D ô v o d o v á s p r á v a
A.Všeobecná časť
Predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky skupina poslancov Národnej rady Slovenskej republiky.
Návrh zákona predovšetkým:
-skracuje lehotu na vrátenie nadmerného odpočtu na štyri mesiace od začatia
daňovej kontroly, pričom ak sa nepreukáže neoprávnenosť nároku na nadmerný odpočet, je daňový úrad povinný platiteľovi bezodkladne vrátiť nadmerný odpočet spolu s úrokom z nadmerného odpočtu,
-zavádza podmienku, že daňový úrad je oprávnený zadržiavať nadmerný odpočet najviac do výšky spornej sumy,
-upravuje spôsob výpočtu úroku z nadmerného odpočtu obdobne ako je upravený výpočet úrokov pri odklade platenia dane a povolenia splátok podľa § 57 ods. 5 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi a ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, ako aj s medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.
Návrh zákona nebude mať vplyv na verejné financie, nebude mať sociálny vplyv ani vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti. Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie.
B.Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1
Pri vzniku nadmerného odpočtu sa v mnohých prípadoch rozhodne daňový úrad vykonať kontrolu, pričom táto kontrola môže trvať aj jeden rok 46 ods. 10 zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov). Lehota na vrátenie nadmerného odpočtu je desať dní od skončenia daňovej kontroly 79 ods. 6). Súčasná úprava pôsobí likvidačne na tých podnikateľov, ktorých podnikanie je založené na veľkých obratoch a malých maržiach, keďže títo podnikatelia nemajú možnosť dostať sa k zdrojom nevyhnutým na ďalšie fungovanie chodu firmy. Predkladatelia rešpektujú legitímny záujem štátu ako strážcu a správcu verejných financií na preverení všetkých skutočností, ktoré by potvrdili alebo vyvrátili podozrenia o daňových podvodoch, ochrana legitímneho záujmu štátu by však nemala byť v hrubom nepomere s existenčnými záujmami kontrolovaného daňového subjektu. Podľa názoru predkladateľa štyri mesiace mesiacov dostatočne dlhá doba na potvrdenie alebo vyvrátenie podozrenia, či v danom prípade došlo alebo nedošlo k daňovému podvodu. Podľa názoru predkladateľov je však v prípade, že sa nepreukáže jeho neoprávnenosť nadmerného odpočtu korektné priznať kontrolovanému daňovému subjektu nárok na úročenie zadržiavanej sumy. Zavádza sa tiež podmienka, že daňový úrad je oprávnený zadržiavať nadmerný odpočet najviac do výšky spornej sumy.
K bodu 2
Upravuje sa spôsob výpočtu úroku zo zadržiavaného nadmerného odpočtu v prípade daňovej kontroly a to vo výške trojnásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky. Ak by však trojnásobok základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky nedosiahol 10%, navrhuje sa ustanoviť namiesto trojnásobku základnej úrokovej sadzby Európskej centrálnej banky použije ročnej úrokovej sadzby 10%. V súlade so zásadou rovného metra ide o analogickú právnu úpravu, ako pri výpočte úrokov pri odklade platenia dane a povolenia splátok podľa § 57 ods. 5 daňového poriadku.
K bodu 3
Navrhuje sa štandardné prechodné ustanovenie, podľa ktorého sa na pravidlá na vrátenie nadmerného odpočtu pri daňových kontrolách začatých predo dňom účinnosti zákona bude vzťahovať doterajšia úprava.
K čl. II
Účinnosť predkladanej novely sa navrhuje od 1. januára 2018.