1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Predložený návrh sa dotýka všetkých podnikateľských subjektoch vo všetkých odvetviach.
122 750 zamestnávateľov podľa štatistík so zisteným počtom zamestnancov, z toho 122 088 zamestnávateľov v skupine mikro, malých a stredných podnikov.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
-Pracovná skupina za účasti zástupcov partnerov - Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo hospodárstva a výstavby SR, Úrad verejného zdravotníctva SR, Republiková únia zamestnávateľov, Klub 500, Združenie miest a obcí Slovenska, Asociácia zamestnávateľských zväzov a združení SR, Konfederácia odborových zväzov, Slovenský odborový zväz zdravotníctva a sociálnych služieb. Pracovné stretnutie sa uskutočnilo 10.11.2016, kde sa prerokovali všetky body návrhu MZ SR, ako aj stanoviská a pripomienky sociálnych partnerov. Predkladateľ väčšinu pripomienok zapracoval do návrhu.
-Následne 15. 12. 2016 bolo pracovné stretnutie s odborníkmi v oblasti ochrany zdravie pri práci, ako aj zástupcov pracovných zdravotných služieb, Ministerstva hospodárstva SR, Ministerstva práce, soc. vecí a rodiny SR, ako aj zástupcov Centra pre lepšiu reguláciu (SBA), ktorého cieľom bolo rokovanie o legislatívnom návrhu na základe schváleného materiálu Vládou SR - Návrh riešenia zabezpečenia Pracovnej zdravotnej služby zo strany zamestnávateľa vo väzbe na počet zamestnancov a stupeň zdravotného rizika - informatívny materiál. Na tomto stretnutí bola predložená pracovná verzia návrhu zákona.
-V priebehu decembra 2016 a januára 2017 prebehli rokovania a stretnutia s Centrom pre lepšiu reguláciu v procese prípravy testu malých a stredných podnikov v rámci analýzy vplyvov na podnikateľské prostredie. Prostredníctvom elektronickej komunikácie predkladateľ pripomienkoval jednotlivé časti Analýzy nákladov a prínosov pracovnej zdravotnej služby pre malé a stredné podniky voči zamestnancom prvej a druhej kategórie prác vypracovanej Centrom lepšej regulácie z hľadiska ich vecného obsahu a v súvislosti s aplikačnou praxou.
-18.1.2017 sa zišla pracovná skupina so sociálnymi partnermi a zástupcami relevantných rezortov k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov – PZS a prebehla diskusia k paragrafovému zneniu.
-Predkladateľ zapracoval väčšinu vecných pripomienok partnerov do návrhu zákona, čo potvrdili aj zástupcovia Centra pre lepšiu reguláciu v spoločnej e-mailovej komunikácii a čiastočne vyplýva aj z testu malých a stredných podnikov, ktorý je priložený k predkladanému materiálu. Nebolo možné akceptovať tie pripomienky zástupcov zamestnávateľských zväzov, ktoré vyplývali z nepochopenia odbornej problematiky riešenej v návrhu zákona, resp. jej legislatívnych súvislostí, teda boli fakticky nesprávne.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
- Hlavnou navrhovanou zmenou je skutočnosť, že zamestnávatelia musia zabezpečiť posúdenie zdravotného rizika zamestnancov z expozície faktorom práce a pracovného prostredia v spolupráci s pracovnou
2
zdravotnou službou, a to spravidla jednorazovo s ohľadom na zdravotné riziko, pričom prioritou kontroly orgánov verejného zdravotníctva pri výkone štátneho zdravotného dozoru na pracovisku budú posudky o riziku vypracované v spolupráci s pracovnou zdravotnou službou, nie zmluvy zamestnávateľov s pracovnou zdravotnou službou = zníženie nepriamych nákladov, vrátane MSP.
- Súčasne sa vypúšťa povinnosť zamestnávateľov hodnotiť zdravotné riziko raz ročne. Posúdenie zdravotného rizika sa vykoná na pracovisku spravidla jednorazovo s ohľadom na zdravotné riziko lekárom, verejným zdravotníkom alebo tímom pracovnej zdravotnej služby; opakovane sa vykoná pri podstatnej zmene zdravotného rizika v pracovnom prostredí. Frekvencia posúdenia zdravotného rizika raz ročne bola ponechaná na pracoviskách, na ktorých zamestnanci vykonávajú rizikové práce. Na pracoviskách, na ktorých zamestnanci vykonávajú práce v kategórii 2, budú zamestnávatelia hodnotiť zdravotné riziko pri práci raz za 18 mesiacov. = zníženie nepriamych nákladov, vrátane MSP.
