hodiny alebo ak po poskytnutí zdravotnej starostlivosti bol následne prijatý do ústavnej starostlivosti. Zároveň odporúča Komisia doplniť zhodnotenie tohto návrhu aj na zraniteľné skupiny obyvateľstva, najmä na nízkopríjmové domácnosti, starších ľudí a deti. Komisia nesúhlasí s tvrdením predkladateľa, že tento návrh nepredstavuje žiadne sociálne vplyvy v porovnaní so súčasným právnym stavom, pretože predmetnú zdravotnú starostlivosť budú uhrádzať len pacienti, ktorí „zneužívajú“ ústavnú pohotovostnú službu. Komisia sa tiež nestotožňuje s názorom predkladateľa, že ak pacientovi bola poskytnutá zdravotná starostlivosť v rámci ústavnej pohotovostnej služby, pričom táto nebola poskytnutá bezprostredne v dôsledku vzniku úrazu, resp. nebola mu následné poskytnutá zdravotná starostlivosť v rámci ústavnej pohotovostnej služby na lôžku v trvaní najmenej dve hodiny alebo ak po poskytnutí zdravotnej starostlivosti nebol následne prijatý do ústavnej starostlivosti dochádza k „zneužívaniu“ ústavnej pohotovostnej služby. Z tohto dôvodu odporúča Komisia predkladateľovi dotknutý text bez náhrady vypustiť. Táto pripomienka sa obdobne vzťahuje aj na návrh na zavedenie úhrady poistenca pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ambulantnej pohotovostnej služby a zubnolekárskej pohotovostnej služby.
Stanovisko MZ SR: Doložka vybraných vplyvov a analýza sociálnych vplyvov sú prepracované. Nie je možné vyhodnotiť a kvantifikovať negatívny vplyv návrhu na zavedenie úhrady poistenca za spracovanie údajov pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ambulantnej pohotovostnej služby z 1. 99 eura na 2. eura, keďže nie je možné určiť ani predpokladať konkrétny počet pacientov.
Nie je možné vyhodnotiť a kvantifikovať negatívny vplyv návrhu na zavedenie úhrady poistenca za spracovanie údajov pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti v rámci ústavnej pohotovostnej služby z 1. 99 eur na 10 eur, keďže nie je možné určiť ani predpokladať konkrétny počet pacientov.
Zároveň je novou právnou úpravou zavedený nový inštitút pre oslobodenie od tejto platby v prípadoch, ak bola pacientovi poskytnutá zdravotná starostlivosť v rámci ambulantnej pohotovostnej služby alebo ústavnej pohotovostnej služby bezprostredne po vzniku úrazu, to neplatí, ak úraz vznikol preukázateľne v dôsledku užitia alkoholu, inej návykovej látky alebo lieku užitého iným spôsobom ako bolo odporučené lekárom, prípadne ak mu bola poskytnutá zdravotná starostlivosť v rámci ústavnej pohotovostnej služby na lôžku v trvaní najmenej dve hodiny alebo ak po poskytnutí zdravotnej starostlivosti v rámci ambulantnej pohotovostnej služby alebo ústavnej pohotovostnej služby bol následne prijatý do ústavnej starostlivosti. Podľa doterajšej právnej úpravy pacient platil za každé poskytnutie ambulantnej alebo ústavnej pohotovostnej služby, okrem prípadu, ak bol následne hospitalizovaný.
•V bode 4. 1 v časti týkajúcej sa špecifikácie negatívne ovplyvnených skupín odporúča Komisia uviesť prehľadným spôsobom iba špecifikácie jednotlivých dotknutých skupín. Ostatné údaje týkajúce sa kvantifikácie návrhov je potrebné uviesť v časti bodu 4.1 týkajúcej sa kvantifikácií negatívnych vplyvov na jednotlivé dotknuté skupiny, ktorú je potrebné do analýzy sociálnych vplyvov (v bode 4.1) uviesť.
Stanovisko MZ SR: Text je upravený. •Pre sprehľadnenie informácie odporúča Komisia uviesť, ktoré skupiny poistencov sú oslobodené od úhrad, ktoré sa návrhom zákona zvyšujú, resp. zavádzajú, a to v členení podľa jednotlivých návrhov na zmenu úhrady.
Stanovisko MZ SR: Analýza sociálnych vplyvov je prepracovaná v zmysle pripomienky. •Komisia tiež odporúča predkladateľovi prehodnotiť, či predloženým návrhom nedochádza k obmedzeniu času poskytovania ambulantnej pohotovostnej služby a či