zdravotnou službou, a to spravidla jednorazovo s ohľadom na zdravotné riziko, pričom prioritou kontroly orgánov verejného zdravotníctva pri výkone štátneho zdravotného dozoru na pracovisku budú posudky o riziku vypracované v spolupráci s pracovnou zdravotnou službou, nie zmluvy zamestnávateľov s pracovnou zdravotnou službou = zníženie nepriamych nákladov, vrátane MSP.
- Súčasne sa vypúšťa povinnosť zamestnávateľov hodnotiť zdravotné riziko raz ročne. Posúdenie zdravotného rizika sa vykoná na pracovisku spravidla jednorazovo s ohľadom na zdravotné riziko lekárom, verejným zdravotníkom alebo tímom pracovnej zdravotnej služby; opakovane sa vykoná pri podstatnej zmene zdravotného rizika v pracovnom prostredí. Frekvencia posúdenia zdravotného rizika raz ročne bola ponechaná na pracoviskách, na ktorých zamestnanci vykonávajú rizikové práce. Na pracoviskách, na ktorých zamestnanci vykonávajú práce v kategórii 2, budú zamestnávatelia hodnotiť zdravotné riziko pri práci raz za 18 mesiacov. = zníženie nepriamych nákladov, vrátane MSP.
- Povinnosť zamestnávateľov zabezpečiť posúdenie zdravotného rizika v spolupráci so zdravotníckym pracovníkom alebo s tímom pracovnej zdravotnej služby sa nevzťahuje na tých zamestnávateľov, ktorí už v súčasnosti majú posúdené zdravotné riziko, t. j. pred účinnosťou tohto návrhu zákona. = zachovaný status quo.
- Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorý je právnickou osobou, si môže zabezpečiť PZS vlastným zamestnancom. = zníženie nepriamych nákladov, vrátane MSP.
- Vypúšťa sa príloha č. 3b k zákonu, ktorá určuje minimálny časový rozsah výkonu pracovnej zdravotnej služby. = zníženie nepriamych nákladov, vrátane MSP.
- Explicitne sa uvádzajú niektoré povinnosti zamestnávateľa, ktoré nie sú nové, ale aplikačná prax ukázala, že ich nedodržiavaním sa zamestnávatelia vystavujú možným sankčným postihom, napr. umožniť pracovnej zdravotnej službe vstup na pracovisko; preradiť zamestnanca na inú prácu, ak je to potrebné, v súlade so záverom lekárskeho posudku o zdravotnej spôsobilosti na prácu; poskytnúť príslušnému orgánu verejného zdravotníctva súčinnosť pri prešetrovaní podozrení na chorobu z povolania a pod. = zachovaný status quo.
- Zrušuje sa vykonávanie činnosti pracovnej zdravotnej služby bezpečnostným technikom, autorizovaným bezpečnostným technikom alebo bezpečnostnotechnickou službou pre zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené do prvej alebo druhej kategórie, z dôvodu ich nedostatočnej odbornej erudície na vykonávanie činnosti pracovnej zdravotnej služby, teda identifikácie a posudzovania zdravotných rizík pri práci v súvislosti s prevenciou chorôb z povolania a ochorení súvisiacich s prácou. = zníženie nepriamych nákladov, vrátane MSP - odôvodnenie: Vzhľadom na to, že bezpečnostní technici nemajú zdravotnícke vzdelanie, aby vedeli posúdiť vplyv faktorov práce a pracovného prostredia na zdravie zamestnancov a často neovládajú ani súvisiace právne predpisy, v niektorých prípadoch na odborné splnenie povinnosti zamestnávateľa bezpečnostný technik využíval zdravotníckeho pracovníka alebo pracovnú zdravotnú službu, čo v konečnom dôsledku zvyšovalo zamestnávateľovi náklady na službu. Tí bezpečnostní technici, ktorí sami (neodborne) posudzovali zdravotné riziká pri práci, vzhľadom na neznalosť problematiky buď podhodnotili zdravotné riziká na pracovisku (čo môže viesť k poškodeniu zdravia zamestnancov alebo k chorobám z povolania), alebo navrhovali zamestnávateľom oveľa väčší rozsah opatrení, než im vyplýval z povinností z právnych predpisov - vo všetkých prípadoch tak zvyšovali zamestnávateľom náklady na službu. Ak technik vykonáva zdravotnícke povolanie, resp. zdravotnícku činnosť (!), nemožno to vykladať ako pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, pretože vzhľadom na absolútne absentujúcu odbornú spôsobilosť (vzdelanie) neodbornými výkonmi zvyšuje zamestnávateľovi náklady na pracovnú zdravotnú službu, administratívne náklady a môže pritom poškodiť/ohroziť zdravie zamestnancov, pretože vo väčšine prípadov nesprávne posúdenie zdravotného rizika vôbec nesúvisí s konkrétnou pracovnou expozíciou konkrétnych zamestnancov na konkrétnom pracovisku. Bezpečnostní technici robia to čo vedia, teda v dokumente s názvom Posúdenie zdravotného rizika opíšu názvy kapitol podľa príslušných nariadení vlády a v obsahu pojednávajú o bezpečnostných rizikách, pretože iba tie poznajú. Zamestnávateľ tak de facto platí dvakrát za bezpečnostnotechnickú službu s pochybným výsledkom a de facto nemá zabezpečenú/posúdenú ochranu zdravia pri práci (povinnosť uvádza rámcovo smernica, všeobecne zákon č. 124/2006 Z. z., konkrétne zákon č. 355/2007 Z. z.). Naviac bezpečnostní technici častokrát zamestnávateľovi odporúčajú lekárske preventívne prehliadky, ktoré nie sú povinné zo zákona. Vypustením bezpečnostných technikov z návrhu zákona sa teda odstráni chyba a znížia nepriame náklady, pretože ak technik nebude vykonávať zdravotnícku prácu, možno hovoriť len o znížení nákladov vyplývajúcich z jeho neodbornej činnosti.