K bodu 5
V novelizačnom bode 5 sú zakotvené podmienky, ktoré sú nevyhnutné pre zabránenie zneužívania inštitútu dohody medzi otcom dieťaťa a jeho matkou na získavanie duplicitného materského (aj pre otca aj pre matku).
Ak bolo vyčerpané celé materské (podľa zákona č. 328/2002 Z. z. alebo podľa zákona č. 461/2003 Z. z.), tak nárok na materské otcovi dieťaťa, ktorý prevzal dieťa do osobnej starostlivosti, nevzniká vôbec.
Ak bolo vyčerpané materské (podľa zákona č. 328/2002 Z. z. alebo podľa zákona č. 461/2003 Z. z.) len čiastočne, otcovi dieťaťa, ktorý prevzal dieťa do osobnej starostlivosti, patrí materské v objeme zostatku počtu dní, počas ktorých sa materské nedočerpalo. V ustanovení § 10 ods. 17 je to vyjadrené ako úmerné krátenie o počet dní, počas ktorých bolo materské poberané podľa tohto zákona alebo podľa osobitného predpisu znížený o hodnotu 42 (v prípade, že materské poberala matka). Číslo 42 vyjadruje počet dní, ktoré uplynú počas 6 týždňov (6 x 7). Dôvod, prečo počet dní, počas ktorých poberala materské matka, sa znižuje o číslo 42 (6 týždňov), je, že zákon predpokladá poberanie materského matkou počas 6 týždňov pred predpokladaným termínom pôrodu, čiže počas toho obdobia by muž nemal beztak nárok na materské. Posledná vkladaná veta pokrýva situáciu, kedy bolo najprv poberané materské zo systému sociálneho zabezpečenia policajtov a vojakov, avšak následne matka alebo otec dieťaťa poberali materské zo Sociálnej poisťovne; navrhnutá úprava nezakazuje poberanie materského zo Sociálnej poisťovne, avšak stanovuje, že v takom prípade materské poskytnuté podľa zákona o sociálnom zabezpečení policajtov a vojakov sa považuje za bezdôvodné obohatenie a ten, komu bolo poskytnuté, je povinný ho vrátiť podľa ustanovení Občianskeho zákonníka o bezdôvodnom obohatení.
K bodu 7
Navrhuje sa prechodné ustanovenie v štandardnom nastavení, podľa ktorého sa nárok na materské, ktorý vznikol pred účinnosťou zákona (t. zn. pred 1. januárom 2018), posudzuje a jeho suma sa určuje aj po 31. decembri 2017 podľa právnej úpravy účinnej pred 1. januárom 2018.
K čl. II
V čl. II sa novelizuje zákon o sociálnom poistení, pričom sa zakotvuje Sociálnej poisťovni povinnosť poskytovať subjektu, ktorý vykonáva sociálne zabezpečenie podľa zákona č. 328/2002 Z. z., informácie potrebné na posudzovanie oprávnenosti nároku na materské podľa uvedeného zákona. Uvedené ustanovenie je nevyhnuté pre potreby aplikačnej praxe, aby bolo možné posúdiť, či nedošlo k duplicitnému poberaniu materského z oboch systémov.
K čl. III
Termín nadobudnutia účinnosti predloženého návrhu zákona sa navrhuje sa 1. januára 2018.