Dôvodová správaA. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona“), predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanec Národnej rady Slovenskej republiky (NR SR) Oto Žarnay.
Cieľom predkladanej novely zákona je:
a)jednoznačné vyjadrenie sumy pracovného času zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme,
b)zakotvenie povinnosti riaditeľa školy, školského zariadenia explicitne diferencovať rozloženie pracovného času a nároky pedagogického zamestnanca z toho vyplývajúce pred výkonom výchovno-vzdelávacej činnosti mimo miesta obvyklého vyučovania,
c)zjednotenie spôsobu výpočtu počtu hodín náhradného voľna prislúchajúceho k čerpaniu jedného dňa náhradného voľna pedagogickým zamestnancom.
Práca vykonávaná vo verejnom záujme v sebe zahŕňa snáď najširšiu škálu profesií v rámci pracovno-právnej oblasti. Táto práca je stále, ako zákonodarcami, tak i občianskou spoločnosťou, nedocenenou súčasťou každodennej reality a zasluhuje si našu adekvátnu pozornosť. Práve širokou škálou verejného záberu je mimoriadne náročné jedinou právnou úpravou zachytiť potreby každého z odvetví do nej patriacich. Vyššou kolektívnou zmluvou sa každoročne upravoval, resp. dohodol rozsah týždenného pracovného úväzku zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme. Konsolidácia sumy pracovného času zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme v zákonnej podobe prinesie väčšiu stabilitu a prehľad v rámci pracovno-právnych vzťahov v tejto oblasti. Následne umožňuje jednoznačný a bezproblémový základ pre výpočet počtu hodín náhradného voľna prináležiacich na čerpanie jedného dňa náhradného voľna pedagogickým zamestnancom.
Špecifikum práce pedagogických zamestnancov v sebe zahŕňa okrem obsahu, čiže výchovy a vzdelávania, zaistenia neustálej bezpečnosti detí, tvorby projektov, programov, organizácie a realizácie ich voľnočasových aktivít, množstva administratívnych úkonov a neustálej komunikácie a riešenia problémov detí a rodičov a iných, aj výkon práce ich práce mimo miesto obvyklého vyučovania bez narušenia už uvedeného obsahového kontinua. Toto sa najčastejšie realizuje v krátkom horizonte na výletoch a exkurziách, a v dlhšom horizonte na špecializovaných výcvikoch a v školách v prírode. Častým javom sú značné disproporcie vo vnímaní časového rozsahu práce pedagogických pracovníkov na týchto aktivitách a ich následné vykazovanie a uznanie riaditeľom školy. Jednoznačne prevenčným krokom je zakotvenie povinnosti riaditeľa školy, či školského zariadenia, explicitne rozlíšiť a určiť rozsah práce, pred jej výkonom, pre každého pedagogického zamestnanca mimo miesto obvyklého vyučovania tak, aby bolo nad všetku pochybnosť jasné, ktoré činnosti sa zabezpečujú v rámci základného úväzku, ktoré sú prácou nadčas a kedy je nariadená pracovná pohotovosť. Tým nie sú dotknuté nároky týchto pedagogických zamestnancov, ktoré môžu vzniknúť počas výkonu práce mimo miesta obvyklého vyučovania nad rámec dohodnutých vymedzených povinností, spôsobených mimoriadnymi situáciami, či udalosťami. Tak ako bolo už v úvode spomenuté jednoznačné zakotvenie týždenného pracovného času zamestnanca pri výkone práce vo verejnom záujme, prináša nie len právnu istotu do