Príloha č. 4
1
Analýza sociálnych vplyvov
Vplyvy na hospodárenie domácností, prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám, sociálnu inklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť
4.1 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené.
Vedie návrh k zvýšeniu alebo zníženiu príjmov alebo výdavkov domácností?
Ktoré skupiny domácností/obyvateľstva sú takto ovplyvnené a akým spôsobom?
Sú medzi potenciálne ovplyvnenými skupinami skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Popíšte pozitívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zvýšenie príjmov alebo zníženie výdavkov:
-
Špecifikujte pozitívne ovplyvnené skupiny:
-
Popíšte negatívny vplyv na hospodárenie domácností s uvedením, či ide o zníženie príjmov alebo zvýšenie výdavkov:
Zvyšuje sa výška úhrady za poskytnutie ambulantnej pohotovostnej služby a ústavnej pohotovostnej služby.
Zvyšuje sa výška úhrady poistenca za stravovanie a pobyt na lôžku počas poskytovania ústavnej zdravotnej starostlivosti v liečebných kúpeľoch pri indikáciách zaradených v skupine A a B a pri poskytovaní dopravy za jeden kilometer.
Z dôvodu jednoznačnosti sa určuje výška úhrady za poskytnutie výpisu zo zdravotnej dokumentácie.
Špecifikujte negatívne ovplyvnené skupiny:
-Pacienti, pri poskytnutí zdravotnej starostlivosti v rámci ambulantnej pohotovostnej služby a ústavnej pohotovostnej služby,
-Pacienti, pri poskytovaní ústavnej zdravotnej starostlivosti v liečebných kúpeľoch pri indikáciách zaradených v skupine A a B,
-Pacienti, pri poskytnutí dopravy v rámci poskytovania zdravotnej starostlivosti,
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv:
Oslobodenie poistenca od úhrad určuje § 38 zákona č. 577/2004 Z. z. nasledovne:
Ak sa poistencovi poskytuje zdravotná starostlivosť plne uhrádzaná alebo čiastočne uhrádzaná na základe verejného zdravotného poistenia je od úhrady za stravovanie a pobyt na lôžku počas poskytovania ústavnej zdravotnej starostlivosti v prírodných liečebných kúpeľoch pri indikáciách zaradených v skupine A oslobodený poistenec:
1. v prípade zdravotného stavu, pri ktorom možno uložiť povinné liečenie,
2. s duševnou poruchou, ktorej povaha predstavuje riziko ohrozenia života a zdravia tohto poistenca alebo jeho okolia,
3. tehotná žena prijatá do ústavnej starostlivosti v súvislosti s rizikovým tehotenstvom alebo pôrodom,
4. do dovŕšenia troch rokov veku,
5. dojčiaca matka, ak je prijatá do ústavnej starostlivosti s dojčaťom,
6. nachádzajúci sa v stave vylučujúcom možnosť vyžiadať si jeho súhlas s poskytovaním ústavnej starostlivosti,
7. v hmotnej núdzi, ktorý sa preukáže rozhodnutím úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o dávke v hmotnej núdzi a príspevkoch k dávke v hmotnej núdzi podľa osobitného predpisu, a to od štvrtého dňa poskytovania tej istej ústavnej starostlivosti,
8. nositeľ ocenenia najmenej striebornej Janského
Príloha č. 4
2
plakety,
9. darca orgánov prijatý do ústavnej starostlivosti v súvislosti s darovaním orgánov.
Ak sa poistencovi poskytuje zdravotná starostlivosť plne uhrádzaná alebo čiastočne uhrádzaná na základe verejného zdravotného poistenia je od úhrady za spracúvanie údajov zistených pri poskytovaní ambulantnej starostlivosti v rámci ambulantnej pohotovostnej služby a ústavnej pohotovostnej služby oslobodený poistenec, ak mu bola poskytnutá zdravotná starostlivosť v rámci ambulantnej pohotovostnej služby alebo ústavnej pohotovostnej služby bezprostredne po vzniku úrazu, prípadne mu bola následne poskytnutá zdravotná starostlivosť v rámci ústavnej pohotovostnej služby na lôžku v trvaní najmenej dve hodiny alebo ak po poskytnutí zdravotnej starostlivosti v rámci ambulantnej pohotovostnej služby alebo ústavnej pohotovostnej služby bol následne prijatý do ústavnej starostlivosti.