- Povinnosť zamestnávateľov zabezpečiť posúdenie zdravotného rizika v spolupráci so zdravotníckym pracovníkom alebo s tímom pracovnej zdravotnej služby sa nevzťahuje na tých zamestnávateľov, ktorí v súčasnosti majú posúdené zdravotné riziko, t. j. pred účinnosťou tohto návrhu zákona. = zachovaný status quo.
- Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, ktorý je právnickou osobou, si môže zabezpečiť PZS vlastným zamestnancom. = zníženie nepriamych nákladov, vrátane MSP.
- Vypúšťa sa príloha č. 3b k zákonu, ktorá určuje minimálny časový rozsah výkonu pracovnej zdravotnej služby. = zníženie nepriamych nákladov, vrátane MSP.
- Explicitne sa uvádzajú niektoré povinnosti zamestnávateľa, ktoré nie nové, ale aplikačná prax ukázala, že ich nedodržiavaním sa zamestnávatelia vystavujú možným sankčným postihom, napr. umožniť pracovnej zdravotnej službe vstup na pracovisko; preradiť zamestnanca na inú prácu, ak je to potrebné, v súlade so záverom lekárskeho posudku o zdravotnej spôsobilosti na prácu; poskytnúť príslušnému orgánu verejného zdravotníctva súčinnosť pri prešetrovaní podozrení na chorobu z povolania a pod. = zachovaný status quo.
- Zrušuje sa vykonávanie činnosti pracovnej zdravotnej služby bezpečnostným technikom, autorizovaným bezpečnostným technikom alebo bezpečnostnotechnickou službou pre zamestnancov, ktorí vykonávajú práce zaradené do prvej alebo druhej kategórie, z dôvodu ich nedostatočnej odbornej erudície na vykonávanie činnosti pracovnej zdravotnej služby, teda identifikácie a posudzovania zdravotných rizík pri práci v súvislosti s prevenciou chorôb z povolania a ochorení súvisiacich s prácou. = zníženie nepriamych nákladov, vrátane MSP - odôvodnenie: Vzhľadom na to, že bezpečnostní technici nemajú zdravotnícke vzdelanie, aby vedeli posúdiť vplyv faktorov práce a pracovného prostredia na zdravie zamestnancov a často neovládajú ani súvisiace právne predpisy, v niektorých prípadoch na odborné splnenie povinnosti zamestnávateľa bezpečnostný technik využíval zdravotníckeho pracovníka alebo pracovnú zdravotnú službu, čo v konečnom dôsledku zvyšovalo zamestnávateľovi náklady na službu. bezpečnostní technici, ktorí sami (neodborne) posudzovali zdravotné riziká pri práci, vzhľadom na neznalosť problematiky buď podhodnotili zdravotné riziká na pracovisku (čo môže viesť k poškodeniu zdravia zamestnancov alebo k chorobám z povolania), alebo navrhovali zamestnávateľom oveľa väčší rozsah opatrení, než im vyplýval z povinností z právnych predpisov - vo všetkých prípadoch tak zvyšovali zamestnávateľom náklady na službu. Ak technik vykonáva zdravotnícke povolanie, resp. zdravotnícku činnosť (!), nemožno to vykladať ako pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, pretože vzhľadom na absolútne absentujúcu odbornú spôsobilosť (vzdelanie) neodbornými výkonmi zvyšuje zamestnávateľovi náklady na pracovnú zdravotnú službu, administratívne náklady a môže pritom poškodiť/ohroziť zdravie zamestnancov, pretože vo väčšine prípadov nesprávne posúdenie zdravotného rizika vôbec nesúvisí s konkrétnou pracovnou expozíciou konkrétnych zamestnancov na konkrétnom pracovisku. Bezpečnostní technici robia to čo vedia, teda v dokumente s názvom Posúdenie zdravotného rizika opíšu názvy kapitol podľa príslušných nariadení vlády a v obsahu pojednávajú o bezpečnostných rizikách, pretože iba tie poznajú. Zamestnávateľ tak de facto platí dvakrát za bezpečnostnotechnickú službu s pochybným výsledkom a de facto nemá zabezpečenú/posúdenú ochranu zdravia pri práci (povinnosť uvádza rámcovo smernica, všeobecne zákon č. 124/2006 Z. z., konkrétne zákon č. 355/2007 Z. z.). Naviac bezpečnostní technici častokrát zamestnávateľovi odporúčajú lekárske preventívne prehliadky, ktoré nie povinné zo zákona. Vypustením bezpečnostných technikov z návrhu zákona sa teda odstráni chyba a znížia nepriame náklady, pretože ak technik nebude vykonávať zdravotnícku prácu, možno hovoriť len o znížení nákladov vyplývajúcich z jeho neodbornej činnosti.
