Príloha č. 3
1
Analýza vplyvov na podnikateľské prostredie
(vrátane testu MSP)
Materiál bude mať vplyv s ohľadom na veľkostnú kategóriu podnikov:
iba na MSP (0 - 249 zamestnancov)
iba na veľké podniky (250 a viac zamestnancov)
na všetky kategórie podnikov
3.1 Dotknuté podnikateľské subjekty
- z toho MSP
Uveďte, aké podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené.
Aký je ich počet?
-Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, ktorí prevádzkujú lekársku službu prvej pomoci,
-Poskytovatelia zdravotnej starostlivosti, ktorí budú poskytovať ústavnú pohotovostnú službu,
-Poskytovatelia spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek, ktorí prevádzkujú biochemické laboratórium,
-Liečebné kúpele.
3.2 Vyhodnotenie konzultácií
- z toho MSP
Uveďte, akou formou (verejné alebo cielené konzultácie a prečo) a s kým bol návrh konzultovaný.
Ako dlho trvali konzultácie?
Uveďte hlavné body konzultácií a výsledky konzultácií.
Verejnosť bola o príprave návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony informovaná prostredníctvom predbežnej informácie č.
PI/2016/220
, ktorá bola zverejnené v informačnom systéme verejnej správy Slov – Lex.
K predbežnej informácii č. PI/2016/220 boli v rámci procesu pripomienkovania predbežnej informácie zo strany verejnosti predložené pripomienky a návrhy, ktoré predkladateľ čiastočne zohľadnil.
3.3 Náklady regulácie
- z toho MSP
3.3.1 Priame finančné náklady
Dochádza k zvýšeniu/zníženiu priamych finančných nákladov (poplatky, odvody, dane clá...)? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predpokladá sa negatívny vplyv pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorí požiadajú o vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby. Navrhovaná úprava vyžaduje vydanie nového povolenia na prevádzkovanie ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby a ten komu bude povolenie vydané uhradí 497, 50 eur. S vydaním povolenia súvisí aj vydanie licencie na výkon činnosti odborného zástupcu, ktorej úhrada je najviac vo výške 66 eur.
Návrhom nových administratívnych povinností pre žiadateľov o vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby (napríklad doloženie dokladu o disponibilnom zostatku na bežnom účte pre účely zabezpečenia financovania personálneho zabezpečenia na najmenej dva mesiace, doloženie projektu prevádzkovania ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby) nepredpokladajú zvýšené
Príloha č. 3
2
administratívne náklady. Tieto náklady môžu byť žiadne alebo minimálne (použitie primeraného počtu hárkov papiera a poštovné).
Zvyšuje sa výška úhrady poistenca za návštevu poskytovateľa ambulantnej pohotovostnej služby a ústavnej pohotovostnej služby, za stravovanie a pobyt na lôžku počas poskytovania ústavnej zdravotnej starostlivosti v liečebných kúpeľoch pri indikáciách zaradených v skupine A a B, pri poskytovaní dopravy za jeden kilometer. Z dôvodu jednoznačnosti sa určuje výška úhrady za poskytnutie výpisu zo zdravotnej dokumentácie. Oslobodenie poistenca od týchto úhrad určuje § 38 zákona č. 577/2004 Z. z.
Predpokladá sa pozitívny vplyv pre poskytovateľov ústavnej zdravotnej starostlivosti liečebné kúpele, ktorí poskytujú kúpeľnú zdravotnú starostlivosť. V porovnaní s rokom 2015 kúpeľnú zdravotnú starostlivosť v skupine A absolvovalo 26 500 pacientov. V prípade poskytovania kúpeľnej zdravotnej starostlivosti rovnakému počtu pacientov po prijatí návrhu zákona by pozitívny vplyv pre liečebné kúpele bol 22 240 eur, pri priemernej dĺžke pobytu 21 dni. V porovnaní s rokom 2015 kúpeľnú zdravotnú starostlivosť v skupine B absolvovalo 12 000 pacientov. V prípade poskytovania kúpeľnej zdravotnej starostlivosti rovnakému počtu pacientov po prijatí návrhu zákona by pozitívny vplyv pre liečebné kúpele bol 5 000 eur, pri priemernej dĺžke pobytu 21 dni. Celkový pozitívny vplyv pre všetky zariadenia liečebné kúpele sa predpokladá 27 240 eur. Počet zariadení liečebných kúpeľov je 27, čo činí v priemere 1 009 eur na jedno zariadenie liečebných kúpeľov, avšak to závisí od toho koľkým pacientom v danom zariadení liečebných kúpeľov bude poskytovaná kúpeľná zdravotná starostlivosť.