Ak sa poistencovi poskytuje zdravotná starostlivosť plne uhrádzaná alebo čiastočne uhrádzaná na základe verejného zdravotného poistenia je od úhrady za štatistické spracúvanie lekárskeho predpisu súvisiace s vydaním liekov alebo dietetických potravín predpísaných na jednom lekárskom predpise oslobodený poistenec,
1. pri výdaji lieku predpísaného na výpise z lekárskeho predpisu,
2. poistenec pri vydaní očkovacích látok určených na povinné očkovanie predpísaných na jednom lekárskom predpise.
Ak sa poistencovi poskytuje zdravotná starostlivosť plne uhrádzaná alebo čiastočne uhrádzaná na základe verejného zdravotného poistenia je od úhrady za štatistické spracúvanie lekárskeho poukazu súvisiace s vydaním zdravotníckych pomôcok predpísaných na jednom lekárskom poukaze oslobodený poistenec, ktorý je držiteľom preukazu občana s ťažkým zdravotným postihnutím, ak pri výdaji zdravotníckej pomôcky preukáže, že príslušným orgánom priznaný peňažný príspevok na kompenzáciu zvýšených výdavkov podľa osobitného predpisu.
Ak sa poistencovi poskytuje zdravotná starostlivosť plne uhrádzaná alebo čiastočne uhrádzaná na základe verejného zdravotného poistenia je od úhrady za dopravu oslobodený poistenec,
1. zaradený do chronického dialyzačného programu alebo do transplantačného programu,
2. ktorému sa poskytuje onkologická liečba alebo kardiochirurgická liečba,
3. s ťažkým zdravotným postihnutím, ktorý je odkázaný na individuálnu prepravu osobným motorovým vozidlom,
4. ktorému sa poskytuje pri ústavnej starostlivosti preprava medzi zdravotníckymi zariadeniami ústavnej starostlivosti objednaná poskytovateľom.
Kvantifikujte rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností / skupiny jednotlivcov a počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom.
V prípade vyššieho počtu ovplyvnených skupín doplňte do tabuľky ďalšie riadky.
V prípade, ak neuvádzate kvantifikáciu, uveďte dôvod.
Zvýšenie úhrady poistenca z 0,07 eur na 0,10 eur pri poskytovaní dopravy za jeden kilometer sa zvyšuje z dôvodu, že od roku sa táto úhrada nezvyšovala.
Príloha č. 4
3
Výška úhrady za poskytnutie výpisu zo zdravotnej dokumentáciu na účely súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti sa ustanovila priamo zákonom z dôvodu jednoznačnosti.
Ovplyvnená skupina č. 1:
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/ pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
Vo vzťahu k zvýšeniu úhrady za poskytnutie ambulantnej pohotovostnej služby bude poistenec uhrádzať o 0, 01 eur viac, v prípade ak takúto službu bude potrebovať a nevzťahuje sa na neho režim oslobodenia od úhrady.
Vo vzťahu k zvýšeniu úhrady za poskytnutie ústavnej pohotovostnej služby bude poistenec uhrádzať o 8, 01 eur viac, v prípade ak takúto službu bude potrebovať a nevzťahuje sa na neho režim oslobodenia od úhrady.
Vo vzťahu k zvýšeniu úhrady za stravovanie a pobyt na lôžku počas poskytovania ústavnej zdravotnej starostlivosti v liečebných kúpeľoch pri indikáciách zaradených v skupine A bude pacient uhrádzať pri 21 dňoch o 0,84 eur viac za celý pobyt /21 dní).
Za stravovanie a štandardný pobyt počas poskytovania ústavnej zdravotnej starostlivosti v prírodných liečebných kúpeľoch pri indikáciách zaradených v skupine B bude pacient uhrádzať pri 21 dňoch o 0,42 eur viac za celý pobyt.
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
Nie je možné jednoznačne určiť počet pacientov.
Ovplyvnená skupina č. 2:
Pozitívny vplyv - priemerný rast príjmov/pokles výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-
Negatívny vplyv - priemerný pokles príjmov/ rast výdavkov v skupine v eurách a/alebo v % / obdobie:
-
Veľkosť skupiny (počet obyvateľov):
-
Dôvod chýbajúcej kvantifikácie:
-
V prípade významných vplyvov na príjmy alebo výdavky vyššie špecifikovaných domácností v riziku chudoby, identifikujte a kvantifikujte vplyv na chudobu obyvateľstva (napr. mieru rizika chudoby, podiel rastu/poklesu výdavkov na celkových výdavkoch/príjme):
-
Príloha č. 4
4
4.2 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva a vplyv na sociálnu inklúziu.