3.3.3 Administratívne náklady
V porovnaní s aktuálne platným právnym stavom:
- znižuje sa v kategórii 1 frekvencia posúdenia zdravotných rizík pri práci namiesto doterajšieho raz ročne na navrhované jednorazovo a pri podstatnej zmene pracovných podmienok, v kategórii 2 raz za 18 mesiacov.
- vypúšťa sa povinnosť zamestnávateľov viesť záznamy s údajmi o zamestnancoch pri kvalitatívnom a kvantitatívnom zisťovaní (meraní) zdraviu škodlivých faktorov pracovného prostredia.
- vypúšťa sa povinnosť zamestnávateľov oznamovať bezodkladne po posúdení zdravotného rizika príslušnému orgánu verejného zdravotníctva každú zmenu podmienok výkonu práce, ktorá by mohla mať vplyv na zvýšenie
3
zdravotného rizika.
- zrušuje sa povinnosť zamestnávateľa viesť evidenciu zamestnancov vykonávajúcich práce v kategórii 1.
- ustanovuje sa povinnosť zamestnávateľa poskytnúť posudok o riziku s kategorizáciou prác z hľadiska zdravotných rizík (2.-4. kategória prác) zástupcom zamestnancov. Uvedená povinnosť nepredstavuje administratívnu ani finančnú záťaž (maximálne v cene odoslania na jednu e-mailovú adresu naviac), nakoľko ide o informovanie, nie o prerokovanie (všeobecná povinnosť podľa § 7 zákona č. 124/2006 Z. z.). Explicitne je táto povinnosť ustanovená v § 7 ods. 8 písm. a) zákona č. 124/2006 Z. z. Ak zástupcovia zamestnancov nie informovaní o výsledkoch posúdenia pracovných podmienok, teda o posudkoch o riziku, posielajú podnety na regionálne úrady verejného zdravotníctva, ktoré je potrebné prešetrovať štátnym zdravotným dozorom, čo je pre zamestnávateľa oveľa zaťažujúcejšie, s prípadnými dôsledkami. Preto je vplyv na podnikateľské prostredie žiadny, resp. pozitívny (z preventívneho hľadiska).
- údaje z evidencie, týkajúce sa zamestnancov vykonávajúcich prácu zaradenú do druhej kategórie zamestnávateľ oznamuje každoročne k 31. decembru príslušnému orgánu verejného zdravotníctva v elektronickej forme; táto povinnosť odloženú účinnosť. Údaje, ktoré zamestnávateľ oznamuje, nevytvára na účel oznamovania, už ich eviduje, napriek tomu možno konštatovať zvýšenie administratívnej záťaže.
- zrušuje sa povinnosť zamestnávateľa písomne oznámiť príslušnému orgánu verejného zdravotníctva skutočnosť, že zabezpečuje vykonávanie pracovnej zdravotnej služby pre svojich zamestnancov vlastnými zamestnancami.
Vzhľadom na uvedené možno konštatovať pomer zvýšenia a zníženia administratívnej záťaže 1 : 6 (1x zvýšenie, 6x zníženie).
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
nevyčíslené
nevyčíslené
Nepriame finančné náklady
- 67,6 Eur (úspora)*
- 8,3 mil. Eur (úspora)*
Administratívne náklady
- 6,4 Eur (úspora)*
- 787 tis. Eur (úspora)*
Celkové náklady regulácie
* na základe vyčíslenia uvedeného v stanovisku Stálej pracovnej komisie LRV SR pre posudzovanie vybraných vplyvov
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Podľa testu malých a stredných podnikov: „znížená administratívna záťaž a nepriame finančné náklady pri zachovaní ochrany zdravia zamestnancov pri práci“. Vzhľadom na to sa nepredpokladá ovplyvnenie konkurencieschopnosti alebo správanie sa podnikov na trhu.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Nemá vplyv na inovácie.
Správa o výsledkoch testu malých a stredných podnikov tvorí samostatnú prílohu.