Doplnením preventívnej prehliadky pre dorast a dospelých o vyšetrenie ALT sa predpokladá pozitívny vplyv pre poskytovateľov spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek, ktorí prevádzkujú biochemické laboratórium. Úhrada zdravotných poisťovní za jedno vyšetrenie v priemere je 0. 39 eur. Ročne preventívnu prehliadku pre dorast a dospelých absolvuje ročne v priemere cca 20% všetkých poistencov, t. j. cca 803 000 poistencov. Ak po prijatí zákona bude absolvovať ročne rovnaký počet poistencov by pozitívny pre poskytovateľov spoločných vyšetrovacích a liečebných zložiek, ktorí prevádzkujú biochemické laboratórium bol predpokladaným odhadom 313 170 eur.
3.3.2 Nepriame finančné náklady
Vyžaduje si predkladaný návrh dodatočné náklady na nákup tovarov alebo služieb? Zvyšuje predkladaný návrh náklady súvisiace so zamestnávaním? Ak áno, popíšte a vyčíslite ich. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
nie
3.3.3 Administratívne náklady
Dochádza k zavedeniu nových informačných povinností alebo odstráneniu, príp. úprave existujúcich informačných povinností? (napr. zmena požadovaných dát, zmena frekvencie reportovania, zmena formy predkladania a pod.) Ak áno, popíšte a vyčíslite administratívne náklady. Uveďte tiež spôsob ich výpočtu.
Predpokladá sa negatívny vplyv pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti, ktorí požiadajú o vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby; ich počet v Slovenskej republike sa predpokladá 134. Navrhovaná úprava vyžaduje vydanie nového povolenia na prevádzkovanie ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby a ten komu bude povolenie vydané uhradí 497, 50 eur. S vydaním povolenia súvisí aj vydanie licencie na výkon činnosti odborného zástupcu, ktorej úhrada je najviac vo výške 66 eur.
Príloha č. 3
3
3.3.4 Súhrnná tabuľka nákladov regulácie
Náklady na 1 podnikateľa
Náklady na celé podnikateľské prostredie
Priame finančné náklady
0
0
Nepriame finančné náklady
0
0
Administratívne náklady
563. 50 eur jednorázovo
75 509. 00 eur jednorázovo
Celkové náklady regulácie
563. 50 eur jednorázovo
75 509. 00 eur jednorázovo
3.4 Konkurencieschopnosť a správanie sa podnikov na trhu
- z toho MSP
Dochádza k vytvoreniu bariér pre vstup na trh pre nových dodávateľov alebo poskytovateľov služieb? Bude mať navrhovaná zmena za následok prísnejšiu reguláciu správania sa niektorých podnikov? Bude sa s niektorými podnikmi alebo produktmi zaobchádzať v porovnateľnej situácii rôzne (špeciálne režimy pre mikro, malé a stredné podniky tzv. MSP)? Ak áno, popíšte.
Aký vplyv bude mať navrhovaná zmena na obchodné bariéry? Bude mať vplyv na vyvolanie cezhraničných investícií (príliv /odliv zahraničných investícií resp. uplatnenie slovenských podnikov na zahraničných trhoch)? Ak áno, popíšte.
Ako ovplyvní cenu alebo dostupnosť základných zdrojov (suroviny, mechanizmy, pracovná sila, energie atď.)?
Ovplyvňuje prístup k financiám? Ak áno, ako?
Zavedenie inštitútu výberového konania o vydanie povolenia na prevádzkovanie ambulancie pevnej ambulantnej pohotovostnej služby bude mať za následok prísnejšiu reguláciu správania sa poskytovateľov ambulantnej pohotovostnej služby, a taktiež navrhovaná úprava zvýši bariéry pre vstup pre nových poskytovateľov. Zároveň však inštitút výberového konania s veľkou pravdepodobnosťou zvýši konkurenciu medzi poskytovateľmi ambulantnej pohotovostnej služby.
3.5 Inovácie
- z toho MSP
Uveďte, ako podporuje navrhovaná zmena inovácie.
Zjednodušuje uvedenie alebo rozšírenie nových výrobných metód, technológií a výrobkov na trh?
Uveďte, ako vplýva navrhovaná zmena na jednotlivé práva duševného vlastníctva (napr. patenty, ochranné známky, autorské práva, vlastníctvo know-how).
Podporuje vyššiu efektivitu výroby/využívania zdrojov? Ak áno, ako?
Vytvorí zmena nové pracovné miesta pre zamestnancov výskumu a vývoja v SR?
-