Má návrh vplyv na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám?
Špecifikujete ovplyvnené skupiny obyvateľstva a charakter zmeny v prístupnosti s ohľadom na dostupnosť finančnú, geografickú, kvalitu, organizovanie a pod. Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Rozumie sa najmä na prístup k:
sociálnej ochrane, sociálno-právnej ochrane, sociálnym službám (vrátane služieb starostlivosti o deti, starších ľudí a ľudí so zdravotným postihnutím),
kvalitnej práci, ochrane zdravia, dôstojnosti a bezpečnosti pri práci pre zamestnancov a existujúcim zamestnaneckým právam,
pomoci pri úhrade výdavkov súvisiacich so zdravotným postihnutím,
zamestnaniu, na trh práce (napr. uľahčenie zosúladenia rodinných a pracovných povinností, služby zamestnanosti), k školeniam, odbornému vzdelávaniu a príprave na trh práce,
zdravotnej starostlivosti vrátane cenovo dostupných pomôcok pre občanov so zdravotným postihnutím,
k formálnemu i neformálnemu vzdelávaniu a celoživotnému vzdelávaniu,
bývaniu a súvisiacim základným komunálnym službám,
doprave,
ďalším službám najmä službám všeobecného záujmu a tovarom,
spravodlivosti, právnej ochrane, právnym službám,
informáciám
k iným právam (napr. politickým).
Návrhom zákona sa navrhuje skrátenie času poskytovania ambulantnej pohotovostnej služby do 23. 00 hod. a zubnolekárskej pohotovostnej služby podľa časového rozpisu samosprávneho kraja.
Skrátenie času poskytovania zubnolekárskej pohotovostnej služby môže ovplyvniť prístup občana k tejto službe, avšak táto zubnolekárska pohotovostná služba aj v súčasnom režime poskytovania ambulantnej pohotovostnej služby mala pohotovostný režim.
Navrhovaná úprava sa môže vzťahovať na občana s akútnou bolesťou zuba.
Skrátenie času poskytovania ambulantnej pohotovostnej služby môže ovplyvniť prístup občana k tejto službe, avšak ambulantná pohotovostná služba môže byť zabezpečená aj v nepretržitom režime a to vtedy, ak organizátor bude v zmluvnom vzťahu s príslušným samosprávnym krajom alebo obcou, pričom prevádzkové náklady bude znášať samosprávny kraj alebo obec a náklady za poskytnuté zdravotné výkony bude znášať zdravotná poisťovňa, s ktorou poistenec uzatvorenú zmluvu o verejnom zdravotnom poistení.
Navrhovaná úprava sa môže vzťahovať na občana pri náhlej zmene zdravotného stavu.
návrh významný vplyv na niektorú zo zraniteľných skupín obyvateľstva alebo skupín v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia?
Špecifikujte ovplyvnené skupiny v riziku chudoby a sociálneho vylúčenia a popíšte vplyv na ne. Je tento vplyv väčší ako vplyv na iné skupiny či subjekty? Uveďte veľkosť jednotlivých ovplyvnených skupín.
Zraniteľné skupiny alebo skupiny v riziku chudoby alebo sociálneho vylúčenia sú napr.:
domácnosti s nízkym príjmom (napr. žijúce iba zo sociálnych príjmov, alebo z príjmov pod hranicou rizika chudoby, alebo s príjmom pod životným minimom, alebo patriace medzi 25% domácností s najnižším príjmom),
nezamestnaní, najmä dlhodobo nezamestnaní, mladí nezamestnaní a nezamestnaní nad 50 rokov,
deti (0 – 17),
mladí ľudia (18 – 25 rokov),
starší ľudia, napr. ľudia vo veku nad 65 rokov alebo dôchodcovia,
ľudia so zdravotným postihnutím,
marginalizované rómske komunity
domácnosti s 3 a viac deťmi,
jednorodičovské domácnosti s deťmi (neúplné rodiny, ktoré tvoria najmä osamelé matky s deťmi),
príslušníci tretích krajín, azylanti, žiadatelia o azyl,
iné zraniteľné skupiny, ako napr. bezdomovci, ľudia opúšťajúci detské domovy alebo iné inštitucionálne zariadenia
Navrhovaná úprava sa môže vzťahovať na občana s akútnou bolesťou zuba, avšak v prípade, ak bežne navštevuje svojho zubného lekára a absolvuje preventívne prehliadky sa obmedzenie na dostupnosť tejto služby predpokladá len výnimočne. V prípade potreby ošetrenia mimo poskytovania ambulantnej zubnolekárskej pohotovostnej služby alebo pri potrebe akútnej zdravotnej starostlivosť môže pacient s bolesťou zuba navštíviť ústavnú pohotovostnú službu.
