DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
právneho predpisu s právom Európskej únie
1.Predkladateľ právneho predpisu: poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
2. Názov návrhu právneho predpisu: Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
3.Problematika návrhu právneho predpisu:
a)nie je upravená v práve Európskej únie
b)nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.
4.Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:
Bezpredmetné
5.Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie:
Stupeň zlučiteľnosti - úplný
Doložka vybraných vplyvov
1. Základné údaje
Názov materiálu
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 328/2002 Z. z. o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov
Predkladateľ (a spolupredkladateľ)
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky
Materiál nelegislatívnej povahy
💧 Materiál legislatívnej povahy
Charakter predkladaného materiálu
Transpozícia práva EÚ
Termín začiatku a ukončenia PPK
Materiál nebol predmetom PPK
Predpokladaný termín predloženia na MPK*
Materiál nebol predmetom MPK
Predpokladaný termín predloženia na Rokovanie vlády SR*
Materiál nebol predkladaný na rokovanie vlády Slovenskej republiky
2. Definícia problému
Medzi systémom sociálneho poistenia civilov a systémom sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov existujú v niektorých oblastiach neodôvodnené odlišnosti medzi niektorými právami a povinnosťami, ako aj medzi výškou jednotlivých dávok.
Právna úprava systému sociálneho poistenia civilov stanovuje materské na úrovni 75% denného vymeriavacieho základu; táto percentuálna sadzba bola nedávno zvyšovaná z pôvodnej sadzby 70%, čo sa odôvodňovalo dobrými hospodárskymi výsledkami Slovenskej republiky. Právna úprava sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov však naďalej stanovuje výšku materského na nezmenenej úrovni 70% čistého denného služobného platu. Taktiež právna úprava systému sociálneho poistenia civilov predpokladá prevzatie dieťaťa do osobnej starostlivosti otcom dieťaťa na základe dohody s matkou, na základe čoho môže otec dieťaťa poberať na dieťa materské. Právna úprava sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov takúto možnosť nepripúšťa.
3. Ciele a výsledný stav
Cieľom predloženého návrhu je zvýšenie dávky materského v systéme sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov o 5 percentuálnych bodov a to zo súčasnej výšky 70% čistého denného služobného platu na 75% čistého denného služobného platu. Predložený návrh tiež zakotvuje možnosť prevzatia dieťaťa do osobnej starostlivosti otcom-policajtom alebo profesionálnym vojakom na základe dohody s matkou pri vylúčení možnosti zneužívania tejto možnosti cez duplicitné poskytovanie tejto dávky zo systému sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov obom rodičom.
4. Dotknuté subjekty
Policajti, profesionálni vojaci, príslušníci Hasičského a záchranného zboru, Horskej záchrannej služby, Slovenskej informačnej služby, Národného bezpečnostného úradu, Zboru väzenskej a justičnej stráže a colníci
5. Alternatívne riešenia - nepredkladajú sa
6. Vykonávacie predpisy
Predpokladá sa prijatie/zmena vykonávacích predpisov? Áno 💧 Nie
7. Transpozícia práva EÚ
8. Preskúmanie účelnosti**
9. Vplyvy navrhovaného materiálu
Pozitívne
Žiadne
💧 Negatívne
Vplyvy na rozpočet verejnej správy z toho rozpočtovo zabezpečené vplyvy
Áno
💧 Nie
Čiastočne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na podnikateľské prostredie z toho vplyvy na MSP
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Sociálne vplyvy
💧 Pozitívne
Žiadne
Negatívne
Vplyvy na životné prostredie
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na informatizáciu
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
Vplyvy na služby pre občana z toho vplyvy služieb verejnej správy na občana vplyvy na procesy služieb vo verejnej správe
Pozitívne
💧 Žiadne
Negatívne
10. Poznámky
Prijatie tohto návrhu zákona a jeho aplikácia v praxi si vyžiada určité zvýšené výdavky zo štátneho rozpočtu, avšak tieto možno predpokladať len v pomerne obmedzenej miere (rádovo v stovkách tisíc eur), pričom na rok 2018, resp. na ďalšie tri roky ich možno pomerne ťažko kvantifikovať; dôvodom, prečo predkladaný návrh bude mať negatívny vplyv na štátny rozpočet vo veľmi obmedzenej miere, je že v Slovenskej republike majú profesionálne vojačky a policajtky len minoritný podiel na celkovom počte profesionálnych vojakov a policajtov, pričom nie je možné odhadnúť, aký počet z nich sa v budúcom roku (resp. v najbližších troch rokoch) rozhodne pre tehotenstvo. Taktiež možno predpokladať, že možnosť prevzatia dieťaťa do osobnej starostlivosti profesionálneho vojaka alebo policajta vzhľadom nemožnosť časového súbehu tejto dávky s rodičovským príspevkom, ako aj vzhľadom na mimoriadnu náročnosť osobnej starostlivosti nebude mužmi (profesionálnymi vojakmi a policajtmi) masovo využívaná.
11. Kontakt na spracovateľa
lubomir_galko@nrsr.sk
12. Zdroje
13. Stanovisko Komisie pre posudzovanie vybraných vplyvov z PPK
Materiál nebol predmetom PPK