a) vyššie uvedenej smernice),
-v § 19 ods. 1 písm. a) v druhom bode sa navrhuje zvýšenie hodnoty čistého obratu účtovnej jednotky, ktorého presiahnutím obchodná spoločnosť povinne vytvárajúca základné imanie a družstvo povinnosť mať účtovnú závierku overenú audítorom na 8 000 000 eur (v súlade s čl. 34 ods. 1 v spojitosti s čl. 3 odsek 5 písm. b) vyššie uvedenej smernice),
-v § 19 ods. 1 písm. a) v treťom bode sa navrhuje zvýšenie priemerného prepočítaného počtu zamestnancov účtovnej jednotky v jednom účtovnom období, pri prekročení ktorého vzniká obchodnej spoločnosti povinne vytvárajúcej základné imanie alebo družstvu povinnosť mať účtovnú závierku overenú audítorom, a to zo súčasných 30 zamestnancov na 50 zamestnancov (v súlade s čl. 34 ods. 1 v spojitosti s čl. 3 odsek 5 písm. c) vyššie uvedenej smernice).
K Čl. II
Účinnosť navrhnutej legislatívnej zmeny sa navrhuje na 1. januára 2018.