Navrhovaná úprava sa môže vzťahovať na občana pri náhlej zmene zdravotného stavu, avšak pacient v takomto prípade možnosť navštíviť ústavnú pohotovostnú službu v zdravotníckom zariadení ústavnej zdravotnej starostlivosti, ktorá na území Slovenskej republiky nepretržitý režim.
Príloha č. 4
5
4.3 Identifikujte a popíšte vplyv na rovnosť príležitostí.
Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyv na rodovú rovnosť.
Dodržuje návrh povinnosť rovnakého zaobchádzania so skupinami alebo jednotlivcami na základe pohlavia, rasy, etnicity, náboženstva alebo viery, zdravotného postihnutia veku a sexuálnej orientácie? Mohol by viesť k nepriamej diskriminácii niektorých skupín obyvateľstva? Podporuje návrh rovnosť príležitostí?
áno
Môže mať návrh odlišný vplyv na ženy a mužov? Podporuje návrh rovnosť medzi ženami a mužmi alebo naopak bude viesť k zväčšovaniu rodových nerovností? Popíšte vplyvy.
Pri identifikovaní rodových vplyvov treba vziať do úvahy existujúce rozdiely medzi mužmi a ženami, ktoré relevantné k danej politike. Podpora rodovej rovnosti spočíva v odstraňovaní obmedzení a bariér pre plnohodnotnú účasť na ekonomickom, politickom a sociálnom živote spoločnosti, ktoré súvisia s rodovými rolami či pohlavím. Hlavné oblasti podpory rodovej rovnosti:
podpora vyrovnávania ekonomickej nezávislosti,
zosúladenie pracovného, súkromného a rodinného života,
podpora rovnej participácie na rozhodovaní,
boj proti rodovo podmienenému násiliu a obchodovaniu s ľuďmi,
eliminácia rodových stereotypov.
Návrh nemá odlišný vplyv na mužov a ženy.
4.4 Identifikujte, popíšte a kvantifikujte vplyvy na zamestnanosť a na trh práce.
V prípade kladnej odpovede pripojte odôvodnenie v súlade s Metodickým postupom pre analýzu sociálnych vplyvov.
Príloha č. 4
6
Uľahčuje návrh vznik nových pracovných miest? Ak áno, ako? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, pre aké skupiny zamestnancov, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod.
Vedie návrh k zániku pracovných miest? Ak áno, ako a akých? Ak je to možné, doplňte kvantifikáciu.
Identifikujte, v ktorých sektoroch a odvetviach ekonomiky, v ktorých regiónoch, o aké typy zamestnania /pracovných úväzkov pôjde a pod. Identifikujte možné dôsledky, skupiny zamestnancov, ktoré budú viac ovplyvnené a rozsah vplyvu.
Ovplyvňuje návrh dopyt po práci? Ak áno, ako?
Dopyt po práci závisí na jednej strane na produkcii tovarov a služieb v ekonomike a na druhej strane na cene práce.
Má návrh dosah na fungovanie trhu práce? Ak áno, aký?
Týka sa makroekonomických dosahov ako je napr. participácia na trhu práce, dlhodobá nezamestnanosť, regionálne rozdiely v mierach zamestnanosti. Ponuka práce môže byť ovplyvnená rôznymi premennými napr. úrovňou miezd, inštitucionálnym nastavením (napr. zosúladenie pracovného a súkromného života alebo uľahčovanie rôznych foriem mobility).
Má návrh špecifické negatívne dôsledky pre isté skupiny profesií, skupín zamestnancov či živnostníkov? Ak áno, aké a pre ktoré skupiny?
Návrh môže ohrozovať napr. pracovníkov istých profesií favorizovaním špecifických aktivít či technológií.
Ovplyvňuje návrh špecifické vekové skupiny zamestnancov? Ak áno, aké? Akým spôsobom?